Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Bosse

Båten äntligen SÅLD

Rekommendera Poster

Då är det fritt fram att komma med personliga påhopp med anknytning till landkrabbor då? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. annonser så är de flesta båtannonser, även handlares riktigt dåliga. Man kan helt klart förstå varför vissa objekt är trögare än andra. Allra värsta exemplen är ju typ: katalogbild, väldigt lite info (maila för utrustningslista) etc. Speiellt om det gäller båtar som det finns flera av samma sort till salu samtidgt..

En annan sak är ju fotografierna. Tom respekterade båtmäklare verkar inte inse vikten av bra bilder. Gäller även dyrare båtar som kanske säljs på längre avstånd mellan säljare - köpare och där bra bilder är otroligt viktigt för att gå få en helthetsuppfattning.

Tråkigt att Forbinan var så svårsåld. Modellen blev ju dock inte ngn riktig succe och när det gäller Forbina så verkar det bara vara fly/coupebåtarna som är kända och håller värdet riktigt bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va... Har du skickat av båten? Till förmån för en kvart i Alanya?

 

Ja ja... Underliga äro Rans vägar... wink

 

Grattis till att försäljningen gick så lätt. Hoppas du fick i närheten av vad du skulle nöja dig, för båten. Synd att att vi inte hann träffas ute på sjön.

Ha det bra fortsatt bra, med lelle-båt i Gbg och hus i Turkiet! Du lär ju inte lämna forumet i alla fall winkcool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte Alanya utan en liten strandby nästan helt utan turism precis vid strandkanten..mums.

 

Om jag känner mig själv rätt så kommer jag att fortsätta förgylla tillvaron för alla här på MG ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, förgylla vet jag inte men du stannar väl kvar på forumet ändå hoppas jag. Det är ju knappast nån som lyssnar på en halvturk utan båt iallafall ;)

EDIT: Stavar visst som en landkrabba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis detta med dåliga och icke säljande annonser har jag också lagt märke till nu när jag börjat kika efter båt igen.

 

Såg en båtannons som bara hade ett foto, rätt upp i seglet. Inget pris eller telefonnummer utsatt. Bara: maila till xxx@xxx.se för bilder och utrustningslista,

Vilket jag gjorde och fick finfina bilder och en utrustningslista, men inget pris

Mailade tillbaka och frågade vad han begärde och fick till svar det ligger i samma härad som motsvarande på blocket, kom och kolla och ge mig ett seriöst bud

Hur ska man tolka detta svar? Motsvarande på Blocket ligger på 795 000 - ca 1000 000

 

Båten verkar helrätt för oss..hmmmm???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft min båt till salu ett par månader och intresset på mail har vart stort. Får uppfattningen att flera är seriösa men ingen kommer till skott. Enormt segt trots stort intresse. Båten är i bra skick och har diesel vilket är ovanligt i dessa och den är prissatt under båtar av samma modell med bensinare.

Trögt angry

Hade man haft samma intresse på en båt för fem årsen så hade den vart såld på nolltid men nu verkar det som att folk är väldigt lugna och avvaktande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till försäljningen!

Båtmarknaden är uppenbarligen inte helt död då!

Sen blir det ju lätt en självuppfylande profetsia att om man bara pratar tillräckligt om hur svårt det är att sälja t.ex. båtar och att priserna rasar, ja då blir det bara svårare och svårare för många drar sig för att köpa då alla vill vänta tills priserna är i botten och göra ett klipp.

Om några år (kanske) kommer priserna förhoppningsvis börja öka igen och då kan det bli en jäkla rusning då alla vill köpa när det fortfarande är billigt.

Så här är det ju med det mesta, men det finns köpare som köper ändå för de är riktiga entusiaster och ser det verkliga värdet i objektet, men dessa är inte tillräckligt många för att hålla hela marknaden igång.

Har man en bra båt som man håller i bra skick kan man nog luta sig tillbaka och ha lite is i magen, jag tror nog att det lossnar igen även om det kan ta ett par år.

Själv är jag en som köper med hjärtat när jag vill och behöver något vilket innebär att jag nästan alltid gör dåliga affärer, men vem kan låta bli när det är så jäkla kul med båtar cool.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Begmarknaden för nyare båtar i bra skick, säg max 10 år gamla måste bara förbättras. Har ingen affär på gång åt något håll så jag är inte partisk. En rasad begmarknad även för nyare båtar blir exakt som att kissa i byxorna.

Ingen med normala inkomster kommer att köpa ny båt om man förlorar halva värdet på bara ett par år, båtar är en ren fritidsprodukt så det går inte att jämföra med bilar. Jag tror absolut att den osäkra begmarknaden är en stor anledning till att nybåtsförsäljningen inte tar fart. Ni som applåderar de jättelåga begpriserna även på nyare båtar kanske inte tycker det är lika roligt om ett antal år när det bara finns gammalt skrot att köpa begagnat eftersom nästan ingen köper ny båt.

Ett annat problem är att inga båtar skrotas, jag anser att en skrotmarknad för båtar på något sätt bör premieras/uppmuntras. Inte bara för att få igång nyförsäljningen utan av miljöskäl samt att man får bort massa gamla vrak som det finns ganska många av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller definitvt med om att någon typ av skrot/avyttring för båtar vore väldigt behövligt.

Att priserna på beg. marknaden sänks kommer möjligtvis påverka båttillverkare/handlare på olika sätt. Till exempel mer pressade nybåtspriser (på gott och ont). Förutsatt att beg.priserna håller sig på denna nivå behöver nybåtsmarknade kanske anpassa sig.

Angående beg.priserna och beg.försäljning (på motorbåtar) så har jag hört lite från några marinor/båthandlare att de har sålt bra (i Stockholmsregionen), respektive helt ok. 

Sen verkar vissa segment vara väldigt svårsålda (när man lirkade lite med en handlare).  Detta var framförallt de äldre båtarna. 70- och vissa 80-tal hade i princip inte gått att sälja alls (förutsatt att man inte helt dumpade priserna).  Jag pratade med en handlare som pekade på några trevliga (tyckte jag) 70-talare med lite nyare motorer som under hela säsongen ingen ens visat seriöst intresse för, än mindre gett bud på.

Så det verkar i alla fall som (förutom vissa segment då) att beg.marknaden inte är död, vilket om det stämmer i alla fall är positivt.

Sen kommer vi tillbaks till att priset och modell/år avgör väldigt mycket om båten går att sälja eller inte.   

När jag tittar på båtpriser från privatpersoner så är de fortfarande ibland helt ologiska (och antagligen orealistiska).  Jag vet fler som har fått sänka priset 30-40% och därefter sålt efter någon månad eller så (och då tyckte jag de hade ok priser innan sänkningen). De hade visst intresse innan prissänkningen men ingen som ens la ett bud.  Så i många fall kanske man har en båt man tycker är värd 200, men i praktiken kan säljas för 140.

Så annonserar man flera månader i sträck under säsong utan att sälja så får man kanske fundera på ny strategi (om man verkligen vill sälja).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Marinorna är fulla med också nyare båtar på land och det verkar som om folk mer eller mindre struntar i sina båtar. Kanske om folk köpte med ett seriöst intresse istället för något annat så skulle vi inte se så många båtar ligga uppe på land.

Priset på en begagnad båt är inte vad ägaren vill ha utan vad marknaden vill ge - detta gäller allt annat också.

Jag tror att en viktig förutsättning för att äga en båt är ett seriöst och mycket genuint intresse av båtliv. Sedan tror jag också att båtintresset förutsätter att man kan bo i den för annars tror jag att intresset falnar betydligt snabbare.

Se din bobåt som en sommarstuga, det gör vi!

Det finns inte i vår verklighet ens en tanke på vad vår fina och mycket välunderhållna bobåt Storebro 31 från 1977 betingar på begagnatmarknaden. Totalt ointressant faktiskt!

post-10024382-1394237639,8894_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror tyvärr att ganska många som köpte båt under de goda åren i mitten på 00 talet inte riktigt visste vad de gav sig in på. Många förstagångsköpare som tyckte det var coolt med båt, några riktigt bra somrar samt billigt att låna pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Där tror jag att du satte huvudet på spiken!

 

post-10024382-1394237639,9484_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtskrot? Jahaja... Om inte folk har vett nog att prissätta sina båtar realistiskt utan hellre låter dem förfalla, då tror jag knappast att man betalar/erhåller en liten summa slantar för att skrota den heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska ev köpa en båt imorgon. Kan säga att ett köp inte sker ångestfritt. Många funderingar blir det. Jag inser att det inte är enkelt att sälja med såna köpare som mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, i denna tråden finns en del utmärkta synpunkter vad som håller på att hända med fritidsbåtmarknaden. Jag har ju i lite andra trådar spånat lite vad orsaken månde vara till detta. Jag har ju dragit fram detta med promillelagen och den kommande lagen om båttoaletter, men visst finns det många andra orsaker att fritidsbåtlivet inte har samma intresse idag som för 10-20 -30 år sedan.

Jag hade en ingående diskussion med en god vän från Norge i helgen. Han menade att dagens generation av yngre människor, mer eller mindre uppväxta bakom datorn och framför TVn inte kan eller är intresserade av att meka och fixa själva med vare sig båtar eller bilar. Då alla de de hundratusentals båtar i Sverige (och Norge) som nu herrelöst flyter runt på beganatmarknaden ofta har några år på nacken så KRÄVER de en hel del arbete med både skrov o maskin.

Om man då inte kan eller vill göra detta själv, utan måste lämna in det till en seriös firma som tar mellan 500-1000 kr i timmen, ja då faller allt ihop på sin egen orimlighet.  Då tar man dom pengarna och drar till Thailand med familjen eller nåt annat.  

Jag tror att det ligger mycket i hans analys. Och då tror jag bara vi sett toppen på isberget av denna process ännu. Intressant var tiotusentals stora och små fritidsbåtar skall ta vägen de närmaste 10 åren. Dom kommer i varje fall inte att kunna stå uppställda på marinorna som de sista åren.

Tilläggas kan väl att denna processen i Norge är på väg åt samma håll, men har inte kommit lika långt som i Sverige. Där har den ersatts med med att ett väldigt stort antal STORA  motor och segelbåtar har ersatt de mindre båtarna de sista åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Tirill:

Håller med dig! Man kan nästan säga att båtbranschen sänker sig själv med att ta hutlöst betalt för arbete. Hade deras timpennning varit lite lägre hade säkert de haft mer att göra men alla vill tjäna så mycket som möjligt på kortast tid.

Underligt är det väl ändå att det kan ligga såpass många båtar upplagda på marinorna under sommaren och vi som har lite koll på läget inser att dessa båtar rasar i skick för varje år; otäckta, någon med flaggan i aktern och fendrarna på sidorna...

Varför tar man inte beslutet att sälja om än billigt? Varför behåller man sin dröm när denna dröm ligger och förfars på land?

Varför?

post-10024382-1394237640,7528_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller även jag med Tirill och hans norska vän, det handlar inte om en tillfällig svacka på båtmarknaden utan ett skifte i tankesättet hos den generation som idag är förstabåtsköpare.

 

Man har idag generellt helt andra krav på komfort, utrustning samt utrymme och betydligt mindre tid för underhåll.

 

Att båtar inte säljs utan ligger kvar på land eller sjösätts utan att masta på etc. För att säljaren inte vill sälja till marknadspris, handlar i många fall om att man inte gjort eventuell förlust innan båten är såld. Att fortsätta betala på ett båtlån efter att båten är såld känns inte lockande.

 

Har en kollega som köpte Forbina 11000 för några år sedan, han hade gärna sålt den men kan inte tänka sig att ta den förlust som det eventuellt skulle innebära...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja MaxSchmeling

Lustigt att du visualisera problemet så. Precis vad jag observerat i Göteborgsregionens stora marinor i sommar. Drösar med båtar som står i sina vaggor och vagnar, flera med fendrar hängande och ännu flera under fransiga, söndriga och flaxande Biltema lättviktspresseningar. 

Det sorgligaste jag såg var en L32 (Laurinkoster) som såg bedrövligt sorgsen ut där den stod. På 70 talet var detta drömbåten, och jag skulle kunnat ge flera årslöner för en sån på den tiden. Den tronade på nåt sätt som en ouppnålig dröm då!  Nu.....:-(

Tittade lite på blocket i morse, och man kan få en användbar Vega, Maxi 77a eller liknande för ner mot 5.000 Kr. Biligare att köpa en semesterbåt än at hyra en....!

Jag har gjort en liten survey bland mina barns vänner och bekannta i 25-30 års åldern. Inte en enda är intresserad av fritidsbåtliv trots att de flesta kommer från Göteborg och många är uppväxta i båtfamiljer... Någon hade en styrpulpetare för att dra lite vattenskidor, det var allt.

Ja, nåt har hänt, den saken är klar.

Vart skall dessa båtar ta vägen närmaste åren? Kanske man kunde exportera dom till Afrika etc som man gjort med alla gamla Toyotabilar i Sverige? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

En SeaRay 330, en gammal bekant som varit inne i forumet och vänt. Ligger i Limhamn och är tydligen en försäkringsskada men var finns ägaren, var fanns ägaren då den sjönk vid sin båtplats. Flaggan blåser trasig i vinden och på sidorna gungar fendrarna. Övergiven, trasig, ensam och bara så otroligt onödigt.

Ett enda stort VARFÖR?

post-10024382-1394237641,4638_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...