Gå till innehåll
måndag 16 juni 2025
joelfrodin

Trycklogg Honda BF115

Rekommendera Poster

Har precis bytt till en lättare begagnad honda Bf115, och blir inte klok på hur slangen till tryckloggen ska gå. Den har ju en genomförning. Så slangen hamnar i motorkåpan, men sen hur ska jag ta mig ner till växelhuset? Är ju massa tätade kåpor på den. Hur ser det ut på era?

20250611_222807.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har du en bild där man även ser nedre motofästet och en bit av växelhuset?

Alternativt så man ser under ifrån mellan upphängningsbyglarna och fästet på motorn.

Lägg upp bilder så ska jag rita på bilden hur du ska dra slangen, brukar finnas mer än ett alternativ.

Drar man den fel så är det risk att den kommer i kläm och då visar inte tryckloggen någon fart.


Mvh

Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det finns två enkla alternativ, se bilden nedan:

1097342882_Skrmavbild2025-06-12kl_10_16_06.png.4aa8527eb59327660a1c526a0a5097dd.png

 

Övre bilden: På insidan av svivelfästet men det finns risk att slangen kommer i kläm ner du trimmar in motorn, tiltning brukar gå bra men det är sista biten som är kritisk. Fäst upp med självhäftande fästplattor för buntband, finns hos välsorterade järn-/byggvaruhus samt Kjell&Co

 

Nedre bilden:

Enklaste sättet är att dra slangen här enligt gul linje, fäst upp med buntbandplattor.

 

Absolut snyggaste och bästa dragning sker genom svivelröret som går igenom svivelfästet men här har du en växelstång, kan bli trångt.

Funkar bra på motorer som inte har växelstången genom svivelröret.

Kolla var din växelstång går ner i underkåpan på motorn, kan vara ett alteranativ men med lite pill och tålamod så går det kanske. Du får nog inte upp skarvnippeln på slangen i röret men det är ju bara att kapa slangen från växelhuset lite så den nedre skarven hamnar utanför.

Sen är det bara att dra en slang genom röret och sen ut genom underkåpan tillsamans med övrigt kablage. Sen sätter du en ny skarvnippel någonstans utanför underkåpan på framsidan av motorn så kan allt sitta kvar från nedre skarv till övre skarv.

 

Frågor på det?

 

Lycka till!

 

Mvh

Pär

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...