Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Kalabra

Kabeldimension från batteriet på förbrukningssidan

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har dragit klart kablarna för startkretsen utan problem men behöver hjälp när det gäller förbrukningssidan.

Vilken dimension behöver jag från batterierna -> huvudsäkringen på 100A -> huvudbrytaren -> elpanelen med separata brytare?

Från elpanelen räknar jag ut per typ av förbrukare så det löser jag.

 

Totala avståndet är 2m enkel väg och jag har inga tunga förbrukare på den sidan, total förbrukning vid max på allt ca 30A. Normalt kommer det ligga ca 5-10A kontinuerligt. Det som ligger där är lanternor, ruffbelysning, kylväska, kaffebryggare etc.

 

Om jag vill ha 0,1V spänningsfall så får jag det till 20mm2 enligt 0,017x(2+2m)x30A/0,1 = 20,4mm2, kan det stämma?

 

Hur känsligt är det med spänningsfall på den typen av förbrukning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningsfall ska du alltid försöka undvika. Spänningsfall är ju detsamma som bortkastad ström. Det blir värme i kablaran istället för nyttighet i förbrukarna. Däremot är de förbrukare du nämnt inte i sig själva känsliga för spänningsfallet. Det är främst större motorer som ankarspel och bogpropellrar som kan få för låg spänning vid långa klena kablar.

En kommentar lite vid sidan av din fråga.

Du har en generator som ger max 35A i laddning (när den var ny - det är den ju inte längre..). Då bör du nog vara lite försiktig med hur mycket el du gör av med. Att använd kaffebryggare ombord är ett onödigt slöseri med den begränsade mängd ström du har. Använd gasol/sprit/fotokenkök istället till dina fikastunder.

Du bör nog fundera på att göra en beräkning av förbrukning och tillförsel av ström i din snipa så du får lite respekt för energisparande ombord. Om beräkningen slutar på minus så komplettera med en lagom stor solcell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningsfall på 0.1V är väldigt lite. Det är då knappt en procent av energin som blir värme i kabeln. Du har heller inte 30A så långa stunder. Normalt kanske 5A och två promille som inte kommer fram till förbrukarna.

 

Det är alltså en klar överdrift med så mycket koppar. Inga apparater vägrar fungera för 1V spänningsfall och väljer du att vara på säkra sidan t.ex 0,2V räcker 10kvmm ledare. Du ska dock kolla hur kabeln ska dimensioneras map säkringen på 100A snarare än spänningsfallet.

 

Värmare är kinkiga för spänningsfall men då brukar det vara klena kablar och ärgade kontakter i kombination.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att använd kaffebryggare ombord är ett onödigt slöseri med den begränsade mängd ström du har

En sanning med modifikation. Att brygga två koppar kaffe bruakr kosta 4-7Ah. Men med mindre risk för brand och brännskador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt, där det är ca 4 meter  (x2) mellan batterierna och elcentralen, har varvet lagt 2x6 mm2, dvs 12 mm2 för plusledaren och lika mycket för minusledren.

Lägger du 10 mm2 som Forgus31 föreslår, så är 100 A säkring mycket (i min värld). Har för mig att 10 mm2 säkrades 35 A. Nästa snäpp är väl 16 mm2 som då borde säkras 50 A.

Sen skall man ju kunna ansluta ledningen på ett bra sätt. Ju grövre ledare - ju besvärligare att ansluta den.

Ibland är det en viss (väldig) skillnad mellan teori och praktik.

Jag har såna saker som värmare, länspump, solcellspanel, laddare från landströmmen avsäkrad på en liten säkringsdosa direkt vid batteriet, före huvudströmbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan man räkna ut kabelarea.

http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

För 30 amp 10mm2

För 100 amp 35mm2

Kabellängd 4m.

För dina förbrukarkrav säkra av med 50 amp och använd 16mm2.

För max 0,5v spännigsfall vid 12v. Kalkylatorn för kabelarea räknar på detta max spänningsfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obs, 24volt.eu's kalkylator räknar med dubbelledare, alltså ska 2 m anges. Rekommenderad area enl kalkylatorn blir 6 mm2 men som skrivits, 35A ska ha 10mm2. 100A säkring är lite mycket. Är huvudsäkringen ANL så finns både 40 och 50 A som är lite mer lämpliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, Toaen har ett klokt påpekande, som vanligt... nämligen att du ska anpassa säkringen för kabelmatningen mot kabeldimension?

 

Det finns en parameter till här, tycker jag.

Batteriladdning, dvs varje 0,1 volt som du tappar hindrar dig från att få fullt laddade batterier.

 

Spar du så mycket att ha tex 16mm första biten istället för tex 35mm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att anpassa säkringen efter kabelarean - det är en yrkesskada.

Min lagkompis på elverket i Sotenäs var efter en helg en aning konfunderad. Det hade varit ett tivoli på Guleskär i Kungshamn. När kompisen skulle koppla in kabeln för den tillfälliga anläggningen, tycket han att kabeln var alldeles för klen för den säkring tivolit begärde.

På den tiden var det ganska enkelt att beräkna hur stor säkring det skulle va för respektive kabel. Det fanns en sticka med en sida för aluminiumkabel och en sida för kopparkabel. Man drog ut sticka och fick svar på hur högt man kunde säkra kabeln med en viss area. (Idag är det betydligt krångligare)

Kompisen tycket att den begärda säkringen var alldeles för hög. Tivoliägaren tog fram sin stick och drog ut den så att rätt area visades och säkringen stämde med det han sa.

Arbetskompisen kunde naturligtvis inte låta bli att ta upp frågan på måndagens morgonmöte. Vi tog fram en sticka, drog ut den till kabelaren i frågan och svaret på hur stor säkring man kunde ha för kabeln i fråga. Det värde som visade sig på stickan var det som min arbetskompis absolut hade för sig att man kunde säkra kabeln med. Man hade ju säkringarnas storlek för de kabelareor vi använde i huvudet. Till slut kom någon på att det gick att vända innerdelen på stickan så att värdet för just den kabelaren på en aluminiumkabel visade värdet för en kopparkabel. 

Om det var en 50 mm2 aluminiumkabel fick den säkras 125 A. Det värde som visades för kabel när man vände innerdelen på stickan var 160 eller 200 A. Eftersom arbetskompisen visste att stickan visade rätt värde gav han sig i tron att han kom ihåg fel.

Hur många elverksmontörer han lurat tidigare står skrivet i stjärnorna.

Nu var det ju inte frågan om laddningsrömmen här, utan kabel ut säkringarna för förbrukningsgrupperna. På laddningssidan skall man inte snåla med kabelaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra svar, tack för det!

Har kollat närmare och kommer stryka kaffebryggaren, 25min för att brygga en kanna och 14A under tiden..

 

Hittade info i Skyllermarks sammanställning om matning till elpanel och de rekommenderar 10mm2 mellan batteri och elpanel. I den sammanställningen framgår också att man bör säkra med 100A säkring. Då är det beräknat på kontinuerligt 28A och kortslutning 100A.

 

Summasummarum så kommer jag köra 10mm2 kabel men gå ner till runt 35A då min kontinuerliga förbrukning ligger betydligt lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland blir det för bra också. Som när nån leverantör vill att man säkrar upp för att behöva extra tjocka dyra kopparkablar. Tänk om bilarna skulle ha 10mm2 ledare överallt, Den skulle öka betydligt i vikt. Det gäller att optimera mera.

Ett tydligt exempel och som säljer bort den leverantörens trovärdighet är när man rekommenderar 10 mm2 mellan elpanel och batterierna.

Solcellspanelen har ett mycket högt inre motstånd men hög spänning. Ett litet spänningsfall i ledningen får nästan ingen verkan alls.

Panelen lämnar obelastat minst 20V och anslutet till laddningsregulatorn och batteri c:a 17V. 3V spänningsfall i själva panelen. Säga att en 80W panel ger 5A. 5x3 alltså 15W försvinner i panelens inre motstånd.

Med ett spänningsfall på 0,1V i kabeln till batteriet försvinner vid 5A, 5x0,1 alltså 0,5W av de 80W (i praktiken 60W) som panelen ger. Är det värt de 8 promille i ökad effekt kan man fundera över.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...