Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Bandini

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    71
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Bandini

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Mycket intressant. Jag funderar på en 7,5m A-ställning till min Polarsnipa. Dock osäker på om benlängden på 3m räcker till. Det låter lite lågt tycker jag.
  2. Svar på kontrollfråga; nja, jag fick improvisera. Jag brukar blanda vatten och miljöglykol 50/50. Nu tänkte jag såhär; det ligger kanske 1 liter is kvar i motorn. Jag kör igenom ren, outspädd miljöglykol så blir det som stannar kvar någon form av blandning. Jag var rädd att utspädd glykol skulle bli ytterligare utspädd av isen, och verkningslös. En grov chansning förstås, men vad som helst måste vara bättre än att låta motorn stå som den gjorde. Fel igen?
  3. Crom Marine har en Expanderbricka 35 mm RF för 35 kr till min motor. Måste vara den. Jag tilltalas av toaens metod - jag lägger ett par nya brickor i båten, och gör i övrigt ingenting. Extra uppsikt första gångtimmen. Det sitter en bricka på varje sida om motorn, så inga problem att komma åt. Jag såg ingen bricka mellan cylindrarna. Såg inte heller någon bricka på limpan, men jag letade inte direkt. Det kan mycket väl sitta en där.
  4. ETT sätt vore ju att fylla motorn med vatten igen, och vänta tills det blir kallt.
  5. Tack. Det skall jag göra. Några tips på hur man får loss dem?
  6. Precis vad jag hoppades att någon skulle svara. Ja, det droppar genom själva kranen. Försöker dra åt, men den sitter lite knepigt bakom dynastarten. Kan nog ha råkat dra snett och paja gängorna. Ny kran; 95 kr på Crom Marine - kunde varit SÅ mycket värre.
  7. Det som gör mig mest orolig just nu är avtappningskranen på en av cylindrarna, som droppar lite glykol. Kanske är själva kranen dålig. Eller är det ett tecken på sprickbildning? Och vad gör jag i sådana fall?
  8. Tack igen för all insikt. Här kommer rapport. Jag körde kupevärmarmetoden idag. Tog ut impellern och tinade lite där. Öppnade avtappningskranarna och tinade block och limpa tills det hade runnit ut ganska mycket vatten. Sedan drog jag en slang från impellerhuset ner i en dunk miljöglykol och startade motorn utan större problem. Jag utgår ifrån att jag har hittat en av frostpluggarna (se bild), för där läckte glykolen ut vid första försöket. Knackade den på plats med en hammare och försökte igen. Inga problem. Motorn fick gå tills dunken var tom. Ur avgasutblåset kom någonting som liknade en grön frozen Daiquiri. Nu får det vara tänker jag. Det finns säkert is kvar här och var, men även en hel del glykol.
  9. Tack för bra feedback. Motorn är helt sjövattenkyld, och insuget är öppet. Dock brukar det vara ganska mycket vatten som rinner ur blocket när jag öppnar tappkranarna - uppskattningsvis två liter. Lite sugen på att ändå ta tag i det här ganska snart. OM nu någonting har sprängts så behöver jag tid att fixa det före sjösättningen. Blir det plusgrader flera dagar i rad slår jag nog till. Under förutsättning att det inte är stor risk för förvärrade skador. Kommer inte lämna en värmare obevakad. Bland annat för att båtklubben inte tillåter det.
  10. Plötsligt slog det mig - jag har helt missat att förbereda båten för den här vintern. Idiotiskt och oförlåtligt, men nu är det som det är. Det stora problemet är kylvattnet. Jag har en gammal sjövattenkyld VP MD2A, och har varken tömt ur eller fyllt på med glykol. Temperaturen i Stockholm har väl varit nedåt -15 som värst. Stor risk att någonting har gått sönder förstås, men om vi låtsas att jag har tur - hur skall jag bära mig åt nu? I helgen skall det bli runt nollan, kanske någon plusgrad. Jag tänker mig att ställa en bilkupévärmare mot motorn ett tag - en timme? Tio timmar? Ingen aning om vad jag skall räkna med. Sedan tänker jag mig att jag kan tappa ut tillräckligt mycket vatten för att börja pumpa in lite glykol. Och då tänker jag mig att den is som finns kvar börjar smälta av glykolen. Hur låter det? Jag vill inte göra någonting som förvärrar situationen. Exempelvis som att jag måste starta motorn för att dra in glykolblandningen. Diesel, motorolja, filter osv finns kvar, så det enda hindret skulle vara kyla och is. Det vore väldigt besvärligt att få in båten i husvärme, även om jag förstår att det vore en bra idé. Går det att klara av på något annat sätt är det att föredra. Den står i ett båttält, och jag har tillgång till el.
  11. Jag vill måla om min gamla plastsnipa till våren, men är bekymrad över temperaturen. Båten står i tälthus, och mycket mer än 10 grader kan jag nog inte räkna med över nätterna i april. Finns det färger som fungerar bra i de förhållandena? Att flytta båten från båtklubben till en inomhushall är inte aktuellt. Double Coat verkar intressant, men jag tror den kräver 15 grader åtminstone.
  12. Intressant. Jag lyckas inte ladda ner PC App, utan kommer hela tiden till att jag måste köpa ett kort. PC App kanske inte ingår för Gold Small.
  13. Sorry, mitt kort är Gold Small för Stockholm. Men det var alltså först igår eller kanske i förrgår som det nya kortet släpptes. Vad händer när du kör Chart Installer? Säger den att kortet är up-to-date, eller fungerar det inte alls?
  14. Alla har en åsikt när det gäller plotter, och här är min; Skärmen på 421 räcker inte till, och inte heller på 521. Vill du köra Garmin skall du upp i en 526, och då är det inte billigt längre. Jag skulle mycket hellre titta på en Lowrance Elite, som du nu kan få för 3990 på Bryggan.
×
×
  • Skapa nytt...