Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
sigge_1

Släpdörj / ränndörj

Rekommendera Poster

Halloj, jag har köpt och förbrukat ett antal dörjar under åren men alltid retat mig på hur de är uppbundna när man köper dem. 

Oftast sitter det ju 2 blänken på och tanken är säkert att de skall fiska på olika höjd, har dock sällan fått något på det övre då det alltid snor sig runt linan. 

Tips på hur en dörj egentligen skall se ut hade varit uppskattat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid bara ett blänke sen några år tillbaks, dels för att det snor sig och dels för att det är bökigt att få 2 firrar om man är själv ombord och både kör och fiskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett par proffsdörjer en gammal fiskare som dörjt i många sässonger.

Och sätter du ringar o lekare vid bly och alla krokar och knutar så trasslar det sig inte när det är napp i alla krokar. Du kan inte missa om det är fisk på alla. Hala opp ofta och kolla att inget gräs eller maneter sitter på krokarna. Du får man inget. Kolla bilden!

Jag fick 3 på samma gång i går på fiskarns dörj när jag seglade över Danafjord.

Lycka till.

Ps tömmarna är 0,5 mm

post-10024031-1394237547,0769_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det paravan du har, eller är det blyklump?

Om det är blyklump, släng den och skaffa paravan istället... och använd bara ett blänke, som du sätter linlekaren till dörjen, i det hål du vill att paravanen skall gå... Dessutom mycket större känsla i fisket än med en blyklump - Då paravanen vid napp går upp till ytan, medans blyklumpen bara är... En stor klump...

Paravan kan du köpa billigt på t ex ÖoB, inget märkvärdigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat från Wikipedia:

Paravan, även kallad pulka, är ett fiskeredskap. De tillverkas i plast eller trä och används för att man ska kunna fiska med flera fiskespön i samband med trolling. Man har vanligen en paravan på varje sida av båten och fäster spönas linor i paravanens lina. När en fisk hugger lossar spöets lina ifrån paravanens lina. Paravan kan med fördel även användas vid dörjfiske då den ersätter sänket. Vid napp får paravanen en annan dragpunkt och hoppar upp i vattentyan. Paravanen kan även ställas in för att skära ut ifrån båten i olika vinklar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra förslag och åsikter, speciellt ritningen på fiskarens dörj.. Jag har provat paravan för flera år sedan men gillade det inte, varför kan jag inte riktigt förklara, det kanske var ovana och förtjänar en chans till. 

Var för övrigt ute igårkväll och fick ett par stycken på insidan Malö norr om kungsbackafjorden. 

Skall testa att knyta upp en enligt skissen, det där att köra med bara krok, utan blänken gör ni verkligen det? 

Mvh// Sigge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast du menar väl tvärt om.

 

Det är mycket mer känsla när man fiskar med en vanlig dörj (blyklump). Du måste ju kunna känna när makrillen nappar. 

Dom dörjerna jag är van vid, har ett blänk på linan före blyt och två blänke efter. Jag har aldrig nåt blänke före blyt utan bara två efter.

När jag bara går ut för att dörja brukar jag köra med en paravan, med två blänke, på var sida som ställs så att de går ut från båten och mitt emellan har jag en vanlig dörj. Bland de tyngsta med två krokar.

Det är inte mycket känsla i att fiska med paravan, fast mycket praktiskt. Du släpar paravanen. När det nappar går den upp till ytan.

Sen finns det ju nåt som kallas för häckla, en slags dörj med kanske 10 krokar. Har haft några genom åren. Senast jag hade köpt en häckla var jag ute och seglade med svärsonen. Slängde i en vanlig dörj och fick ett par småmakrillar. Svärsonen ville prova, så han fick ta hand om döjen. Plokade fram min nyinköpta häckla och satte ut den. Fick en småmakrill i stort sett på varje krok. Makrillarna körde nått förfärligt och häcklan blev i stort sett skrot vid första försöket. 

post-945-1394237547,3185_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen känsla med paravan...? Det är där känslan är... Du känner hugget, du ser att det är något när paravanen går till ytan - Är det manethugg så är det bara att göra ett enkelt ryck i linan, så går den ner igen... På en blyklump känner du knappt om det är hugg, du måste dra upp då och då för att kunna veta om det är något på... Manethugg är visserligen som ett sug, men du kan aldrig vara rikrikt säker på det...

Nä: Blyklump går inte an, använder bara paravan... När jag släpdörjar... winkcool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paravanen sitter man inte och håller i. Den släpper man i sjön. När det nappar stiger den upp till ytan. 

När det gäller riktiga dörjer med blytyngt, så måste man ju kunna känna om det är makrill på. De som dörjer på riktigt med dörjestänger och har en 6 -8 dörjer av olika tyngd att känna av, missar nog inte ofta. Det är bara vi amatördörjare som är för okänsliga.

Jag fortsätter nog med mina två aravaner och så en riktig tung dörj i mitten - om jag inte är ute och seglar ett par tre veckor. Då har jag ransonering på dörjefisket. En dörj med två krok. Får jag napp måste jag ta upp och så får jag bara dörja var annan dag.

Makrill är gott, men äter man makrill varje dag i tre veckor vill man spy. Sen är jag ingen sportfiskare. Det skulle aldrig falla mig in att kasta tillbaka en fisk som jag dragit upp ur havet. När man har fått till behovet så slutar man fiska. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Blyvikt. och rostfria krokar utan blänke. Vet inte numret på dom men dom  är ganska stora ca 6 cm.

Har aldrig haft gevare reskab för å få makkel

Med paravan blir det väl bara en i taget?

post-10024031-1394237547,5393_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, du kan få två - Om du har två blänken. Du kan få tre - Om du har tre blänken... Samma som på blyklumpen, bara det att det blir mycket roligare och mycket större känsla än med klumpen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paravanen sitter man inte och håller i. Den släpper man i sjön. När det nappar stiger den upp till ytan.

Jodå, du sitter och håller den... Du kan även ha den kopplad till ett spö för känslan...

Det märks att du inte är fiskarewinkcool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag är ingen fiskare.

Paravan använder jag för att slippa att sitta och känna på dörjen. När jag seglar har jag annat att göra och då är paravanen perfekt. När jag får napp signalerar paravanen genom att komm upp till ytan. Sen är det bara att dra upp. Är det inte allt för dåligt väder, så är det bara att sätta på stekpannan, medan min trognaste besättningsman - Autohelm - styr. winkcool

Sprallfäsrk - det var ordet. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen... Det var mig han menade. Och det stämmer in på mig. Det skulle vara bra med en skiss på parvanköret. Jag är inte det minsta insatt i sånt fiske. Och vill lära mig bra saker. Får se om någon fiskare kan förklara hur det fisket fungerar. Hur det känns i snöret är jag inte intresserad av. Även fast man är man är ju född uppvuxen och i ett fiskeläge. Jag filéar och fryser fångsten för passande tillfällen. Varje filé får plastfolie runt. Men det finns nog bättre sätt, Plasten runt räcker gott för oss när vi njuter av fångsten tillagad vid middagsbordet. Eller ombord sprallfärsk.

Vi har mycket gemensamt  Du och jag Tomas!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det var mina ord han citerade, men skit samma - vi är nog lika goda kålsupare allihop

Det är ju egentligen ingen större skillnad på att dörja med en paravan eller med en blyklump.

Nu är jag ju ingen fiskare, wink men paravanen - som är i storlek med en blyklump finns att köpa över allt. Köper det mesta i båt och fiskeutrustningar på Nordens skeppshandel på Smögen.

Dörjer undergår ju en ständig process när det gäller att reparera och fixa till. Jag har nog lika många dörjer med paravaner, som jag har med bly. På Blysidan finns det ju många olika vikter. När man dörjer med örjestakar, så har man ju de lättaste dörjerna längst ut och de tyngsta närmast båten.

Har man en dörj är det ju bara att byta ut blyt mot en paravan. Har som jag sa bara två krokar efter dörjen och på en paravan är det ett måste att de är efter.

Brukar ta tex tre famnar av en klen lina och dubbla den, men så att tafsarna kommer olika långt från paravanen. Sen sätter jag linan i det yttersta hålet - den röda strecken på bilden - så den går så långt från båten som möjligt.

Får man makrill på alla tre dörjerna kan det bli en riktig röra ändå.

Sätter också paravanen för max djupgående, som det är på bilden. 

Paravaner tycker jag är toppen. De sköter sig själv - det räcker att ha den tunga dörjen att kolla på.

Nästa vecka kommer några av barnbarnen och då måste nog jag gå ut med dem och dörj - annras finns det makrill att köpa i affären. wink

Och som sagt - jag är ingen fiskare, och trots att jag bor i ett fiskeläge så finns det nästan inga riktiga fiskare här heller. Riktiga fiskare är en utdöende människoart. wink Men; Vem tänker väl på en fiskare från Smögen - mer än i en och annan sång.

 

post-945-1394237547,7776_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst har paravanerna sina fördelar, men också nackdelar, när jag fiskar så har jag för det mesta 2 paravandörjar längst ut åt sidorna eftersom dom svänger ut från båten, har provat med flera blänken på dessa men resultatet blev att paravanen gick upp till ytan, funkar bra med bara ett blänke på. i mitten lägger jag ut 2 dörjar med blyvikt och 3 blänken. Flest napp får jag på de dörjarna med blyvikt. Paravanerna har en förmåga att tappa makrillen när de går upp i ytan, detta händer mig ganska så ofta. Traditionella dörjar med blyvikt är mina favoritdörjar. Att känna om det nappat på de dörjar med blyvikt är inga problem, går till och med att känna om fisken sprattlar på dessa när man blivit van vid dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paravanerna har en förmåga att tappa makrillen när de går upp i ytan, detta händer mig ganska så ofta. 

 

Är du helt säker på att det inte är "maneda" du har fått på paravanen, när den går upp och det inte är nån makrill.

 

 

 Att känna om det nappat på de dörjar med blyvikt är inga problem, går till och med att känna om fisken sprattlar på dessa när man blivit van vid dem.

 

Det är min erfarenhet också. Killen som ansåg att jag inte var nån fiskare för att jag inte sitter och håller i paravanen och dessutom inte kände om det nappade på en dörj med blyvikt, är nog inte nån speciellt bra fiskare själv.

 

Men jag är definitivt ingen fiskare själv, men nog katten känner man på en dörj om det nappar. Skall sjösätta båten om ett par timmar - efter knappt en vecka på land - Det kanske får bli en tur med dörjen i närtid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dörjar fortfarande med bly och efterlyser fortfarande en lösning där inte blänke nummer 2 trasslar upp sig på linan. Skissen ovan i tråden funkade inte för mig iallafall. 

Det står dessutom att blyvikten ska vara på ett kilo!?!

Får ligga fullgas om den inte ska släpa i botten. Tror mitt tyngsta bly är på 200g.

 

ja, ja makrillen har iallafall kommit in där jag bor och 10-15 fina har fångats iår. Riktigt feta är dom tillskillnad från andra år då småmakrillen tittat hit först. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dörjar fortfarande med bly och efterlyser fortfarande en lösning där inte blänke nummer 2 trasslar upp sig på linan. Skissen ovan i tråden funkade inte för mig iallafall. 

Det står dessutom att blyvikten ska vara på ett kilo!?!

Får ligga fullgas om den inte ska släpa i botten. Tror mitt tyngsta bly är på 200g.

 

ja, ja makrillen har iallafall kommit in där jag bor och 10-15 fina har fångats iår. Riktigt feta är dom tillskillnad från andra år då småmakrillen tittat hit först. 

 

Brukar köra med två paravaner och en vanlig dörj med ett sänke på ca 1,5 kg i mitten. Dörjefart är ju 2 - 3  knop

 

Det finns väl inte så lätta sänken till vanliga dörjar som 200 gram. Frågade en gång på Nordens Skeppshandel och redovisade in nån tråd här på MG, men hittar inte tråden.

 

Vad är det för båt som du måste kör på fullgas för att ett sänke på  200 gram inte skall släp på botten. Det kan ju i alla fall inte va båten på don avatar. Om man har ett så lätt sänke måste man väl ligga still om det skall nå botten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Menade såklart om jag hänger på ett kilo bly på dörjen. 200-600 gram är de jag sett som man kan köpa i handeln.  

 

Håller mellan 2-5 knop när jag släpar. 

 

Redigerad av sigge_1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Paravanerna har en förmåga att tappa makrillen när de går upp i ytan, detta händer mig ganska så ofta.

Är du helt säker på att det inte är "maneda" du har fått på paravanen, när den går upp och det inte är nån makrill.

 

 

 

Att känna om det nappat på de dörjar med blyvikt är inga problem, går till och med att känna om fisken sprattlar på dessa när man blivit van vid dem.

Det är min erfarenhet också. Killen som ansåg att jag inte var nån fiskare för att jag inte sitter och håller i paravanen och dessutom inte kände om det nappade på en dörj med blyvikt, är nog inte nån speciellt bra fiskare själv.

 

Men jag är definitivt ingen fiskare själv, men nog katten känner man på en dörj om det nappar. Skall sjösätta båten om ett par timmar - efter knappt en vecka på land - Det kanske får bli en tur med dörjen i närtid.

 

Att känna om det nappat på de dörjar med blyvikt är inga problem, går till och med att känna om fisken sprattlar på dessa när man blivit van vid dem.

 

Det är min erfarenhet också. Killen som ansåg att jag inte var nån fiskare för att jag inte sitter och håller i paravanen och dessutom inte kände om det nappade på en dörj med blyvikt, är nog inte nån speciellt bra fiskare själv.

 

Men jag är definitivt ingen fiskare själv, men nog katten känner man på en dörj om det nappar. Skall sjösätta båten om ett par timmar - efter knappt en vecka på land - Det kanske får bli en tur med dörjen i närtid.

 

Hahahaha... Nja, bra fiskare vete fan om jag är... Van fiskare är jag däremot :-) Jag har en gång i tiden (på sjuttiotalet och början av åttiotalet) varit med i en havsfiskeklubb -SvHK (Svenska Havsfiskeklubben) och varit med på en hel del mästerskap. Blev bl a 4:a i SM 1979 :-) :-)

 

En gång fick jag snudd på en säl när vi var ute och dörjade i Brofjorden. Vi (frugan å jag) hade lånat svärfarsans båt, och var ute och dörjade. Vi åkte ut från Kleva Sandvik och la ut dörjen. När vi precis passerat Klevevik så fick jag napp och började dra upp. När makrillen var c:a fyra-fem metet från aktern, så såg vi bara en grå forsande skepnad svepa upp i ytan, och snodde min makrill... Den gången var det jävligt nära till bruna byxor :-) :-)

 

Men jag håller alltid i dörjen, så att jag känner när nappet kommer. Det är det som är fiske för mig... Att känna :-) :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhhhmmm... Nya plattformen funkar skit att svara med, när det gäller Samsungplatta, upptäcker jag :-( :-( :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Paravanerna har en förmåga att tappa makrillen när de går upp i ytan, detta händer mig ganska så ofta. 

 

Är du helt säker på att det inte är "maneda" du har fått på paravanen, när den går upp och det inte är nån makrill.

 

 

 Att känna om det nappat på de dörjar med blyvikt är inga problem, går till och med att känna om fisken sprattlar på dessa när man blivit van vid dem.

 

Det är min erfarenhet också. Killen som ansåg att jag inte var nån fiskare för att jag inte sitter och håller i paravanen och dessutom inte kände om det nappade på en dörj med blyvikt, är nog inte nån speciellt bra fiskare själv.

 

Men jag är definitivt ingen fiskare själv, men nog katten känner man på en dörj om det nappar. Skall sjösätta båten om ett par timmar - efter knappt en vecka på land - Det kanske får bli en tur med dörjen i närtid. 

 

 

Såhär skulle mitt svar bli, om nya plattformens editor funkat för Samsungplatta och Android:

 

Hahahaha... Nja, bra fiskare vete fan om jag är... Van fiskare är jag däremot :-) Jag har en gång i tiden (på sjuttiotalet och början av åttiotalet) varit med i en havsfiskeklubb -SvHK (Svenska Havsfiskeklubben) och varit med på en hel del mästerskap. Blev bl a 4:a i SM 1979 :-) :-)

 

En gång fick jag snudd på en säl när vi var ute och dörjade i Brofjorden. Vi (frugan å jag) hade lånat svärfarsans båt, och var ute och dörjade. Vi åkte ut från Kleva Sandvik och la ut dörjen. När vi precis passerat Klevevik så fick jag napp och började dra upp. När makrillen var c:a fyra-fem metet från aktern, så såg vi bara en grå forsande skepnad svepa upp i ytan, och snodde min makrill... Den gången var det jävligt nära till bruna byxor :-) :-)

 

Men jag håller alltid i dörjen, så att jag känner när nappet kommer. Det är det som är fiske för mig... Att känna :-) :-)          

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite bättre och mer förståeligt sammahang, när man ser det som ovan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite bättre och mer förståeligt sammahang, när man ser det som ovan...

 

Jag använder paravaner för att slippa och sitta och känna på dörjen hela tiden. Mitt intresse ligger inte på fisket, utan på seglingen. Det är bara vid de tillfällen jag går ut just för att dörja som jag kör med två paravaner och en mycket tung vanlig dörj i mitten. Då far man ju stå ut med att man måste känna på mittdörjen från och till

 

Håller du ofta till i och runt Brofjorden. Brofjorden ligger ju på gränsen till mina "hemmafarvatten". Min båt känner du igen om du får se den. Motorseglare med masten bak  i sittbrunnen,

 

Det finns nog många intressanta fiskeupplevelser.

 

Förr  i tiden gick man ju bara ut med båten till nåt lämpligt ställe, kastade i pilken och drog upp några torskar. Var ute med kompisen vid nåt tillfälle.Måste ha varit nån gång på 1970-talet. Han hade spinnspö och jag pilkade. 

 

Kompisen fick en napp spinnspöt. Det var fruktansvärt tungt. När det som satt på kroken kom närmar ytan var det en liten torsk och över ryggen hade en Lax bitit sig fast. Laxen släppte taget och simmade ett varv runt  torsken och högg sen in i ryggen igen. Försökte dra upp pilken så snabbt som möjligt, i förhoppningen att kunna hugga Laxen med den. Men Laxen släppte taget och simmade iväg,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ville inte starta en ny tråd om att dörja makrill när det fanns ett par i listan redan, så jag halvt om halvt kapar denna i stället.

 

Jag har aldrig varit nån storfiskare. I tonåren fiskade jag genom att meta från båt liggande med draggen ute. Nån torsk, några makrillar, lite annan småfisk. Tror aldrig jag fått mer än tre fiskar sammanlagt på en och samma fisketur. Men fiskar man för att äta samma dag så räcker det så bra så.

 

Jag har nog dörjt med morfar, men han dog när jag var sex år, så jag har inte tydliga minnen av det. Så första gången jag egentligen dörjt var med en kompis, från segelbåten, för nån månad sen. Vi fick inget.

 

Men det skulle vara trevligt att få till det så det blir några makrillar nån gång. Särskilt som jag bjudit med en tjej, som gillar makrill, på kombinerad segel- och fisketur. Nån gång i juli lär det bli av.

Utrustningen består av en enkel dörj med paravan och en enkelkrok på blänke.

Vad är lämplig fart? Vad är lämpligt djup och hur får jag kroken dit vid en viss fart? Vilka platser är bäst? Nära land? Nära grund? Trånga passager? Djupt? Grunt? Inomskärs? Utomskärs?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Paravanerna har en förmåga att tappa makrillen när de går upp i ytan, detta händer mig ganska så ofta. 

 

Är du helt säker på att det inte är "maneda" du har fått på paravanen, när den går upp och det inte är nån makrill.

 

 

Japp det är jag helt säker på, får makrillen möjlighet att komma upp i vattenytan så har den lätt för att lossna från kroken. Är svårt att hinna med att dra båda paravanerna innan fisken når ytan och har fått på alla krokar när man som jag ofta har 4 dörjar ute samtidigt.

 

 

 

 

 

Jag dörjar fortfarande med bly och efterlyser fortfarande en lösning där inte blänke nummer 2 trasslar upp sig på linan. Skissen ovan i tråden funkade inte för mig iallafall. 

Det står dessutom att blyvikten ska vara på ett kilo!?!

Får ligga fullgas om den inte ska släpa i botten. Tror mitt tyngsta bly är på 200g.

 

ja, ja makrillen har iallafall kommit in där jag bor och 10-15 fina har fångats iår. Riktigt feta är dom tillskillnad från andra år då småmakrillen tittat hit först. 

 

 

 

 

 

Har också de mindre vikterna, men tycker att dörjarna går lite för ytligt med dem efter min nuvarande båt, funderar på att byta till de tyngre, hade en getterösnipa med en sabb tidigare där båten bara gick i någon knop på tomgång, den båt jag har nu ligger på 3-4 knop på tomgång.

 

De tyngre blysänkerna finns i välsorterade fiskebutiker.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Paravanerna har en förmåga att tappa makrillen när de går upp i ytan, detta händer mig ganska så ofta. 

 

Är du helt säker på att det inte är "maneda" du har fått på paravanen, när den går upp och det inte är nån makrill.

 

 

Japp det är jag helt säker på, får makrillen möjlighet att komma upp i vattenytan så har den lätt för att lossna från kroken. Är svårt att hinna med att dra båda paravanerna innan fisken når ytan och har fått på alla krokar när man som jag ofta har 4 dörjar ute samtidigt.

 

 

 

 

 

Jag dörjar fortfarande med bly och efterlyser fortfarande en lösning där inte blänke nummer 2 trasslar upp sig på linan. Skissen ovan i tråden funkade inte för mig iallafall. 

Det står dessutom att blyvikten ska vara på ett kilo!?!

Får ligga fullgas om den inte ska släpa i botten. Tror mitt tyngsta bly är på 200g.

 

ja, ja makrillen har iallafall kommit in där jag bor och 10-15 fina har fångats iår. Riktigt feta är dom tillskillnad från andra år då småmakrillen tittat hit först. 

 

 

 

 

 

Har också de mindre vikterna, men tycker att dörjarna går lite för ytligt med dem efter min nuvarande båt, funderar på att byta till de tyngre, hade en getterösnipa med en sabb tidigare där båten bara gick i någon knop på tomgång, den båt jag har nu ligger på 3-4 knop på tomgång.

 

De tyngre blysänkerna finns i välsorterade fiskebutiker.

 

 

 

Vi bedrivrer ju ett helt olika fiske. De gånger jag segla, har jag ute en paravan för att helst få max en makrill.

 

Skulle jag gå ut för att enbart dörja efter makrill brukar jag ha ute vå paravaner och en tung dörj - mellan 1 och 1,5 kg. Jag vill ju att den skall gå djupt och inte hoppa uppe i vattenytan. Hade min tunga dörj varit på 200 gram - finns det så små bly för makrilldörjer!? - så hade den hoppat i ytan hela tiden.

 

Jag går ju i "dörjefart" - 2 till 3 knop.

 

Skulle jag haft ett bly på 200 gram fick man väl ligga på en fart på mindre än en halv knop.

 

Men jag är ändå övertygad om att de allra flesta gångerna paravanerna går upp till ytan eller det rycker i den vanliga dörjen utan att man får nån makrill, så är det "maneda". Det brukar ju ofta dessutom kännas på nävarna. Torkar man sig då också i ögonen - då skall du ha tack. ;)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ville inte starta en ny tråd om att dörja makrill när det fanns ett par i listan redan, så jag halvt om halvt kapar denna i stället.

 

Jag har aldrig varit nån storfiskare. I tonåren fiskade jag genom att meta från båt liggande med draggen ute. Nån torsk, några makrillar, lite annan småfisk. Tror aldrig jag fått mer än tre fiskar sammanlagt på en och samma fisketur. Men fiskar man för att äta samma dag så räcker det så bra så.

 

Jag har nog dörjt med morfar, men han dog när jag var sex år, så jag har inte tydliga minnen av det. Så första gången jag egentligen dörjt var med en kompis, från segelbåten, för nån månad sen. Vi fick inget.

 

Men det skulle vara trevligt att få till det så det blir några makrillar nån gång. Särskilt som jag bjudit med en tjej, som gillar makrill, på kombinerad segel- och fisketur. Nån gång i juli lär det bli av.

 

Utrustningen består av en enkel dörj med paravan och en enkelkrok på blänke.

 

Vad är lämplig fart? Vad är lämpligt djup och hur får jag kroken dit vid en viss fart? Vilka platser är bäst? Nära land? Nära grund? Trånga passager? Djupt? Grunt? Inomskärs? Utomskärs?

 

 

Nu är jag definitivt ingen fiskare eller specialist på dörjefiske.

 

Går man ut för att dörja en gång - så är det inte säkert att man får nåt. Ligger man ute var och var annan dag får man garanterat makrill de flesta gångerna.

 

Det påstås att man inte får nån makrill om det är östanvind.

 

Nu känner jag inte till fiskeplatserna för makrillmete vid Hunnebo, men skall man dörja och makrillen går till, får man över allt. 

 

Här hemma i Kungshamn är det ju vanligt att man går på utsidan Hållö och Smögen om man skall dörja, men även på vägen ut och in.

 

Motsvarande för Hunnebo är väl utåt Skägga.

 

Bruka ställa in mina paravaner så att de går så långt från båten och så djupt som möjligt.

 

Dörjefart mellan 2-3 knop.

 

Seglade en gång mellan Havstenssund och Väderöarna för att fortsätta hem samma dag. Gjorde 5 knop. Hade min tyngsta dörj ute. Fick 42 makrillar - usch så hemskt att ta vara på. Inget att rekommendera om man inte fiskar hummer.

 

Jag gillar inte att ta upp mer än de jag kan göra av med direkt. Eventuellt ett par för frysen som äts upp inom de närmasta dagarna.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här helgen gick i fiskets tecken!

 

På lördagen tog jag med en god vän och hans sambo på en fin segeltur.

 

Mot slutet blev vinden ganska svag så vi bestämde oss för att dörja efter makrill. Det tog inte mer än en halvminut efter att jag slängt i kroken förrän det högg. Upp med den, sen i med linan igen. Hugg direkt, och upp med en till. Tredje hugget drog jag in, men precis när den kom över vattenytan släppte kroken. Därefter var det en stund utan nafs eller hugg, men sen drog jag upp nummer tre. Femte gången, några minuter senare, drog jag in linan så att paravanen var nån meter från aktern. Då släppte paravanen! Bygeln/öglan den var fäst med öppnade sig. Nåja, vi var tre ombord och hade tre makrillar i hinken. Det blev en var efter att vi kom hem.

Nu var det så att jag hade lovat en annan kompis att vi skulle fiska makrill på söndagen. Men hur skulle det gå till, när paravanen låg på botten? Lördag kl 17 i Hunnebo finns liksom inga såna grejer att köpa. I normala fall... Men just den här lördagen var det Sotekanalens dag, "Kanaldan", och då är Sörstràné fullt av marknadsförsäljare. En av dem hade fiskeredskap och tillbehör. En lagom stor paravan kvar, och ett lämpligt blänke med krok. Plus lite fiskelina. 80 spänn för allt.

 

När mitt sällskap från lördagen hade åkt hem ringde jag över kompisen som skulle med ut. Jag fick snabbt fixa till dörjen, och med hjälp av lite bilder på nätet lyckades jag knyta fiskelinan ordentligt.

 

Det var en blåsig dag, och jag tänkte först segla med bara stormstor, men det blev ingen fart alls. Med focken på blev det åtminstone 3-4 knop, men ganska jobbig segling i den byiga vinden. Jag tog ner allt och sen gick vi för motor resten av turen.

Den lagade dörjen fungerade utmärkt. Nio makrillar blev det, på ungefär två timmar. Fyra till mig och fem till kompisen. Själv åt jag två. De andra två blir måndagsmiddag för mina föräldrar.

Så, med denna novell ville jag bara tala om att jag nu har fått makrill på dörj. :)

Vi hade nog bara otur sist.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...