Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Azguz

Projekttråd - RW36

Rekommendera Poster

Har du inte funderat på epoxyfärg som grund och polyuretan som täckfärg ovan vattenlinjen? Det håller mycket bättre än enkomp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så! Då har jag gjort en plan för målning när det är mellan 5-15 grader.

 

Fribord och akter:

Rengör med superclean innan målning

Yacht primer på plåtrena ytor - 4 skikt - eftermiddag må, ti, ons, to i följd.

Pre-kote - 2 skikt - fredag kväll, söndag eftermiddag.

Slipa med 400papper och rengör med superclean innan toplac

Toplack - 2-3 skikt - måla lördag morgon, söndag morgon och måndag eftermiddag.

Toplac - 2-3 skikt - snobblinjer, måla torsdag, lördag och söndag

 

Under vattenlinjen

Rengör med superclean

Interprotect på plåtrena ytor - 4 skikt - fredag kväll, lördag morgon, lördag kväll, fredag kväll

Trilux 33 - lördag morgon, söndag eftermiddag

Trilux 33 - i vattenlinjen extra varv lördag, söndag

 

Då är det bara att vänta på att temperaturen stiger 5-10 grader :P

 

 

 

Intressant o snygg planering, kan bara önska lycka till!

En fråga dock. Har du något skydd över båten, typ ett tält eller liknande? När det är dags för målning. För även om vind är trevligt för oss seglare, så vill du nog inte att det blåser och därmed riskerar att föra med sig allsköns otrevligheter som inte bör torka med in i färgen på båten... :rolleyes:

Eller hur tänker du? ;)

 

 

Tack! Tänkte att det är väll bara att följa tillverkarens rekommendationer för maximal vidhäftning

 

Det är ju ett problem jag inte kan göra så mycket åt! Eftersom jag ska slipa pre-koten så kan jag ju vänta en stund efter för att börja med toplacken. Står bakom en hall så kan göra ett jävla ryck när jag ligger i lä!

 

Fram tills toplacken kan jag ju fixa om något flyger och fastnar... Inte optimalt men kan inte göra så mycket åt det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då har man varit ute och köttat 9-18 idag då! Solen sken, men den gömde jag mig för i båten :P

 

Huvuduppgiften idag var att koppla om lite el och bygga om sidostycket där "elcentralen" finns.

 

post-104460-0-54257600-1426353341_thumb.jpg

Tidigare var det bara ett helt sidostycke med en lucka och när man öppna den så ser man vad ni ser på bilden ovan. Ville man komma åt och koppla i elen fick man snällt ta bort sidostycket och alla lister som döljer det. Inte så fasligt bra att skruva ut träskruvar hela tiden, så tänkte bygga om!

 

post-104460-0-69985300-1426353431_thumb.jpg post-104460-0-33775100-1426353440_thumb.jpg
Började med att mäta ut och såga ut ett hål som sträcker sig över hela installationen. Vänd sticksågen så slipper man att det flisar sig på fina sidan. Rundade av hörnen med fil på teakskivan samt plexiskivan. Plexin är mörkt sotad, men skyddsplasten sitter just nu på, därför är den vit.

 

post-104460-0-27813500-1426353626_thumb.jpg
Här är skivan provmonterad och nu kommer man åt installationen! Vill jag hålla på så ska jag snabbt kunna komma åt när det är klart.

 

post-104460-0-92197600-1426353721_thumb.jpg

Nuläget! Har monterat reglar längst kanten så det blir stabilt och i dessa kommer sen plexiskivan fästas med islagsmuttrar från baksidan av reglarna och sen muttrar med fasad skruvskalle.

 

Som ni ser har jag även gjort om elen lite. Jag har fler prylar än vad jag hade switchar i befintlig panel så eldriven dieselpump(om det blir luft i ledningen kan man cirkulera med denna istället för den mekaniska på motorn), baslåda(ett måste....) samt kyl hade egna strömbrytare och säkringar.

Eftersom jag har smartpass och d205S har jag två kretsar. Den vänstra panelen är kopplad till critical kretsen, och den högra till non-critical kretsen. Kopplade över baslåda, dieselpumpen och kylen på varsin switch i den högra panelen. Likväl bytte jag ut min gamla jordplint från en större från biltema. Mellan elpanelen och smartpass+d250S sitter två dvärgbrytare på 25A på varsin krets.

 

Nedan ser ni en schema för hur det är kopplat nu:

post-104460-0-20271600-1426354644_thumb.jpg

Bortsett från att jag inte monterat några huvudsäkringar direkt efter batterierna innan huvudbrytarna så stämmer det. Kom på i efterhand att kanske kabeln som kopplar samman säkringen och switchen i biltemas elpanel kanske är för vek för baslådan, men iså fall får jag byta ut den.

 

Planen är nu att lämna in plexiglasskivan till glasfirman där jag köpte den. Låta den sköra ut en lucka i den(luckan kommer bli över elpanelerna) samt borra nödvändiga hål. Låter dem göra det. Sen borar jag hål i reglarna som stämmer med hålen i plexin, slår i islagsmuttrar från baksidan och sen skruvar jag dit plexin! Då kan jag lätt komma åt elinstallationen om jag skruvar bort de gängade skruvarna, samt så kan jag inspektera elen genom den sotade plexin genom att lysa med lampa :)

 

Efter detta väntar vi bara på att temperaturen stiger 5 grader så är det målningsdags! Hoppas på värme under aprilledigheten :)

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då har jag varit ute och planerat...

 

Räknat ihop ytorna som ska målas så jag vet på ett ungefär hur mycket färg jag kan få tag på!

 

Dessutom så mätte jag dimensionerna på rören för min toainstallation.

Det är installerat med 1". Såhär ser det ut nu:

post-104460-0-07281200-1426877160_thumb.jpeg
 

 

Såhär kommer jag göra det:

post-104460-0-33347100-1426876631_thumb.jpeg

Sexkantsnippel-1 kopplas till befintlig kulventil-1 som sitter i tanken.

På sexkantsnippel-1 monteras T-koppling-2.

På T-koppling-2 kopplas en sexkantsnippel-3, sen kulventil-2, sen slangnippel-1, sen toaslang, sen däcksförskruvning.

På t-koppling-2 kopplas en sexkantsnippel 2, sen kulventil-3, sen sexkantsnippel-4.

På sexkantsnippel-4 kopplas T-koppling-1, sen slangnippel-2, sen toaslang till frånpump på toan.

På T-koppling-1 kopplas slangnippel-3, sen toaslang som kopplas till slangnippel som kopplas in i kulventil som är skruvad i skrovet och sen ut i havet :)
 

Då kan jag stänga kulventilen efter tanken. Jag kan stänga ut till däcksförskruvningen när jag pumpar in avfall i tanken. Jag kan sluta kretsen mellan tank och däcksförskruvningen medan jag använder pumpen vid bryggan. Så här kommer det kosta:
post-104460-0-24296100-1426877134_thumb.jpg

 

Mycket planering nu bara, men jag har beställt yacht primer, interprotect och watertite(spackel) så ska göra de inom någon helg nu bara det blir hyffsat varmt! Laddar för påsken :)
När det väl är där kommer det bara vara att stryka på bottenfärg och prekote+toplac. Borde gå snabbt! En veckas slit varje eftermiddag bara :)

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att skriva en instruktionsbok med toa instruktioner till gästerna så inte alla kulventiler istår i givakt när dom ska va lediga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ärlighetens namn så klarar det också om toalettens backsystem fungerar!

Desutom så behöver ju V2 och V3 bara röras vid sugtömning, så gästerna behöver bara bry sig om v1 egentligen och om de glömmer den så safear toalettens inbyggda stopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte prylarna på annat ställe som hade 20 % rabatt just nu! Passade på att köpa loss lite färg och en ny vantskruv(aktre) också. Skulle egentligen handlat nästa månad men 20% !!!!

Ett par saker hade de inte men de handlas på feltema idag :P

 

Tyvärr ser det ut såhär i Gävle idag:

post-104460-0-92076500-1426929914.jpg

Var kalt i morse :(
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då har jag varit ute och köttat igen! Det var fint väder på lördagen så då blev en hel del gjort! Tyvärr tokregna det idag varvid inget blev gjort idag :(

 

Nr 1 på tapeten var att dra en sladd upp genom stativet och sätta en däckskontakt på stativet där jag kan koppla Navigatorn istället för att, som nu, dra en sladd genom sittbrunnen in i ruffen till en stickkontakt.Se bild:
post-104460-0-42434300-1427623635_thumb.jpeg

 

Nr 2 på tapeten var omkoppling av toaledningarna så jag kan sugtömma i sommar.

post-104460-0-97707800-1427622913_thumb.jpeg

Hur det var

 

post-104460-0-28897400-1427622931_thumb.jpeg

Hur det blev

 

Det blev faktiskt inte alls som jag skissat! När jag försökte lossa slangnippeln så lossna den äldre kulventilen från tanken väldigt fint! Varvid det blev en kulventil mindre i installationen. Vilket var bra då det givetvis var rätt tajt... Blev ett T-rör direkt i tanken. Nedåt sitter en kulventil som ansluter till toaletten/bordsgenomföringen. Till vänster sitter en kulventil som slangen från däcksförskruvningen kommer anslutas till. Lätt för besökare eftersom de bara har en ventil att bry sig om! De andra är mina! Möjligheten att tömma till havet kvarstår! Ska jag jorden runt så behövs ju den   :)

 

Här blir jag dock inte klok. Alla däcksförskruvningar är gjorda för 48 mm(invändigt, 1 1/2") slang, men det finns få kopplingar i VVS-bår som är de dimensionerna. Det mesta är 1". Biltema har en slangnipper för 1 1/2" slangar men jag hittar inga förminskningsnipplar för 1" 1/5" till 1". Se bild:

post-104460-0-57437400-1427623372_thumb.jpeg

Jag hittar för 1 1/4" till 1", men då blir det 6 mm glipa i slangen att knipa ihop mot rören, så det vore ju bättre att hitta en förminskning.

 

Nr 3 på tapeten var att få dit min lucka över elinstallationen!

post-104460-0-48973800-1427623707_thumb.jpeg

Lucka stängd

 

post-104460-0-67681400-1427623712_thumb.jpeg

Lucka öppen

 

Tyvärr måttade jag lite fel. Luckan hade kunnat vara lite smalare till vänster och vara närmre elpanelen. Eller jag måtta rätt men glömde bort att ange rött begränsning till glasfirman. Det blev inte heller lika bra med vingskruvarna som jag hade tänkt mig. Det tog längre tid att öppna med dem än vanlig skruv med skruvmejsel. Ska försöka hitta svarta M4-skruvar med fasad skalle senare.

 

Sist men inte minst så höll sig temperaturen uppe igår så jag har påbörjat lite målning! YEEEEY. Har rengjort angripna ytor på fribordet samt strukit en omgång yacht paint(primer). Jag har också strukit ett lager yacht paint på det vi svetsade vid ankarboxen tidigare,samt gjort rent i boxen och strukit yacht paint även där. 

Nästa steg är att spackla de ytorna, sen slipa. Efter det rollas ett-3 lager yacht paint på samma ytor. Spacklet är 2k så lär ha några fina dagar i rad då först. Så då väntar vi på varmare temperaturer och regnfria dagar 

EDIT: EUREKA!

Hitta rätt kopplinga för att kunna ansluta 38 mm slang från däckstömningen till min toainstallation.. En Sexkantsnippel 1 1/2 - 1" ansluts till kulventilen, sen ansluter jag en Slangnippel invändig 1 1/2"-38mm till den. Många skarvar men rätt utfört så ska det ju fungera..

Redigerad av Azguz
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte funderat på epoxyfärg som grund och polyuretan som täckfärg ovan vattenlinjen? Det håller mycket bättre än enkomp.

 

Hej! Har missat att du skrivit! Jo, men topplaken är målad med 1k sen tidigare vilket innebär att jag måste slipa bort all den färgen om jag ska måla med 2k. vill inte slipa plåten ren eftersom jag står utomhus. Dessutom får jag nog räkna med att måla lite då och då på en stålbåt i framtiden så är smidigt med 1k-burkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Påsk och godkänt väder! Dags att kötta igen..

 

Igår var jag ute och slipa samt spackla de ytor där det varit angrepp och ojämnheter! Idag var jag ut och slipa spacklet jämt och primea ett lager över de spacklade områdena(för där har det varit plåtrent)! Såhär ser det ut:

post-104460-0-19745000-1428077791_thumb.jpeg

Började bli lite tråkigt vid trappstegen i aktern, så tog slag i och gjorde rent samt måla om hela den delen.

 

post-104460-0-27878900-1428077792_thumb.jpeg

På styrbords sida i aktern var det några större färgsläpp så plåten kom fram vid vattenlinjen så har åtgärdat där.

 

post-104460-0-00400500-1428077793_thumb.jpeg

I fören var det en hel del ojämnheter! Nog slagit i bryggor några gånger(nybörjarmisstag) så jämna ut det och strök hela ytan. Var nästan en halv cm lager med färg/spackel sen tidigare där så det blev ganska djupa skönhetsmissar när det slagits bort.

 

post-104460-0-17884900-1428077804_thumb.jpeg

Som ni ser är det många ställen under relingslisten som det varit dåligt vid. Även om jag gjorde rent när jag tog bort listen så blev det plåtsrent nu när man slipa så strök där igen. Sen blev det lite extra runt fribordsfönstren.

 

Utöver det så fick jag hem de sista delarna för toaletten! Såhär är det nu:

post-104460-0-52004500-1428077678_thumb.jpeg

Anslut en 1 1/2" nippel till kulventilen och sen en 38 mm slang till 1 1/2" nippel.

 

Nedan ser ni slangen på!

post-104460-0-42401900-1428077667_thumb.jpeg

Fäst med dubbla klammor sen. Slangen är vit men plasten får sitta kvar än så länge. Till vänster(syns inte på bild) är tvättstället och underskåpet. Kommer dra in slangen där och därunder gå ut i väggen och upp genom däck. Kommer dröja till slutet av april innan jag får hem däcksförskruvningen så det får vänta.

 

Än är inte påskhelgen över! Vädret ser bättre ut än vad som lovades i torsdag så det blir en andra strykning! Jag har även gjort lite vid ankarboxen och på däck, men det är långt från klart så det vill jag inte visa än :P

 

Utöver det så har jag funderingar på att montera en gennaker, men problemet just nu är att fallet kommer ut under förvantens infästning, som ni ser på denna bild:

post-104460-0-93303100-1428078530_thumb.jpeg

Förstagets infästning pekar ju inte uppåt utan det gör den nu bara för att den ligger förvarad på land :P

 

Som ni ser finns det ett litet hål där i mitten så jag funderar på om man kan utnyttja den för att få dit ett block och på så vis dra om fallet upp över förvantens infästning. Funderar ev på att bulta fast en sån här i det hålet:

post-104460-0-69008000-1428078643_thumb.jpg

 

Som man ser på denna bild så kommer vindexen att gå fri från en sådan infästning:

post-104460-0-97335800-1428078680_thumb.jpeg

Gennakern sitter ju fast i peken med en sådan så det borde ju fungera i toppen också. Brottgränsen är 2400 kg vilket är långt högre än de flesta block jag hittat data på iaf. 

 

Det är inte helt felfritt så det är under planeringsfasen. Får se vart det barkar häran sen.

 

 

Hindret med målningen nu är att vattnet är avstängt på varvet fortfarande så jag kan inte tvätta bort allt slipdam under vattenlinjen, mm, så kan inte göra alla målning. På fribordet var det så lite kvar så det gick att borsta bort med fina borstar.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag saknar all form av återhållsamhet, tålamod mm så kunde jag inte låta bli att kötta mer idag! Eftersom vattnet än är avstängt på varvet så gick jag loss med borste, trasa och hink för att få bort damm.

 

Sen strök jag interprotect(2k-epoxygrund) över de delar under bottenlinjen där det blivit plåtrent pga. grundlacksläpp från det galvade stålskrovet.

 

post-104460-0-46733800-1428154718_thumb.jpg

Fläckigt värre!

 

post-104460-0-06796500-1428154730_thumb.jpg

Väääldigt mycket lacksläpp på kölen var det..

 

Nästa steg är att grundlacka hela fribordet. Troligen 2 skickt med pre-kote. Få se om det sker imorgon och måndag eller senare. Måste tvätta ytan först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flyt med vädret! Det ska vara fint och varm i ett par dagar nu! Mot 10 på dagen och inte under 5 på natten. Så jag köttar på!

post-104460-0-69270700-1428328019_thumb.jpg

Ett lager pre-kote! Imorgon efter jobbet är det ett lager till som gäller. Sen är det bara att vänta på leveransen av toplac och bottenfärgen! Eller ja så enkelt blir det inte. Måste rugga upp ytan med k400-papper antagligen eftersom det kommer dröja mer än 4 dagar innan första lagret med toplac, men ljuset i tunneln närmar sig!

 

Sen har jag spånat på mer när det gäller att lösa fallet för ev. gennaker. Som sagt kommer mitt extra fall ut under förstagets infästning så måste lösa det på något vis:

post-104460-0-62787500-1428328051_thumb.jpg

Fäster en ögla såhär i ett befintligt hål i masttoppens beslag.

 

Jag funderar på ett block såhär, utan schakel, direkt i öglan:

post-104460-0-66046000-1428328062_thumb.jpg

Sen leder jag upp fallet bakom vantens infästning och ut in i blockets ovansida. kanske ett fiolblock eller ett med hundsvott. Fallet kommer dock då ligga an en aning mot förvantens infästning men kör man med strumpa eller top down furling behöver inte fallet manövreras hela tiden utan hissas/tar ner någon enstaka gång per säsong. Så tänker jag iaf! OBS! vanten och blocket får en mycket brantare nedåtlutning i verkligheten givetvis.

 

Då hoppas vi på bra väder imorgon som det är lovat! Som sagt, ljuset i den berömda tunnels slut kan skymtas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom varje lager måste strykas inom X antal timmar eller dygn, annars måste man slipa, så var jag ut idag och la andra lagret pre-kote(lackgrund).

post-104460-0-74702600-1428430796_thumb.jpg

 

 Har även beställt topplacken och bottenfärgen nu! Blev lovad att det kommer in till helgen! Så vi får se om jag får på toplaken, snobbränderna och bottenfärgen i helgen som kommer :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att kötta igen! 15 grader varmt ute och varmt inatt! Fick även hjälp av en kompis så nu gick det fort!

 

post-104460-0-93758300-1428683292_thumb.jpg

Första lagret toplac på! MILSTEN!

 

Det är förvisso svårt att veta redan nu men det verkar som om det inte räcka med 2 lager toplac. Primern och gamla snobbränderna kommer nog tyvärr lysa igenom, så det kanske lär bli 3 lager, så får inte på första lagret snobbränder i helgen iaf. Det lyser igenom lite mer än vad som syns på bilderna.

 

Den som följer en annan tråd vet att jag skissat på hur snobbränderna ska bli! Troligen blir det nog ändock undefär som de gamla då Cream kulören var ganska jus så det är nog bra att det blir ganska brett med den färgen. Såhär alltså:

post-104460-0-67253500-1428593436_thumb.

Färgen är skrikigare på bilden och lite gulare än i verkligheten, så ni vet.

 

Dock ska jag säga att toplacen var lite av en dryg färg! Det blev väldigt lätt små bubblor och man fick jobba en hel del för att de skulle försvinna så ytan blev slät och fin.

 

Kl 12 imorgon kommer nästa lager på och det kommer nog ta max en timme nu när vi är två! Vi får se om det blir någon målning på söndagen för det var risk på regn mitt på dagen, men sen skulle det vara finns och fint flera dagar nästa vecka så kanske blir någon målning på kvällen om det är tort. Annars blir det på måndag och då får vi se om det rör sig om ett 3:e lager eller om det blir snobbränder :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att köra vidare! Andra lagret toplack.. Börjar bli lite tjatigt! Jag skulle kunna ge mig här men perfektionist som jag är blir det ett lager till! Primer skiner igenom liiiiite på vissa ställen och eftersom jag har färg kvar så är det inget att dra sig för! Med hjälp så tar det knappt en timme att stryka också!

post-104460-0-11014700-1428755503_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Snyggt jobb!

 

Och imponerande energi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobb!

 

Och imponerande energi

 

Tack Tack! Det är väll en aning lättare att hitta energin när man inte har några barn antar jag  :P

Sen har jag alltid varit väldigt envis! Bra i dessa sammanhang, mindre bra i relationer antar jag...

 

Nu har jag i alla fall bestämt mig och det ska bli såhär med snobbisarna:

post-104460-0-64963000-1428763078_thumb.

 

Hoppas det blir lika bra eller bättre :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köttat igen! Tog inte ens en timme med hjälp! Drygt att man måste vänta ett dygn mellan lagren....

 

post-104460-0-32862600-1428862844_thumb.jpeg

Sista bilden med "upprepad" vit lack!
 

Nästa bild blir med snobbränder målade och kanske till och med bottenfärgen på! Håller vädret i sig som lovat blir det kanske en uppdate redan nästa tisdag! Och till helgen kan nog kanske allt som behöver göras innan båten läggs i vara klart :D

 

Finns massa som ska göras sen också men det måste inte ske på land! Så med lite flyt kanske man hinner före med sin iläggning innan rushen så att man kan få måsta på i lugn och ro :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita
Postad (redigerade)

Hur lång tid är brukligt att vänta innan man kan sjösätta en nylackad båt?

Nu är ju detta en stålbåt, så det är kanske kortare tid än det är med en båt i glasfiber!?

 

 

Men det ser fint ut!  :)

Rullar du det här, eller sprutar du?

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid är brukligt att vänta innan man kan sjösätta en nylackad båt?

Nu är ju detta en stålbåt, så det är kanske kortare tid än det är med en båt i glasfiber!?

 

 

Men det ser fint ut!  :)

Rullar du det här, eller sprutar du?

 

Hej!

 

Jag rullar båten med skumgummirollers! Det är 2 lager grundlack och tre lager toplack för att få täckning så jag har nog målat rätt tunna lager. Har det jämnare och finare nu än förut så det gör att jag är nöjd! Använder man vanliga rollers måste man nog efterdra med skrapa/pensel.

Jag vet inte hur det ligger till med toplacen och sjösättnin, men när det gäller bottenfärgen så anges det i produktdatabladet från tillverkaren att vid 5-15 grader ska man vänta 24 timmar innan sjösättning men man får inte vänta längre än max 1 månad! Väntar man längre än så måste man antingen våtslipa eller högtrycksspola botten innan sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Igår började det regna när vi skulle måla trots att prognoserna var enliga om något annat! Idag var 3:e dagen efter jag strök sist vilket gav lite panik eftersom färgen ska slipas om strykningen dröjer efter det enligt tillverkaren, så fick bli att ta ledigt eftermiddagen och stressa ut idag så den han bli dammtorr innan det regn som eventuellt skulle komma senare ikväll! 

 

post-104460-0-10304300-1429114862_thumb.jpg

Ett lager på snobbränderna, en lager bottenfärg och en lagom nöjd och lättad båtägare. Maskeringstejpen är ju kvar så är lite ojämna kanter! Längtar tills lagren blir klara så jag kan ta bort tejpen! Blir nog 2 lager till på ränderna faktiskt.

 

När vi börja idag kom en person på varvet och frågade hur vi gjorde för han tyckte att det blev så bra, så sa att vi rolla tunna lager med skumgummiroller.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Legat i hela lördagen och även i fredas, men nu är fribordet och botten klar!

 

post-104460-0-21867300-1429380793_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat! Ser snyggt ut...

 

Återgår till din elskiss som jag tittat på. Snyggt ritat förresten, hur har du gjort ritningen?

 

Alltså, brytare 1?

Jag tolkar den som en sorts huvudbrytare.

Men som man använder Ctek så blir det lite skillnad mot att använda ev befintliga motorkablar. För dels vill man ju att solcellerna ska mata på in i batterierna hela tiden och - överkurs - vill man kanske helt bryta manöverström från/till motorn när man inte kör pga risk för korrosion?

 

Alltså vill man ha en separat matning till förbrukarna. Vilket du har.

Men... Som brytare 1 är placerad i ritningen ser det ju ut som den måste vara på för att solcellen ska vara inkopplad till batterierna? Brytare 1 bör väl bara koppla bort förbrukarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat! Ser snyggt ut...

 

Återgår till din elskiss som jag tittat på. Snyggt ritat förresten, hur har du gjort ritningen?

 

Alltså, brytare 1?

Jag tolkar den som en sorts huvudbrytare.

Men som man använder Ctek så blir det lite skillnad mot att använda ev befintliga motorkablar. För dels vill man ju att solcellerna ska mata på in i batterierna hela tiden och - överkurs - vill man kanske helt bryta manöverström från/till motorn när man inte kör pga risk för korrosion?

 

Alltså vill man ha en separat matning till förbrukarna. Vilket du har.

Men... Som brytare 1 är placerad i ritningen ser det ju ut som den måste vara på för att solcellen ska vara inkopplad till batterierna? Brytare 1 bör väl bara koppla bort förbrukarna...

 

Tack! Jag tycker det ser fräscht ut! Kom fram en person i hamnen och fråga hur jag gjorde häromdagen för han tyckte det blev så fint(slätt). Rolling med skumgummiroller och tunna alger svara jag.

 

Jag använde proficad! Symbolerna är ju säkert inte rätt utan tog bara något som passa!

 

Helt rätt. Brytare 1 och brytare 2 är huvudbrytare. Då stryper jag strömmen till allt inklusive smartpass+d250s. Jag har tänkt som så att, visst, kanske jag kan koppla dem efter d250s+smarpass men då är strömmen alltid på till dem och de är ju faktiskt elektriska prylar, så ville kunna bryta det helt. Dessutom har jag dvärgbrytare efter dessa så jag kan bara ha s250s+smarpass inkopplad så solcell/vindkraftverk kan mata.

 

Jag händer inte riktigt med på manöverström från/till motorn och risk för korrosion?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Du verkar verkligen ha funderat över vad du vill ha...

 

Det sista där, det är mer av typ hängslen och livrem!

Du har säkert landström också. Det man inte vill är att jord når motorn, ökar risk för korrosion?

En del sätter då en brytare till så att manöverström bryts till motor när den ej används.

Den riktigt nördiga sätter en brytare även på minus, dvs två st...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I see, hmm, inget jag reflekterat över! Enda stället motorn har kontakt med systemets jord tror jag är där startbatteriet ansluts efter shunten. Motorns jord är i skrovet och det är det enda som är i skrovet(stålbåt). Resten är på negativ till elsystemet.

 

Enda landströmen jag har är en skarvsladd för utomhusbruk som dras in i båten, ansluts till en grendosa. I grendosan fästs en laddare som går in i systemet och sen en skarvsladd som går till varmvattenberedarens elpatron. Jag hade tänkt att ev. dölja detta lite mer genom att lägga grendosa, sladd mm dolt men annars tänkte jag inte bemöda mig med landström :P

 

Har gjort en hel del i helgen iaf! Bjuder inte på så många bilder utan de kommer när jag är klar. Idag åkte peken på igen! Sådär ja:

post-104460-0-98576900-1429463628_thumb.jpg

 

Nu är fribordet och botten klar!

 

Igår har jag också nästan fått klart med ombyggnationen med addering av sugtömning, men satans vad det krångla. SUCK. Först var planen att dra slangen mellan skrovet och plyfaskivorna(som inredningen är monterad på) där isoleringen delvis är, men när jag började måtta insåg jag att däcksförskruvningen(flänsen) skulle gå upp på relingslisten om jag skulle centrera röret däri, så jag fick ta till plan B.

 

Plan B var att gå upp med slangen i "medicinskåpet". Låta slangen löpa upp genom däck i hörnet på det. Medicinskåpen har givetvis en "dörr" så det syns inte alltså. Jag skulle alltså gå med slangen rakt ut från VVS kopplingen i installationen och sen vänster(akterut), hålsåga i sidostycket på skåpet som handfatet är infällt i, sen gå upp i hörnet på andra sidan in i medicinskåpet. Jag skickar bilder sen när detta är klart.

 

Tillslut lyckades jag hålsåga och hamna rätt. Sen skulle jag fixa skruvarna och sen täta/skruva fast den. Medföljande skruvar var plåtskruvar så jag tänkte att jag skulle först prova med dem istället för att gänga. Först förborra, gänga ner dem och se om det fungera. Efter första skruven fick jag ägna en h åt att få bort den jäveln som satt fast och inte vill gänga upp sig. SUCK. Jaja, väl borta så blev det att borra 3,2 mm och gänga M4. På med tätningsmassa och sen gänga ner skruvarna.

 

När det var dags att dra slangen från ena sidan till den andra så kom jag på att det kan vara lämpligt att inte gå rakt vänster utan svänga ner och gå in i skåpet i "botten" för att om jag tycker tanken är för liten nu i säsongen så får jag utrymme att utöka den om jag drar ner den. Sagt och gjort, hålsågar, no return. Inser sen när jag drar att slangen är 2 dm för kort för denna dragning...... Vilket innebär att jag inte blev klar och att jag fick köpa en ny slang på 3 m istället för den på 2 jag redan köpt för 500... SUCK.

 

Utöver detta har jag fördragit VP rör så jag snabbt ska kunna installera autopilot när jag får hem den. OM jag får hem den.. Övergav den linjära drivenheten för insåg att jag lär reducera roderutslaget från 55 till 35 grader.... Nej, tack. Fenköl och mindre roder därav har jag också.

Sååååå jag tänkte köra på wheeldrive unit, men idag såg jag att min piedestal buktar ut till styrbord där gasreglaget är, och där är ju motorn för den autopiloten... Förviss kan man vrida den 180 grader men då kommer motorn högre upp vilket kan påverka den piedestalmonterade kompassen... SUCK.

Och inte någonstans hittar man några uttömmande info om mått på denna heller så man kan grubbla. Hittar CC mått från rattmitt till mitten på infästningarna, tror jag, men är inte säker om det är nuvarande eller nån äldre modell. Skulle vilja veta vilken vinkel motorn sitter på också.

 

Ja, som ni märker är jag en aning frustrerad efter denna strapats! Men till det positiva! Båten är klar för iläggning! Det är bokat den 8 maj på fredagen, och på lördagen har jag fått med mig några som kan hjälpa masta på!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har iaf valt att spola den linjära drivenheten för autopiloten. Man måste begränsa roderutslaget till 35 grader och idag har jag 55 grader. 20 graders skillnad! Har gått över till Wheel drive unit istället!

 

problemet är dock att motorn för den hamnar snett neråt åt styrbord och snett uppåt åt babord. Problemen med det är att på styrbord sida buktar piedestalen ut för att gasreglaget är där. På andra sidan passar den fysiskt men då kommer den nära kompassen, för nära..

 

Trodde jag skulle behöva skrota det också, men hitta sen den här lösningen:

 

OskarsRaymarineWheelpilot24a.jpg

 

Snacka om att inte tänka utanför boxen tidigare. Bara att göra en egen "stopp" så man kan få motorn på styrbord sida och neråt!

 

Kvarstående fråga är dock om jag har plats mellan piedestalen och ekrarna på ratten. Måttet upp till klämmornas centrum på hjulet är 135 mm. Där uppe är avståndet 15 mm! Tajt..
Fast kollar man på denna bild:

post-104460-0-36567200-1429470997_thumb.jpg

Verkar det tillsynes kunna gå, men jag måste få tag på detta mått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny helg! Bara att kötta på!

 

Efter missödet med att dra tömningsslangen på ett sådant sätt att den jag köpte inte räcker till, så har jag nu äntligen fått dit en slang! Såhär ser det ut vid toaletten nu:

post-104460-0-46910000-1429913670_thumb.jpg

Det finns nu möjligheter att göra en större tank, om så önskas, på samma plats som den befintliga.

 

Drog in slangen i skåpet och sen upp genom medicinskåpet:

post-104460-0-12229500-1429913671_thumb.jpg

Finns ju möjligheter att "boxa in den" om så önskas. Förvisso är den vit slangen så döljer sig väl. Skåpet har ju en lucka, så det blev bara rördragning där det redan nu är rördragning :)

 

Sen har jag börjat kötta på däck!

post-104460-0-86360900-1429913671_thumb.jpg

Idag slipade jag huvudsakliga gångytan(Inte överbyggnad eller småhörn) och la ett lager primer där det blev plåtrent. På babords sida av genakertrevaren finns däcksförskruvningen för toatömningen :)

 

I övrigt drog jag om min gamla GPS till den gamla autopiloten till ett stag i bak. Provs få se om den fungerar bättre. Satt väldigt högt i masten så borde ha påverkats av rullning. Kanske kan få den att fungera vid tråkig motorstampning iaf :)

 

Morgondagens plan är att slipa lite på överbyggnaden. Vet inte om jag orkar med hela och sittbrunnen, men vi får se! Viktigaste är den del som är vid mastfoten. Hytten kan jag alltid göra vid ett senare tillfälle :)

Därefter ska jag tvätta däck med speciellt medel från international ämnat för tvätt innan målning, samt högtrycksspola av däck.

 

Jag ska även ge mig på att koppla in autopilotens GPS från aktern, samt dra nå kablar för motorn så den plockas fram från akterboxen och inte via hytten. Kabeln blir då mindre i vägen. Få se om den här kan få duga sommaren ut så får vi se hur det blir nästa år.. Kanske ett vindroder?

 

Hmm, undrar om det var något mer? Ne, inte för morgondagen tror jag. Blir nog bra så, sen blir det nog bara måla på söndag! Lite grundfärg! Förhoppningsvis blir det uppehåll runt sista april så kanske jag får däcksmålningen klar efter den långhelgen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kötta! Lite lätt bakfull, i en vattentät rymddräck, mask, kräla på däck och måla...

Var inte så angenämt men inga undanflykter! Bara att kötta.

 

post-104460-0-40924900-1430064908_thumb.jpg

Så, första lagret grundlack på! Kanske bara blir det lagret också. Kanske punktstryker på de ställen där primern lyser igenom. Få se!

 

Sen har jag inte bestämt mig hur jag ska göra. Om jag ska orka måla vitt runt detaljerna och sen dra en annan kulör på gåytorna.Typ samma kulör som ränderna fast interdeck som är lite mattare och med halkskydd. Tidigare ägare hade dock använt Carosol stenskottskydd, vit, på gåytorna och den är bra och behändig. Bra skydd, lätt att slipa, sträv för halkskydd och en tredjedel av priset! Men det blir nog lite snyggare med annan färg, men jag kan ju byta nästa år om jag inte blir nöjd!! Något ska man ju ha att göra :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ut och kötta! Hade tänkt göra klart allt i lugn och ro i långhelgen som kommer men givetvis ska det pissa varje dag! Herregud. Så blev att försöka stressa en del redan nu.

 

post-104460-0-61750300-1430160459_thumb.jpg

Hytt målad med inernationa toplac, snövit. Kommer behöva göra minst 2 lager till. Nästa blir på torsdag, tredje får vi se.

 

post-104460-0-19247700-1430160471_thumb.jpg

Målar snövit längst kanter och runt detaljer, sen blir det en tejpbit på 5 cm och utanför den blir det sen gångytorna som målas med annan färg!

 

post-104460-0-60852700-1430160466_thumb.jpg

Målar inte i "mitten" för där blir det en annan färg med halkskydd.

 

Jag har våndas mycket om vilken färg jag ska måla på gåytorna, men jag har landat i denna:

extrabilder83847_large.jpg

 

Säljarna hade använt den i slutet och kommit fram till att den var suverän som halkskyddsfärg. Den är matt och sträv samt tålig. Billig så man kan måla om och om igen :P

Den är inte heller lika kritvit som Toplacen jag använder runt detaljerna så det kommer bli en viss kulörskillnad :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...