Gå till innehåll
tisdag 17 juni 2025
fender69

Problem med färskvattensystemet

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett knepigt problem med färskvattensystemet och hoppas någon här kan komma med tips eller erfarenheter.

Symptom:

- Pumpen går konstant, även när alla kranar är stängda.

- Tryckmätaren visar bara 0,8 bar – väldigt lågt.

- När jag öppnar en kran kommer det lite vatten med dåligt tryck i några sekunder – sedan droppar det bara.

- Jag är osäker på om pumpen torrkör eller om den pumpar runt något – men den bygger inte upp tryck.

- Har försökt lufta systemet genom att låta alla kranar stå öppna en stund – ingen större skillnad.

Det här har jag kontrollerat:

- Filtret vid pumpens inlopp är rengjort.

- Inga uppenbara läckor i slangar eller kopplingar, men jag har inte kunnat kolla hela systemet.

- Vattentanken är halvfylld.

- Spänningen till pumpen verkar okej (ej mätt exakt men den går igång ordentligt).

Alla idéer uppskattas! Jag vill gärna hitta felet utan att byta ut pumpen direkt om det inte är nödvändigt.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att koppla en kortare slang på ingående vatten och den lägger du i en hink med vatten. Sen har du en annan slang på utgående sidan som du drar till en annan hink eller utanför båten och sen kör du pumpen. Då kan du se om det är pumpen som inte funkar. Inget flöde betyder trasig pump.

Nästa steg är att koppla utloppet till systemet i båten och sätta på pumpen och samtidigt fylla på med vatten i hinken som har slangen på inkommande vatten. Kolla nu flödet i kranarna. Är det ok så har du problem med vattnet in till pumpen. 
Sen stänger du kranarna och slutar inte pumpen då så skulle jag säga det är pumpen som är trasig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En pentrypump som spottar o inte får upp tryck har ofta ett luftläckage på inloppssidan. 

Varför har du filter på inloppet på vattnet? Du tankar väl "kranvatten" i färskvattentankarna. På sjövattenpumpen är det nödvändigt med filter för kan det komma med skräp från intaget. Filter är känsliga för att locket är korrektpåskruvat och att packningen är hel. Om locket skruvats snett vid något tillfälle så kan det ha spruckit med läckage som konsekvens.

En annan felorsak kan vara att det finns någon kran mellan tank o pump som är stängd. Att kranhandtaget står i korrekt läge är ingen garanti att en ventil är öppen. Kopplingen mellan kulan o handtaget kan släppa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle dra bort slangen vid pumpen och se så det verkligen kommer vatten från tanken, om det inte rinner mkt så sug med munnen tills det kommer fram till pumpen. 

Jag bytte pump en gg och jag blev förvånad över att jag behövde gör ovan procedur för en dryg meter trädgårdsslang från tanken. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack 🙏 för all input – era svar har verkligen hjälpt mig att förstå systemet bättre. Jag hittade och åtgärdade ett mindre läckage, och efter det slutade pumpen att gå konstant. Men problemet är inte helt löst: vattnet som kommer ur kranarna spottar och fräser, särskilt i början när man öppnar dem, trots att jag luftat ur systemet i timmar. Det byggs aldrig upp något stabilt tryck, och efter några sekunder rinner det bara droppvis – framför allt i kranarna längst bort från pumpen.

Jag har därför bestämt mig för att byta ut pumpen till en SHURFLO 4139 AQUAKING II STD 3.0 11,4L/MIN 12V.

EDIT: jag kanske borde utesluta ett elektriskt fel innan jag köper ny pump. Någon så vet hur man går tillväga?

Redigerad av fender69

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Man kan sätta in en liten accumulator tank framför pumpen som hjälper till att hålla trycket i systemet när pumpen inte går, typ 

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/bestallningsvaror/comstedt/accumulator-tank-06-liter

Edit,

Denna var billigare, https://www.moory.se/p/ackumulatortank-seaflo-1-2-13-mm-npt-1-iter/

Redigerad av Vestergren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan skrev fender69:

Jag har därför bestämt mig för att byta ut pumpen till en SHURFLO 4139 AQUAKING II STD 3.0 11,4L/MIN 12V.

EDIT: jag kanske borde utesluta ett elektriskt fel innan jag köper ny pump. Någon så vet hur man går tillväga?

Självklart ska du (om du inte är gjord av pengar) kolla elektriska fel innan du köper nytt. Börja med mitt förslag om att sätta såväl inflöde som utflöde med slangar. Funkar det med tillfälliga kablar men inte i båten så har du ju hittat felet.

2025-05-29 vid 20:08 skrev ChristerN:

Testa att koppla en kortare slang på ingående vatten och den lägger du i en hink med vatten. Sen har du en annan slang på utgående sidan som du drar till en annan hink eller utanför båten och sen kör du pumpen. Då kan du se om det är pumpen som inte funkar. Inget flöde betyder trasig pump.

Nästa steg är att koppla utloppet till systemet i båten och sätta på pumpen och samtidigt fylla på med vatten i hinken som har slangen på inkommande vatten. Kolla nu flödet i kranarna. Är det ok så har du problem med vattnet in till pumpen. 
Sen stänger du kranarna och slutar inte pumpen då så skulle jag säga det är pumpen som är trasig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag håller på att byta pumpen i båten och ena anslutningen ser ut som på bilden (bifogad). Det verkar vara en fast gängad metallkoppling som sitter direkt på slangnippeln.

Någon som vet vad det är för typ av gänga innan jag börjar lossa den och riskerar att göra fel?

IMG_0339.jpeg

Redigerad av fender69

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är 1/2 tum

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Fogden:

Det är 1/2 tum

Tack för svaret! Men jag undrar fortfarande – hur kan den gängade delen sitta fast på en slangnippel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog ingen slangnippel, jag skulle gissa att nippeln på pumpen är gängad. Metalldelen har i så fall en invändig gänga. Borde bara vara att skruva av den. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev fender69:

Tack för svaret! Men jag undrar fortfarande – hur kan den gängade delen sitta fast på en slangnippel?

Med bakgrund av dina frågor på kopplingarna till pumpen drar jag slutsatsen att du inte kopplat loss slangarna från pumpen under vintern. Detta bör man absolut göra för att undvika frostsprängningar i pumpen som dessutom bör tömmas på allt vatten inför vinterförvaringen tex genom att köra lite tryckluft genom den.

Och, förlåt om jag tjatar. Prova mina tips med slangar i en hink ovan innan du far iväg och köper saker. Sånt brukar bli dyrt i längden. Bättre att först identifiera VAR problemet finns.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...