Gå till innehåll
måndag 09 juni 2025
Peedster

Hjälp inför sjösättning Yanmar 6LP

Rekommendera Poster

Hej,

Första sjösättningen med båten!

Den har en Yanmar 6LP och i höstas så körde jag proceduren vinterkonservera med nytt oljefilter och olja, glykol i vattenfiltret (havsvattenintaget) och körde motorn tills det kom glykol ur drevet Bravo 3,

stängde då ventilen innanför skrovet och hinkade i glykolblandning i full stress!

Nu inför start så blir jag osäker om det var nåt annat som stängdes/vreds av och vill inte ringa förra ägaren igen och fråga.

Det sitter tex en ventil fram på motorn som ser mistänkt stängd ut. Slangen går in i kupén ser det ut som? Bör denna vara öppen eller stängd?

båten har gångvärme, kan det vara till nån värmeväxlare och den ska vara öppen?

Är det samma procedur nu fast med kranvatten istället dvs öppna filterglaset och kör i kranvatten tills glykolblandningen är bortspolad? Öppnar jag skrovventilen och tömmer ut glykolen från röret också? Sen stänger ventilen igen och fyller upp rör och filterbehållaren med vatten. Sen när båten ligger i vatten så öppnar jag skrovventilen?

Vad heter denna behållare och vad är syftet? Vita behållaren till vänster om havsvattenfiltret?

Har ett nytt bränslefilter som jag vill byta men går väl lika bra att göra när den ligger i?

Mycket tacksam för svar kring glykolen och ventilerna!

Mvh Peter 

IMG_4475.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Rent spontant ser kulventilen ut att sitta på slutna (motorns) sidan av kylsystemet och går nog till en varmvattenberedare eller värmeelement alt "defroster" av något slag. Följ slangen och kolla var den slutar.

Vill du ha varmvatten eller varmt i styrhuset så öppna kulventilen.

Närmst sjövattenfiltret är ett bränslefilter och nästa behållare till vänster eller akterut är ett slags expansionskärl/överströmningskärl som ska ha kylvätska upp till en viss nivå. Brukar finnas markeringar på kärlet med min och max nivå. Kylvätska= 50/50 blandning av glykol och destillerat vatten. Var noga med vilken typ av glykol du använder, kolla instruktionsboken oavsett om du köper färdigblandat eller blandar själv.
För du fick väl en instruktionsbok med till motorn, om inte kontakta säljaren eller din närmsta Yanmar ÅF eller kolla om det finns för nedladdning från internet.

Instruktionsbok= Viktigt och mycket bra att ha, läs igenom och bekanta dig med motorn.

Angående konserveringsglykol skall man helst tömma ut denna från motorn innan sjösättning och lämna in på återvinnings-/miljöstation men det finns olika skolor avseende detta.

Vill du tömma motorn på glykol får du titta i instruktionsboken var alla avtappningar för sjövattensidan sitter på motorns kylsystem.

Det sitter med all sannolikhet även ett antal zinkanoder på motorns kylsystem (sjövattensidan) som minskar risken för galvanisk korrosion och dessa behöver kontrolleras och bytas med jämna mellanrum, t.ex en gång per år/säsong lämpligen innan sjösättning. Kolla instruktionsboken var de sitter.

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

hej  ventilen fram på motorn går troligen till gångvärme/varmvattnet vänta med att öppna det kan vara stängt sedan tidigare . kan finnas en kran till? under kylarlocket på motorn.

ja samma procedur kör inte ut glykol i sjön.. kolla att fönsterpackn tätar väl övrigt som du beskriver 

vita PLASTburken (1st slang) är expansionskärl till motorns glykolvatten fyll till fullmarkering med 50/50 glykol-vatten 

nya bränslefiltret,byt efter ett par timmar  (2st slang) till vä om havsv.filtret  förfilter. ej yanmarpryl sök för resdel.

finns även bränslefilter på motorn med elgivare, vatten i bränslelarm. koppla isär elkontakten vid detta filterbyte,

sök instruktionsbok på nätet om du inte har fysisk  B

som skriver sakta..

Redigerad av bemek
tillägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Pär!

Ja det borde vara så, defroster eller är gångvärmen en potentiell väg, drivs den av kylarvatten/växlar?

Det finns ett till vred man inte ser i botten typ där den synliga ventilens slang går ner, inbillar mig tur/retur. Jag öppnar dessa!

Jag hittade denna bild på filtret, EMP fuel water separator. Känns vettigt.

är detta ett årligt servicefilter eller hur tänker man kring dessa?

Tömmer man ur OCH byter filter eller hur tänker man här? Tömmer/kollar då och då?

Ok kring kylarvattenbehållaren, nu förstår jag att motorn har 2 system, ett internt likt en bilmotor med ”rent vatten/glykol”. Därav röd blandning i det expansionskärlet och inte den gröna jag körde i öppna systemet. Är det i detta alla anoder sitter eller sitter de i sjövattensidan?

Vad kyler det slutna primärt, block och topp?

Sjövattensidans primära funktion?

Yes har en tjock instruktionsbok!

Ja jag kommer att samla upp glykolen vid drevet i en stor balja för ev återanvändning nästa år. Så kör igång den och spolar samtidigt i vatten i sjövattenfiltret.

Jag vill byta anoder och skruvade ut en som satt på röret under vattenavskiljaren och det läckte ut lite grönt vatten så den satt alltså på sjösidan men det kanske är det som är grejen med alla anoder att det är havsvattnet som käkar?

Är det ett problem att vatten rinner ur för vattentryck eller impeller eller hur tänker man här?

Mvh Peter 

IMG_4485.png

IMG_4484.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja din gångvärme drivs av motorns slutna kylsystem, annars blir det bara "fesljummet" om det drivs via sjövattensidan. Motorns normala arbetstemeratur (slutna sidan) ligger på mellan 70 och 80 grader, sjövattensidan kommer sällan över 45-50 som mest.

Du kan (bör) inte återanvända glykol som använts för konservering, den blir ju utspädd med sjövatten/havsvatten. Är det havsvatten är det dessutom salt eller bräckt beroende på om det västkust, sydkust eller östkust. Salthalten minskar ifs ju längre norr ut man kommer i Östersjön men återanvända, njaa eller jag säger nej.

Kolla igenom din instruktionsbok, där står allt du behöver veta. Du behöver inte sträckläsa från pärm till pärm för då fastnar ofta inget men så fort du kommer på något, kolla i boken (finns register) och gärna/helst när du är vid motorn så faller pusselbitarna på plats.

Ja sitter ev avtappning på förfiltret/vattenavskiljande bränslefiltret i botten.

Skriver från min iPad just nu, ganska jobbigt.

Återkommer i morrn.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...