Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Kalabra

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    49
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Kalabra

  • Placering
    Fänrik
  1. Idag kom domen från verkstaden. Det är en bussning tätar vattenröret uppe i riggen som släppt. Den har sedan trillat ut genom avgasporten och detta har medfört att kylningen (vattnet) inte kommer upp hela vägen till motorblocket pga läckaget. 6500:- för att åtgärda det.. Enligt dem så behöver man riva hela motorn för att montera tillbaka bussningen. Bussningen är den som sitter längst upp på vattenröret.
  2. Stort tack för bra svar, jag lär mig saker hela tiden. När jag skruvade ihop pumpen så var jag noga med att titta på plattan och jag bedömde både den och impellerhuset att vara i bra skick. Sedan var jag noga med att verkligen träffa både utloppshålet i pumphuset och ingångshålet för röret som leder vidare upptill motorn. Det är svårt att veta vad rätt tryck är när det gäller vattenpumpen men som det är nu så upplever jag att det är ett bra tryck upptill termostaten. För säkerhets skull så skall jag kika igenom denna delen av kylsystemet igen. Jga kommer nog inte att ge mig på att skruva ytterligare i motorn för att leta strypningar utan då får det bli verkstan..
  3. Har jag inte redan gjort det....?Sorry, glömde kommentera att både kopp och platta var fina utan repor. Sen var det som sagt bra vattenflöde upp till termostaten när jag provstartade utan termostatlocket. Det som förbryllar mig är att skvallerstrålen är sval på tomgång men blir varm så fort jag lägger i växeln. Det är precis som att vattnet tar en ny väg och hettas upp.
  4. Tack för bra svar! Motorn är en 30hk Yamaha -91 och den är i bra skick skulle jag påstå. I grunden är mitt problem att motorn börjar gå ojämt när jag drar på gas, anledningen till det har verkstaden sagt är att det sitter en tempgivare som känner av om motorblocket är för varmt och sedan sluter den en krets som påverkar tändningen för att man inte skall kunna köra motorn för varm. Utifrån detta har jag nu köpt ny impeller, tagit isär och gjort ren termostaten och kontrollerat att den öppnar och stänger vid rätt temp och sen skruvat ihop. Jag testade att starta motorn med termostatlocket bort för att se att det pumpade hela vägen upp till termostaten, bra tryck! Har testat att köra den hemma och kunna konstatera att termostaten öppnar. När jag nu sjösatt igen och skall dra på beter sig motorn på samma sätt igen, den går ojämt när jag drar på och den känns varm.. Mätte med ir termometer på blocket och det var runt 85-95 grader på vissa ställen. När jag känner på kylvatten från skvallerröret så är det svalt när jag kör på tomgång och när jag lägger i växeln(låga varv) blir kylvattnet rejält varmt ca 50-60 grader. Så fort jag lägger ur växeln så svalnar det igen... Hjälp mig med tips på vad jag skall kolla härnäst.
  5. Tack för svaret! Impellern sitter i ett fast grepp runt axeln och spinner inte. Jag kan inte hitta att det skall finnas någon poppet eller pressure valve på min motor, -91:a. Vad menar du med ÅM? Jag har inte sett några tendenser till detta problem tidigare, motorn har alltid gått som en klocka med bra effektuttag (26kn med en Uttern 5300). Svallerröret, är det vattnet för eller efter att vattnet passerat genom motorblocket eller är det direkt från vattenpumpen på väg upptill termostaten? Eftersom det alltid kommer vatten från det så bör det väl rimligen vara före eftersom det kommer vatten även om termostaten är stängd? Om jag blåser i skvallerröret så hör jag pysljud i termostathuset så det verkar vara fri passage den vägen. Hjälp mig med tips på vad jag ska kolla..
  6. Hej, kolla så du har kylning. Det sitter en värmegivare på motorblocket som påverkar tändningen om motorn blir för varm. Anledning är att du inte ska kunna värmenypa den. Skulle jag gissa på något så är det termostaten eftersom man ser att impellern pumpar på skvallerstrålen. Du kan alltid testa att montera bort termostaten och göra ett test.
  7. Min motor går varm och jag har kollat att impellern är ok samt att termostaten öppnar som den ska. Skvallerstrålen skickar ut vatten som den skall men så vitt jag förstår så är det vattenflödet före termostaten? Jag har testat att köra den utan termostatlocket och jag ser att den pumpar upp vatten till termostathuset. Har också testat att köra den utan termostat så att jag garanterat har öppet flöde men den blir varm ändå. Min misstanke är att det är stopp någonstans efter termostaten dvs i motorblocket..? Någon som sitter på information som kan hjälpa mig med detta.
  8. Hej, Jag skall installera ett t-rör på kylslangen till avgaslimpan och koppla på en slang som skvallrar om att jag har kylning när motorn är igång men framförallt förhindrar hävert av vatten in i motorn. Var finner man lämpligt t-rör? Har förstått att man skall ha ett rör med reducerad diameter till skavllerslangen.
  9. Jag misstolkade den lilla flätan från solenoiden till startmotorn som minus och på ritningen från skyllermarks så ser det ut som att startmotorn ska ha en plus och en minus och efetrsom det fanns två plintar på solenoiden varav den ena hade plus och den andra hade en fläta så kopplade jag så... Resultatet var att jag brände säkringen. Läste på och kopplade om det igår kväll och nu funkar det. Dock nöjde jag mig med att låta startmotorn ta minus/jord från motorblocket istället för att dra en separat kabel från minus på batteriet till godset på startmotorn.
  10. Tack för bra svar, löste problemet nu i kväll!
  11. Hej, Jag håller på att dra om elen i min båt och nu när jag ska testa startkretsen så stöter jag på problem. Startmotorn klickar sedan händer inget mer dvs den drar inte runt motorn. Batteriet ligger på 12,8V, alla kablar är bytta och alla kopplingar är åtdragna. Jag har kollat och har den spänningen när jag mäter vid startmotorn. Jag har tagit loss startmotorn och testat att koppla den till ett batteri och sen byglat över för att testa den och då ser jag hur drevet skjuter fram men axeln snurrar inte. Jag testade att hålla kvar kabeln ett par sek men inget hände. Till saken hör att jag brände huvudsäkringen när jag provade att vrida startnyckeln flera ggr och sen höll kvar den i startläge ett par sekunder.. När jag monterade skiljerelät så missade jag att koppla den ena kabeln från skiljerelät till L på generatorn och satte den på B+ istället (den polen som levererar ström till batterriet) och testade dra runt, kan detta inverkat? Den delen i kretsen ligger ju på laddningen efter generatorn och eftersom jag inte lyckats dra runt och genererat ström så kan väl inte det spela någon roll? Tankar om detta och vad kan man göra?
  12. Hej, Jag tänkte rensa kylkanalerna på min YSB som är färskvattenkyld sedan början av -80 talet. Behöver jag ta av toppen och göra det mekaniskt eller räcker det att koppla förbi det slutna systemet och köra igenom den med vatten? Min tanke är att plocka ur motorn nästa år och gå igenom den grundligt men vill veta att det är skapligt rent denna säsongen. Något medel man kan använda som löser avlagringar? Tips på hur man rengör en värmeväxlare?
  13. Många bra svar, tack för det! Har kollat närmare och kommer stryka kaffebryggaren, 25min för att brygga en kanna och 14A under tiden.. Hittade info i Skyllermarks sammanställning om matning till elpanel och de rekommenderar 10mm2 mellan batteri och elpanel. I den sammanställningen framgår också att man bör säkra med 100A säkring. Då är det beräknat på kontinuerligt 28A och kortslutning 100A. Summasummarum så kommer jag köra 10mm2 kabel men gå ner till runt 35A då min kontinuerliga förbrukning ligger betydligt lägre.
  14. Hej, Jag har dragit klart kablarna för startkretsen utan problem men behöver hjälp när det gäller förbrukningssidan. Vilken dimension behöver jag från batterierna -> huvudsäkringen på 100A -> huvudbrytaren -> elpanelen med separata brytare? Från elpanelen räknar jag ut per typ av förbrukare så det löser jag. Totala avståndet är 2m enkel väg och jag har inga tunga förbrukare på den sidan, total förbrukning vid max på allt ca 30A. Normalt kommer det ligga ca 5-10A kontinuerligt. Det som ligger där är lanternor, ruffbelysning, kylväska, kaffebryggare etc. Om jag vill ha 0,1V spänningsfall så får jag det till 20mm2 enligt 0,017x(2+2m)x30A/0,1 = 20,4mm2, kan det stämma? Hur känsligt är det med spänningsfall på den typen av förbrukning?
×
×
  • Skapa nytt...