Skppi 0 Postad 26 Juli Hej! Skämms att berätta hur länge jag har kämpat med min Vp Md5a, som vägrar starta. Det började med soppatorsk. Vanlig luftning hjälpte inte. Och för att krångla till tog jag en utbordartank i drift, eftersom den egentliga läckte något. Nu kommer bränsle glatt enda till returröret, men motorn vill inte komma i gång. I en vända bytte jag lågtrycks pumpen, troligen helt i onödan. Undrar, om det finns någon i trakterna, som kan Md5a, och som är villig att hjälpa till mot en skälig ersättning? Undrar Dummisen Pertti Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 63 Postad 26 Juli var är trakterna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JEC78 58 Postad 26 Juli 1 timme sedan skrev Zaphir: var är trakterna? Västerås nämns i rubriken och får nog anses som aktuell trakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 63 Postad 26 Juli 20 minuter sedan skrev JEC78: Västerås nämns i rubriken och får nog anses som aktuell trakt. oj förlåt tänkte om det var nära göteborg kunde jag hjälpa. var för snabb att läsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 263 Postad 26 Juli Hej. Om det kommer bränsle till luftskruven på insprutningspumpen men inte upp till insprutaren så ska man lossa tryckröret vid pumpen. Sedan lossar man tryckrörsnippeln ett par varv och drar fast den igen. Kör runt med startmotorn och se om det kommer bränsle. Man kan få göra om det hela ett antal gånger ibland innan det fungerar. Om du tar loss nippeln helt, vilket inte behövs, så var noga med att inget tappas. När det kommer bränsle vid insprutaren bör motorn starta. Är det dålig kompression så pumpa in litet olja i luftintaget med en smörjkanna. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 258 Postad 26 Juli Jo visst... Kan du skriva nåt om att återanvända troligen kopparbrickor för tätning vid s k banjokopplingar på bränslerörs anslutningar och tätbrickor till luftskruvar? Jag tror nämligen att " Luftproblem" handlar just om detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LRZ 15 Postad 26 Juli 1 timme sedan skrev Hybro: Jo visst... Kan du skriva nåt om att återanvända troligen kopparbrickor för tätning vid s k banjokopplingar på bränslerörs anslutningar och tätbrickor till luftskruvar? Jag tror nämligen att " Luftproblem" handlar just om detta. Tro... det är att visshet utan bevis... när det sedan kommer till att återanvända kopparbrickor går det utmärkt några gånger... men... märk väl bär de synliga spår av att vara använda så bör dessa avlägsnas mekaniskt ( fila, slipa med mycket fint våtslipapper) Rörande alubrickor så byter jag helst ut dessa, detta enär de för mig är förbrukningsmateriel... Åter till koppatbrickor... en vanlig sådan kan man göra mjukare genom att glödga och hastigt kyla ned... men märk då att om bultförbandet ifråga skall dras med moment kan den bli för mjuk. Nu till MD5... trevlig motor men lite kinkig att lufta , har just nu inte alla punkter och korrekt ordning i huvudet.. så där får kanske både jag och TS googla... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 571 Postad 27 Juli Om du ligger i vattnet, vilket det verkar, så tänk på att stänga vattenintaget till motorn och gärna plocka ur impellern om du kör startmotorn mycket under luftningen. Annars är risken stor att du fyller vattenlåset och får in vatten I motorn via avgasslangen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 579 Postad 27 Juli 2025-07-26 vid 11:39 skrev Skppi: Hej! Skämms att berätta hur länge jag har kämpat med min Vp Md5a, som vägrar starta. Det började med soppatorsk. Vanlig luftning hjälpte inte. Och för att krångla till tog jag en utbordartank i drift, eftersom den egentliga läckte något. Nu kommer bränsle glatt enda till returröret, men motorn vill inte komma i gång. I en vända bytte jag lågtrycks pumpen, troligen helt i onödan. Undrar, om det finns någon i trakterna, som kan Md5a, och som är villig att hjälpa till mot en skälig ersättning? Undrar Dummisen Pertti Det som ser ut som en luftningsskruv på insprutningspumpen funkar inte eftersom motorn lutar så mycket att luftskruven inte sitter högst upp på pumpen. På de tidigaste motorerna var man tvungen att lossa tryckventilen på pumpen för att få ut luften. På senare motorer sitter en spårskruv i pumpen som man luftar med. Om du tittar uppifrån på pumpen hittar du skruven strax bredvid där spridarröret sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 579 Postad 27 Juli 2025-07-26 vid 11:39 skrev Skppi: Hej! Skämms att berätta hur länge jag har kämpat med min Vp Md5a, som vägrar starta. Det började med soppatorsk. Vanlig luftning hjälpte inte. Och för att krångla till tog jag en utbordartank i drift, eftersom den egentliga läckte något. Nu kommer bränsle glatt enda till returröret, men motorn vill inte komma i gång. I en vända bytte jag lågtrycks pumpen, troligen helt i onödan. Undrar, om det finns någon i trakterna, som kan Md5a, och som är villig att hjälpa till mot en skälig ersättning? Undrar Dummisen Pertti Skruven är nr 24 på bilden. MD5A Bränsleinsprutningspump - marine diesel engines.mhtml Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser