Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
kahuna

polish och vax till 30 år gammal gelcoat?

Rekommendera Poster

Hej,

 

har haft min Fenix i 5 år och den var kanonfräsch i gelcoaten när vi köpte den, säljaren hade gjort ett hästjobb med polermaskinen. Jag har gjort mitt bästa varje år för att underhålla glansen, men det är ett hårt jobb. Varje vår har gelcoaten oxiderat ganska så ordentligt, men polish och vax fixar till det. Problemet är bara att jag tycker många medel är så satans trögjobbade. Har mest använt internationals nanopolish och nanovax, men även fast jag följer instruktionerna till punkt och pricka så är det sjukt mycket gnuggande för att det inte ska bli ordentligt flammigt, särskilt vaxmomentet är kritiskt.

 

är det bara att "gilla läget" och putsa som en tok, eller finns det lämpligare produkter att använda på min (gamla) båt? Jag hjälpte farsan i våras på hans 3 år gamla Bavaria och vi körde Hempels polish och vax och det var rena drömmen. Inte flammigt efter vaxningen där inte, men å andra sidan är det inte 30 år gammal oxiderad gelcoat på den...

 

Tips mottages tacksamt hur jag gör vårputsandet så enkelt som möjligt.

 

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DU får väl rubba (slipa med slippasta) så du får bort oxiden.

Autosol är en variant som många gillar, jag tycker den är i storkornigaste laget. Sen, eller fanns för i alla fall, en produkt som användes på offsetvalsar som hette Quickprint, en vit autosolliknande massa men mycket finkornigare. FAntastisk att polera upp repig gelcoat med.

Sen finns en produkt som jag använder som heter Yets som är kanon, du kan t.o.m maskinpolera med den utan att det bränner. Den säljs bara till företag dessvärre om inte Lundagrossisten har den. Det är Norden Olje AB som säljer den.
Sen finns ju en massa mer eller mindre proffs-varianter på rubbing. Kolle med någon bilrekondare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommar gå över hela båten med Abralon. 2000 korn första varven och 4000 nästa. Testade på en yta vid upptagningen och det var enormt vilken skillnad det blev. Enligt folk med anknytning till billackering så är det mindre slitage än rubbing på ytan, dessutom tillsätter man inget nytt material. Slutligen rekommenderar dom någon vax. Ska bli spännande att se hur det blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ytan är oxiderad skulle jag börja prova gå över med ett medel från Autosmart som heter buffer 2000 ( http://www.smartab.com/Produkter/Bilvard/Polering-ytskydd/Buffer-2000-R2 ).

Jag körde den på min Viggen när jag köpte den som hade ett riktigt sorligt yta på sin gealcoat på sena ställen.

 

Tycker att de medlet ger en väldigt bra grund att arbeta på, sedan när det gäller medel har jag mest använt Hempels olika produkter och tycker väll att de fungerat bra.

 

I år håller jag på att prova ett nytt medel från en mindre återförsäljare som heter Unik, ska dels ha en annan uppbyggnad av slipkornen som ska ge ett effektivare resultat. Det lilla jag hunit göra med medlet så har resultatet med det varit positivt, lättarbetat och ger en fin yta.

 

Precis som Caribic skrev så har du ju autosol också, men den är så himla grovkornig så den skulle jag bara använda som sista utväg.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

många tips på produkter i denna tråd.

 

Jag har använt "Turtle" och "Autogloss" och upplever att de är ungefär lika bra. Inget av dessa medel har dock fungerat mot "gulnande" gelcoat.

 

Dessvärre lyckades jag bränna en bit av gelcoaten när jag polerade i för starkt soljus. Jag undrar därför om det finns något att göra åt detta?

 

Hälsningar

 

Empirikos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommar gå över hela båten med Abralon. 2000 korn första varven och 4000 nästa. Testade på en yta vid upptagningen och det var enormt vilken skillnad det blev. Enligt folk med anknytning till billackering så är det mindre slitage än rubbing på ytan, dessutom tillsätter man inget nytt material. Slutligen rekommenderar dom någon vax. Ska bli spännande att se hur det blir.

 

Så där kan man inte riktigt säga. "Rubbing" är ett väldigt brett begrepp så om någon kunnig inom billackering skulle vräka ur sig något sånt generellt skulle jag aldrig våga lackera något hos den personen.

 

Abralon 2000 skulle jag dessutom påstå är betydligt mer aggressivt än en genomsnittlig rubbing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för era tips. Rent generellt så anser jag att man i största möjliga mån bör undvika rubbing eftesom det faktiskt tar bort material. Jag användeer rubbing (autosol) väldigt sparsamt, i princip bara på repor. Oxiderad/gulnad gelcoat tycker jag att jag brukar få bort med polish. Polish är väl också slipande, men inte lika mycket som "rubbing" (som är ett väldigt vitt begrepp)

 

Jag har funderat över maskinpolering, det spar ju en del muskelkraft i alla fall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för era tips. Rent generellt så anser jag att man i största möjliga mån bör undvika rubbing eftesom det faktiskt tar bort material. Jag användeer rubbing (autosol) väldigt sparsamt, i princip bara på repor. Oxiderad/gulnad gelcoat tycker jag att jag brukar få bort med polish. Polish är väl också slipande, men inte lika mycket som "rubbing" (som är ett väldigt vitt begrepp)

 

Jag har funderat över maskinpolering, det spar ju en del muskelkraft i alla fall

 

Man skall absolut undvika rubbing om det inte behövs. En enkelt arbetssätt är att man börjar på en liten yta med det "verktyg" man anser vara minst aggressiv mot ytan. Om man inte blir nöjd så går man ett steg till mer gröve slipning för att sedan gå tillbaka till det finaste. Sedan får man labba sig fram hur djupt ner i ytan man behöver arbeta för att få fram den glans man vill ha. I slutet på skalan är sandpapper, det första på skalan är det finaste polish-medlet med den finaste duken/trissan.

 

Kom ihåg att om man lägger vax på en halvkass yta så ser den tillfälligt ganska bra ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo man kan säga att Abralon 4000 är finare än en mycket grov rubbing, inget konstigt med det. Problemet med rubbing och andra polermedel är att alla slipar ytan, dock arbetar lackerare med material som har en angiven kornstorlek. Provar man 4000 korn i stället för autosol tex, så märker man att autosolen tar mer. Självklart finns ytterligheter. Huvudsakliga skillnaden är att en pasta eller liknande finns kvar i ytan, abralon eller annan typ av duk, tillsätter inget alls, det slipar enbart. Sist på ytan rekomdnderas alltid en vax, oavsett tidigare val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller VAX kan jag varmt rekommendera Sonax flytande hårdvax. Säljs på närmsta OK/Q8 mack eller motsvarande. Konsistensen är som vatten, oerhört lätt och smidigt att lägga på, vänta tills det torkar och därefter polera av. 

Sonax flytande hårdvax har ju vunnit diverse olika tester i biltidskrifter. 
Jag har använt detta under flera år och är mycket nöjd, både med hållbarhet och applicering. 21cui5t.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket kunskap ta till sig... utan att bli trött i armarna innan det är dags att börja putsa.... Tackar!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller VAX kan jag varmt rekommendera Sonax flytande hårdvax. Säljs på närmsta OK/Q8 mack eller motsvarande. Konsistensen är som vatten, oerhört lätt och smidigt att lägga på, vänta tills det torkar och därefter polera av. 

Sonax flytande hårdvax har ju vunnit diverse olika tester i biltidskrifter. 

Jag har använt detta under flera år och är mycket nöjd, både med hållbarhet och applicering. 21cui5t.jpg

Jag har också använt Sonax och är nöjd, bra att det är så lättflytande och funkar att använda även när det är ganska kallt. Håller bra hela säsongen. Det jag inte är riktigt näjd med - utan att ha något att jämföra med - är att jag tycker det är svårt att hålla rent från de mörka rinningarna från relingslisten mot slutet av säsongen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo man kan säga att Abralon 4000 är finare än en mycket grov rubbing, inget konstigt med det. Problemet med rubbing och andra polermedel är att alla slipar ytan, dock arbetar lackerare med material som har en angiven kornstorlek. Provar man 4000 korn i stället för autosol tex, så märker man att autosolen tar mer. Självklart finns ytterligheter. Huvudsakliga skillnaden är att en pasta eller liknande finns kvar i ytan, abralon eller annan typ av duk, tillsätter inget alls, det slipar enbart. Sist på ytan rekomdnderas alltid en vax, oavsett tidigare val.

 

Visst kan man säga att Abralon 4000 är mindre grovt än den grövsta rubbingen, men man kan inte säga att abralon generellt sett är mindre aggressivt än rubbing.

 

Ännu ett märkligt påstående. Givetvis slipar polermedel ytan, det är ju det som de skall göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ju en herrre här på forumet som hävdar att vanligt tvättmedel och sen vax är det enda som behövs. Testa det så kanske vi kan få tyst på den teorin ;)

 

Skämt åsido. Först och främst. Maskinpolera är nästan ett måste på oxiderade matta ytor. För att få bort oxid så gör det gott att få upp lite värme vilket man inte får för hand

 

En bild på din båt hade vart intressant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ja, alla är vi saliga i vår tro. Förra båten testade jag korn 4000, det hände inte ett skit. Rubbing tog betydligt mer. Vill jag vara varsam så väljer jag en angiven kornstorlek. Kolla både länkar till praktiskt båtägsndes test och poleringen av en gammal scampi. Min gumma fick hjälp med förra båten som var mörkbå, den blev som "ny".

Jag tänker absolut inte tjafsa, alla får prova det man vill, min avsikt var bara att visa på ett lite mer lättarbetat alternativ. Min båt är dom synes på bilden totalt oxiderad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rubbing eller polering eller kala det vad man vill. Rubbing är ju bara ett ord, att gnida, skava, gno, polera, gnugga.. En massa olika typer av produkte marknadsförs ju under det begreppet. Mao. Om du ska ta bort ett skikt som reagerat med syre (oxiderat) som kan ha blivit väldigt hårt och kännas lite som kalkavlagringar och ge matt lyster. Ja då finns alternativen att polera utan medel och en fin mjuk bommulstrasa tex. det kan ta tusentals timmar och dom mjukaste delarna av ytan kommer att slitas ner innan de hårdaste.

Prova på en yta vilket medel och vilken metod som tar toppskiktet. I "värsta" fall får du ta till våtslipning. Sen går du mer från grövre till finare och avslutar med ett vax. Hårdvax rä lite jobbigare men kan hålla längre, Tunnfytande moderna vax är skitenkla och snabba att ´jobba med och kan ge fin fint resultat.
Fusk:
Min Vega tar jag hårt industri-bonvax på. TAr ca 10 minuter för hela friborden. Det funkar för att den har grönt skrov, vita ytor blir lite mörkflammiga.
"MAthilda lll" Caribicen kör jag med Yets och lägger på ett lager tunnflytande MC-vax. Vet inte om jag behöver göra nåt i år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova lackförsegling efter att du har polerat upp ytan. Det körde jag på mina ganska fula fribord och det gjorde skillnad. Inte alls lika mycket polerande året efter.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...