Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Perzon

Båttrailer

Rekommendera Poster

Hej Alla glada snedseglare i vinterrusket :):)

Har en båtvagn ståendes som jag skulle vilja kunna lägga på en Bayliner 2755 -90

Båten väger väl mellan 2-2500 kg skulle jag tro.

Vad tror niu behövs modifieras på kärran för att klara den vikten eller kanske det endast behövs kompletteras med en hjulaxel till ?

Ramen är 90x50 mm stål fyrkantsrör och hjulaxeln är 50 mm rundrör..

Väldigt tacksam för råd och funderingar :)

 

Mvh Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garanterat så behöver du en extra axel. Sedan så ska du nog se över dragarnordningen så den klarar högre vikter, de brukar ofta vara klent tilltagna och metallen i dem brukar vara av billig kvalitet.

Sikta du på att den väger minst 2500 kg då du säkert har massa extra utrustning och dem båtarna brukar vara tunga av all fukt de tagit in i skrovet.

Sedan däcken, se till att de inte är gamla och spruckna för då kan det sluta med förskräckelse. Själv har jag byggt några båtvagnar och brukar alltid ta till lite extra för att vara på säkra sidan.

Svårt att ge konkretiserade råd när vi inte har en bild på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle Bayliner dra in mer fukt i skrovet än nån annan båt?

 

 

90x50 balkar låter som under klenaste laget. Godstjocklek? Man kan ju enkelt förstärka genom att svetsa ett fackverk av klenare balk på nuvarande balkar.

Vad har stått på vagnen innan?

Däcktyp?

 

Som ovanstående skriver. En bild hade gjort susen samt räkna med en hel del extravikt utöver båtens torrvikt. Plus trailerchassiets vikt också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som regel brukar båtägare lägga till en hel del när dom uppskattar sin båtvikt, och gäller det båten på TS avatar så skiljer sig inte TS från mängden.

I princip är det hjulaxel och hjul som ska klara hela båtens tyngd, draget belastas bara av kultrycket. mindre än 100 kg om båten är korekt lastad.

Här blir det bara spekulationer då vi inte har en aning om hur TS vagn är konstruerad, är det ett hemmabygge eller något mera proffsigt bygge. Förlåt alla duktiga hemmasvetsare det finns proffsiga hemmabyggen med.

Några bilder skulle underlätta rådgivningen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag nog lagt på ett ton på torrvikten utöver chassiets och axlars vikt.

Extra grejer som monterats under åren. Varje tur med båten så blir de något som stannar kvar. Plus bränsle mm. Och som sagt glömt inte vikt på chassiet och axlar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt man kör grejer till båten hela sommaren, aldrig något därifrån.

Jag har våg på kranen, det har aldrig hänt att någon båt varit tyngre än vad ägaren uppgett vid beställning, alltid tyngre bredare och längre.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt i ovanstående inlägg.

Du måste svara på motfrågorna (tex godstjocklek) och även visa någon bild på vagnen, så vi ser om det finns tvärstag mm,  detta för att vi skall kunna ge relevanta svar.

Allmänt så verkar axeldimensionen rundrör 50mm som väldigt klent. Sedan undrar jag vilken spårvidd är det på axeln och hur långt det skall vara mellan axel och dragkopplingen, Har du tänkt dra efter bil (Jeep) eller traktor. Är det efter en jeep så måste du balanser rätt bra så att kultrycket blir mellan 60 - 100 kg.

Men generellt anser jag att man hellre överdimensionerar än underdimensionerar. Den skall inte bara hålla ....den skall helst var så vridstyv att stödpunkterna inte deformerar skrovet när vagnen rullar över mindre ojämnheter på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till min båt som nog väger ungefär som din så har jag gjort en vagn i 2st 100x100 I-balk (HEA/HEB-balk). På den har jag två fasta hjulaxlar med vanliga bildäck (typ 205/65/15). Hjulaxlarna är även de i I-balk 50x100, enkel över hela bredden och dubbel på höjden där belastningen är som störst. I ändarna sitter axeltappar specade för 1000kg/st.

Trots att godset i min vagn är rejält mycket kraftigare än din så flexar även den av belastningen. Eftersom axlarna är fasta så kan i vissa lägen den mesta vikten tas upp av bara den ena hjulaxeln och jag kan lova dig att det syns på däcken. Om man svänger då så ser det ut som att däcken ska kränga av fälgarna.

Även om man vid stillastående har ett helt ok kultryck så kommer vid ojämnheter i vägen och vid inbromsningar kultrycket att variera kraftigt (jag vet av erfarenhet). Även draget mot bilen behöver alltså vara ganska kraftigt, jag fick förstärka detta efter första provturen.

Jag tror att din vagn är alldeles för klen. En snabb koll anger vikten på din båt till 2360kg, med fasta axlar och ett gupp i vägen så kan nog den belastningen dubblas. Då tror inte jag att en hjulaxel i 50mm rundrör håller.

Men lycka till!

/Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja man ska inte stirra sig blind på materialdimitioner, viktigare är hur man urnytjat materialet.

Med en bra konstruktion behöver man inte några enorma dimitioner, utan kan få en lätt och styv konstruktion med klena material.

Vi har ju inte fått se några bilder ännu så att spekulera tillför inget vettigt.

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få en stabil båtvagn till enn så pass stor båt krävs bra tjocklek i godset på balkarna. Går att pruta lite om man bygger ett fackverk. Hjulaxel med rundrör  är bara att glömma går åt en rejäl fyrkantsbalk och rejäla axeltappar om du ska köra singelmontage.

Jag vet vad som händer med för klen balk och tung båt. bif en bild på mitt bygge. efter mod. av axelbalken så funkar kärran rolex.

post-4082-1394237351,5722_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS kanske inte är så intreserad 2 inloggningar sedan 2005.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det inte väldigt svårt att bottenmåla med detta nät av balkar och rör?

Sen undrar jag om inte kulttrycket blir jättehögt med tanke på att bakaxeln sitter så långt bak på trailern...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...