Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
Mackey

Var finns denna plats?

Rekommendera Poster

Hej!

Lite sjönära skitsnack i höstmörkret är aldrig fel.

Vem kan tala om var detta akvarium finns?

Svara gärna lite kryptiskt så att flera får chansen.

Mackey

post-10017094-1394237721,5827_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite frestande att fantisera att det är i Poseidopolis, men dit har väl ingen ännu kommit med kamera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att hemma i ditt vardagsrum är fel svar? wink

 

Kryptiskt är väll inte min grej, men jag gör såhär. Finns det en sånhär figur på samma plats vet jag vart det är, men jag tror det är lite långsökt minns nämligen inget akvarium!

post-10024789-1394237721,64_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte Poseidopolis och det är inte mitt vardagsrum, det är en plats öppen för allmänheten

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längs kusten mellan Lysekil och norska gränsen.

Blev det för lätt nu?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej

Min avatar är också tagen mellan Lysekil och norska gränsen. 

post-945-1394237721,974_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom har ju akvarium på herrarnas toalett i sportshopen i tanumstrand. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, en pissränna på Sportshoppen helt enkelt, en av de finare jag skådat faktiskt även om vi polerade vår ränna i lumpen med Autosol så att man kunde spegla sig i den.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så illa kan det va när man inte behöver springa på dass var och var annan sekund.

Jag blev tvingad att följa med till den sk Sportshoppen vid ett tillfälle. Jag blev grymt besviken.

Det var ju ungefär som när jag var i Stockholm och behövde nya strängar till en av mina gitarrer. Hittade ingen musikaffär, så jag frågade nån på gatan om de visste var det fanns en musikaffär.

Fick en mycket noggran beskrivning på hur jag skulle gå för att hitta musikaffären. När jag kom dit var det en affar som sålde CD-skivor. Gitarrsträngar visste de nästan inte vad det var.

Det är lika dant med Sportshoppen på Tanumstrand. Den har ju inget med sport att göra. Det är en vanlig klädaffär. sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, men kan du ange platsen lite närmare.

Sträckan mellan Lysekil och norska gränsen är ganska lång och det finns många öar på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan garanterat inte ange platsen lite närmare. Kan säkert ha seglat där, men inte ofta och det var decennier sist. Vet du själv? Jag har själv inte full koll på var alla mina bilder är tagna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ha ganska bra koll på var mina 1000-tals bilder är tagna. Nån enstaka gång kan jag missta mig men inte ofta.

Nu är det så att jag inte tagit bilden själv. Den togs i smyg när jag och min fru var ute och seglade med vår julle en helg i Oktober 2003. När jag kom in till min rörmokare som hade butik i Hunnebostrand för att handla, våren 2004,  fick jag se en masttopp som jag tycket jag kände igen. När jag lyfte upp brochyren i fråga, såg jag ju tydligt att det var min bohusjulle och var det var någostans.

Träffade en skolkamrat, som jag trodde ev kunde ha en aning om vem som tagit bilden och det var skolkamrater, Bertil Andersson, själv som tagit den. Jag fick en digital kopia på orginalbilden.

Strax till höger, utanför bilden, ligger det en ö där en av SXK´s dubbade naturhamnar finns. Det är inte speciellt långt till den östra djupa viken på denna ö från den plats där bilden är tagen. Ca en halv distansminut åt NE.

post-945-1394237722,0101_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det där med bilden var ju en solskenshistoria i dubbel bemärkelse Toaen:)

När det gäller positionen är det nog bäst att någon med större lokalkännedom knäcker nöten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skall du inte ge dig så lätt - fast du har kanske inget sjökort över västkusten?

Jag har egentligen redan gett namnet på ön, vars sydväst udde vi seglade strax förbi, men som kapats bort ur bilden, ett par gånger.

SXK´s betekning på naturhamnsskissen för öarna i norr är 933-58 20 95.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig som kan använda fingrarna att räkna gångerna jag besökt västkusten är frågan omöjlig att besvara, speciellt som jag dessutom aldrig lämnat land.

 

Lättare för oss ståkkhålmare är nog den här bilden.

post-832-1394237722,1688_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var inte helt enkelt.Men kan det vara vid Vämlingen och Skåreskär.

Jag kan inte SXK:s beteckningar utan tänkte så här. En naturhamn: Buskären. Bilden tagen i smyg: Smyghålet. Men sen får jag inte riktigt ihop det med fotografens plats, om det kan vara Kleven el Holländarberget ( Hästen ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser och läser, men tror det är stört fördömt att förstå något. Lägger mig på rygg och sprattlar.

 

Sen tror jag inte....

Gissa du;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är nog för enkelt.. Tommy du får inte svara ;-)

post-1122-1394237722,6442_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bron i bakgrunden kan ju ge vissa ledtrådar. Men eftersom jag nu mera huserar på andra sidan blir det ju lite svårt wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hasselösund. Ett pitoreskt ställe att passera för en ilnandsbo.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sunnepinan är väl inte bara pitoreskt för en inlandsbo. Som ortsbo går jag i stort sett alltid den vägen om jag skall norrut mot Sotekanalen. Alternativet att gå farleden via Väståre Stensholms sund är inte alls lika lockande. Fast jag skulle nog inte - till skillnad för pseudonym(tror jag att det var) - segla med spinnaker genom Sunnepinan.

Sunnepinan går jag alltid för motor. Seglar jag går jag söder om kleven och tar smygvägen mellan Vämlingen och Skåreskär. Fast det är inte där min avatar är tagen.

post-945-1394237722,9531_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skall allt va så enkelt.

Jag kan faktiskt komm under bron i smyghåle (5,5 meter) med min bohusjulle om det inte är allt för högt vatten Men det krävs att jag kränger båten så mycket det går.

När jag skrev i smyg betydde det att jag inte märkte att fotografen Bertil Andersson tog bilden. Han hade ansvaret för produktionen av Sotenäs turistkarta och han var ute denna fina Söndag med sin båt - precis som vi. Han var dessutom på jakt efter en bild till kartans framsida. När han fick se oss komma seglandes med vår spririgg tog han ett kort. Han tyckte inte bilden blev bra och körde efter oss. Fjärde bilden var han nöjd med och den fick pryda kartan.

När det gäller SXK-väst`s  numrering av dubbade naturhamnar fungerar systemet som så. Den ö som jag söker - och som jag kryptiskt har namngett två gånger - ligger innom skissen 933-58 20 95

933 är det sjökort inom vilken naturhamnarna ligger inom. 58 20 95 är den latitud där hamnen ligger och latituden ligger som en linje mitt emellan de 5 olika öar som är dubbade och som hamnskissen visar.

Vämlingen är inte dubbad av SXK och har ingen hamnskiss. Den närmsta är Buskär vars betekning är 933-58 21 50 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid lite spännande med möte i Sunnepinan, nu kan jag tyvärr inte gå där med nya båten men man kan ju alltid ta sin julle :) när den väl kommer i sjön ;-)

post-1122-1394237723,1756_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...