Gå till innehåll
söndag 01 juni 2025
chronn

NMEA2000-nät mellan start- och fritidsbatteri-sidan?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

När jag i våras byggde ut mitt NMEA2k-nät från att bara innehålla plotter och motor (Yamaha Commandlink) med att även innehålla en VHF så ville jag ju även ha konstant 12V på nätet, så jag köpte en matningskabel för det. Då fick jag bieffekten av att Yamahas instrument tändes så fort jag vred på huvudströmbrytaren, eftersom de fick ström från NMEA-nätet. Detta fixades med en mellanbit som tar bort +12V mellan instrumenten och resten av NMEA-nätet. Jag är medveten att jag bara kunde ha klippt av den röda ledaren i NMEA-kabeln till instrumenten, men jag kände inte för att klippa sönder en dyr fabrikstillverkad Commandlink/NMEA2000-sladd. Köpte hellre en adapterbit. 

Nåväl, nu till min teoretiska fråga. Innan jag köpte denna mellanbit så hade jag ju konstant förbindelse +12V mellan förbrukningsbatteri-sidan och startbatteriet (Yamahas instrument). Finns det nån risk att jag kunde ha bränt upp nåt om strömmen tagit den vägen, om vi t.ex leker att förbrukningsbatteriet hade varit urladdat och startbatteriet fulladdat? 

Båten i fråga är en 20 år gammal öppen Silver Eagle som hittills bara haft startbatteri. Mycket enkel båt som från fabrik bara hade motorns elektronik samt tankmätare, länspump och lanternor. Senare fick den plotter och under mitt ägande har det tillkommit några olika sorts eluttag och en VHF. Jag mår bättre om jag vet att VHF:en, kylboxen eller dylikt inte står och drar från startbatteriet när jag är nånstans långt från civilisationen. Därför monterade jag i våras dubbelbatterisystem via ett Blue Sea Add-A-Battery som kopplar ihop batterierna när någon av dem laddas, och en huvudströmbrytare med lägena on/off eller starthjälp, dvs tvingad hopkoppling av båda batterierna. Allt utom motorelektroniken kopplade jag förstås till förbrukningsbatteri-sidan. 

Redigerad av chronn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du kopplat enligt "reglerna" så skall N2k-matningen vara avsäkrad med en ganska liten, egen säkring. Tror kabeln är god för 3A, men om man inte har några stora förbrukare (det är ju ofta bara sensorer o.s.v.) som försörjs av bussens spänning, så är 1A väl så bra.

2 timmar sedan skrev chronn:

Nåväl, nu till min teoretiska fråga. Innan jag köpte denna mellanbit så hade jag ju konstant förbindelse +12V mellan förbrukningsbatteri-sidan och startbatteriet (Yamahas instrument). Finns det nån risk att jag kunde ha bränt upp nåt om strömmen tagit den vägen, om vi t.ex leker att förbrukningsbatteriet hade varit urladdat och startbatteriet fulladdat?

Om strömmen skulle gå "baklänges" och t ex börja ladda ett batteri som du beskriver det, skall därför denna säkring blåsa direkt. Men på din beskrivning låter det som att du anslutit bussmatningen utan säkring, stämmer det ?

Det är heller inte fel att lägga spänningen till N2k-bussen över en egen brytare, så kan man enkelt stänga av alla förbrukare som försörjs av bussens spänning utan att behöva bryta huvudströmmen.

Överkurs kanske:

Om man vill ha möjlighet att mata bussen från flera olika håll, t ex att knapparna som slår på plotter, AIS eller VHF (bara några exempel) var och en för sig alltid säkerställer att N2k-bussen har spänning, kan man skicka in +12V på bussen  via en diod från var och en av dessa brytare. Då finns heller ingen risk att spänning på bussen från annan matning kan gå baklänges ut och bakmata någon enhet som inte är påslagen. Givetvis skall bussen fortfarande ha en egen, liten säkring enligt ovan.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan skrev IngemarE:

Om du kopplat enligt "reglerna" så skall N2k-matningen vara avsäkrad med en ganska liten, egen säkring. Tror kabeln är god för 3A, men om man inte har några stora förbrukare (det är ju ofta bara sensorer o.s.v.) som försörjs av bussens spänning, så är 1A väl så bra.

Om strömmen skulle gå "baklänges" och t ex börja ladda ett batteri som du beskriver det, skall därför denna säkring blåsa direkt. Men på din beskrivning låter det som att du anslutit bussmatningen utan säkring, stämmer det ?

Bussmatningen ligger i dagsläget på samma säkring som VHF:en pga brist på säkringsplatser. Den är nog mer än 1A. 

Enda som ligger på bussen är för övrigt vhf, plotter och motorns instrument. Enda orsaken att jag ens behöver bussmatning är att jag vill få eventuella AIS-meddelanden i plottern utan att tändningen är på. Förra säsongen hade jag bara plotter och motor och då enbart för att få motordata i plottern. Inget behov av bussmatning alltså.  

Jag kanske borde tänka om lite här och lägga bussmatningen på egen säkring, jag är någorlunda väl bevandrad inom 12V i bil och båt men glad amatör vad gäller NMEA. Jag prioriterade mina tre 12V-uttag högre och satte dem på varsin säkring. Lite onödigt kanske, huvudsaken att DIN-uttaget som jag har till sökarljuset får egen så en eventuell brunnen sökarljuslampa inte dödar plottern el dyl. Jo, jag är lite oldskool och har ett Hella Marine-sökarljus med dubbla halogenlampor. 

40 minuter sedan skrev IngemarE:

Det är heller inte fel att lägga spänningen till N2k-bussen över en egen brytare, så kan man enkelt stänga av alla förbrukare som försörjs av bussens spänning utan att behöva bryta huvudströmmen.

Tack för tipset, det här kommer nog väl till pass om jag skaffar mer utrustning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...