Krillov 0 Postad 5 Augusti (redigerade) Hej! Jag har en Albin O21 (Volvo penta c10) där jag fått oljeläckage på backslaget. Läckaget kommer från axelgenomföringen bak mot propelleraxeln. Är det någon som har kunskap om det är svårt att packa om backlaget? Byta packningar eller annat tips? Tacksam för hjälp. Mvh Crille ”Krillov” Redigerad 5 Augusti av Krillov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 441 Postad 5 Augusti (redigerade) Hej Jag har ett svagt minne från tidigt 1980-tal och en Albin O-21 som hade samma problem. Man fick lyfta ur motorn för en bult till backslaget satt från insidan av vevhuset🤔 Men detta är ju mer än 40 år sedan så jag kan minnas fel🙄 Är propelleraxelflänsens yta mot packboxen skadad (spår) går den att rädda med en Speedi-Sleeve (googla). Har du reservdelskatalog? Om inte kommer här en länk: https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/O11_O21_res_swe_eng.pdf Här finns delar: https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/res-o11-o21-kombi.html https://albinmotor.se Mvh Pär Redigerad 5 Augusti av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krillov 0 Postad 5 Augusti (redigerade) Tack för svaret Pär! Mercury_44XS Tyvärr överfyllde jag nog nivån något när jag bytte olja i våras när båten låg på land ( något framåt lutad) gick på stickan och måttade inte 1liter som det ska vara. Tror inget är skadat utan att jag skapat ett övertryck i backstaget och med det skadat packningen. Den läcker inte mycket men det blir lite ”kladd” vid längre körningar så säsongen är inte i fara 🙏🏼 Speedi-Sleeve låter smidigt om det funkar 🙏🏼😃 Redigerad 5 Augusti av Krillov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 279 Postad 5 Augusti Hej. Det är inte svårt att byta tätning. Du lossar propelleraxelkopplingen och kan du skjuta ut axeln c:a 8 cm så får du bort den främre flänsen utan att lyfta på motorn. Lossa klämskruven och centrummuttern och ta bort kopplingen. Ta bort stödbocken och tätningshållaren. RÖR INGET INUTI BACKSLAGET!! så slipper du justera om backslaget. Byt tätning och montera i omvänd ordning. Kolla var kopplingen är sliten så att du kan montera tätningen lämpligt. Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krillov 0 Postad 5 Augusti 5 timmar sedan skrev sanktanna: Hej. Det är inte svårt att byta tätning. Du lossar propelleraxelkopplingen och kan du skjuta ut axeln c:a 8 cm så får du bort den främre flänsen utan att lyfta på motorn. Lossa klämskruven och centrummuttern och ta bort kopplingen. Ta bort stödbocken och tätningshållaren. RÖR INGET INUTI BACKSLAGET!! så slipper du justera om backslaget. Byt tätning och montera i omvänd ordning. Kolla var kopplingen är sliten så att du kan montera tätningen lämpligt. Ingemar Tack Ingemar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser