neubert 52 Postad 15 April , 2013 Åkte på ett diskbråck i i början av mars och går fortfarande hemma sjukskriven och kan inte göra ett skit... Igår fick jag höra om hur min båtgrannar pressat av och börjat vårrusta sina båtar och själv sitter jag fast hemma med stor frustration och ångest om att det inte blir nån sjösättning i år... Hoppas jag är den enda för det är inge kul... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 April , 2013 Lider verkligen med dig och hoppas på ett snabbt tillfrisknande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 581 Postad 15 April , 2013 Lider med dig. Man behöver inte ha gjort något ont, det händer skit ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 15 April , 2013 Få någon som klenar på bottenfärg. Och strunta i vax och annat arbete. Jag har funnit att båtliv i gott väder var och är den bästa rehabiliteringen för just mitt ryggonda. Innnan min steloperation gjorde jag så och hade ändå hyggligt båtliv. . Bara måla över ingen ingen fara det fixar sig senare när Du blir bättre Krya på Dig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 April , 2013 Känner igen det där och lider med dig. 1999 var ett sånt år för mig. Skillnaden var bara att jag hade precis blivt klar för att sjösätta, när eländet slog till. En månad senare var äldsta dottern hemma nån vecka dessutom dök en av mina bästa kompisar upp en vardag. Han var också i granskapet på semester. Det hjälpte inte att protestera. Båten skulle i sjön, så att det var bara att åka ner till hamnen, få tag på killen som brukade sjösätta. Han tog sjösättningen direkt. Det var den bekvämsate sjösättnig jag haft. Lyckades ta mig ner på däcket och satt och höll mastroten medans de två andra riggade på enligt mina ordrar. Det blev ingen 3-veckors ensamsegling det året, men vi var ute 4 helger i närområdet, varav tre i området runt Gåsö. En ö som ligger lite för långt bort för en dagssegling och lite för nära om man skall segla lite längre. Ön har ju dessutom haft en lite negativ framtoning för mig pga det sk Gåsö-mordet. Bifogad bild tog jag i en av naturhamnarna runt Gåsö under nån av seglatserna. Nu kommer jag inte ihåg var TS har sina hemmafarvatten, men är det inte västkusten, skulle man väl tom kunna sjösätta utan att bottenmåla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 15 April , 2013 Tack för allt stöd!!! Rev ju gärna ner all mahogny på utsidan som ligger i garaget för skrapning, slip och lackning så hon ser helt sönder skjuten ut av alla skruvhål! Men det blir ju sakta bättre och semestern är ju inte förren i mitten av juli så peppar, peppar kanske det blir några resor förhoppingsvis! Som Toaen skrev så kanske det inte är så mycket att bottenmåla då jag var lite olydig förra året med bottenfärgen och bor på ostkusten... Det är ju så vårt att slappna av och bli frisk när man vill så mycket!!! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 16 April , 2013 Tid att reflektera kanske... Ibland tar man sig inte tid men andra makter hjälper till så utnyttja tiden väl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 666 Postad 16 April , 2013 Precis så har det varit för mig flera gånger! Har bara sprungit på och så har något hänt som gör att man tvingas reflektera och då inser man att man borde stannat upp och gjort det lite tidigare. Det är också ett sätt att fånga dagen. (säger en som ska in för operation av axeln nästa vecka) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 18 Maj , 2013 Nu är hon i! Frugan har gjort ett hästjobb och jag har stått och pekat med kryckan! Väntar nu på diskbråcksoperation så jag hoppas det blir snabbt så man hinner läka till innan Juli! /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Maj , 2013 Grattis Hon är ju riktigt grann - båten altså. Misstänker att det är frun som står bakom kameran och du som står rakt upp och ner och håller i tampen. Var får man tag på en sån pärla - frun alltså - hon är värd en eloge. Med lite psykologi, skall du nog försöka rida på din onda rygg så mycket du kan denna sommar, så får frun visa sina oanade talanger när det gäller båten denna sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 18 Maj , 2013 Tack! Faktiskt så håller jag i kameran och det är svärfar som fick vara stand-in idag! Kändes ganska konstigt att bara tå brevid och titta på men jag tog henne säkert till bryggplatsen, båten alltså! Frun har verkligen visat vad hon går för men jag har tränat henne väl! Efter 14år tillsammans så vet man vart man ska trycka på för knappar!!! Bara jag får operationen klar så ska vi nog se till och utnyttja situationen men som sagt gör 14år att man inte behöver berätta så mycket för varandra utan det syns på kroppsspråket tyvärr! /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Maj , 2013 Tänk då hur jag har det - 40 år plus ett antal år innan vi gifte oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 25 Juli , 2015 2013 när jag skrev denna tråd blev det ingen båtsommar... Opererades midsommarhelgen och hade rehab långt in på hösten. Nu 2015, närmare bestämt i onsdags fick frugan lägga ut från Ringsön, norr om Studsvik för att styra kosan mot Källviksbrygga med mig liggandes på durken. Väl framme väntade vi in ambulansen och nästa vecka ska jag opereras för ett nytt diskbråck... Vilket flyt jag har... Nu blir det inge mer båtåka denna säsong... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 169 Postad 25 Juli , 2015 Kanske husbil istället? Där sitter man bättre iallafall. Krya på dig och jäkla otur du verkar ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 26 Juli , 2015 Känner verkligen med dig. Har haft mycket problem från ryggen genom åren. De senaste åren har jag varit ganska skaplig. Det är inte heller så bra. I våras var jag så skaplig att jag nästan kunde "Hoppa över små hus" Vilket föranledde att jag i mitt övermod gjorde nåt jag inte borde gjort. Efter det har ryggen gjort sig påmind. Sen bytte jag tak på min friggebod. Släpandet av plank mm gjorde inte det hela bättre. Just nu ligger jag i Stenungsund under ett försök att segla i pseudonyms kölvatten. De två senaste dygnen har varit ytterst besvärliga. När jag kom ut i morse var heltäckningsmattan i däckssalongen genomblöt. Jag har ett läckage i skjutluckan till däckssalongen och trotts att jag satt under ett litet kärl där det droppar hade det inte hjälpt. Har en egen lösning på problemet, som jag inte fått färdig. Det var nån smart individ som kom med ett förslag om två 40x40 aluminium "vinkeljärn", som kommer att lösa problemet. Tack pseudonym. Borde kanske skaffat och monterat dem i stället för att segla. Å andra sidan har vi haft några mycket trevliga dar på sjön. Går nog hemåt idag, innan ryggen pajar helt. Lycka till med ryggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 26 Juli , 2015 Känner verkligen med dig. Har haft mycket problem från ryggen genom åren. De senaste åren har jag varit ganska skaplig. Det är inte heller så bra. I våras var jag så skaplig att jag nästan kunde "Hoppa över små hus" Vilket föranledde att jag i mitt övermod gjorde nåt jag inte borde gjort. Efter det har ryggen gjort sig påmind. Sen bytte jag tak på min friggebod. Släpandet av plank mm gjorde inte det hela bättre. Just nu ligger jag i Stenungsund under ett försök att segla i pseudonyms kölvatten. De två senaste dygnen har varit ytterst besvärliga. När jag kom ut i morse var heltäckningsmattan i däckssalongen genomblöt. Jag har ett läckage i skjutluckan till däckssalongen och trotts att jag satt under ett litet kärl där det droppar hade det inte hjälpt. Har en egen lösning på problemet, som jag inte fått färdig. Det var nån smart individ som kom med ett förslag om två 40x40 aluminium "vinkeljärn", som kommer att lösa problemet. Tack pseudonym. Borde kanske skaffat och monterat dem i stället för att segla. Å andra sidan har vi haft några mycket trevliga dar på sjön. Går nog hemåt idag, innan ryggen pajar helt. Lycka till med ryggen. Ja det där med övermod känner jag mycket väl igen! Sedan förra gången har jag tränat upp mig bra mycket så det går inte ens att jämföra med soffpotatisen jag var innan men det hjälpte tydligen inte... Sjukgymnasten som besökte mig på rummet sa dock att det förmodligen skulle vara mycket värre om jag inte hade tränat tills denna gång... Värre tänkte jag och fnyste... Men du får ta det lugnt och hoppas du tar dig hemåt säkert utan problem! Mvh N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 169 Postad 26 Juli , 2015 Min rygg är bättre nu än när vi sågs senast Tommy, och jag är oxå i Stenungsund. Behöver du hjälp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 26 Juli , 2015 Ja det där med övermod känner jag mycket väl igen! Sedan förra gången har jag tränat upp mig bra mycket så det går inte ens att jämföra med soffpotatisen jag var innan men det hjälpte tydligen inte... Sjukgymnasten som besökte mig på rummet sa dock att det förmodligen skulle vara mycket värre om jag inte hade tränat tills denna gång... Värre tänkte jag och fnyste... Men du får ta det lugnt och hoppas du tar dig hemåt säkert utan problem! Mvh N Det enda som egentligen hjälper är träning. Taskigt att det tog 55 år innan man kom på det. Ja de första 40 åren tränade man ju genom hårt och omväxlande arbete. Sen var man så dum att man sökte och fick ett jobb som arbetsledare. Att man inte fick den träning som mitt omväxlande grovarbete gav, var inget man tänkte på. Det tog inte lång tid innan ryggproblemen gav sig till känna. Sen när inte "ryggen" säger ifrån, och det har den inte gjort på länge i nån större omfattning, är det lätt att glömma bort träningen. Åtminstone för en annan som tyckerdet är roligare att jobba än att träna. Bytte från halvtaskig segelbåt till halvtaskig motorseglare för att få en invändig styrplats. Kom i det sammanhanget att tänka på "Lilly på Tången" En lie udda ungmö. Hon kom in på Konsum på Fisketången en dag och beställde ärtsoppa i charkdisken. Expediten lär ha sagt;"Men Lilly, skall du verkligen äta ärtsoppa med din dåliga mage" "Nej det har du rätt i" svarade Lilly "jag tar bruna bönor i stället" Kanske skall byta till en offshoreracer, så man kan ta sig hem snabbt när ryggproblemen sätter i. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Juli , 2015 (redigerade) Känner väl igen problem hade sönder mig våren 2011 och disken som gav sig gjorde att nerverna för underlivet låg i tryck och det inflamerades runt dem, operation avrådes av röntgenläkare eftersom nerverna låg för nära och nervskador kunde sluta mycket värre. På en second hand hade de fått in en sån här Hälsobänk från Mastercare (en svensk uppfinning) och det blev räddningen tror jag gav någon hundring för den. Helt klart mina mest väl spenderade kronor. http://www.rygghalsa.se/ finns även hela träningsprogram på nätet och även lite youtube När jag började bli något återställd så det tex gick att använda vänsterbenet till att trycka kopplingen vid bilkörning mm så provade jag några båtturer, men det funkade inte kunde knappt köra hem. Gick även på div utredningar hos f-kassan och fick erbjudandet om pension vilket accepterades. I höstas började jag äntligen bli något så när återställd och då renoverades badankan med all den uppdämda energin man hade. Och i år har det utan större känningar i ryggen gått att åka båt även när det guppar och gungar, men då har istället vädrets makter lagt hinder i vägen. Mina tips till andra med ryggproblem : leta upp någon gammal ryggbänk (ny proffsbänkar kostar väldigt mycket ) Dra isär innan man går till sängs och gå upp några gånger per natt och avlasta och när man ligger vilande för att sova se till att sova med något stöd stödkudde som håller disken avlastad så med lite tur reparerar kroppen sig själv utan ingrepp. Redigerad 26 Juli , 2015 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser