Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
cannon

Tips på båt

Rekommendera Poster

 

Är intresserad av kunniga segelbåtsentusiaster som kan hjälpa med förslag på båtmodeller med ungefär följande spec:

- Dubbel akterkoj så att fyra kan övernatta utan att bädda i salongen. Behöver ej dörr.

- Trygg men ändå ok seglare = hyfsat styv och lugn även i lite hårdare sjö

- bra finish på inredning.

- Max djupgående kring 1,8 men gärna mindre

- Max pris ca 400 000 men gärna mindre

 

Gärna båt med lite karaktär

 

Har kollat på Vagabond 31, Allegro 33, Sweden yachts 34. Fler förslag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte L-32!

Starkare båt finns inte samtidigt som den är vacker.

Otrolig seglare som klarar alla väder what so ever.

Väger oftast mellan 6-6,5 ton och inte 4,5 ton som felaktigt uppges ibland

Laurin 32 är definitivt det jag skulle välja om jag skulle segla jorden runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo L32 är fin. Seglar en L28 nu. Men den har väl alltid bara enkel stickkoj? Vore grymt att slippa bädda salongen när man semester-seglar. Planerar iofs inte att segla jorden runt men man vet aldrig ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde man inte kunna få en HR 35 Rasmus för de pengarna idag? Annars har du ju Maxi 95, fast de är byggda mer med rationellt än finnish i åtanke, men rätt hyffsade ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bekväm båt som seglar fint på undanvind är Bavaria 31. Du kan nog hitta en 33:a utomlands för de pengarna...

En annan bekväm båt som är äldre och kryssar bra är Comfort 32. Möjligen kan du hitta en 34:a också.

 

Kom bara ihåg, oavsett vilken båt du tittar på, att alla båtar äldre än 10-15 år behöver en budget för nya segel, nya dynor och linor, renovera eller ny motor, utbytt el, nya batterier och så vidare?

 

PS

Slog på blocket. En del ägare av Comfort kallar dem för Comfortina...

Och så är det en 39 fotare till salu, såg jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... de Comfortina 32 som finns på Blocket är väl just Comfortina 32:or, så att kalla dem det är väl rimligt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter K, håller med. Absolut. Är det comfortinor så är de. Vad jag förstår - jag har haft en comfort 30:a, en 32:a och en comfortina 35 - så kännetecknas Comfortinorna av att de är nyare tillverkade än Comfort, bla.

 

39 fotarn på blocket är garanterat en ''Comfortina'' och övriga måste jag få se tillverkningsdatum på... Kan vara lite glidande eventuellt? Inte sämre båtar för det. Tillverkningen gick till ny huvudman och båtar kunde köpas i halvfabrikat. Tex var min 35:a absolut inte att jämföra med senare produktion då förste ägare byggde från tomt skrov, den var rätt risig faktiskt ( läs billig... ) vad jag minns så ska båtar från 1990 och framåt vara 100% varvsbyggda med högre kvalitet som följd. Många halvfabrikat gör att det inte går att se riktigt på bilder av inredning för att avgöra tillverkningsåret... Lite glidande som sagt. Just 1982-83 var lite omslagsår mellan ansvariga tillverkare om mitt minne stämmer.

 

Måste finnas fler välbyggda båtar som uppfyller TS önskemål!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ver i samma, nästan samma, sits för två år sedan och i samma förra året.

Jag har för mej det finns en Compis, som jag själv blev snuvad på, som har ungefär vad du söker.

Från Compis 97 (ca 30ft) och uppåt. Ska vara både snabba och många verkar nöjda som fan.

Riktigt styv båt.

Kollade själv på en aphrodite 34 som var riktigt fin, hade dubbelkoj bak och välplanerad.

Vet inte om den finns kvar. KOllade på den i Norrköping, riktigt fin. Har för mej under 400

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Comfort 32 skulle nog kunna vara en toppen båt för er,vi hade en sådan några år,mycket bra Familjebåt , grabbarna hade varsin ruff bak o vi låg fram lite trång förpik men det gick fint,sittbrunnen är stor o rymlig,

Bra pentry men lite svårt att nå ner i kylboxen,trygg o säker båt med ok segelegenskaper,och ett trevligt utseende

Pris från 250-400 tusen

De tillverkades mellan 78-82 sen kom comfortina 32

De påminner om varandra men invändigt är de helt olika comfortinan har sittbrunnen längre akter ut o högre partial rigg o tillverkades nog fram till 90 tror jag

Den nyare serien av comfortinor kom senare comfortina 35 , 39 , 42

35 an kom 94 och 39 lite senare 42 var nog tidigast ?

//johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Comfort4, vi har en Comfort 32 sedan några år.

 

Trygg och lättseglad, ganska snabb båt som utan att vara tråkig sällan (egentligen aldrig) bjuder på obehagliga överraskningar.

 

Jag är van seglare, men inte min fru. Vi har varit ute i kuling flera gånger utan obehag och vi använder ofta spinnaker (inte i kuling, men upp till 10-12 m/s).

 

Mastheadriggen gör det lite jobbigt att kryssa.

Kylboxen är som sagt svår att komma åt.

Insteget, eller vad man ska kalla det för, till förpiken är lite opraktiskt.

Den enda garderoben är onödigt liten.

 

Fördelarna överväger ändå med råge.

Stor sittbrunn och rymlig salong. Vi har helgseglat med åtta personer ombord.

Seglingsegenskaperna.

Akterruff med egen ingång.

Mycket båt för pengarna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som läget är nu så får du otroligt mycket för pengarna vad du än köper. Jag tyckte man fick otroligt mycket segelbåt för väldigt lite pengar, en känsla jag fick jämfört mot andra saker, redan för tre år sen när jag köpte min första segelbåt. Jättemånga båtar har gått ner ytterligare 50% sen dess.

Ska nog mycket till om det ska kunna gå ner mer. Det blir säkert inte lättare för dej att välja eftersom det kommer in olika favoriter fårn alla håll.

Senast jag köpte båt, för ett år den, hade jag valt ut ett antal som jag inte kunde bestämma mej emellan. Jag skickade samma mail fast med personliga bud/ objekt, till alla mäklare säljare. Där skrev jag det bud jag kommit fram till när jag la ihop plus, minus osv.

Sen talade jag om för mottagarna hur jag gjort och att den som svarar, accepterar, först blir den båten jag köper.

Lite lotteri, ja.... men jag hade nog blivit nöjd vilken det än blivit av båtarna.

De båtar som det stod emellan på slutet var väldigt olika på fler sätt men fyllde mina behov.

Jag är supersupernöjd med den båt det blev.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar!

Det har gett en del att tänka på Comfort 34 har vi redan funderat på (går ju också under namnet Sweden Yachts 34 på senare årsmodeller). Uppfyller nog det mesta vi efterfrågar men kan vara lite utanför budgeten.

Skillnaden på Comfort 32 och Comfortina 32 verkar alltså vara årsmodellen och att Comfort  har separat akterruff, vilket jag nog anser är en nackdel. Båda helt klart ett alternativ.

Även Compis-båtarna verkar vara bra och prisvärda.

HR Rasmus 35 är nog lite för dålig seglare/kryssare för vår smak. Och Bavaria går bort vad gäller finish/mysfaktor.

Även Aphrodite 33 och 34 är fina båtar. Någon som vet mer hur de är i lite mer sjö?

En annan båt vi tittat på är Forgus 31/321. De verkar dock ha korta kojer? Vet någon vad det är för skillnad mellan dem, förutom att 321 är nyare?

Tack igen för alla svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aphroditen ska vara väldigt styv, behöver ej revas i första taget.

Sen har jag personligen nog kommit fram till att, när man väl seglar så vill jag nog ha en hyfsat lättdriven båt och då får man se revandet som en positivt att båten reagerar så tydligt detalj. Tyngre båt, styvare båt, verkar gå site sämre i lätt vind, om det inte aär så att det mesta av tyngden ligger längst ner i en vädigt djup köl.

Aphroditensägs original vara underriggad. JAg var såååå nära att köpa en kanonfin Aphrodite i Norrköping. Det blev inte den eftersom frugan, som bara två år tidigare aldrig skulle sätta sin fot på en segelbåt, tyckte att om vi ska byta så byter vi till ytterligare större med två separata akterkojer och så blev det.

Finns en aphrodite i klubben som har 2 meter högre mast än original, dom revar först efter 12 sek. m.

 Så vill du ha en trygg båt... då kan Aphrodite vara en riktig havsvågsklyvare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja slå ett slag för Compis 33. Byggdes tyvärr bara ett 30-tal så det finns tyvärr inte så många på marknaden. Av någon anledning finns det många i Danmark till salu. Jag köpte min i Helsingör i somras och har väl egentligen inte mer erfarenhet än 4 veckors segling, men vi seglade ändå upp till Nordkoster via Anholt, Läsö så en del ut omskärs segling. Compis 33 är iaf en väldigt stabil båt i hög sjö och rolig seglare med långt roder, partialrigg och mycket deplacement. Inredningsmässigt är den rymlig för sin storlek, dock endast 1,80 i ståhöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...