Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Jenss

Alternativ till toaslangar

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en Dehler 38 av årsmodell 1988. Båten är utrustad med två toaletter av märket Lavac, med separata manuella pumpar av märket kempax (numera johnson). Tömning av toalettskålen utförs av pumpen, med toalocket stängt. Detta leder till att vakuum bildas i toaletten och spolvatten sugs in. Skiten pumpas alltid till septitank. Septitanken kan tömmas genom självfall neråt.

Jag upptäckte att ingen av toaletterna fungerade speciellt bra. Pumparna är svåra att få igång, eftersom klaffventilerna är uttjämnta. Dessutom är backventilen, placerad direkt efter pumpen, också slut. Allt detta skall nu bytas.

Men dessutom finns en tydlig båttoalukt konstant närvarande i båda toalettutrymmena. Jag utgår från att det till största del har med de förmodligen 24 år gamla toaslangarna att göra. Därför vill jag nu byta även dessa.

Jag har surfat runt lite på nätet och konstaterat att folk som satt sig in i ämnet konstaterar att även fina dyra toaslangar för ca 400kr/meter, som anges vara diffusionstäta, efter några år kommer att lukta. Detta tycker jag är mycket dåligt. Jag har funderat på alternativa lösningar till dessa toaslangar. Det skulle vara roligt om några andra ville ge sin syn på detta.

Först ett konstaterande: Ren metall är alltid diffusionstät, dvs så länge den inte omvandlats till oxid. Ett metallskikt, även extremt tunnt, är diffusionstätt (tänk på insidan av en chipspåse).

Mina förslag:

1. Ha kvar de gamla toaslangarna och tejpa dessa med aluminiumtejp alternativt göra en rejäl inlindning med aluminiumfolie.

2. Använda 40mm avloppsrör i PVC. Limma ihop lämpliga krökar och raka bitar som passar mitt system. Aluminiumklä dessa delar enligt (1.) samt ansluta dessa med mycket korta snuttar av diffusionstät 38mm slang, som även den efter montering aluminimlindas.

3. Använda aluminiumrör direkt t.ex: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=3704.

Tacksam för kommentarer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget om Lavac men Sealand vakumsystem är riktigt bra och är ett system som man inte bör byta ut mot vanlig toa. Få delar som kan krångla och det går åt väldigt lite vatten vid spolning

40mm avloppsrör lär väl vara luktsäkra. Lite krångel att få ihop med 38mm slang där det krävs dock

Slang kan du hitta bra mycket billigare än 400kr/m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt men det är inte meningen att vara elak men jag kommer att tänka på Robert Gustavsson i den där reklamen om ful-öl där han hittar på fler olika sätt att få sitt öl drickbart istället för att köpa ett vanligt i affärerna när jag läser ditt inlägg.

Ett vanligt pris för riktig diffussionstät toa-slang ligger mellan 200 och 250 kr. Jag har aldrig hört att denna skulle börja diffundera (heter det så?) efter ett visst antal år. De gamla båtar som man hör om som luktar skit är inte utrustade med riktig slang från början. Visst blir slangen gammal och risken för läckage ökar med åren men det gör det väl med alla lösningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte mina slangar för 7 år sedan och använde då slangen från Biltema, inga lukter än,peppar peppar. Priset där strax under 200:- metern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lavac brukar anses som det bästa och mest driftsäkra båttoaletterna, populärt bland långseglare.

I vinter har jag haft en ozon-generator gående en stund varje dag i toarummet. Nu kan jag konstatera att det finns ingen toalukt kvar. Kanske inte något bra alternativ till att byta gamla slangar men luktsanering är effektivt.

I tidigare båtar bytte jag till 35 mm kopparrör. Mätte, kapade, märkte, hem och lödde. Några gånger. Men det fungerade helt perfekt. Fördelen med koppar är att det finns alla kopplingsdetaljer. Idag skulle man kunna pressa på plats direkt.

40 mm plaströr är väl mest asedda för disk, handfat? Om de är lämpliga för toalett bör man nog kolla.

Aluminiumtejp är en intressant tanke, lite snabbfix som i alla fall borde minska lukten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag angav visst fel pris på sanitetsslangen. Det där med fulöl, är visserligen ett fenomen som ligger mig varmt om hjärtat, men jag vill inte tillstå att det är tillämpbart i detta fallet. Om den diffusionsfria anitetsslangen verkligen är diffusionstät på riktigt kan jag inte avgöra. Men mycket troligt är att den, även om den så vore när den är ny, pga ålder tappar dessa egenskaper i det fall dessa inte är skapade av ett åldersbeständigt metallskikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med. Det är alltså inte min avsikt att byta ut denna toalett mot en konventionell marintoalett med integrerad pump, utan att renovera systemet.

Tror du inte att man kan (någorlunda lätt) kränga på 38mm slangen på 40 mm rör?

Ja, jag var fel ute angående priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, i detta fallet verkar det med tanke på priset som att biltema har riktiga grejjor. Detta är ett möjligt alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt intressant med lödda 35mm kopparrör! Var hittade du den dimmensionen? Detta låter ju som den optimala lösningen som aldrig behöver bytas ut, samt helt diffusionsfri. Var det dyrt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte provat själv men kan tänka mig att slangen är rätt stum då det är rostfri ståltråd ingjuten. I alla fall på de toaslangar jag säljer.

Har en kontakt på plaströr. Ska kolla vad han har för dimensioner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag bytte till BTs slang för några år sedan och den funkar ännu. Kommer ihåg vilken skillnad det blev efter bytet.

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt ställe!

Vinsten ligger i att man aldrig behöver byta och att det aldrig luktar!

Löder man snyggt och polerar rören/lackar så ser det väldigt vetenskapligt ut och är lätt att hålla snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr eller senare luktar det även från diffusionstäta slangar. Det går fortare ju mer svartvatten det står permanent i slangarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja detta verkar vara en av de bästa lösningarna. Men det blir mycket dyrt såg jag. 42mm rör är nog att föredra, då dess innerdimmension då överensstämmer med 38mm sanitetsslang.

Hur kan koppar tänkas reagera på det som kommer pumpas i rörendevil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker mer på att koppar inte tar upp rörelse lika bra som en slang. En båt rör sig, en toastol rör sig när man använder den. Risken för en spricka och en läcka är rätt stor.

Lägg där till den galvaniska spänning som uppstår mellan rostfritt och koppar...

Så, nej - jag hade satsat på en bra slang, och bytt vid lukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade 32 mm (35 utv), på min tank (lysande tänkt, 35 mm stos, 38 mm slang och en massa sika!). Ska man ersätta kopparrör med slang brukar man gå upp en dimension på slangen därför att flödet är bättre i kopparröret. Man kan utan problem löda en mässingsnippel på den rostfria tanken. Antingen mjuklöda med tenn eller hårdlöda med silver. Mot toaletten hade jag 10 cm slang därför att jag inte orkade fixa en fläns. Jag lödde en kapad skarvkoppling (koppar) på röret, det passade till slangen. Att kopparöret skulle vara problem pga sin stelhet tror jag inte på, då är det väl problem med bultarna som håller hela toaletten mot durken. Att byta till koppar var det bästa jag gjort. Slangar har en begränsad livslängd och kostar en slant. Hur kul är det att byta gammal skitslang? Hur mycket jobb är det?

I nuvarande båt ska jag byta framöver. Tanken var att ta ut tanken, svetsa om och placera under toaletten. Tyvärr har någon byggt om tidigare så tanken går inte att få ut. Troligen kan jag vrida tanken så att det går att löda på nipplar. Men ett sådant jobb ska man börja med på hösten …

Jag kommer troligen att dra ett rör från toaletten till ett T-rör. Sen ett rör ner till bottenventilen och ett rör till en ventil på tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...