Gå till innehåll
lördag 13 december 2025

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Jag har en Albin O21 (Volvo penta c10) där jag fått oljeläckage på backslaget. Läckaget kommer från axelgenomföringen bak mot propelleraxeln. Är det någon som har kunskap om det är svårt att packa om backlaget? Byta packningar eller annat tips?

Tacksam för hjälp.

 

Mvh

Crille ”Krillov”

IMG_4517.jpeg

Redigerad av Krillov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

 

Jag har ett svagt minne från tidigt 1980-tal och en Albin O-21 som hade samma problem.

Man fick lyfta ur motorn för en bult till backslaget satt från insidan av vevhuset🤔

Men detta är ju mer än 40 år sedan så jag kan minnas fel🙄

 

Är propelleraxelflänsens yta mot packboxen skadad (spår) går den att rädda med en Speedi-Sleeve (googla).

 

Har du reservdelskatalog?

Om inte kommer här en länk:

https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/O11_O21_res_swe_eng.pdf

 

Här finns delar:

https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/res-o11-o21-kombi.html

 

https://albinmotor.se

 

 

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svaret Pär! Mercury_44XS

Tyvärr överfyllde jag nog nivån något när jag bytte olja i våras när båten låg på land ( något framåt lutad) gick på stickan och måttade inte 1liter som det ska vara.

Tror inget är skadat utan att jag skapat ett övertryck i backstaget och med det skadat packningen. 
Den läcker inte mycket men det blir lite ”kladd” vid längre körningar så säsongen är inte i fara 🙏🏼

Speedi-Sleeve låter smidigt om det funkar 🙏🏼😃

 

Redigerad av Krillov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är inte svårt att byta tätning. Du lossar propelleraxelkopplingen och kan du skjuta ut axeln c:a 8 cm så får du bort den främre flänsen utan att lyfta på motorn. Lossa klämskruven och centrummuttern och ta bort kopplingen. Ta bort stödbocken och tätningshållaren. RÖR INGET INUTI BACKSLAGET!! så slipper du justera om backslaget.

Byt tätning och montera i omvänd ordning. Kolla var kopplingen är sliten så att du kan montera tätningen lämpligt.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Det är inte svårt att byta tätning. Du lossar propelleraxelkopplingen och kan du skjuta ut axeln c:a 8 cm så får du bort den främre flänsen utan att lyfta på motorn. Lossa klämskruven och centrummuttern och ta bort kopplingen. Ta bort stödbocken och tätningshållaren. RÖR INGET INUTI BACKSLAGET!! så slipper du justera om backslaget.

Byt tätning och montera i omvänd ordning. Kolla var kopplingen är sliten så att du kan montera tätningen lämpligt.

Ingemar

Tack Ingemar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...