Gå till innehåll
lördag 24 maj 2025
AndyTheBest

D+ på generatorn, Mercruiser, skiljerelä.

Rekommendera Poster

Har lite problem.

Orange och svart 4mm2 är laddningen, sen finns 2 st kablar till som går in i generatorn, lila och röd/lila, lila vad jag förstått så är det tändningen och den enligt servicemanualen går in på Excitation. Andra trådar som jag läst är Excitation lika med D+, men inte i mitt fall som det verkar iom att det är tändningen, alltså relät skulle dra direkt tändningen slås på. Jag vill ju att relät skall dra först när generatorn börjat ladda. Den andra kabeln som är röd/lila enligt manualen är Sensing wire, denna är väl enbart kompenserande för spänningsförluster.

 

Finns ingen D+ på min generator eller. Båten står på land ännu men skall starta upp om ett par dar och skall mäta.

Har någon nån plädering? Jag vill göra klart!

 

Med vänlig hälsning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exitering ÄR lika med D+ skiljereläer av Skyllermarks typ drar när tändningen slås på. Vill man inte ha det så så får man köpa andra grejor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen tycker jag att det låter väldigt lite med 4mm2 till generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D+ på generatorn är dess magnetiseringslindning. När generatorn inte laddar är potentialen jord, därför lyser laddningslampan som är kopplad till D+ och batteri plus. När generatorn laddar finns det en positiv spänning på D+ och lampan slocknar. Ett relä kopplat till D+ kommer då också att dra. Så är Skyllermarks relä kopplat och det drar alltså bara generatorn laddar, inte när tändningen slås på.

För att veta hur det funkar i TS fall får man mäta mellan D+ och jord, dels när bara tändningen är påslagen, dels när motorn går.

Har man inte D+ så kan man sätta ett tidrelä på tändningen, typ 5 min. Då tar det den tiden innan husbatterierna börjar laddas. Det funkar. 

Alternativet är ett Biltema skiljerelä som styrs av laddspänningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

EXC brukar vara enbart "field" enligt tabellen nedan. Alltså inte riktigt samma som D+ som ju dessutom kopplar in laddlampan.
[Men den exc-tåten brukar väl vara åtkomlig bara när inbyggd regulator saknas, men detta motsägs av att också Sense verkar direktansluten på själva generatorn? (För en senseledning borde gå direkt till den yttre separata regulatorn just när sådan finns?) Att D+/61 saknas på generatorn antyder starkt att laddlampan antas bli kopplad direkt till en yttre regulator. Alltså dubbla budskap så nånting är skumt kan jag tycka? Kabelfärger ger knappast några ledtrådar, sådana byts och skarvas vilt.
Har du en "äkta gammaldags" EXC-anslutning så går dess inre kabel rimligen direkt och enbart till det ena släpkolet, alltså till rotorns elektromagnet vars magnetfältstyrka (field) beror på strömmen i dess roterande spole. Ingen laddning utan magnetism som nog alla vet, och ingen magnetism utan "upphetsad/excited" strömförande elektromagnet-lindning.
Det andra släpkolet kan i så fall antingen vara minusjordat eller kopplat till B+, bägge varianter förekommer. (Släpkolen brukar f.ö. vara hyfsat lättåtkomliga och ifall man isolerar dem från sin släpbana så kan litet resistansmätning ge matnyttiga besked.) Nämner detta sista med de sinsemellan polvända kopplingstyperna för att det kan ha betydelse för inkoppling av skiljereläer?? ]
   

Nå, det förekommer många kopplingsvarianter hit&dit och varje tillverkare har som synes litet egna beteckningar så mätning är en bra idé. Kanske du lägga upp nåt foto och gärna din manuals original-ordval i tråden?
post-86835-0-54307400-1402309879_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen tycker jag att det låter väldigt lite med 4mm2 till generatorn.

Ja, det är väldigt klent tycker jag också. Motorn är en 6.2 mpi -02.

Andra sidan är laddkablarna inte så långa, dom går till startmotorn och från startmotorn går sedan 70mm2 till batterierna. Nu har jag iofs bytt ut till Skyllermarks förtenta kablar direkt till batteri,

men jag håller med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för alla svar. Nu har jag mätt och konstaterat att Lila kabeln är tändningen, direkt jag vrider om i tändningsläge lägger det på 12,9 VDC. Jag skall fixa bild och utdrag från manualen. Den har även lila färg på tändningslåset.

Jag kan ej starta motorn ännu, jag håller på att installera elreglage till växel o gas som jag saknar ett par grejer till fortfarande. Jag skulle vilja mäta på den andra kabeln också fast när motorn är igång.

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man ska montera ett automatiskt skiljerelä, som inte kopplas till generatorn alls, utan bara till batterierna. Det känner spänningen, och kopplar ihop batterigrupperna när spänningen stiger. Detta fungerar oavsett vilken laddkälla man använder. Biltema har ett som kostar 150:-, och som är väldigt likt det från BEP, som kostar ca800:- . Men jag kan inte uttala mig om kvaliteten på relät från Biltema.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man ska montera ett automatiskt skiljerelä, som inte kopplas till generatorn alls, utan bara till batterierna. Det känner spänningen, och kopplar ihop batterigrupperna när spänningen stiger. Detta fungerar oavsett vilken laddkälla man använder. Biltema har ett som kostar 150:-, och som är väldigt likt det från BEP, som kostar ca800:- . Men jag kan inte uttala mig om kvaliteten på relät från Biltema.

Exakt! Jag tittar på denna lösning just nu, det kommer bli ett sådant i slutänden.

 

Med vänlig hälsning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man tillgång till D+ så är det både den bästa och billigaste lösningen. Det automatiska skliljerelät brukar fortsätta att vara draget om man tex har solpaneler. Startar man i det läget så kommer en del av startströmmen att gå igenom relät och man kan bränna det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte! Så fort startmotorn startar blir spänningsfallet så stort att relät bryter direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte! Så fort startmotorn startar blir spänningsfallet så stort att relät bryter direkt.

I en perfekt värld, ja. I verkligheten blir det en strömspik, bara hoppas den inte blir för stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle undvikit Biltemas billiga relä som kan "brumma", enligt deras manual-bild nedan. Spänningsstyrda reläer av bättre kvalitet har nog fördröjning för att undvika sumrandet som kan uppkomma i vissa lägen beroende på laddningstillstånd, batteribanksstorlek, alternatoreffekt mm.
Används dessutom en sensekabel som tycks vara fallet här kan man fundera på hur sumrandet lirar ihop med alternatorns reglering?
post-86835-0-85451400-1402921980_thumb.jpg

Skulle kollat noga efter D+, för även om själva beteckningen saknas så är förmodligen laddlampan kopplad dit (internt i alternatorn till den s.k. diodtrion enligt skissen nedan). Kanske testat med nån liten glödlampa istället för styrspolen i skissen nedan innan köp av vanligt enkelt skiljerelä för kanske 10-11 (?) volt på styrspolen. Bara för att verkligen övertyga mig om att laddlampan är kopplad till diodtrion och därmed orkar driva ett relä samt inte påverkar "exciteringen".
post-86835-0-46596200-1402922067_thumb.jpg

Nå, D+ ger enkelt billigt relä, bra funktion som inte drar nån ström från batteriet utan bara från alternatorn.
[brummar/sumrar knappast när det gäller, däremot sker nog inkopplingen innan batterispänning uppnåtts (nominellt kanske nånstans 10 volt på styrspolen för att få stark magnetism i reläet och därmed bra kontaktryck senare?), men oavsett så måste laddningen i.a.f. ha startat vilket knappast sker under tomgångsvarvtal. Den låga inkopplingsspänningen är väl därmed ett icke-problem praktiskt, för typ ögonblicket efter så stiger ändå strömproduktionen och batteriladdning inleds?]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Biltemas relä. Huruvida det brummar vid inkoppling kan jag inte säga eftersom det ljudet skulle dränkas av motorljudet. Jag har dock svårt att tro det eftersom spänningen snabbt stiger långt över de 13,3V som krävs. Efter motorn stängts av har jag inte hört något ljud alls trots att relät fortfarande drar en stund innan det släpper. Med solpanel inkopplad kan det fortsätta dra tills solen går ner. Det finns ingen separat "sens" kabel. Det de menar med sens är att det är på den sidan spänningen mäts. Biltemas relä mäter bara på ena sidan och det kan man tycka är bra eller dåligt härom finns olika åsikter. Biltemas relä har definitivt fördröjning. Jag har läst en test som en person publicerade på ett annat forum. Slutsatsen av testet var att specifikationerna stämde på det testade reläet. Enda anmärkningen var att det drog lite mycket ström i viloläge. 8mA om jag minns rätt. Jag har löst detta genom att ha huvudströmbrytaren mellan batteri och relä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma positiva erfarenheter av Biltemareläet som Eld- beskriver ovan. Detta sedan flera år i tre installationer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma i det positiva omdömet av BTs relä, gör sin sak utan att jag någonsin hört att det har brummat.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många verkar vara nöjda med BT-relät. Vill man eliminera "problemet" med att relät hänger kvar pga solpaneler särr man bara in ett vanligt relä i ledningen från skiljerelät till minus. Extra relät matas från "tändningens nyckeln" dvs extra relät kopplar minus till skiljereät bara när tändningen är på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det är något egentligt problem. Det betyder ju bara att solpanelen laddar även startbatteriet. De lite dyrare skiljereläerna som mäter på bägge sidorna ger ju samma resultat när solen går upp och spänningen i förbrukningsbanken stiger över 13.3V.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för övrigt ingen D+ på min generator eftersom den är självexiterande. (Ingen laddlampa heller, bara en Amperemätare och så voltmätare i plottern.) Det är en s.k. entrådsgenerator. Det betyder att enda sättet att koppla in ett relä av Skyllermarks typ skulle vara på tändspänningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...