Gå till innehåll
torsdag 26 februari 2026
Slowrider

Riva isär VP värmeväxlare, är det möjligt?

Rekommendera Poster

Hej!

Har och har haft kylproblem på min VP 2003T och har kollat alla tips jag fått utan resultat så här långt. Motorn går jättebra och har inga problem med kylningen upp till 2500-2700 varv men sedan räcker den inte till utan tempen går upp till 100 grader (enligt instrumentet) och temperaturlarmet (95 grader enligt uppgift) löser ut.

Jag har rivit isär nästan hela interna kylsystemet, kollat termostaten, bytt slangar och tätningar, tömt ut och fyllt på nytt fräscht glykolvatten, kollat pumpen och det verkar vara ett väldigt flöde i systemet. Jag har också bytt och fixat sjövattensidan med ny genomförning och grövre rör o slangdimensioner, bytt impeller (igen) och den suger i sig vatten som en törstig kamel.

Jag hade båten och motorn hos VP verkstan förra hösten för att få fixat motormontaget och var då där för råd och idéer angående detta. De trodde inte på något fel i värmeväxlaren utan gav mig råd om termostat och sjövattenflödet som jag nu kollat och fixat. De sa att det var nästan omöjligt att få isär växlaren utan att förstöra den och att en ny skulle kosta upp mot 10 000 kr, vilket avskräckte mig från det, minst sagt.

Nu när de visade sig att de åtgärder jag gjorde förra hösten inte gav resultat börjar jag lika förbaskat fundera på detta med värmeväxlaren igen och om det är möjligt att få isär den utan att förstöra den, för att kunna pricka av den möjliga orsaken också från listan.

Har någon provat detta på en äldre motor (min är från 1993), hur gick det, fick ni isär den utan att den gick sönder?

Har någon en annan tänkbar idé till lösning är jag "all ears!"

Mvh Jocke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det samma värmeväxlare på VP 2003 och VP 2003T ?

Jag har monterat isär en värmeväxlare från en VP 2003 utan problem. Den innehöll en hel del sjögräs och annan bråte.

/Claes

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, ett riktigt långskott men...
Kan finnas en plast- eller gummiförträngning vid turbon som tydligen kan glida in i nån T-koppling och delvis blockera? Allt enligt Yngve Levin, Toni Masriera och Les Bellinger m.fl. i DENNA forumtråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, ett riktigt långskott men...

Kan finnas en plast- eller gummiförträngning vid turbon som tydligen kan glida in i nån T-koppling och delvis blockera? Allt enligt Yngve Levin, Toni Masriera och Les Bellinger m.fl. i DENNA forumtråd.

Hej!

Tack Thomas-1 men tyvärr provade jag detta redan förra året och trodde naturligtvis då också att problemet var löst, men det var likadant...

Det lutar åt att jag får riva isär skiten igen och kolla en gång till på växlaren om jag vågar demontera den.

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har monterat isär en värmeväxlare från en VP 2003 utan problem. Den innehöll en hel del sjögräs och annan bråte.

/Claes

Hej!

Vet inte om de är samma, men de är iaf ungefär lika gamla och kunde du så borde jag också kunna få isär den. Var det besvärligt att få isär delarna eller gick det smidigt?

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/Claes

Hej!

Vet inte om de är samma, men de är iaf ungefär lika gamla och kunde du så borde jag också kunna få isär den. Var det besvärligt att få isär delarna eller gick det smidigt?

Mvh Jocke

Jag hade inga problem med att få isär min. Den består av ett "rör" med ett lock i varje ända som tätas med gummipackningar. Allt hålls ihop av en genomgående bult som lossas med en mutter i ena ändan. Tillsätt rostolja idag och lossa muttern försiktigt imorgon! Misslyckas Du kan Du höra av dig då min har ersatts av en ny och därför är till salu.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/Claes

Hej!

Mvh Jocke

Jag hade inga problem med att få isär min. Den består av ett "rör" med ett lock i varje ända som tätas med gummipackningar. Allt hålls ihop av en genomgående bult som lossas med en mutter i ena ändan. Tillsätt rostolja idag och lossa muttern försiktigt imorgon! Misslyckas Du kan Du höra av dig då min har ersatts av en ny och därför är till salu.

/Claes

Nix, det är inte samma växlare och inte ihopsatt på liknande sätt, men tack ändå!

Jag får tömma systemet, plocka lös växlaren så jag kan studera den på ett bättre sätt och försöka komma på hur jag ska göra för att få isär den.

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar inte vara nån av dessa två varianter, varken den HÄR eller den på bilden nedan? (Bilden f.ö. snodd här.)
Kanske kan du lägga upp nåt foto?
post-86835-0-27160000-1401698813.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det verkar inte vara nån av dessa två varianter, varken den HÄR eller den på bilden nedan? (Bilden f.ö. snodd här.)

Kanske kan du lägga upp nåt foto?

attachicon.gifvp2003.värmevxl.jpg

Hej!

Jag "snor" också en bild då  :P

Den ser ut så här och vad jag förstått är problemet att få ut insatsen (4) ur isolatorn (2) utan att knacka hårt med något och därmed riskera att demolera isolatorn.

post-100135-0-13753000-1401706234_thumb.jpg

Redigerad av Slowrider

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jo, de många smala tuberna är nog tunna och bräckliga och O-ringarna sitter nog rätt fastklibbat tajt. Kanske behöver du bara rensa insidan på dem med t.ex. en lång cykeleker?

[i min lilla Martec-växlare sitter insatsen fast permanent vad jag begriper, och det smusiga sjövattnet går inuti de 31 parallella tuberna. Går alltså bara att rensa sjösidan men det har funkat med bara en eker-rensning under drygt 20 år. Om exempelvis 28 av de 31 tuber är blockerade kilar vattnet ändå igenom ungefär lika lätt som vanligt fast med högre hastighet, men deras sammanlagda kylyta blir för liten för att växla nån nämnvärd värme. I mitt fall finns f.ö. bara ett hål för zinkplugg i den annars oåtkomliga ändan där man kan krafsa ut eventuellt skräp som fastnat där. I ditt fall verkar det finnas en anslutning som tyvärr är vinklad men kanske duger ändå.]

Behöver och vågar du använda kemikalier så googla gärna "pannsten", kan bli en hård beläggning åtminstone i riktigt heta växlare och nån sorts syra brukar då rekommenderas. (Men även motsatsen kausticsoda/avloppsrens med högt Ph om det gäller biologiskt klegg, i svåra fall rent av syra och bas i omgångar för de kan ju inte blandas utan att neutralisera varann.)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pannsten är väl ett annat namn för kalk. I kaffebryggaren så fungerar det ju bra med ättika för att lösa kalk. Ekonomiförpackningen med ättika heter ogräsättika och finns bland ogräsbekämpningsmedlen på byggmarknaderna. En 4-litersdunk kostar nog under hundringen. Lägg ner hela paketet i lösningen i ett antal timmar - dygn och se vad som händer. Det kostar ju inte mycket att försöka den metoden för att få isär delarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Martecs värmeväxlare går sjövattnet i tuberna. I ändan på växlaren sitter ett lock som lött. När min växlare frös så trycktes locket bort men det gick bra att löda dit igen. Men tuberna är lättat rengöra utan att ta isär växlaren. På större växlare brukar ha en lång stång med mässingstrådborste som roterar mha en borrmaskin. På en liten växlare kan man ta ett borr (samma diam som rörens innerdimension) som man svetsar på en längre pinne.

Pannsten är kalk, järn, humus mm. Enklast är att "koka ur" med lut och sen neutralisera med citronsyra. Det finns även speciella kemikalier som får pannstenen att lossa. 

Det låter lite osannolikt att man får så stora pannstensbeläggningar på FW-sidan. Däremot vet jag de som haft kylproblem pga sjögräs och sand på SW sidan (trots att de haft sjövattenfilter).

Tar man loss kylaren så kan man ju enkelt prova och se hur stort flödet är och kanske enklare hitta felet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...