Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Mr_Crona

Däckstömning - funkar T-koppling?

Rekommendera Poster

Jag har en septiktank som sitter lågt monterat och därför har en pump mellan tankens utlopp och genomförningen ut i havet så att man får pumpa ut skiten. Vid genomförningen sitter en kulventil.

Min tanke var att montera en trevägsventil före pumpen för att kunna styra om till däckssug när man vill använda det.

När jag har surfat runt lite bland trådarna funderar jag på om det räcker med att sätta ett T-rör istället för trevägsventilen eller kan tex pumpen ta skada av det? Jag har bara sett skisser där T-rör används för utlopp utan pump.

 

Pumpen i fråga är en sån här variant http://www.bryggan.nu/Hemsida/Inredning_VVS/Lanspump_Spolpump/Lanspump_Manuell/LANSPUMP?id=04402

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en t-koppling och i övrigt ett system som verkar vara som ditt, funkar kanonbra.

 

Min pump kar inte tagit skada, men jag vet inte om din kommer att göra det. Det borde ju inte vara några problem om man har en grov avluftningsslan. Nu har ju inte jag det, tror den är 10 mm invändigt och tre meter lång och det funkar.

Jag provade att suga lite försiktigt från början, men det verkar inte vara nödvändigt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sådan lösning med T-rör innan pumpen och det fungerar jättebra. Varför tror du att pumpen skall skadas om du har stängd bottengenomföring? Är den öppen kanske det kan sugas in sjövatten bakvägen genom pumpen vid tömning. Om detta är skadligt för pumpen har jag aldrig funderat över för jag har skrovgenomföringen alltid stängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sådan lösning med T-rör innan pumpen och det fungerar jättebra. Varför tror du att pumpen skall skadas om du har stängd bottengenomföring? Är den öppen kanske det kan sugas in sjövatten bakvägen genom pumpen vid tömning. Om detta är skadligt för pumpen har jag aldrig funderat över för jag har skrovgenomföringen alltid stängd.

Tack för svar. Det blir ju en smidigare lösning. Att jag undrade över pumpen var att jag inte hittade någon i de andra inläggen som verkade ha pump och T- koppling, och själv har jag ingen aning om hur själva pumpen fungerar så jag tänkte att det var bäst att fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har byggt med ett T-ror.

 

Har hittills inte märk nåt problem under de fyra åren jag haft systemet.

 

post-53310-0-38784200-1403758484.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För att komplicera det hela har jag adderat en 3-vägskran och ett T-rör. Tanken är att man skall kunna pumpa ut direkt från toaletten utan att gå omvägen via tanken.

 

Om man har  3-vägskranen i läge toa -> tank när man pumpar ut tankinnehållet borde det väl inte bli några problem ? Annars är det kanske möjligt att man trycker tillbaka tankinnehållet till toaletten om pumpventilerna inte håller helt tätt.

 

Kanske behöver man en avstängningsventil i serie med tömningspumpen också.

Några kommentarer ?

Är komplexiteten alltför stor relativt nyttan ?

 

Ett alternativ är ju ta upp ett hål till i skrovet men det vill man ju ogärna.

 

post-95687-0-14867600-1406324027_thumb.png

Redigerad av hasse_A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att komplicera det hela har jag adderat en 3-vägskran och ett T-rör. Tanken är att man skall kunna pumpa ut direkt från toaletten utan att gå omvägen via tanken.

 

Om man har  3-vägskranen i läge toa -> tank när man pumpar ut tankinnehållet borde det väl inte bli några problem ? Annars är det kanske möjligt att man trycker tillbaka tankinnehållet till toaletten om pumpventilerna inte håller helt tätt.

 

Kanske behöver man en avstängningsventil i serie med tömningspumpen också.

Några kommentarer ?

Är komplexiteten alltför stor relativt nyttan ?

 

Ett alternativ är ju ta upp ett hål till i skrovet men det vill man ju ogärna.

 

attachicon.gifToalett.png

 

Varför göra nåt enkelt och fungerande - om man kan krångla till det hela med en massa onödigt "lull"

 

När man använder toan gör man det i regel i naturhamnar och gästhamnar - även om man i så hög grad som möjligt försöker använda de toaletter som finns på land. 

 

De gånger man använde toaletten under färd och på såna ställen där det är lämpligt att tömma direkt i havet blir inte många på en säsong. Varför då krångla till det med trevägskranar och skarvar. De gånger toaletten krånglar på min båt blir det alltid jag som får fixa det. Nu var det visserligen länge sen det hände - 1980-talat tror jag. Sen dess är det alltid jag som sköter nedpumpningen.  :P

 

Om man nu absolut måste tömma i havet - resten av denna sommar - så är det väl bättre att pumpa ner toans innehåll i tanken och innan man kommer in i skärgården tömma toatanken i havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, krångla inte till det. Trevägsventiler är ofta ett perfekt ställe för stopp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
De gånger man använde toaletten under färd och på såna ställen där det är lämpligt att tömma direkt i havet blir inte många på en säsong.

 

Nja. Om haltvannat år tänker vi gå över Atlanten. Även seglingen ner till Kanarieöarna innebär många dygns segling på öppet hav.

 

Om man nu absolut måste tömma i havet - resten av denna sommar - så är det väl bättre att pumpa ner toans innehåll i tanken och innan man kommer in i skärgården tömma toatanken i havet.

 

Till våren sticker vi alltså från Sverige och bekymrar oss inte över de konstiga regler som silar mygg och sväljer kameler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

De gånger man använde toaletten under färd och på såna ställen där det är lämpligt att tömma direkt i havet blir inte många på en säsong.

 

Nja. Om haltvannat år tänker vi gå över Atlanten. Även seglingen ner till Kanarieöarna innebär många dygns segling på öppet hav.

 

Om man nu absolut måste tömma i havet - resten av denna sommar - så är det väl bättre att pumpa ner toans innehåll i tanken och innan man kommer in i skärgården tömma toatanken i havet.

 

Till våren sticker vi alltså från Sverige och bekymrar oss inte över de konstiga regler som silar mygg och sväljer kameler.

 

 

Det alternativet tänkte jag inte på.  :unsure: Det förändrar ju saken.

 

Min avstängningsventil för utlopp till havet sitter under durken på Däckssalongen. Jag måste ta bort en matta och lyfta på durken. Sen ställa mig på knä i duschutrymmet för att nå kranen, så för min del hade arrangemanget inte varit nåt alternativ.

 

Jag skulle vilja ha avstängningskranen till direktutloppet lätt nåbart i toalettutrymmet, så man kan öppna och stänga vid varje användning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja ha avstängningskranen till direktutloppet lätt nåbart i toalettutrymmet, så man kan öppna och stänga vid varje användning.

 

Jag tror det finns 12V magnetventiler du skulle kunna använda. Då behöver du inte ner under durken. Koppla den parallellt så har du en backup. Brytaren med timer sätter du vid holken.

 

Jag håller på att bygga om vår toalett inför långseglingen och har ett skåp under blivande handfat där all rördragning och ventilerna skall sitta.

 

Ni kan kolla här : http://www.trud.se/loggbok/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om  du tänker gå in i USA's territorium så får du problem OM TANKEN eller TOAN KAN TÖMMAS UT I HAVET.

 

http://www.maritimesanitation.com/maritime.php?ID=24

 

 

Coast Guard regulations require that the "Y"-valve must be secured in the closed position (by padlock, non-resealable tie, removal of handle or other physical barrier) when the boat is within three miles of shore. Boaters can be fined for non-compliance. If you use a portable toilet, remember it is illegal to dump it overboard.

 

De gånger man använde toaletten under färd och på såna ställen där det är lämpligt att tömma direkt i havet blir inte många på en säsong.

 

Nja. Om haltvannat år tänker vi gå över Atlanten. Även seglingen ner till Kanarieöarna innebär många dygns segling på öppet hav.

 

Om man nu absolut måste tömma i havet - resten av denna sommar - så är det väl bättre att pumpa ner toans innehåll i tanken och innan man kommer in i skärgården tömma toatanken i havet.

 

Till våren sticker vi alltså från Sverige och bekymrar oss inte över de konstiga regler som silar mygg och sväljer kameler.

 

 

Redigerad av Jockemuth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Om  du tänker gå in i USA's territorium så får du problem OM TANKEN eller TOAN KAN TÖMMAS UT I HAVET.

 

Det hade vi nog tänkt. Bl.a. har vi planerat att gå upp i "Great Lakes" och ner Mississippifloden men då får vi ju ta bort slangen ut till genomföringen och plugga den.

Jag är medveten om detta, att man inte får släppa ut något svartvatten där.

Redigerad av hasse_A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jag skulle vilja ha avstängningskranen till direktutloppet lätt nåbart i toalettutrymmet, så man kan öppna och stänga vid varje användning.

 

Jag tror det finns 12V magnetventiler du skulle kunna använda. Då behöver du inte ner under durken. Koppla den parallellt så har du en backup. Brytaren med timer sätter du vid holken.

 

Jag håller på att bygga om vår toalett inför långseglingen och har ett skåp under blivande handfat där all rördragning och ventilerna skall sitta.

 

Ni kan kolla här : http://www.trud.se/loggbok/

 

 

Har lagt till din blogg till mina favoriter. Du tycks va en minst lika galen man som jag.  ;)

 

Skrivet i all vänlighet.

 

Nu var det inte frågan om att krångla till ett perfekt fungerande toasystem i min båt som var frågan, utan  hur du skulle bygga ditt så det fyller alla önskvärda funktioner.

 

Den dagen, om 5 -10 år, som jag inte klarar att ta undan en flik på heltäckningsmattan i däckssalongen och lyfta upp durken,60x60 cm, ställa mig ner på knä på durken i duschen, sträcka ner armen och öppna bottenkranen, pumpa ur skiten, stänga bottenkranen och återställa, och kanske framför allt klarar att resa mig opp - då har jag seglat färdigt.

 

Dessutom har jag försörjt mig på elbranchen hela livet. De flesta åren som linjemontör på elverk eller arbetsledare för dylika, med felavhjälpning som en av de viktiga arbetsuppgifterna. Jag brukar lite skämtsamt säga att jag är elalergisk. I båten skall man kunna göra allt för hand i första hand. För vissa saker kan eldrift va bra - ankarspel tex. Undrar om jag hinner installera ett sånt de närmaste åren. :wacko:

 

När det gäller det som sägs om USA så skulle jag nog för egen del behålla tanken att allt från toan skall gå via tanken. Jag har en nivåmätare som indikerar hur mycket det är i tanken. När den börjar bli full är det bara att pumpa ut.

 

Till T-röret skulle jag skaffa en plugg. När ni närmar er USA tar ni bort slangen mellan T-röret och pumpen. Pluggar T-röret med pluggen (röd på skissen) och monterar en slang på pumpen (blå på skissen) som når ner till nåt utrymme där det kan samlas slagvatten. 

 

Helt plötsligt är toatankstömmningspumpen en helt vanlig handdriven länspump. Manuella länspumpar kan man aldrig få för många av, även om den effektivaste länspumpen är en rädd man med en spann. :huh:

 

Om nu detta kan uppfylla USA´s krav. 

 

post-53310-0-93743900-1406392915_thumb.jpg

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd hellre ett Y-rör, tex DETTA i rostfritt.

Vill man, pga långsegling, kunna pumpa direkt ut i havet så är det oftast bättre att ha en extra bordgenomföring med egen ventil och en annan ventil mot tanken. Mera "fail-safe".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...