Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Bandini

Missat vinterkonservering!

Rekommendera Poster

Plötsligt slog det mig - jag har helt missat att förbereda båten för den här vintern. Idiotiskt och oförlåtligt, men nu är det som det är. surprise

Det stora problemet är kylvattnet. Jag har en gammal sjövattenkyld VP MD2A, och har varken tömt ur eller fyllt på med glykol. Temperaturen i Stockholm har väl varit nedåt -15 som värst.

Stor risk att någonting har gått sönder förstås, men om vi låtsas att jag har tur - hur skall jag bära mig åt nu? I helgen skall det bli runt nollan, kanske någon plusgrad. Jag tänker mig att ställa en bilkupévärmare mot motorn ett tag - en timme? Tio timmar? Ingen aning om vad jag skall räkna med. Sedan tänker jag mig att jag kan tappa ut tillräckligt mycket vatten för att börja pumpa in lite glykol. Och då tänker jag mig att den is som finns kvar börjar smälta av glykolen.

Hur låter det? Jag vill inte göra någonting som förvärrar situationen. Exempelvis som att jag måste starta motorn för att dra in glykolblandningen. Diesel, motorolja, filter osv finns kvar, så det enda hindret skulle vara kyla och is.

Det vore väldigt besvärligt att få in båten i husvärme, även om jag förstår att det vore en bra idé. Går det att klara av på något annat sätt är det att föredra. Den står i ett båttält, och jag har tillgång till el.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd inte kupévärmare obevakat, det är många båtar som brunnit upp av sådana. Det tar nog mer än en timme att värma upp en nedkyld järnklump.

Gör sedan som du beskrev, lägg några välriktade böner till en lämplig gud och ha gott om tid på dig i vår ifall motorblocket spruckit och du måste byta motor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får även lite till oss forumister, att vi håller tummarna tillräckligt hårt.

 

Du kan ju som sagt ha tur. Mitt renoveringsobjekt stod tydligen två år på land, okoncerverad. Det är en sjövattenkyld MD5 och jag har nu haft den nere i molikyler, har inte hittat någon skada som jag kan härleda till frysning.

Du har väl glykol i sötvattenkylningen? Bara sjövattensidan som kan gå illa? Med tanke på att vi snackar många timmar innen järnklumpen är tinad så gäller det ju att sikta in sig på de delar som är viktigast. Nu kan inte jag MD2an så jag kan inte rikta fläkten åt dig. Skulle ju dock inte våga starta innan hela systemet är tinat. Glöm inte backslaget.

 

En annan, kanske galen, idé är ju att plocka ner motorn del för del och ta hem. Om det är så att du är en försiktig general som ändå vill kontrollera hur motorn mår efter de här veckorna eller att det ändå är en översyn på gång så kanske detta är rätt tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som eventuellt kan frysa sönder har redan gjort det. Om inget har frusit sönder kommer det inte att göra det så länge kylvattnet är fruset. Expansionen som spränger sker när vatten fryser till is. När sedan temperaturen sjunker händer inte så mycket mer. Jag skulle låta motorn vara tills det blir tillräckligt varmt för att isklumpen inuti skulle börja tina och då räcker det nog inte med någon grad över nollan i några timmar. Motor och motorrum håller säkert temperaturen under noll ett tag.  Om vattnet tinar och sedan fryser igen borde ingenting nytt hända, men där kan man inte vara riktigt säker, så efter en längre period med tö borde du kanske sätta in insatser enligt tidigare inlägg och med lite tur har då väderleken hjälpt till med upptiningsjobbet. Samtidigt gäller det att vara lite försiktig, så att du inte får en situation med växlnde upptining och omfrysning. Gäller att följa SMHI noggrant.

Mvh/Sea Maniac

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det väl en sjövattenkyld motor det gällde.

Den står väl på land?

Är bottenkranen öppen?

Kan det i så fall rinna ur lite av kylvattnet den vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra feedback. Motorn är helt sjövattenkyld, och insuget är öppet. Dock brukar det vara ganska mycket vatten som rinner ur blocket när jag öppnar tappkranarna - uppskattningsvis två liter.

Lite sugen på att ändå ta tag i det här ganska snart. OM nu någonting har sprängts så behöver jag tid att fixa det före sjösättningen. Blir det plusgrader flera dagar i rad slår jag nog till. Under förutsättning att det inte är stor risk för förvärrade skador.

Kommer inte lämna en värmare obevakad. Bland annat för att båtklubben inte tillåter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att johzacs idé om att ta isär motorn är riktigt bra! Om du har möjlighet, verktyg och plats att meka alltså.

Då riskerar du inte att något går sönder på grund av is vid ev. start mitt i vintern samtidigt som du lär dig din motor och har chansen att kolla den grundligt. Du kan rengöra, måla och byta packningar/slitdelar.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD 1.2.3 brukaf frysa sönder vid avtappningskranarna på cylindrarna, stjärnformade sprickor från kranen.

Limpa och toppar har frostpluggar som hoppar loss.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha en extra piska att komma igång kan jag spekulera om det kan vara en fördel för motorn.

 

Säg att isen spänt ut nåt hålrum så volymen ökat, det lär vara kring tio procent. När det tinar går hålrummet tillbaka men inte helt. Förutsatt resonemanget är riktigt skulle nästa köldknäpp göra hålrummet ännu lite större då vattnet fyller ut och tar ny sats i sin kallare skepnad, spränger ännu lite till osv.

 

Kan alltså vara bra att passa på vid nästa relativa värmebölja och försöka tina upp motorn och avlägsna vattnet. Det brukar stanna kvar då impellern stoppar om den inte tagits bort.

 

Istf fläktvärmare kan du använda oljefyllda element. Då finns inte risken med fläktmotor som inte startar när termostaten slår på. Bra mycket brandsäkrare.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för all insikt. Här kommer rapport. Jag körde kupevärmarmetoden idag. Tog ut impellern och tinade lite där. Öppnade avtappningskranarna och tinade block och limpa tills det hade runnit ut ganska mycket vatten. Sedan drog jag en slang från impellerhuset ner i en dunk miljöglykol och startade motorn utan större problem.

Jag utgår ifrån att jag har hittat en av frostpluggarna (se bild), för där läckte glykolen ut vid första försöket. Knackade den på plats med en hammare och försökte igen. Inga problem. Motorn fick gå tills dunken var tom. Ur avgasutblåset kom någonting som liknade en grön frozen Daiquiri. Nu får det vara tänker jag. Det finns säkert is kvar här och var, men även en hel del glykol.

post-10010969-1394237354,8747_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som gör mig mest orolig just nu är avtappningskranen på en av cylindrarna, som droppar lite glykol. Kanske är själva kranen dålig. Eller är det ett tecken på sprickbildning? Och vad gör jag i sådana fall?

post-10010969-1394237354,9391_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du behöver byta frostbrickan som läckte innan du börjar köra ivår. Risk finns att den trillar bort när du kör och motorrummet fylls med vatten. Kolla även de övriga pluggarna.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Droppen ser ju ut att komma från själva kranen så det är i så fall den som skall bytas (eller dras åt lite).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag hoppades att någon skulle svara. Ja, det droppar genom själva kranen. Försöker dra åt, men den sitter lite knepigt bakom dynastarten. Kan nog ha råkat dra snett och paja gängorna. Ny kran; 95 kr på Crom Marine - kunde varit SÅ mycket värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ETT sätt vore ju att fylla motorn med vatten igen, och vänta tills det blir kallt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra ett hål, lagom långt från kanten. Stick in en skruvmejsel och bryt bort locket. Var försiktig så du bara borrar i locket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte en frostplugg på en MD6 en gång. Den gamla hade rostat sönder har jag för mig. Det var inte helt enkelt att få dit den nya.

gjutgotset runt hålet var ganska tunt och man vill ju inte gärna banka för mycket så gotset runtom spricker. Har för mig att vi la den nya pluggen i frysen.

Det finns en bra metod - om nåt fungerar, så rör det inte.

Vänta du med att borra sönder frostpluggen tills våren och kolla om det läcker när du kör motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser motsvarande bricka ut på den andra cylindern? Den sitter ju mellan cylinderblocken och är betydligt svårare att byta eftersom Du måste lossa en  cylinder för att komma åt. Om den behöver bytas är det kanske bra att börja nu så Du slipper skruva under sommaren.

Tänk även på att köpa rostfria brickor dvs för marint bruk.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crom Marine har en Expanderbricka 35 mm RF för 35 kr till min motor. Måste vara den. Jag tilltalas av toaens metod - jag lägger ett par nya brickor i båten, och gör i övrigt ingenting. Extra uppsikt första gångtimmen.

Det sitter en bricka på varje sida om motorn, så inga problem att komma åt. Jag såg ingen bricka mellan cylindrarna. Såg inte heller någon bricka på limpan, men jag letade inte direkt. Det kan mycket väl sitta en där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En frostplugg som har börjat läcka måste bytas! Kommer att falla bort själv av vattentrycket. och med säkerhet vid sämsta tidpunkt! Du har ju hela vintern på dig att byta, frostpluggar är inget man återanvänder, kolla bara så du får rätt storlek finns åtskilliga att välja på.

Har du hittat en på framsidan av toppen så har du även 2 mellan topparna, jag kommer inte ihåg nu hur många det finns men topparna är lika till alla cylindrar.

Du har pluggar på limpan med.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller motorer skall du lita mer på Pentax än på mig.

 

Vid ett tillfälle hamnade en reklamlapp för en bok eller kanske rättare sagt för ett helt system.

Titeln var;Arbeta mindre - men klokare Budskapet var att bara gör det som är nödvändigt. Jag köpte boken och tog till mig en del av de knep som man föreslog.

Nu betalade företaget boken och tillbehören, men iden kunde jag sen länge.

En arbetskompis i ett företag där jag jobbade tidigre brukade alltid säga; Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete wink

post-945-1394237355,2195_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, skulle nog själv också prioriterat detta med frostbrickorna. De sitter ju helt avsiktligt lagom löst och har stor area för att lätt kantra och ramla ut helt, kan plötligt bli så stort läckage att kylningen försvinner helt. (Kranen hade jag nog däremot struntat i att byta, tycks dessbättre inte finnas några stjärnformiga* sprickor i cylindergodset och småläckor har nog en tendens att självtäta. Havsvatten tycks i mina ögon vara litet som grönsaksoppa, har gott om småpartiklar som snabbt täpper de där riktigt smala droppläckorna.)

Ps. kontrollfråga angående detta med att du kört igenom miljöglykol, antar att du menar färdigutspädd? (Blir nog uselt frostskydd med koncentrerad.) Ps2 angående onödigt arbete, är likadan som toaen och söker ständigt innovativa genvägar. Låter jobbigt att demontera cylindrar, labbar litet med tanken att sätta in nåt mellanstöd mellan cylindrarna. Bara så att frostbrickorna inte kan kantra eller plötslig trilla ur. Bara latmasken i mig som talar, men men. ;)

*) Tipstack Pentax i tidigare inlägg ovan. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på kontrollfråga; nja, jag fick improvisera. Jag brukar blanda vatten och miljöglykol 50/50. Nu tänkte jag såhär; det ligger kanske 1 liter is kvar i motorn. Jag kör igenom ren, outspädd miljöglykol så blir det som stannar kvar någon form av blandning. Jag var rädd att utspädd glykol skulle bli ytterligare utspädd av isen, och verkningslös. En grov chansning förstås, men vad som helst måste vara bättre än att låta motorn stå som den gjorde.

Fel igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmmmmm du hade ju fått igång motorn, blanda glykol och vatten i en hink ca 50/50 låt motorn gå och suga blandningen kör tills motorn och glykolblandningen är jummen och isresterna i motorn smälter. Ren glykol fryser vid ca 12 grader minus, och den smälter ingen is. Om du har 50% ig glykolblandning ca 10 liter förändras den så lite av den smälta isen att det inte har någon betydelse. Hinken på avgasutslåppet så du fångar upp kylvätskan sugslangen i hinken så det cirkulerar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bandini: Nja fel och fel, men antagligen hade litet utspädning på det hela taget varit bättre.

Svårt som sagt att veta vilket blandningsförhållande det blir med en misstänkt isklump av okänd storlek. Eller om det ens blandar sig någorlunda ordentligt efterhand som isklumpen smälter.

Men frysning/isbildning är knappast samma sak som sprängverkan, blir väl först mest en ofarlig issörja sett ur spränghänseende. (De som kör sina motorer vintertid måste vad jag förstår däremot ta hänsyn även till issörja, kan ju täppa till kylflödet.)

Bildern visar fryskurvan för etylenglykol - alltså inte som i ditt fall miljöglykol, att kurvan lutar  brantare nära de högsta koncentrationerna antyder väl i.o.f.s. nånstans att hellre för hög- än för låg koncentration är att föredra? (Kurvan slutar dessbättre upptill med att vid 100 volymprocent är frysskyddet hela minus 12.)

Nån som händelsevis råkar ha ett motsvarande och mer relevant kurvdiagram för miljö- propylenglykol?

Pentax: Jo, isklumpar har en ju jäkla förmåga att inte smälta i brådrasket. (Förpackat i lite halm kunde man ju förr bevara och sälja isblock långt in på sommaren.) En kort körning med motorn räcker nog inte, att här cirkulera blandningen på tomgång länge - under kanske minst 20 minuter efter att termostaten öppnat - är nog klokt för att ta bort de sista resterna av tvivel om än inte för att utplåna all is. Gissar jag.

(Sen edit: För hög- hellre än för låg koncentration är att föredra vid vinterkonservering, inte tvärtom.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här gäller det ju att få upp koncentrationen av kylvätskan till någonstans runt 50% glykolinblandning inte som nu 100%.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...