jokar 0 Postad 2 Maj , 2013 Hej! Märker att min dirk inte finns på maxi 77:an. Förra ägarna har fäst bommen i en tamp från akterstaget. Om jag vill ordna detta, går det att göra med masten på? Dvs hur för man ner ett fall (eller som i detta fallet, dirk) genom masten när den är i vattnet? Går det? Tack för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moogmannen 2 Postad 2 Maj , 2013 Jag tror det är original, hade likadant, en vajer från akterstaget som dirk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 2 Maj , 2013 Jag har sett andra maxi 77:or som har riktig dirk, men vår årsmodell kanske inte har det, precis som du säger. Oavsett önskar jag ha en dirk från masten, någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 2 Maj , 2013 Kag salnar också dirk och tänkte dra i en när jag ändå byter fall. Tyvärr saknar min mast utgång och block för dirk, så det blir en lösning med kindblock och en chikan. Hittills har jag bara haft en lina till toppen av masten och en ögla på linan samt en krok. I hamn kortas linan, vid segling krokas den loss ur öglan och blir längre. Simpelt, och funkar inte om man ska reva. Alternativ är ju annars en rodkick? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Maj , 2013 Peter vad är en chikan i båtsamanhang om man översätter det till ett för en bohuslännng begripligt språk. För mig är en chikan två tätt på varandra följande kurvor på en väg. Man kan ju sätta ett svirvlande block i masttoppen och ha dirken utvändigt. Försökte hjälpa en kompis att trä i ett fall som rappat ur, men det gick inte att få igenom. Det var visst nån plåt som satt inne i masten och som fick lossas. Inte så enkelt om man inte har en aning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Maj , 2013 Är som sagt inte nödvändigt att ha dirken inne i masten, har haft en utanpåliggande i 30+ år och är fullt nöjd med den. [Gå till mastkran och fäst ett litet block högst upp nånstans och dra sen gärna linan ner till mastfoten via nåt pånitat vertikalt löphål ute på en spridare - så klapprar inte linan mot masten i blåst (sistnämnda inte nödvändigt bara bekvämt, går alternativt att snurra änden ett par varv runt ett vant vid hamnläge). Dirken är en bra&ha-grej kan jag tycka, dels går det nog enklare att dra ner storen torrt i svag medvind och dels kan man som sagt enkelt höja bommen ovan huvudhöjd i hamn. (Har själv också uppkrokning av bomändan till akterstag, men det ersätter inte dirken eller vice versa. Tycker alltså att bägge behövs, tillsammans ersätter de däremot med fördel gammaldags hamn-trästöttor. ] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 2 Maj , 2013 Chikan, Selden verkar kalla det falluttag, se ex Hjertmans artnr 1470. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Maj , 2013 Ett fallutag är ju på sätt och vis en dubbelkurva. Man lär sig nått nytt varje dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Maj , 2013 Hmm ... artikelnumret 1470 visar enligt bilden saker som jag skulle kalla block? Kanske kan du förtydliga din länk ytterligare, gärna med en bild? Har nog missuppfattat men extra klarlägganden skadar nog sällan? Alla kanske inte omedelbart begriper hur falluttag och sambandet med chikaner ser ut annars. (Gissar att en chikan f.ö. kan vara en näranog 180 gradig och tvär enkelkurva, vad säger ni banracing-intresserade?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 2 Maj , 2013 Jag har som Thomas 1 skrev varit uppe i en mastkran och skruvat i ett block med lina. Tror blocket sitter i samma fäste som akterstaget. Jag reglerar dock dirken från vantskruven i akterstaget, vilket jag virat runt några varv för tyst båt när det blåser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 2 Maj , 2013 Är det ingen som behövt dra nya fall när masten är på? Hur gör man? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Maj , 2013 Det finns vissa likheter mellan Peter och mig. Jag vänder ofta på bokstäver och siffror. 4170 skulle det va http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=317&artname=Riggtillbeh%F6r%20-%20Seld%E9n&sok=uttag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 2 Maj , 2013 Jag har bytt fall inne i masten. Kapade av kausen och smälte snittet syr ihop med segelgarn många gånger ca 10 cm. Provar att dra i tu skarven håller den så blir det bra med lite tape runt skarven. Sedan är det bara att hissa i det gamla fallet tills nya fallet kommer fram. Glöm inte en knop i nya fallen så du ite tappar det in i masten. Då blir det jobbigt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 2 Maj , 2013 Tack. Ja, det stämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 2 Maj , 2013 Måste du ha dirk.? Jag har monterat bort det på min båt, fallet fastnade ofta i dirken när jag skulle ha ner seglet, ibland, vilket är mycket irriterande speciellt när jag snabbt ville ha ner seglet när man seglar in och angör brygga i hamn. Då är det inte kul när det hakar fast. När jag sedan skaffade kickbom så har jag inte saknat dirken överhuvudtaget. I hamn använder jag sedan fallet att hålla bommen om kickbomens gasfjädern skulle tappa trycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ormen 7 Postad 2 Maj , 2013 Jag monterade dirk på min Shipman 28 genom att spänna upp alla fall,fästa en bit cykelkedja i dirken, kättra upp i mastkranen, släppa ner dirken genom masten och sen fiska fram den vid mastfoten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Maj , 2013 Alternativet till cykelkedje-metoden kan som sagt vara att naja fast två linor i storfallets ända och sen dra ut detta helt ur masten, som Utsegla beskrev. Ena linan är dirken, den andra tunnare behövs för att dra tillbaka fallet igen. Pillar man bort skivorna i t.ex. mastfoten så kan man lätt lirka ut en bukt av dirken med en ståltråd till nåt eget skivfack. Hasse_O: Jo, hade nästan lyckats förtränga detta med trassel vid segelnedtagning. Händer mig sällan men är stört-irriterande. Dirken fastnar då under storfallets pinne genom fallhornet när seglet hasat ner en bit. Kanske kan man modifiera detta på nåt vänster?Toaen: Haha, hoppas du inte blev chikanerad av min misstro angående ordet chikan, du har ju helt rätt i att det är två kurvor som gäller. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 3 Maj , 2013 ...ifall någon tror att jag hittat på uttrycket chikan... http://www.benns.se/chikanplat-p-328-c-108.aspx?externalsearch=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 3 Maj , 2013 Vad har du för mast? På vår 909 har vi rör inne i masten som gör att vi dra i nya fall eller om ett av någon anledning skulle åka ut, har du kollat så att du inte har så? Om du nu har rör inne i masten kan du ju bara besöka närmaste kran alternativt skicka upp någon annan i masten som släpper/trycker i fallet upppifrån... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 3 Maj , 2013 Rör inne i masten för fall? Den har jag aldrig hört... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 3 Maj , 2013 http://forumbilder.se/CE8EB/20130503-151255-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 3 Maj , 2013 Om du menar de tunna rören inuti masten är det för kablage till vindgivare etc, inte för fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser