Gå till innehåll
torsdag 12 juni 2025
hoppilandkalle

Konvertera från B20 till B23/230

Rekommendera Poster

Hej allihopa.

Jag har en Coronet DC17 Runnabout-74.

Det har från början suttit en AQ 115 / 100B i den.

Dvs en B20 med 100 drev.

Efter ett par säsonger med mycket skruva och därimellan ganska dåligt underhåll, är det dags att uppgradera.

jag har funderat länge på en B23/230. Men då motorrummet är väldigt trångt, undrar jag om det verkligen får plats.

jag vill behålla 100-drevet, då det är nyrenoverat och i övrigt är ett väldigt tystgående drev.

Och eftersom att motorn ”hänger”i sprängkåpan, så vill jag inte behöva bygga om något.

Så, är det någon som vet att det funkar att byta från B20 till B23/230, eller någon som har inbyggnadsmått på en B23/230???

Mvh Johnny Lindefalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du lär stöta på diverse problem. Primäraxelkåpan måste vridas eftersom B23 lutar. Då kan inte motorn hänga. Måste ha främre motorupphängning. Gummikudden kommer fel.100-drevet har andra splines. Det är inte säkert att svängningsdämparen går att montera på det svänghjulet. Avgasutsläpp akter om motorn kräver annat system på akterspegeln.

Ingemar

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det stämmer till alla delar.

B23:an lutar och B20:n står rakt.

Jag tänkte inte vrida primäraxelkåpan så att motorn står rakt. Så, gummikudden hamnar inte fel.

Om jag ställer en B23:a rakt, får jag en luftficka i kylkanalerna i toppen.

100 drevet’s splines är annorlunda och svängningsdämparen passar förmodligen inte.

Avgasutsläpp akterut går ju att modifiera ganska enkelt.

Ja, inte avgaslimpan då, utan själva skrovets avgasutsläpp.

Men viktigaste frågan är att även om B23:an lutar, får den plats?

Redigerad av hoppilandkalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan skrev hoppilandkalle:

Om jag ställer en B23:a rakt, får jag en luftficka i kylkanalerna i toppen.

Helt O.T. men ändock en kommentar gällande ovanstående citat.

En del byggare av tävlingsbilar rakställer B23/B230 i bl.a. Volvo 940 för att kunna bygga gynnsammare avgassystem. Om rakställning skulle innebära problem med kylningen skulle rakställning inte förekomma inom motorsporten där god kylning är ett måste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En undran, vad betyder: Helt O.T..??

Så, i rally svängen rakställer man B23:an för ett gynsammare avgasutsläpp.

Det stämmer, men då har man också ett slutet kylsystem. Som man kan lufta i vinkel och få ut alla luftbubblor.

Jag har havsvattenkylning i min båt. Det är inte ett slutet system.

Därav problemet.

Mvh Johnny Lindefalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan skrev hoppilandkalle:

Det stämmer, men då har man också ett slutet kylsystem. Som man kan lufta i vinkel och få ut alla luftbubblor.

Därav problemet.

Mvh Johnny Lindefalk

O.T. betyder Off Topic, vilket jag (rätt eller fel) ansåg mitt inlägg vara eftersom jag dristade mig att jämföra och hänvisa till ett annat användningsområde än vad detta forum egentligen är avsett till.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev hoppilandkalle:

Därav problemet.

Mvh Johnny Lindefalk

Men sätter du i en t.ex AQ140 så har ju den slutet kylsystem eller tänkte du ta en bilmotor och köra sjövatten rakt igenom?

Det kanske skulle funka om du bara kör i insjöar men att köra salt eller bräckt vatten genom aluminiumtoppen låter ju inget vidare. Men varför inte göra det enkelt för dig och skaffa ett komplett paket med en AQ140-145 med drev och sälj av 100 drevet så har du grejer som passar ihop?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-05-25 vid 10:46 skrev Makro:

Men sätter du i en t.ex AQ140 så har ju den slutet kylsystem eller tänkte du ta en bilmotor och köra sjövatten rakt igenom?

Det kanske skulle funka om du bara kör i insjöar men att köra salt eller bräckt vatten genom aluminiumtoppen låter ju inget vidare. Men varför inte göra det enkelt för dig och skaffa ett komplett paket med en AQ140-145 med drev och sälj av 100 drevet så har du grejer som passar ihop?

Ja, du har en bra poäng där. 

Men det finns en ”estetisk original” tanke med det hela.

Jag har precis fått drevet renoverat och vill behålla originalvärde i båten.

Annars skulle jag slängt i en V8:a för länge sen. Men jag är lite av en originalnörd där.

om det var Volvo från början, så fortsätt med Volvo.

Förstår du hur jag menar.

mvh Johnny Lindefalk

2025-05-25 vid 10:46 skrev Makro:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menar att jag vill behålla originalutseendet med 100drevet kvar.

Fast jag vet inte... Det kanske inte är nåt värde i det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vill du behålla 100 drevet så skall du nog behålla B20 motorn (eller utbytes B20).

B21/B23 motorerna är lite längre och lite bredare, se måttskiss nedan:

944446126_Skrmavbild2025-05-28kl_17_16_24.png.d86328a6e8608ff2746c87b2ba486a92.png

AQ115 är lite kortare och smalare, tror det skiljer ca 40–50 mm på längden resp. bredden.

Sen skall det ju helst vara lite frigång mellan motor och väggar/skott/motorhuv.

B21/B23 motorerna har även främre motorfästen, se skiss ovan.

Har inga uppgifter på max effekt/vridmoment för 100 drevet men tror att det är ett gränsfall med B21 eller B23, AQ115 var nog största motorn med 100 drev.

Vill du ha en modernare motor, leta upp en komplett AQ140, AQ131 eller AQ145 med tillhörande drev. 

Din gamla AQ115 (B20) motor gav ca 100–105 hk i verkligheten medan en AQ131 (B23) ger ca 120 hk, AQ140 ca 125 hk och AQ145 ca 135 hk. Finns både Coronet 17 och Draco 1700 där de bytt till något av ovanstående motoralternativ.

Du får betydligt lägre varvtal vid marschfart samt bättre bränsleekonomi och lägre ljudnivå med de nyare motorerna.

Men du får räkna med en hel del ombyggnad med bl.a. balkar för de främre motorfästena, större hål i akterspegeln och ett hål för avgasröret som skall fyllas igen om du skall byta motor och drev.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för det perfekta svaret.

Nu har jag fått svar på alla mina frågor och funderingar.

Det kommer bli så att jag lyfter ur originalmotorn, kollar om det går att rädda.

Annars har en vän till mig ett block som man kan konvertera till marinblock.

Så, ärmarna uppkavlade och motivationen på topp.

Båten ska i plurret innan Juli.

Mvh Johnny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi borrade en B20 bil till 2,1 och strokade veven så vi fick 2,3.  Med en P kam blev det en riktigt trevlig motor över hela registret.  
dubbla Strombergare givetvis och elektronisk tändning. 
men när vi några år sedate fick på ett 280 drev  istället för 100 fick vi 3-4 knop till och ett drev med säker backhake. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-05-28 vid 16:36 skrev hoppilandkalle:

Ja, du har en bra poäng där. 

Men det finns en ”estetisk original” tanke med det hela.

Jag har precis fått drevet renoverat och vill behålla originalvärde i båten.

Annars skulle jag slängt i en V8:a för länge sen. Men jag är lite av en originalnörd där.

om det var Volvo från början, så fortsätt med Volvo.

Förstår du hur jag menar.

mvh Johnny Lindefalk

Absolut, är det en originalrenovering, åtminstone till utseendet där detaljerna är noga så kan man ju lägga lite extrajobb om grejerna funkar bra ihop. Jag tänkte mer att få en lite ”modernare” drivlina. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...