Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
Jonbeee

medelströmförbrukning? - Igloo Kool Made 21

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hepp.

 

Den kylväska som vi skall få låna för vår 3-dagars-segling heter Kool Made 21. Etiketten på baksidan säger bara att max ström är 3A. Inget om medelförbrukning när den redan är kall. 

Har sökt på nätet utan framgång. 

 

Ni som har erfarenhet av kylväskor i allmänhet, gärna av märket Igloo, vad skulle ni tro att medelförbrukningen ligger på när den är kall och i drift? För visst kan den väl inte dra 3A hela tiden? I så fall räcker vårt 80 Ah batteri bara dryga dygnet... 

 

 

 

För övrigt har jag tänkt mig följande (tillfälliga) "installation". Lägg gärna kommentarer på den med:

 

80 Ah marinbatteri

http://www.hjertmans.se/article/tudor-marinbatteri-80ah-12v

 

Batteriklämma med cigguttag

http://www.clasohlson.com/se/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=36-3903&Nty=1&D=36-3903&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

 

Säkring direkt på pluskabeln, efter batteri - innan cigghonan, flatsstift 10 A

http://www.clasohlson.com/se/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=36-3899&Nty=1&D=36-3899&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

 

Fördelare, en till kylväska, 2 till övrigt, t ex ladda mobil, inbyggd säkring 10A

http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/kontakter/12-v-kontakter/ciggforgrening-1-till-3-usb-p44038

 

Kylväskan drar som sagt max 3A, en iphone på 220V drar max 1A (vet ej 12V men knappast mer). Kanske att vi tar med en enkel portabel högtalare, oklart vad den laddas med. 

 

Funkis?

 

 

Redigerad av Jonbeee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ne, den drar det när kompressorn är på. Sen BM-1 installerades ås upplever jag att, när kylen väl är kall, så drar den verkligen inte mycket eftersom den, för det mesta, är av och bara slås på när tempen ökat til len viss gräns.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte en termoelektrisk box? Den kommer att dra 3A hela tiden, i bästa fall håller batteriet ett dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en peltierkyl, vilket alla andra coolmate är (Jag antar att det är coolmate och inte kool made) så är de tre amperen medelströmmen. Den kommer alltid att tre tre ampere precis så som Bhemac säger och den kommer troligen inte heller att leverera mer än ganska medioker kyla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tackar för svar. 

 

Det står "kool made 21" på den. Har också sett att många på nätet heter Coolmate. Kanske är det något nationellt namn á la "förtyskling" eller nåt. 

 

 

Om det är som ni säger så låter det inte som något bra alternativ för en 3 dagars resa. Trist att behöva köpa en sådan med, de bättre är ju inte direkt billiga...  :(  Tycker många av dessa kostar 3-4 kkr. 

 

Skall ta och söka efter lite kylboxtester, kanske finns det någon för 1000 - 1500 kr. 

 

 

 

EDIT: En första sökning visar att det verkar finnas bra boxar i min prisklass. Rekommendationer mottages dock gärna ändå. 

 

 

EDIT igen: Finns det någon speciell typ av kylsystem man skall leta efter? Jag vill komma under 8 grader så energieffektivt som möjligt... Får man något bra för den budgeten?

Redigerad av Jonbeee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du ha strömsnålt är det kompressor som gäller. Priset blir därefter. Jag bytte precis ut ett element från Supercool som satt i min båt mot ett nytt med kompressor från Isotherm. Kostnad, ca 3300kr på kampanj för bara kompressor och element. Priset på en box med allt inbyggt blir ju därefter.

 

Som jag ser det är det den enda lösningen som fungerar tillfredsställande om man inte har obegränsad tillgång på ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du ha strömsnålt är det kompressor som gäller. Priset blir därefter. Jag bytte precis ut ett element från Supercool som satt i min båt mot ett nytt med kompressor från Isotherm. Kostnad, ca 3300kr på kampanj för bara kompressor och element. Priset på en box med allt inbyggt blir ju därefter.

 

Som jag ser det är det den enda lösningen som fungerar tillfredsställande om man inte har obegränsad tillgång på ström.

 

Taget. Blir dock något för mkt pengar för min del. I´m on a budget here... 

 

Vad är "näst bäst"? Termoelektrisk? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mobicool T26 verkar vara ett bra alternativ. Fått kritik för att vara högljudd dock.

 

Hjälp mig här med Ohms lag;

Kylboxen drar 47 w, batteriet är 12 v

47/12 = 3,9 A. Rätt?

 

 

Men, eftersom den är termoelektrisk så är det bara 3,9 vid behov. Rätt? 

 

:ph34r:

Redigerad av Jonbeee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tre dagar... då klarar du dig m kylbox och klampar samt någon liter fryst mjölk och kanske lite fryst kyckling etc. Noll elförbrukning - men se till att köa en välisolerad kylbox, inte en 79-kronors på macken.

Tillägg, den här kanske är OK? Har inte kollat själv.... http://www.clasohlson.com/se/Kylväska-20-l-Curver/34-100-3
 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man ha en bra, elektrisk kylbox så verkar Isotherm TB18 vara det bästa. Förbrukningen ligger på ca 12Ah/dygn, värden verkar stämma bra. Men, 4000kr.

Tre dagar det klarar man med is. Frys in klumpar, mjölkpaket är en bra form. Se bara till att bli av med smältvattnet, en bra box har dränering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era inputs, förstår tänket.  :)

 

Men då jag ändå kommer att tillse strömförsörjning för mobiltelefon och som sista prioritering, lite musik, så vill jag nog ändå skaffa något som kan fungera för längre resor framöver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...