Gå till innehåll
söndag 03 augusti 2025
Skppi

Luftningsproblem i Västerås

Rekommendera Poster

Hej!

Skämms att berätta hur länge jag har kämpat med min Vp Md5a, som vägrar starta. Det började med soppatorsk. Vanlig luftning hjälpte inte. Och för att krångla till tog jag en utbordartank i drift, eftersom den egentliga läckte något.

Nu kommer bränsle glatt enda till returröret, men motorn vill inte komma i gång. I en vända bytte jag lågtrycks pumpen, troligen helt i onödan.

Undrar, om det finns någon i trakterna, som kan Md5a, och som är villig att hjälpa till mot en skälig ersättning?

Undrar 

Dummisen Pertti 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var är trakterna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zaphir:

var är trakterna?

Västerås nämns i rubriken och får nog anses som aktuell trakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev JEC78:

Västerås nämns i rubriken och får nog anses som aktuell trakt.

oj förlåt :) 

tänkte om det var nära göteborg kunde jag hjälpa.

var för snabb att läsa 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om det kommer bränsle till luftskruven på insprutningspumpen

men inte upp till insprutaren så ska man lossa tryckröret vid pumpen.

Sedan lossar man tryckrörsnippeln ett par varv och drar fast den igen.

Kör runt med startmotorn och se om det kommer bränsle.

Man kan få göra om det hela ett antal gånger ibland innan det fungerar.

Om du tar loss nippeln helt, vilket inte behövs, så var noga med att inget tappas.

När det kommer bränsle vid insprutaren bör motorn starta.

Är det dålig kompression så pumpa in litet olja i luftintaget med en smörjkanna.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst...

 

Kan du skriva nåt om att återanvända troligen kopparbrickor för tätning vid s k banjokopplingar på bränslerörs anslutningar och tätbrickor till luftskruvar?

 

Jag tror nämligen att 

" Luftproblem" handlar just om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Jo visst...

 

Kan du skriva nåt om att återanvända troligen kopparbrickor för tätning vid s k banjokopplingar på bränslerörs anslutningar och tätbrickor till luftskruvar?

 

Jag tror nämligen att 

" Luftproblem" handlar just om detta.

Tro... det är att visshet utan bevis... när det sedan kommer till att återanvända kopparbrickor går det utmärkt några gånger... men... märk väl bär de synliga spår av att vara använda så bör dessa avlägsnas mekaniskt ( fila, slipa med mycket fint våtslipapper)

Rörande alubrickor så byter jag helst ut dessa, detta enär de för mig är förbrukningsmateriel... 

Åter till koppatbrickor... en vanlig sådan kan man göra mjukare genom att glödga och hastigt kyla ned... men märk då att om bultförbandet ifråga skall dras med moment kan den bli för mjuk.

Nu till MD5... trevlig motor men lite kinkig att lufta , har just nu inte alla punkter och korrekt ordning i huvudet.. så där får kanske både jag och TS googla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ligger i vattnet, vilket det verkar, så tänk på att stänga vattenintaget till motorn och gärna plocka ur impellern om du kör startmotorn mycket under luftningen. Annars är risken stor att du fyller vattenlåset och får in vatten I motorn via avgasslangen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-07-26 vid 11:39 skrev Skppi:

Hej!

Skämms att berätta hur länge jag har kämpat med min Vp Md5a, som vägrar starta. Det började med soppatorsk. Vanlig luftning hjälpte inte. Och för att krångla till tog jag en utbordartank i drift, eftersom den egentliga läckte något.

Nu kommer bränsle glatt enda till returröret, men motorn vill inte komma i gång. I en vända bytte jag lågtrycks pumpen, troligen helt i onödan.

Undrar, om det finns någon i trakterna, som kan Md5a, och som är villig att hjälpa till mot en skälig ersättning?

Undrar 

Dummisen Pertti 

Det som ser ut som en luftningsskruv på insprutningspumpen funkar inte eftersom motorn lutar så mycket att luftskruven inte sitter högst upp på pumpen. På de tidigaste motorerna var man tvungen att lossa tryckventilen på pumpen för att få ut luften. På senare motorer sitter en spårskruv i pumpen som man luftar med. Om du tittar uppifrån på pumpen hittar du skruven strax bredvid där spridarröret sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-07-26 vid 11:39 skrev Skppi:

Hej!

Skämms att berätta hur länge jag har kämpat med min Vp Md5a, som vägrar starta. Det började med soppatorsk. Vanlig luftning hjälpte inte. Och för att krångla till tog jag en utbordartank i drift, eftersom den egentliga läckte något.

Nu kommer bränsle glatt enda till returröret, men motorn vill inte komma i gång. I en vända bytte jag lågtrycks pumpen, troligen helt i onödan.

Undrar, om det finns någon i trakterna, som kan Md5a, och som är villig att hjälpa till mot en skälig ersättning?

Undrar 

Dummisen Pertti 

Skruven är nr 24 på bilden.

MD5A Bränsleinsprutningspump - marine diesel engines.mhtml

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...