Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

tksen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om tksen

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Göteborg
  1. tksen

    Askeladden 14

    Vet någon här vad det är för färgkod till askeladden 14-2175 (segeljolle) orange ..... Nånting.
  2. 721an ar kanslig, Hade for manga rutter och spar i min, da orkade den inte och stangde av sig ofta. tog bort alla rutter och spar, (aven pa kortet) sen funkar det fint. En annan jag hade, blev bara svart och gick aldrig mer. /Thomas
  3. Upplever att volvopenta-folding drar åt sig tulpaner massor. Nu kör jag flexofold utan offeranod (som verkar klara sig utmärkt) Jag ligger i mellan 1 april till oktober i Hinsholmen Göteborg och har nästan inga tulpaner alls, se bild. Det enda jag gör med proppen, är att polera den spegelblank. Propellerval(material) har stor betydelse känns det som. ad gäller s-drev så räcker det gott om drevet har sin anod, då propparna är isolerade som Seawolf har skrivit om och om igen. / Thomas
  4. tksen

    Installera sugtömning

    Behovs ingen extra vattentank, i mitt fall har jag befintlig farskvattentank att anvanda aven till toa med tryckvatten, Toan har magnetventil, sa det blir inte kontaminerat med bajs. Och det ar inte manga dl som anvands vid spolning med dito kvarntoa
  5. tksen

    Installera sugtömning

    Jag har skippat tömning överbord helt. Har en 90 liters rostfri tank helt nära toan lågt placerad under vattenlinjen, med sugrör ner till botten. Inga pumpar, inga kranar, inget som kan krångla, minimalt med slangar som kan lukta. Och tanken är matat med en kvarntoa med tryckvatten. (Båtens eget sötvatten) Kör man i saltvatten med plankton och skit, så luktar det med. Suger ur tanken från däck kanske en gång i månaden. Funkar klockrent. / Thomas
  6. http://www.boatpartsandspares.co.uk/volvo-penta-gear-box-drive-plate-2000-series-4542-p.asp Troligen behöver du en dito / och kanske motsvarande tapp. (mellan motor och s-drevet) Fler som haft problem. Ytterst viktigt att proppen hinner stanna innan man byter riktning. Om man har vp-folding så finns flera firmor som byter ut gummibussning med splines för en hygglig peng.
  7. Bild på den fan som bråkar för mig, Johnson WPs 2.9. Verkar som att den startar fortare för varje gång jag kommer till båten. ca 1 gång/sec. Har alltid haft filter på den, och absolut inga läckor/tjuvluft. Märkligt (!)
  8. Är det lätt att demontera backventilen på pumpen?? Min pump som bara är använd en säsong beter sig likadant. Har stor lust att öppna och kolla vad som felar.
  9. Japp! Jag kopte en begagnad som suttit pa Yanmar, passade rakt av pa mitt Vp-120 Kolla bara rotationsriktningen.
  10. Har just hämtat mitt stack-pack från Uk, Bifogar en bild på hur det kan se ut vid hissat segel. Vad tycker du är fult med det? Om man själv ska hantera massa duk, så är det o-värdeligt. - att det kostar en hel del.
  11. Köp oxalsyra i bygg/färgaffären, och blanda som du vill ha det, så kommer du billigt undan. Och har medel i flera år. Funkar skitbra på teak med.
  12. Tycker som dom flesta andra, Dvs, byt inte till en trög ålderdomlig Vega. Jag hade en 26a för några år sedan, Och visst är den livlig med sitt höga storsegel och lång kaltopp. Den går ju som en raket med fulla segel och massor med vind....... Den blir ju betydligt lugnare om du minskar segelytan i tid, och inte har för bukiga segel. Det krävs att man spänner ner riggen sviiiiinhårt. annars svajar riggen lite väl mycket. Jag bytte till en Sunwind 31a, seglar lika bra, men med betydligt lugnare gång. Vikten och längden gör kanske en del. / Thomas
  13. Exakt samma fel för mig! Varför????? Användarnamn finns inte. fungerar bara varje gång jag återställer lösenord. Sen är jag väck igen. Lös detta!
×
×
  • Skapa nytt...