Gå till innehåll
onsdag 14 maj 2025
Chha

12v till 220v

Rekommendera Poster

Jag köpte Biltemas växelriktare 600w, den är ju tänkt att anslutas direkt på batteriet man jag vill ibland ansluta den via 12v uttag. Min fråga nu är hu mycket man vågar belasta den, jag har ingen koll på storleken på kablarna fram till 12v uttagen men om man antar en normal storlek på dessa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tar ut 600 w borde det bli över 60 A (om jag inte tänker fel) verkningsgraden är ca 80%

Hur grova kablar har du mellan batteriet och elcentralen. Jag har kopplat min konverter direkt på matningen. Hur stor min är kommer jag inte ihåg, men jag kommer ihåg att jag köpte en liten hos Sea Sea på Björlanda Kile och hann bort till båten som låg vid mastkranarna innan jag ångrade mig och gick tillbaka och bytte till en större.

Jag brukade köra datorn på en spänningsomvandlare 12 till 19 volt. Hade ingen kontakt som passade min nya dator så jag köpte en konverter. De drar visserligen mer ström, men alternativet att va utan dator är värre. surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi experter på  forumet inte vet din kabelarea och längden på kablaget kan jag ej  ge goda råd.

Enligt  OHMS-lag blir det en strömförbrukning av > 50 Amp.

Kabelarean och längden kan beräknas på. http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Max 20 ampere, det är vad ciggkontakterna ofta ska klara, dvs kring 200 watt ut från invertern. Eventuellt mindre beroende på hur installationen ser ut. Kolla säkringen och räkna med 1 A 12 volt = 10 watt ut ur invertern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De drar väldigt mycket ström dessa omvandlare. Jag fnissade för mig själv när jag såg en liknade omvandlare med cigg-kontakt.

Var just i båten och skulle brygga en kopp då de gamla batterierna inte orkade med vattenkokaren på 600W. Startade motorn och fick nästan battmetern på plus, saknades 2A. Ökade varvet på motorn lite och fick till nån ampere laddning några sekunder sen gick generatorn sönder.

Tur som vanligt, har ju inte börjat segla ännu så haveri i hemmahamnen på försäsong är väl optimalt.

Blir nog en ny lite större generator. Känns lite vekt med en 60A som kroknar redan för 50A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ciggkabeln fyller sin funktion! Många gånger är det små effekter man tar ut, någon laddare till dator, kamera el dyl. Eller som jag, 60W till en riktig lödkolv. Då går det utmärkt med ciggkabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att en inverter drar en hel del ström även om man inte kopplat in någon förbrukare på den. Vid permanent installation behövs en brytare eller timer. Att koka vatten via inverter är nog heller inte så begåvat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tomgångsströmmen för en inverter brukar ligga på  runt 1 A så självklart ska det finnas en brytare. Att koka 2 koppar kaffe i en 230V kaffebryggare kostar mig drygt 4Ah. När jag seglar själv eller i sjögång offrar jag gärna den strömmen för att slippa koka på spisen med de risker det innebär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja... Just att koka upp vatten är ganska okej, ur ren effektivitetssynpunkt. Dock inte med din inverter på 600W eftersom de flesta kokare ligger över 1000W? ( jag har bytt upp mig fyra ggr, behoven växer... Micro är rätt praktiskt ombord.)

Ska du köra datorn så är det nog ok med cig-uttag, datorn drar väl som mest ca 4 A?

Men annars ska du dra ny ledning från dina anslutningsplintar plus lägga in separat säkring, gärna tvåpolig.

Om du räknar ut vad du mest ska belasta med och omvandlar det till ampere så kan du genom den där utmärkta siten räkna ut hur grova kablar du ska ha om du också anger avståndet från anslutningplintar fram till invertern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Claes Ohlson hade tidigare en 600W vattenkokare som sen drogs in pga att avstängningen kunde missa. Inget problem för vår del i båten då man inte kör den utan bevakning. Behöll den således och den nyttjas flitigt.

Har man ström över en solig dag kan gärna solen hjälpa till med kaffet.

Rätt OK tycker jag. Visade sig vara ett bra sätt att testa både batterier och generator. Båda behöver bytas. Ett hårdtest i hamn är bättre än långtest till sjöss där reservdelstillgången är sämre.

Skaffa en kraftig inverter inte minst för test av batteribanken.

Köpte nu en elektrisk platta i miniformat på 300W i Italien. Har sökt efter såna hemma men inte funnit. Vid långkok på båten är gasolen för kraftig i lägsta läget. Skulle tro 300W blir rätt när potatisen kokat upp några minuter med locket på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...