Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
gatenhielm

NYA SEGEL

Rekommendera Poster

Ni som funderar på att köpa nya segel... jag köpte ny stor och genua förra året, skickade ner dom gamla till ett segelmakeri Polen och fick nya segel på 14 dagar moderna uppdaterade segel som jag är jättenöjd med... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena.. vilken firma valde du .. själv har jag en beställning som kommer hem om en vecka.. från apollosails. verkar mycket seriösa tycker jag. men vi får väl se när prylarna kommer hit.. återkommer med info..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ny stor & fock av North Sails Stockholm förra året, 3DL Aramid segel. Jag är också jättenöjd. Med tanke på dessa segels livslängd och förmåga att hålla formen är det ett smart/prisvärt alternativ till dacronsegel från valfritt land. Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

visst är det intressant. de säljer även en licenstillverkad furlexrulle som passar till maxi 77 för ca 400 euro som jag köpte. har lite bilder och skisser om nån är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har beställt nya segel i Sverige, kostar 40´, vad är priset i Polen. Gäller cruisinglaminat till en 33-fotare, stor och rullgenua?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du får väl skicka ner en fråga till apollo och höra efter, där kan du läsa på engelska , finns en skiftknapp på deras hemsida längst ner så att man få engelska istället. lycka till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Jerk Oldenburg är ute i världen med sin segelbåt Vindela. Han passade på att köpa segel i Thailand av en gammal kappseglarräv från Australien, Mr Rolly Tasker. Nu på ålderns höst segelmakare. Jerk tyckte det var bra priser och slog till på en hårdvindsgenua på 16 kvm till sin Monsun. Han gav 521 USD - helt OK priser, speciellt som han kunde ta ner det till båten utan mellanhänder. www.autonik.se/vindela/ www.rollytasker.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beställde storsegel till en Vindö 30 från Segel och Båt,www,segelochbat.se, på båtmässan i Gbg. Seglet är redan klart men ej avhämtat Har erhållit mycket snabba och seviceinriktade besked. Sparade drygt 5000:- vid jämförelse med två svenska segelmakare, förlorade c:a 300:- mot Apollosegel men erhöll istället en kraftigare duk. Med andra ord klar fördel för Segel och båt som får sina segel sydda i Polen. Även polska riggar kan köpas via Segel coh Båt, har för ett par dagar sedan begärt pris på riggen till en Bellona 23. Fick svaret på telefon efter en timme, snabb service. Betr segelbeställning gäller det ju att ha koll på dukkvaliteterna vid prisjämförelsen. MVH gunnaro :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt.. det jäller ju att jämföra rätt saker. jag tog duken dacron 240 tnf till mina segel. storsegel rullsegel 135% med bukkompensator och uv skydd samt ett rullsystem som tydligen var licenstillverkad från furlex. paketet till min maxi 77 kostar mig 12500 kr. frakten

post-3630-1394234353,3797_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Segelhuset, privärt ca:- 50% lägre än svenska. Har köpt där jättenöjd.

 

Hälsning

Stickan H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej! Begärde in priser på nya segel runt halva jordklotet. Avslutade med att slå en signal till OS-segel i Gottskär (V-kusten).Dom var några kronor dyrare ca 1000:- för 54 kvm. Dom fick jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall köpa stor o rullgenua till min Rock 20 o har nu mer eller mindre bestämmt mig för att beställa från Royal Marine i Västervik eftersom jag tyckte att jag vart bemött på att bra sett av dom o dom gav ett väldigt seriöst intryck , det må finnas loft som är betydligt billigare men jag tyckte som sagt att dom verkar väldigt seriösa o så är det ju inte så långt mellen Oskarshamn o Västervik . Dessutom är segel till en sådan gammal båt som min en sak man bara köper en gång o sedan klarar man sig , seglen som jag har nu är troligen båtens orginalsegel från -76 o genuan blåste sönder i sommras så dom har hållt bra länge men fomen på dom har inte varit den bästa på senare år men för min segling har det fungerat bra .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ifjol mina segel hos Schultz-Segel (f.d. Doyle) i Kiel-Tyskland. De gjordes i tävlingsdacron (HTP ). priset låg 25-30 % under de svenska offerter för cruising dacron. Jag fick en suverän rådgivning. de tom avråde från de dyra dukarna i och med jag skulle inte kunna utnyttja fördelarna av dessa duk. de lagade samtidigt mina gamla segel(stor, fock, genoa) för en liten peng (tror att det var 30-40 Euro). då fick de faktiskt sy om många sömmar. och laga ett och annat hål.

Seglen står perfekt. Jag är nöjd.

I och med jag ville hämta mina segel själv så packade de in och sydde tom transportskydd för transport på biltak.

post-13783-1394234514,6795_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just fått hem nytt storsegel från Apollo Sails vilket ser mycket bra ut. Av de omdömen jag fått mig till del är kvalitén på arbete och material att jämföra med vilken svensk segelmakare som helst, men mycket billigare. Inte sällan är även dessa tillverkade i Polen men med eget segelmärke. På adressen www.beckbyxan.se går det bra beställa segel från Apollo Sails i Gdansk, Polen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

; )  alternativet är ju att beställa från apollo sails.. ha ha,.

 

hur tänkte du nu.?? ligger det en liten förmedlingsprofit där eller??

men tack för tipset..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har precis köpt en albin 82 som jag tänkte köpa ny rullfock, både segel o rullfocksystemet!

Undrar om du vet hur mycket billigare det är att köpa det i polen och var du köpt dina segel i polen?

Har du någon adress och telefon nummer, pratar dom engelska?

Kan man lita på dom så man inte blir lurad?

 

Hör av dig!

 

MVH Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej ,

 

dom pratar engelska och svenska det finns en kille som heter waledemar i sverige oxå men han kunde inte frakta rullsystemet då han trodde det var stort men det är i delar om 1,80 tror jag det var.

svårt att säga hur mycket biligare det är eftersomjag inte vet vad du har fått för pris till din båt....?

Men rullsegel135%  med buk-kompensator. UV-Skydd isytt och förstärkning för delvis inrullning samt rúllsystemet gick på 920 euro till maxi 77 .

 

du kan maila direkt till mig så får du numret till waldemar i sverige, vill inte lägga ut det här i listan.

annars är länken.

www.apollosails.com.pl/

 

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte på något sätt försvara de svenska segelmakarnas priser men jag har däremot en större tilltro till deras kunskaper om segeldesign just för min båt. 

Om man tar ett någotsånär stort svenskt segelmakeri så kan det väl hända att seglena inte sys här i Sverige men däremot så ritas seglena här. Har man en båttyp som inte är extremt ovanlig så vet segelmakaren hur båten ser ut, vad den väger, vilken typ av vatten den skall seglas i samt på vilket sätt den skall brukas. Därtill skall man vara medveten om att all segelduk världen över inte är av samma kvalité. Jag har själv haft ett dacron-storsegel på min båt som var uppsytt av Boding i Polen och visst såg det bra ut i början men på några få år så rasade duken rätt fort. Skräpdacron med andra ord.

 

Så man får se det lite till vad man är villig att betala och vad man skall ha sin båt till. Har man några som helst krav på prestanda bör man fundera både en och två gånger innan man går utanför landets gränser. Är man bara ute efter ett vitt tyg som skall hålla i 10 år så finns det många prisvärda alternativ i t.ex Polen.

Sedan kan jag tycka att man inte heller behöver skuldsätta sig över öronen för att köpa den allra häftigaste spektraduken (eller vad det nu heter) men det finns idag ett mellanskikt mellan simplaste dacron och värsta formbakade mylarkevlarfolie som visserligen kostar en slant extra men samtidigt ger en produkt som håller formen och kvalitén bra mycket längre än dacron.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan till viss del hålla med dig.

Naturligtvis ska man jämföra likvärdiga produkter mot varandra.

dacron från samma tillverkare sytt i polen gentemot detsamma sytt i sverige.och ser man där en skillnad så är det upp till dig att välja.

Vad jag däremot inte kan hålla med om är att det hela tiden ska komma upp en varningsflagga så fort man ska handla utanför sverige, är nåt jag stör mig på enormt. och det här återkommer på fler områden, ta bilimporten tex.

en tysk bil tillverkad i tyskland har många i sverige svårt att acceptera om den först gått 1 år efter produktionen i tyskland innan den kommer till sverige .. vilket är helt ofattbart.

För att återgå till segel så är det min uppfattning att om du har en båt som ej är tillverkad i sverige/alternativt tillverkad och såld över hela europa så finns det inga som helst fog för att svenska segelmakare ska sitta inne med den där optimala hemliga informationen  om vad som passar bäst för din båt och som då naturligtvis inga andra segeltillverkare i världen har.. ...

Helt absurd tanke. 

Ibland måste vi nog titta runt lite i världen och se att vårat lilla Sverige faktiskt är en liten skitplutt på världskartan men.... vi är grymma på curling. ; ) kan vara nyttigt att lyfta blicken ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får ju väga in vad man har för rigg på båten. Har man som jag en spikrak masthead-telefonstolpe med dubbla undervant med få trimmöjligheter så finns det inte så många olika parametrar att ta hänsyn till. Hade jag haft en mer avancerad rigg hade jag valt att köpa segel från en lokal segelmakare som jag kunde prata riggtrim med, men nu känns det som det kvittar, så i höstas köpte jag ett segel från Polen. Hur fint som helst. Man tog sig t o m tid att sy på läderförstäkningar vid öljetterna för travarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara något fel på segel sydda i utlandet. Man kan väl konstatera vi svenskar inte på något sätt är världsmästare på att sy segel. Förutsatt att man har samma material och samma kunskap om båtmodellen så borde det bli lika bra fast billigare.

Men det är det jag är lite tveksam om -att den polska, eller var de nu finns, segelmakaren har fullständiga kunskaper om just den båtmodell det gäller. Vilket då resulterar i att man får ett segel som visserligen är bra sytt men kanske inte har den 100% optimala formen för just min båt och det vatten den seglas i.

Det måste ju också finnas en anledning till att de flesta etablerade båttillverkare idag håller sig med en och samma leverantör av segel. De svensktillverkade båtarna har ofta segel från de svenska segelmakerierna. Tyska båtar kan ha segel från sin leverantör o.s.v. Och jag kan förstå att det är viktigare för en båttillverkare att visa att just deras båt är snabb och välseglande än att kanske erbjuda billiga segel som på lite sikt gör att båten inte säljer lika bra, om det nu är en prestandaorienterad båtmodell. När det gäller en del av just de tyska båtarna brukar man kunna erbjuda ett billigt segelalternativ (sytt någonstans av mindre känd segelmakare) eller ett mer prestandabetonat segel av känt fabrikat. Bavaria är ett bra exempel, de är inte kända för sin snabbhet men man har tagit fram Bavaria Match-serien som skall vara ett alternativ för kappseglaren -och där ingår inte några segel alls i köpet.

Så jag tror fortfarande att det handlar om hur man vill nyttja sin båt, villa man jaga de där sista viktiga (löjliga!) 10-delarna kanske man skall satsa på ett segel sytt av någon som verkligen kan båten. Annars får man ut hyggligt med nöje för pengarna om man söker ett billigare alternativ, kanske i Polen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej lite fakta om segel så man kan jämföra med Polen

Dukar TNF är den billigaste duken som finns, gjordes från början att bara användas till förstärkningar.Om förstärkningar:  dom ska vara minst 1.5 meter långa och utstråla som en sol med 8 lager duk som överlappar med ca 1.5 dm. Förstärkningen till första revet skall det vara ett lager 2dm brett opp till revet och lika till nästa rev. Förstakningarna är det viktigaste för att ett segel skall bli långlivat. Snörplinan skall vara i dynema för att inte töja sig. Läder som skydd gjorde man för länge sedan i sverige. Nu finns det webing band som är gjorda för det ändamålet 

Travare skall vara Rutgerson med hjul med deras beslag ca 1 000:- st

det finns även dyrare beslag och bättre.Sedan till likbandet som travarna sitter i.Det skall vara en 8 mm tamp som kan töja sig för när jag monterar den så sträcker jag den ca:1,5 dm för att kunden skall ha att trimma seglet

Likband skall vara runt hela seglet  Alltså inte vikt av duken från seglet utan ditsytt sedan seglet är färdigsytt.Jag förstår att Allt det här är omöjlige för en som inte är segelmakare att få reda på. Det är synd  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst, tjena... Så ser knappast ett svensksytt segel ut till en mindre båt, eller..? Levereras verkligen seglet med 1,5 meter långa förstärkningar, Rutgerssontravare etc till Stortriss, Vigg eller Maxi 68?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett segel sytt på detta vis har jag nog aldrig sett, finns

det i verkligheten eller är det hur ett segel skall sys 

teoretiskt. Kanske för tävlingsbruk. 

Kan tänka mej att det kostar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte vara så hånfull Freppesito, naturligtvis är segel köpta i Sverige med svenska garantier, moms, högre kostnadsläget etc, etc dyrare än import från Polen. Vill man ha nära till service är det ju inte gratis!

 

Till er andra som funderar på nya segel, hör av er till www.apollosails.se så lämnar dom tjusta priser med garantier och övriga åtagenden enl svensk köplagstiftning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...