Jump to content
Saturday 10 December 2022

cannon

Medlemmar
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About cannon

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ska eventuellt köpa en Örnvik 540 från 80-talet med tillhörande Yamaha 40 hk tvåtakt slutet 80-tal. Någon som har erfarenhet av båtmodellen, speciellt hur den uppför sig i havet med lite sjö? Och är den rimlig tyngd för att dra upp och ned från trailer? Yamaha motorerna från den tiden har väl bra rykte iaf.
  2. Tack för svaren! Hm, ja nån expert är jag ju inte. Inte heller helt utan erfarenhet, har plockat ut någon bult tidigare, de har dock varit grövre vilket känts lättare. Då har jag borrat +grispick. Men lätt att skada gängorna. Ska se om det finns plats att göra ett spår tex och sen köra slagskruvmejsel som tipsade om. Ett sånt försök borde iaf inte göra situationen värre. Sen är frågan vad som kan hända om jag bara låter det vara tills vidare?
  3. Jag har köpt en 1991 Evinrude 40hk utombordare som går jättebra. Dock har undervattensdelen börjat korrodera så skulle byta zincanoden som sitter bakom propellern runt axeln (jag vet, konstig lösning). I mörkret drog jag fick på fel bult, den som håller fast hela huset i "karossen", och en av dem gick förstås av 😠. Bytet av anod gick smärtfritt, den gamla var helt slut. Frågan är nu : måste jag försöka få ut bulten och dra dit en ny? Eller sitter det ändå? Jag har sett på Youtube att det behövs en kraftig avdragare för att få klass det hela efter man tagit lös bultarna. Om den måste ut, tips på metod? Se bild!
  4. Uppdatering om någon drabbas av liknande problem. Motorn har gått bra i sommar men har faktiskt varit svår att starta några gånger. Två gånger har startmotorn inte orkat dra runt utan hjälp av förbrukarbatterierna, trots nytt startbatteri. Har nu hittat ett oväntat fel. Vakuumventilen fungerar dåligt vilket leder till att kylvatten med häverteffekt leds in i avgassystemet när båten står still. (och riskerar även fylla motorn) När motorn sedan skall startas orkar startmotorn inte "puffa ut" allt kylvatten som runnit in. Stänger jag genomföringen för kylvattnet direkt efter jag stannat motorn och öppnar innan start så startar den hur lätt som helst varje gång! Med tanke på vakuumventilens ökänt dåliga funktion på dessa volvo penta lär fler dras med samma problem! Har beställt ny vakuumventil från Martec som förhoppningsvis löser problemet utan att behöva stänga kylvattenventilen varje gång. Min svårtstartade volvo penta 2002 berodde alltså troligen på flera saker: otäta ventiler, ev dålig backventil/otät bränsleslang och icke fungerande vakuumventil. Imponerande att den gick över huvud taget :)
  5. Var kanske en dålig bild. Jag använder min gamla isomat bom och har inte sytt om seglet. Det som behövs är ett block per revlöddra och en längre revlina. Men är ju inga stor sak att dra i två tampar istället för en :). Om man har plats för många linor till sittbrunnen. Detvar mitt problem.
  6. Tror också på att vridningen blir synlig vid belastning. Ursäkta lite off-topic: Men när du ändå drar revet till sittbrunnen, varför inte bara använda en lina, typ så här. Man kan fästa ett block i revlöddran som linan kan löpa i, istället för genom löddran. för att linan ska löpa lättare.
  7. Kan rapportera två år senare hur det gick. Beställde adaptern för att mäta komp. Den passade inte men kunde fila till den. Lånade kompmätare av en kompis och mätte upp låga 9 och 11 bar. Tog av toppen och såg stora jack i ventilsätena (avgasventiler). Eftersom ventilsätena inte var utbytbara gick jag till en mekanisk verkstad dom kunde slipa in nya. Gick på drygt 2000 kr. Efter detta startade motorn betydligt lättare men fortfarande inte helt bra. Dessutom seg ibland att svara på gas. Inför i år har jag därför renoverat spridarna samt installerat en extra backventil och en ny bränsleslang. (mellan förfilter och matarpump). Nu startar den jättelätt och svarar på gas också. Hoppas det blir många felfria timmar nu.
  8. Även om detta kanske inte gäller i detta fall brukar jag twista seglet maximalt för att släppa ur vind vid halvvind om det blåser hårt. Då drar jag faktiskt skotvagnen upp i lovart och släpper mer på skotet istället. Då upplever jag att bommen kan lyfta mer och seglet twistar rejält och överdelen av seglet står bara och fladdrar lugnt. Gör man dessutom seglet plant i nederdelen med uthal så motsvarar det trimmet i princip ett rev. Min båt är visserligen en masthead med raka spridare men borde väl inte skilja så mycket.
  9. Väldigt sent men här kommer bilder.
  10. Jag har startat med kallstartfunktionen. Annars startar den inte alls när kall. Dock har problemen blivit större och större. När jag sedan justerade ventilerna rätt (efter haft anligg eller nära på) så la den av helt. Är ganska säker att detta är något annat än "normaltrög" vp 2000-serie. Känns lite klurigt att mäta kompression "för hand" med svänghjulet. Skulle vilja testa mäta som vanligt först och sedan med en tesked olja i cylindern som kan täta eventuell läcka vid kolvringarna. Misstänker brända ventiler efter felställda ventiler. Kan vara spridare eller blow-by vid kolvar också men känns mindre troligt.
  11. Det var det jag tänkte också, att det skulle vara omöjligt att hålla för hand. Har letat på nätet och tror jag hittat "adaptern" som behövs. Verkar heta tu-15-18a. Bara hittat utomlands och verkar kosta 5-600 kr bara adaptern, sen en kompmätare som passar till det. Suck, varför kan inget bara vara enkelt?
  12. Ok. Vp 2002 saknar dock glödstift, därav lite mer komplicerat. Gummikoner förstår jag inte hur det ska fungera, hur ska man kunna hålla tätt med ett tryck som ska upp i 20-25 kp/cm2?
  13. Har en Volvo Penta 2002 som bestämt sig för att,efter varit svårtstartad, sluta starta helt. Misstänker dålig komp och vill prova. Vet någon hur man hittar "verktyget/adapter" för att koppla in kompprovare efter demonterat spridare?
  14. Bortrest över helgen men fotar och lägger upp på måndag
×
×
  • Create New...