Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
matpe

Navigera med surfplatta?

Rekommendera Poster

Det kan alltså va 2,10

Vad är det för fel på den 3 meterskurva som redan finns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dumt att försöka manipulera djupkurvorna.

Titta på ett papperskort så kanske du förstår.

Den ljusa ljusblåa utanför ett ö är sexmeterskurvan.

Där ANTAS djupet ligga mellan 3-6 meter. Inga djup mindre än tre meter har alltså noterats när man handlodade området enligt ett ganska grovmaskigt rutnät. (Detta kan alltså ha utförts på 1800-talet)

Inom tremeters kurvan antas djupet vara mellan 3-0 meter.

Vissa djupsiffror kan redovisas. Men det gäller bara för exakt den punkt där just det lodskottet togs.

 

Om man i Navionics kan ta bort dessa områden är det väldigt farligt.

I Seapilot kan man inte det i alla fall.

 

Betänk att alla elektroniska sjökort utgår från samma gamla sjömätningar.

Vissa kort är dock bättre vektoriserade än andra.

Om man sedan med bättre menar snyggare eller säkrare får vara en smaksak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske gör det för enkelt för mig, har alltid papperskortet liggande med aktuellt blad på navbordet, men märker att jag mestadels tittar i min telefon (HTC One S med Locus Free och Eniros sjökort). Visserligen får jag skärma av solljuset på något vis, men det känns enklast.

Har även i kolsvarta natten i regn med HTC:n gått in och ankrat på ställe där jag inte vågat mig in dagtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökort med gamla mätningar, och här efter Bottenvikskusten där landhöjningen är nästan en cm/år. Där kan vi snart knappt segla inannför 3meterskurvan.

post-5632-1394237626,2401_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack vare den globala uppvärmningen har avsmältningen av isarna ökat så mycket att landhöjningseffekterna inte längre kommer att märkas till sjöss. Googla på Landhöjning och SMHI för mer info.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan slutat använda pc efter inköp av Ipad men trots att jag har Seapilot som är mycket bra använder jag den inte till navigering.

Ang sjökort stod jag för någon vecka sedan och tittade på när en segelbåt gick för motor genom en trång passage och han hade enbart ett papperskort i handen. Om någon motorbåt låg på andra sidan sundet blev de nog ganska förvånade när en segelbåt kom den vägen. Jag kan garantera att det inte var Sjöfartsverkets kort. Dagen efter passerade vi sundet och såg en liten sportbåt gå in där men han vände tillbaka.

Sundet var detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av kommentarerna att döma behövs tydligen en förklaring av hur '' Säkerhetsdjup 2m'' fungerar i Navionics. I de fall där en tvåmeterskurva finns (t ex från Hydrographicas sjökort som Navionics samarbetar med) markeras området innanför denna kurva mörkblått. I de områden där endast en 3 m kurva finns markeras området innanför den kurvan mörkblått.

Om man vill öka säkerhetsdjupet är nästa nivå 5 m. Då blir allt innanför 6m kurvan färgat mörkblått, vilket gör det svårt att se några detaljer. För att slippa ändra i inställningarna t ex vid tilläggning i naturhamnar fungerar det bäst att hela tiden köra med 2 m inställningen i Navionics.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske skulle göra det själv?

Om du gjort det hade du kanske insett hur det hela hänger ihop.

Det enda du i praktiken behöver ha koll på är det aktuella vattenståndet.

Vattenståndet påverkas till största delen av de meteorologiska förhållandena. På ostkusten är ju tidvattnet försumbart, däremot kan stående vågor , seiche, ge variationer på uppemot 50 cm.

Ett minusvatten på 20-30 cm är vardagsmat.

 

Och angående Hydrographicas sjökortsspecialer så finns nog de att köpa till de flesta system. Däremot är ju dessa områden försumbart små änsålänge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökort är färskvara.

Daterat upp mina kort  och dubbelpricken är rättad.

Hela sverige för 105 Skr och gratis uppdatering 1 år tycker jag är prisvärt

Heder åt Sjöfartsverket som snabbt rättade till fulskarven efter mitt mail.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag visserligen Navionicssjölort i min platta men detta med att lägga in säkerhetsdjup har jag ingen koll på. 

Är ändå lite frågande - får du nåt larm när nu kommer inom sökerhetsnivån eller är det bara den visuella markeringen på 2 och 3-meterskurvorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är enbart en visuell effekt för att underlätta då man tittar på skärmen. Varning för grund använder man lämpligen ekolod till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast är inte det kaka på kaka. Du har ju redan 2- och 3-meterskurvan!?

Fast det är klart, när öar stora som hus försvinner från skärmen om du skalar ut så du ser  ett par distansmiuter framför stäven, så kanske det behövs. Å andra sida ser man kanske inte tremeterskurvan heller om öarna inte syns på skärmen.

post-945-1394237626,7592_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att sjökortet blir tydligare och att man snabbare ser det som är viktigt. Se bifogad bild där Safety Depth är satt till 2 m respektive OFF.

post-10010271-1394237627,082_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst ser det bättre och trevligare ut, fast det är 3 m kurvan som  visas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sjökortet som visas finns ingen 2m kurva och av den anledningen går markeringen vid 3m kurvan. Jag tycker att det är en bra funktion. Det skulle inte vara säkert att köra innanför 3m kurvan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...