Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Mambo

Blixt sänkte segelbåt i Saltsjöbaden

Rekommendera Poster

Intressant (?) vidareutveckling... hur skyddar man sig? Funkar tricket med startkablar hängandes i vattnet? Eller kopplar man ihop mast med järnköl?

Annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det måste vara bäst att hålla blixten utanför båten, alltså inte koppla till kölen utan mer som "Faradays bur". Mitt antagande då att typ startkablar vore bättre. Men ännu bättre en permanent lösning att koppla masten via stag ned i vattnet utanpå båten. 

 

Vem vill hålla på och mixtra med startkablar när det smäller runt om båten?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

Undrar hur jag ska göra som har stålbåt med trämaster?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står även om trämaster och stålskrov i beskrivningarna.

 

Lycka til!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde en historia om en likartad händelse  här lokat.

 

En båt med två man ombord var ut under ett kraftigt åskväder. I samband med ett blixtnedslag började båten läcka. Den ene mannen lokaliserade läckan till en trasig logg eller lodgivare. 

 

Han påstås ha ställt sig med hälen i hålet, medan den andre gick mot en av hamnarna i Kungshamn, där krankillen stod beredd och la singor runt båten och lyfte.

 

Den enda skadan lär ha varit den trasiga givare. 

 

Sanningshalten kan man ju ha lite frågetecken kring, men det stämmer ju väl med Seawolfs rapport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga till Seawolf: Förstår fullständigt att denna incident inte har med båttyp att göra, Däremot är jag övertygad om att de givare som förstördes var av standardtyp av plast och som tillverkas av Airmar i USA och används av de flesta kända tillverkare under eget namn. Eftersom det finns tusental av dessa givare i plast, varav vi har två, är min fråga. Hur gamla var dessa givare och kan åldern spelat en roll, eftersom plast försvagas med tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga till Seawolf: Förstår fullständigt att denna incident inte har med båttyp att göra, Däremot är jag övertygad om att de givare som förstördes var av standardtyp av plast och som tillverkas av Airmar i USA och används av de flesta kända tillverkare under eget namn. Eftersom det finns tusental av dessa givare i plast, varav vi har två, är min fråga. Hur gamla var dessa givare och kan åldern spelat en roll, eftersom plast försvagas med tiden?

Det framgår av På Kryssinlägget med sin bild att genomföringarna var av standardtyp, var inte nya utan lite gamla, och att åldrad plast är mera sprickbenägen än ny, och att detta troligen har bidragit till att de spruckit vid flänsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är lite gamla.? 5 år, 10 år 15 år? Tror det är viktigt att veta detta, för då kan man byta dessa genomföringar till låg kostnad, då själva givaren kan behållas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör nog byta till bronsgenomföringar oavsett ålder på plastgenomföringarna. Åldern var nog i sammanhanget en tveksam indikator på hållfastheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det bronsgenomföringar till alla märke?

 

Jag har en kombinerad lod och loggivare från Nexus.

 

Ekolodsdelen fungerar dåligt. Visar aldrig djup större än 20 meter. Nån försäljare trodde att det berodde på den kombinerade givaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bronsgivare brukar vara några tusenlappar dyrare. Hur ofta händer det att plastgivare kollapsar? Det är nog väldigt sällsynt. Är man oroligt lagd så kan man plasta upp en kofferdam som går upp över vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bronsgivare brukar vara några tusenlappar dyrare. Hur ofta händer det att plastgivare kollapsar? Det är nog väldigt sällsynt. Är man oroligt lagd så kan man plasta upp en kofferdam som går upp över vattenlinjen.

 

Så mycket är ju inte min båt värd, så att jag skulle köpa nått som är ett par tusenlappar dyrare när jag eventruellt ändå skall byta givare.  :P Eller är den det!?

 

Seawolf redovisade en och jag har ryktesvis hört talas om ytterligare en. Kan det finnas ett mörkertal!?

 

Nu är jag som tur är inte oroligt lagd och skulle jag plasta upp en "kofferdam" i min båt pga lod och loggivaren, så blev boutrymmena i stort sett oanvändbara. Eller det skulle i varje fall bli väldigt svårframkommligt i båten.  :wacko:

 

Fast ett par tusenlappar för en bottengenomföring i metall skulle jag nog föredra framför att hålla på att labba med en massa lösa jordlinor när det åskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Fast ett par tusenlappar för en bottengenomföring i metall skulle jag nog föredra framför att hålla på att labba med en massa lösa jordlinor när det åskar.

 

 

Av På-kryssartikeln framgår att i Saltsjöbadsfallet så hade inte ett åskledarsystem gjort någon skillnad, eftersom av allt att döma blixten inte passerade i båten alls, utan det verkade vara en trycktransient som slog sönder plasgenomföringanrna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Av På-kryssartikeln framgår att i Saltsjöbadsfallet så hade inte ett åskledarsystem gjort någon skillnad, eftersom av allt att döma blixten inte passerade i båten alls, utan det verkade vara en trycktransient som slog sönder plasgenomföringanrna. 

 

 

 

Har du hört talas om fler fall när tex lodgivare tryckts in av åska?

 

Hur vanligt är det med direktträff av blixten i en båt/segelbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Av På-kryssartikeln framgår att i Saltsjöbadsfallet så hade inte ett åskledarsystem gjort någon skillnad, eftersom av allt att döma blixten inte passerade i båten alls, utan det verkade vara en trycktransient som slog sönder plasgenomföringanrna. 

 

 

 

Har du hört talas om fler fall när tex lodgivare tryckts in av åska?

 

Hur vanligt är det med direktträff av blixten i en båt/segelbåt?

 

 

Jag har en båtgranne vars segelbåt sjönk efter ett nedslag då loggivaren förstördes.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid samma åskväder så var det en båt längre norrut i skärgården som även den fick en åskträff. Åskan slog nog i masten på båten som låg förtöjd vid en brygga bland en massa andra båtar. VHF-antennen försvann. En bit av antennen låg på däck. Vindgivaren som satt bredvid antennen satt kvar och såg strukturellt hel ut (men inuti givaren så gissar jag att elektroniken var utslagen).Blixten hade bl.a. följt förstaget och passerat ut genom förstäven där gelcoaten slagits bort och det var "som en krater" med svartbränd glasfiber i förstäven. All elektronik ombord var utslagen. Båten hade inte gått läck och tagit in vatten.

 

Ett litet tips som långseglarna brukar använda sig av när åskan närmar sig. Stoppa in de elektronikprylar som kan undvaras i ugnen (handVHF, mobiltelefon, reservGPS, kamera...). Ugnen fungerar som en faradays bur så där klarar de även en direktträff.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...