Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Arne_Anka

Köra RIB sommaren i Sthlms skärgård

Rekommendera Poster

Hej

 

Dags att ställa en fråga som säkert kan uppfattas som lite löjlig... men jag gillar verkligen att vara i skärgården. Och att köra motorbåt. Jag hittar bra i skärgården. Och så är jag bra på annat med...

 

Min sambo tyckte jag skulle söka jobb och köra RIB på sommaren lite extra. Nu vet jag verkligen inget om detta. Är det någon här som gör det/har gjort det? Är det ett kul jobb? Eller är det som att köra buss på sjön? Jag har en hel del utbildning på sjön, men inget för yrkestrafik.

 

Finns det mer eller mindre seriösa rederier? Branscher som inkluderar snabba bilar/båtar brukar ju tilldra sig mindre seriösa lycksökare.

 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett kul jobb, men du behöver ta Fartygsbefäl klass VIII, högfart och även maskinbefäl VIII om båten har mer än 500hk. Rätt mycket pluggande och pengar om man bara tänker köra litegrann!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ni fler än ensam förare i besättning räcker det om någon annan i besättningen har Maskin enl ovan - dock föga troligt att man rekryterar någon som behöver babysittas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg till om du får jobb som ribbåtsförare Arne!

 

Edit. Text raderad pga påhopp admin.

Men ändå MVH

Labbiba

 

post-22515-1394237368,3242_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få turen att bli så intressant som möjligt ska det vara en upplevelse a'la nöjesfält. Då frestas föraren ta risker och blir då en bättre nöjesfarbror.

 

Att det sen blir större risk är en annan sak.

 

Åka slalom mellan sjömärken t.ex. Har själv upplevt ett tillfälle i Stockholm där en fullastad RIB höll på att ramma vår segelbåt. Efter den malören ser jag ett monster i varje sådan nöjes-RIB. Kunde ha resulterat i ett dussin döda och till minimal nytta.

 

Nöjesfält ska vara inom höga stängsel eller avlysta leder. Jämför med rally t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Labbiba

Jag sökte faktiskt jobb som ribbåtsförare för några år sen. Fast det var inte av den häftiga körningarna, utan att köra vandrarhemsgäster från ett ställe till ett annat. Fast transporterna skulle naturligtvis gåsnabbt och säkert - även när det var dåligt väder.

Som tur var fick jag inte jobbet. Det hade nog min rygg inte klarat.

Sen är ju farter på 4-5 knop mer lagom när man är på sjön. När man seglar i 9 - då är det häftigt. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att se dig med labbibia. Tänk att du verkligen inte kan låta bli att vara otrevlig även om vi inte diskuterar alls det vi har olika uppfattning om. Men det är nog också därför detta forum är så trist att vara på; ett gäng bittra gubbar i varierande ålder som inte kan låta bli att dryga sig.

Men om jag skulle misstänka att jag skulle köra dig och dina kollegor kommer jag inte säga något. Istället kommer jag ta fram fickpluntan. Och dricka lite då och då. Sen kan ni ju fundera på vad det är i. Men du kommer ju att vara avslappnad ändå, några klunkar sprit och snabba båtar är inga problem i dina ögon. Undrar om dina kollegor håller med...

(Det är inte jag som rapporterat ditt inlägg, jag gör inte sånt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag rib båtar är något man borde förbjudas.

Oväsen och massa skrän.

Till vilken nytta?

Likadant med ungjävlar som ska fara runt i massa gummibåtar och väsnas.

Det ska var lugnt på sjön.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite jobbigt när folk inte kan svara utan att trycka in en massa värderingar på vad man bore och inte ..

 

Så jag hjälper till .. Man borde inte få vara på sjön och framför allt inte ha åsikter om andra båtar , åtminstone så bör man kräva att man skall ha erfarenhet utav att framför samtliga typer av båtar så man har förståelse för dess begränsningar och möjlighetr ..

segla lite och stort , åla motor litet och stort snabbt och långsamt .

 

Jag får en känsa av att de flesta endast verkar ha erfarenheter av sitt fordosslag , precis som i trafiken på land .. det är alltid den typa av fordon som man själv åker som har mest rätt och företräde.

Vem väjar, en motorbåt i två knop eller en upphinnande segelbåt i 7?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vänner/bekanta som är anställda samt har eget och kör ribturer här på bästkusten. Så länge det inte är för stora ribbåtar så verkar dom tycka det är kul.

Tex bussen som ligger och kör turister samma vända från smögenbryggan skall vara otroligt tråkig att köra. Väldigt stor båt och samma tråkiga runda hela dagarna. Hundratals som åker varje dag.

Kan inte förstå varför man vill åka med en enorm ribbåt utan känsla.

 

Kör man däremot sällskap heldag/halvdag med diverse stopp så lär det vara väldigt trevligti regel.

 

 

Kan för övrigt inte förstå hur kommunen kan tillåta ribbturerna från smögenbryggan. De stör runtliggande områden hela dagarn. Ligger man tex Hållö så hör man den jvla ribbåten komma väsnandes hela dagarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Capitan

Beträffande Ribbåtarna och även stora och snabba motorbåtar kan jag inte annat än hållamed dig.

Däremot de som kör fram och tillbaka till Smögen Hållö har ju det som sitt levebröd. Jobbade själv på färjan Ägir, som gick mellan Gravarne och Smögen, som hoppilandkalle två sommrar. De som var skeppare där hade gått den sträckan hela sitt yrkesverksamma liv. Dvs 40 -50 år. Ungefär en gång i timmen vintertid och två gånger i timmen sommartid. Förmiddagen var annan dag och eftermidagen var annan.

Vissa pssagerare åkte vid bestämda turer varje vardag. De var väl vad man idag kallar VIP. De åkte alltid ståendes och pratade med skepparen i styrhytten.

Visst var det samma sträcka, fast den ena turen var inte den andra lik.

Tänk alla stackares industriarbetare som står vid ett löpande band och gör samma moment om och om igen varje dag år ut och år in. De hade nog velat köra taxibåt två månader på sommaren och dragit in en årsförtjänst. Det är ju det det handlar om. 

Det finns några som enbart kört taxibåt på sommaren och lite fisketurar vår och sommar. Skulle tro att den värsta perioden är under vintern då det inte finns nån att köra. 

Har en kompis som varit skeppare på Karl Wilhelmson, färjan som går mellan Lysekil och fiskebäckskil, i 20 år. Den gick väl också oftast två turer i timmen. Han trivdes så gott med det så han jobbade till 67 bara för att han inte ville sluta.

Hur var det det stod i visan!?

I varje jobb som finns till hands, 

finns det ett russin gömt nånstans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag bara hoppas att redarna som har desa förb ribbåtar går i kk, enl min åsikt saknar förarna i dom flesta fall helt omdöme/ansvar i sthlms arkipelag. Har vid ett flertal tillfällen sett insidenter det borde va spöstraff på, konstigt att kbv ej opponerar sig. Men jag förstår ungdomarna som framför dessa monster, har själv varit ung o gillat utmaningar ca 35-40år sedan.      Gammal focil som seglar en facil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oberoende av vad jag tycker om RIB-båtsföretag, är mitt förslag att du kontaktar ngn firma och frågar vad de har för krav på sina skeppare. 

Vore kul om du redovisar svaret här 

MVH

Marre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag driver själv ett företag som bl.a. sysslar med företagsevent där RIB-båtar är ett av våra verktyg.

Gällande krav som vi ställer på våra befälhavare och båtförare så är de följande:

Behörig utbildning (alltså fartygsbefäl klass VIII, Handhavande av snabba fartyg, läkarintyg för sjöfolk). På våra båtar (+ 45 knop) krävs dessutom två ombord med ovanstående utbildning, d.v.s befälhavare + styrman. Dessutom krävs att en ombord har maskinbefälsexamen klass VIII. Utöver detta genomförs en dokumenterad säkerhetsutbildning ombord på varje båt. 

Vi lägger stor vikt vid den personliga lämpligheten och erfarenheten av båtlivet i stort. Vi eftersträvar så låg personalomsättning som möjligt så att alla ska få många timmar ombord och därmed skaffa sig en bred erfarenhet. Ny personal får alltid köra ihop med en erfaren befälhavare den första tiden, dels för att lära sig rutter, men också för att lära sig ta hand om kunden och genomföra hela eventet på ett säkert och kundfokuserat sätt, med en stor portion sjömanskap. 

Vi är väldigt måna om säkerheten, då en allvarlig incident eller olycka skulle kunna förstöra en hel bransch. Tyvärr finns det fortfarande ett fåtal företag som tar in mer äventyrslystna personer som inte har samma självdistans och kontroll över saker och ting, och framförallt saknar ansvarskänsla för sina gäster och övriga på och omkring vattnet.  

Mvh Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Lutheraner tycker att allt roligt är olagligt, omoraliskt eller fettbildande.

Jag kan se mäniskor ha det trevligt utan att må illa :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jonas för ditt utförliga svar. Låter som en sund inställning, känns som att ett stort mått av mognad och trygghet i sig själv borde vara ett krav, kan nog vara lätt som ung och osäker att falla för påtryckningar från passagerare som vill åka fortare/mer aggressivt. Som du säger, en olycka kan lätt förstöra från en hel bransch.

Jag är medveten om att det funnits många rötägg i branschen, en polares pappa jobbade tidigare på Sjöfartverket med just övervakning av säkerheten på rederier, och det fanns ett och annat företag som tyckte att säkerhetsutbildningarna var för dyra och trodde att de tjänade på att inte utbilda förarna. Detta var i början av Rib-boomen, men finns säkert fortfarande lycksökare som anser att Jag behöver inte utbildning, jag har ju kört båt i flera år...

Återigen, tack för infon

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...