Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

TommyN

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    178
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om TommyN

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Såg en sjukt kul bilannons idag, säljs en "Toyota Gorilla" Inget att göra med båtar, men...
  2. Jag håller med om vad några skriver ( att det i första hand är betydligt bättre att försöka hitta något här hemma, ganska mycket jobb med att importera vart det än är från). Men är det en speciell modell man vill ha så är fortfarande USA spåret ett relevant alternativ. Säg att du vill ha en speciell modell av Grady etc. då kan det vara värt att ta hem. Sen är det bra att ta reda på så mycket info som möjligt innan man beslutar hur man ska göra/gå till väga.
  3. Några tips kanskekan vara att kolla att akterspegeln och bottenstockar är ok på en såpass gammal båt. (motorer vet du säkert också). Absolut att åka över själv och inspektera båten och vid någon osäkerhet ha en besiktning (vilket man kanske ska ha hursomhelst). Jag tror att det finns transportirmor där man kan beräkna priset antingen online eller via mail om du vet volymen (är per total Volym för vagga eller trailer). Jag skulle nog tro att själva frakten (utan tull etc.) blir dyrare än 10.000$ efter vad jag har tidigare hört folk betalat (förvisso var det ett tag sedan). CE-märkning etc. är inget att bry sig om enligt min personliga åsikt. Betydligt viktigare att båten är i bra skick (ex. besiktigad), speciellt med tanke på åldern.
  4. Jag håller definitvt med om att någon typ av skrot/avyttring för båtar vore väldigt behövligt. Att priserna på beg. marknaden sänks kommer möjligtvis påverka båttillverkare/handlare på olika sätt. Till exempel mer pressade nybåtspriser (på gott och ont). Förutsatt att beg.priserna håller sig på denna nivå behöver nybåtsmarknade kanske anpassa sig. Angående beg.priserna och beg.försäljning (på motorbåtar) så har jag hört lite från några marinor/båthandlare att de har sålt bra (i Stockholmsregionen), respektive helt ok. Sen verkar vissa segment vara väldigt svårsålda (när man lirkade lite med en handlare). Detta var framförallt de äldre båtarna. 70- och vissa 80-tal hade i princip inte gått att sälja alls (förutsatt att man inte helt dumpade priserna). Jag pratade med en handlare som pekade på några trevliga (tyckte jag) 70-talare med lite nyare motorer som under hela säsongen ingen ens visat seriöst intresse för, än mindre gett bud på. Så det verkar i alla fall som (förutom vissa segment då) att beg.marknaden inte är död, vilket om det stämmer i alla fall är positivt. Sen kommer vi tillbaks till att priset och modell/år avgör väldigt mycket om båten går att sälja eller inte. När jag tittar på båtpriser från privatpersoner så är de fortfarande ibland helt ologiska (och antagligen orealistiska). Jag vet fler som har fått sänka priset 30-40% och därefter sålt efter någon månad eller så (och då tyckte jag de hade ok priser innan sänkningen). De hade visst intresse innan prissänkningen men ingen som ens la ett bud. Så i många fall kanske man har en båt man tycker är värd 200, men i praktiken kan säljas för 140. Så annonserar man flera månader i sträck under säsong utan att sälja så får man kanske fundera på ny strategi (om man verkligen vill sälja).
  5. Håller med Stefanius att det nog är tufft för många att se sina båtar tappa i värde såpass mycket som de gör. En kompis var i liknande situation nyligen och fick sälja för ca 40% lägre än vad han hade hoppats. Mest förvånad blir man kanske när båtar som är 10 år äldre har samma prissättning som de nyare (nylackad teak kanske inte kompenserar det ). Något jag känner igen är att få besök av oseriösa, okunniga och väldigt pratglada köpare (som ofta mest vill se vad det är för båt känns det som). Sist jag sålde båt så gjorde jag så att jag försökte få en bild av vad köparen egentligen hade för motiv (via telefon eller mail). Sen fick ingen som kom och tittade på båten provköra under första visningen (vilket jag klargjorde innan). De som kom tillbaks för en andra visning provkörde jag med. Nu blev det förvisso den första som provkörde som sedemera också köpte båten, vilket inte bara berodde på att det faktiskt var en trevlig båt, utan för att jag direkt hade lagt mig rätt i pris. Båten såldes följdaktligen på under två veckor, vilket var värt mycket. Jag ser faktiskt fortfarande båtar i den kategorin 6-7 år äldre som ligger runt det priset jag sålde för. Självklart säljs de inte. Så för mig var både priset och hur jag visade båten något som gjorde försäljningen väldigt smärtfri (köparen var nöjd också, vilket är skönt tycker jag).
  6. Lite som att drevet blev renoverat för 30.000kr för två år sedan eller dylikt, vilket man stött på några gånger. (Vet inget om gamla aq drev etc. Men ett Alpha ersättningsdrev går väl på ca 15, vilket ökar förvirringen än mer).
  7. Håller med om det som Faderullan skriver. Om man kikar på till exempel 70-80 tals båtar mellan typ 50-100.000kr så ser man ganska tydligt hur marknaden håller på att ändras. Ockelbon nämndes som exempel och det finns fler där. Några som kommer nu också är de lite nyare typ Flipper 640 verkar det som. Där finns några som stretar mot i 100 klassen, medans det lutar mer åt 60-70 för att kunna sälja. Men det är fortfarande ganska komiskt att se annonser ibland. Jag vet i något fall när jag kikade på ett par båtar runt 100 som jag tyckte var lite intressanta (en DC modell). Och fick syn på 10 år nyare båtar för runt 120 (både de äldre för 100 och de nyare för 120 var i fint skick så vitt jag kunde bedömma). Däremot har jag också fått intrycket och hört lite att handlarna säljer på ganska bra. Orsakerna diskuterades ovan. Plus att det kanske inte är omöjligt att handlarna (även de som förmedlar) har lite mer koll på prisläget och vet att Flippern för 100 inte går att sälja, även hos en handlare (så antingen inte tar in den, eller tar bara in med uppdaterade motorer etc. där folk får lite mindre meck). Förvisso ser man fortfarande handlarpriser ibland när de antagligen har köpt på sig någon båt dyrt (eller någon som förmedlar och inte kompromissar priset). Har ex, sett en handlare som sitter på en Ockelbo 21 för 100, som nog minst legat där en säsong om jag inte sett fel. Till sist, något jag reagerat över är att folk skriver ny motor i annonserna, vilket kan betyda allt från en helt ny till en 10-20 år gammal motor i en äldre båt.... Detta tycker jag man ser väldigt ofta. För mig är inte en 20 år gammal motor ny på något sätt.
  8. Håller med om att en ruff (även liten) kan vara bra när man har barn. Det kan vara ett ställe att leka och få lite vila etc. Barn verkar överlag vänja sig vid det mesta om de får rätt tid och i lugn och ro bli bekväma med båtarna. De jag känner som har mindre barn har diverse olika modeller. En har en hyttbåt som han är väldigt nöjd med (pendlar ibland till en ö), där har det kännts säkert för barn och föräldrar. De han tycker är negativt är när det är fina dagar (så sitter åtminstone föraren inte så kul). En annan har en 24fots midcabin, det har fungerat bra också, där är det mer att man se till att de inte går ut på badplattformen (bara en lucka dit), för övrigt mycket positivt med utrymme och bra kapell när det är dåligt väder. Den stora ruffen är ett plus, även toalett och pentry har kommit väl till hands. En sista jag kommer på har en snabb 23 fots DC enbart med hamnkapell, där har det egentligen bara varit bra vid fina dagar för sol och bad. Annars ganska begränsad. Så av de jag kan komma på på rak arm som har kommenterat fördelarna med sina båtar tycker jag en 24-25 fots midcabin har haft de flesta fördelarna. Säker och stabil, bra kapell, sov/mat/toalett möjligheter och även en social yta i båten för barnen. Nackdelarna har varit just att tillgången till badplattformen varit lite tvivelaktig för barnen och att det kostar en del att driva dom. Jag har åkt en hel del i en äldre 25 fots midcabin där aktern var stängd och sofforna var infällbara. Den gav faktiskt oväntade möjligheter i planlösning etc. Man kunde exempelvis leka på den avtagbara mattan och även ha solstolar eller liknande vid behov.
  9. Det kan nog vara bra, ibland stöter man då på modeller som man inte hade tänkt på tidigare (som kan vara riktigt trevliga). Exempelvis Sea Ray 220 av den större modellen blev jag mycket imponerad av, speciellt planlösningen, storleken och profilen på båten. Wellcraft 222 var det hur den gick i sjön som jag tyckte var riktigt trevligt. Sen finns det säkert massor av fler alternativ. Det enda man kan bli helt ställd av är färgkombinationerna på inredningen (framförallt ruffen) i dessa årsmodeller. Håriga heltäckningsmattor i taket och spräckliga pastellfärger på dynorna etc. Man undrar lite vad de tänkte med.
  10. Hej, Jag har en kompis som (tidigare) har bytt lite motorer i sina båtar (förvisso Merc till Merc). Det man kan dra slutsats av vad han har gjort är att normalt så lönar det sig inte att hålla på att byta motorer speciellt med tanke på dagens prisläge på båtar. Det brukar dyka upp lite då och då båtar av den typ man gillar med rätt motorpaket. Speciellt drev OMC-Merc känns väl inte helt optimalt att ge sig in på. Det är möjligt att motorerna har likvärdiga motorfästen (Ford/Cheva) och jag har för mig att det finns något konverteringskit för drev/sköld. Men just kostnaderna och arbetsinsatsen blir svårt att motivera. Sen har vissa märken i dessa årsgrupper haft ett avtal med OMC, så de flesta är just av det märket. Bayliner och Donzi av de jag kommer på just nu hade en andel OMC (kanske fler från Brunswick). Så vad jag skulle göra är att bredda sökkriterierna lite (till fler märken i den ålderskategorin) och se ifall man kan hitta några med rätt motorpaket direkt. Exempelvis Sea Ray 220 och Wellcraft 222 med smallblock Merc.
  11. Några intressanta saker jag uppmärksammat från beg.marknaden är att en (motor)båt som jag sett annonserat till ett högt pris förra säsongen (som såklart inte såldes) har nu successivt sänkt priset 40% (vilket nog är relativt nära vad den kan säljas för). Så han har hittills försökt i nästan två år att sälja båten, men köpare har inte funnits. Ett annat exempel var två båtar av samma modell där motorerna var likvärdiga, men skroven skiljde flera decennier och som kostade exakt samma. Den nyare sålde på ett par dagar, den andra kommer nog ligga året ut. Ett sista exempel är några sent 70-tals båtar där jag sett några med moderna (under tio år) motorer till samma priser som de med orginalmotorer. Det är inte direkt ovanligt att man kan se gamla 70-80 tals motorbåtar i det gamla prisläget, vilket skär sig ganska kraftigt mot de som förstått att priserna börjat ändra sig (30-40% för vissa modeller verkar det som). Även de billigare verkar ha svårt att säljas av de årsmodellerna förvisso.
  12. Oavsett val av båt så skulle jag nog vänta minst någon månad till innan inköp av båt. En anledning är möjligheten att testa båten i vatten. Men framförallt att så här års avspeglar inte marknaden realistiska priser eller utbud tycker jag. Nu ligger många båtar ute som inte sålts eller säljs. Bland annat pga orealistiska priser, oattraktiva modeller, skick och säsong. Visst finns det attraktiva båtar ute på vintern också, men de är betydligt färre. Flertalet är dock typ Legend 19 båten du nämner, har säkert legat på annons något år eller så, mindre attraktiv motor och märke till ett pris som väldigt få skulle köpa den för. Jag blir faktiskt förvånad över vad folk tror sina båtar är värda, men man kanske vill testa och inte behöver sälja, eller är bara helt orealistiska. Har faktiskt sett identiska båtar (med samma motorpaket) där det skiljt 10 år mellan dem till samma pris (båda i gott skick).
  13. Såg en sjukt kul bilannons idag, säljs en Toyota Gorilla Inget att göra med båtar, men...
  14. Som bad och utflyktsbåt tycker jag att DC är klart mycket trevligare. Speciellt pga man oftast får större yta i sittbrunnen. Och som nämnts ska man inte sova över är Bowrider definitivt värt att titta på. Däremot är ett bra kapell något som kan vara mycket bra att ha med tanke på vårt väder här i norr. De DC jag åkt som bara har haft hamnkapell har medfört vissa blöta dagar, medans ett bra fullkapell kan vara väl fungerande att åka med. Vissa båtar jag åkt har (DC) med bra kapell har varit trevligare att åka med än HT faktiskt. Om jag hade mer bruks behov skulle jag fundera på HT dock.
  15. Jag tror faktiskt att man kommer se många (framförallt lite äldre) båtar som behöver säka sitt pris runt 30% för att bli attraktiva på marknaden. Sen tror jag att det finns vissa kategorier (som exempelvis äldre hardtop båtar, typ Flipper 640) där priserna behöver sänkas överlag för att kunna säljas i dagsläget. Det kommer ju alltid finnas annonser som prismässigt ser helt orealistiska ut, men där är nog säljaren inte så angelägen att sälja eller har helt enkelt inte förstått marknaden (det finns fortfarande annonser där man ser typ att en tio år äldre båt ligger på samma pris som de nyare båtarna, vilket självklart gör att den äldre inte har en chans att säljas för det priset). Denna kategori av annonser kommer nog att finnas kvar framöver också.
×
×
  • Skapa nytt...