Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
crabfish

Strategi för säkrare fritidsbåtsliv

Rekommendera Poster

Transportstyrelsen har fått regeringens uppdrag att ta fram en strategi för hur antalet döda och allvarligt skadade inom fritidsbåtstrafiken ska kunna minska i enlighet med regeringens mål för säkerhet. Etappmålet till år 2020 är att antalet omkomna inom fritidsbåtstrafiken fortlöpande minskar och att antalet allvarligt skadade halveras mellan 2007 och 2020.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Nyhetsarkiv/Sjofart/Rapport_sakrare_batliv_2020.pdf

 

Att utifrån analysresultaten sätta in lämpliga säkerhetshöjande åtgärder. Det kan handla om de vanliga budskapenom beteendeförändringar, flytvästanvändning, nykterhet och gott sjömanskap. Det kan också handla om att det kan behövas en förbättrad infrastruktur i form av sjökort, farleder och sjömärken. Kanske kan räddningstjänsten behöva förändras,  båtarna kan göras säkrare etc.

 

Min teori

Troligen kommer vi få en ny sjölag som kompletterats på ett antal punkter och sedan massiv övervakning att vi eftelever detta.

Områden jag antar kommer bli fokus på

-Någon form av båtkörkort

-Krav på flytväst

-Båtregister för enklare identifiering av båtar

-Ökade krav på säkerhets om bord, elsystem, bränsle, brandsläckare osv. 

Krav på årlig kontrollbesikning tror jag dock inte blir genomfört utan kommer bli då KBV och polis får möjlighet att via slumpvisa kontroller liknande som för bilar.

Vi får se vad som blir resultatet.

 

Läs gärna Strategi säkrare båtliv 2020 som jag hänvisade till här ovan.

Att den kommer genomföras är självklart eftersom man stoppar in ett antal miljoner i utredningen och då måste man få valuta för pengarna annars är det någon som får lämna sin plats hen har idag. \yes\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_up.gif\ title=\yes\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din teori verkar bra, hoppas det blir så! Hoppas också att det blir obligatoriska alkolås på alla båtar.😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....som på bilar ! Lite mer kvalitet i inläget, tack :-) Så..Personligen är jag för någon typ av kompetensutvecklig i båtlivet , varför ....jo för att jag själv har både förarbevis samt skepparexamen, JO..skepparexamen! Flytvästen är nästan alltid på , nykter när jag kör båten .....så , ja är på ! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkolås är nog lite orealistiskt men en hel del annat går säkert göra. Vore trevligt om vi kunde låta alkoholfrågan stanna i de strådar som redan finns för sådant och fokusera på övriga delar för ökad säkerhet.

Det flesta jag räknat upp är inget nytt och har varit på gång tidigare.

Förhoppningsvis sätter man inte 18 år som åldersgräns för att köra båt vilket har varit på förslag tidigare.

Dock kommer de ha svårt att lagstifta om omdöme vilket troligen är en av de viktigaste punkterna för säkerhet på sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas jag med. Det ska inte gå att hälla för mycket etanol i tanken, motorerna mår inte bra av det.......;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå eller? Du är väl den sista här på forumet som skall uppmana om att låta alkoholfrågan stanna i de trådar som redan finns för sådant...årets klavertramp Harry😆

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåja, var sak på sin plats. Och var passar spriten bättre än i just ett spritkök? :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lagen har vi redan (0,2) och kommer troligen inte bidraga så värst mycket utan nu fokuserar vi på alla nya lagar som behöver tillföras. för att nå målet med halverat antal olyckor med dödlig och allvaliga skador.

Så sluta dribbla med alkolås vilket bara är trams, kommer aldrig införas.

Gasol och spritkök samt diverse värmare kan nog räknas till risker speciellt då folk sover på båtar med någon form av öppen låga och omkommer av koloxidförgiftning men kommer nog långt ned på listan Transportstyrelsen kommer lägga fram.

Dock komer det krävas ett brett batteri med lagar för att halvera olyckorna. (min åsikt) 40 omkomna förra året varav några med över 1 promille trotts lagen. De kommer man inte åt med nya lagar. Alltså får man försöka få tag på de andra olyckorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat.

Det är rätt intressant att regeringen lägger så mycket krut på det här. Det saknas ju gubevars inte problem i det vanliga samhället, vilket jag ju tagit upp vid några tidigare tillfällen.

Förmodligen är det som du säger Crabfish, att ganska snart kommer kravet på registrering tillbaka, för vår egen säkerhet.

Sedan kommer man att köra en realityserie i kanal 5 eller liknande, där våra hjältar KBV jagar stulna båtar, men gång på gång får tji eftersom det inte finns något båtregister.

På så sätt förstår ju var och en (?) att ett båtregister är absolut nödvändigt för vårt eget bästa. Men.....detta register måste ju fiansieras  och då är det ju inte mer än RÄTT att båtägarna själva står för den kostnaden genom en registreringsavgift.. Som simsalabim kommer att förvandlas till en båtskatt... Som naturligtvis nästan hela svenska folket kommer att applådera i opinionsundersökningar......dvs de som inte äger någon båt.

Och naturligtvis kommer det att finnas människor här på forumet som bara älskar att få betala ytterligare en skatt, (Det är häftigt att betala skatt!) och som kommer att framhäva detta båtregisters oerhörda förträfflighet..

 

Någon som känner igen mönstret i min lilla hypotes? ;-)

post-22515-1394237320,9187_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

labbibia

 Déjà vu nej mera verkligt än så.

Sedan blir det så att säkerheten skall kontrolleras av KBV och polis så blir det bordning med kontroll av båtarnas säkerhet. Självklart kommer KBV jubla för att våldgästa svenssons i sina båtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Tyvärr allt för väl suck...

 

(nu blev det rätt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu visar du din rätta sida...du vet inte ens vad du själv skriver i tråd efter tråd efter tråd efter tråd.. Du tyckte att vi skulle hålla trådarna fria från 0,2 om dem inte i ursprunget handlade om detta och det var det jag vände mig emot, du har ju själv tagit upp det i ett otal trådar som inte handlat om ämnet, men det har du tydligen glömt då det endast är din tolkning som gäller, du är sorgligt patetisk Krabban!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spriten enligt min uppfattning passar perfekt i ett glas för att inmundigas EFTER FÖRTÖJNING...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig fullständigt.

Skulle aldrig drömma om att dricka starksprit i samband med framförande av båt. Inte ens utspädd som grogg. Gjorde jag inte före 2010 heller, det är här det verkar finnas ett glapp i kommunikationen mellan förespråkare och motståndare.

Jag tror faktiskt att det ytterst få, om ens någon, förespråkare som tycker att det är ok att häva i sig sprit i samband med båtkörning?

Sprit är verkligen skit  (åtminstone innan man ankrat upp)! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men en snaps är väl ungefär som en öl eller? En GT gjord på en fyra gin är väl lika jävla samma som en starkbira på att minska reaktionsförmågan, eller är inte alkohol alkohol längre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkohol , är ordet ! Sprit är bara en förenklad form av aklohol ..:-) Hoppas Ni fattar ...! Jag dricker hellre ett glas Amarone, än nubbe med Explorer ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har på forum ställt frågan om någon form av obligatorisk besiktning av fritidsbåtar. Påfallande många är för detta, förutsatt att det är realistiskt, tex att gasolsysteet ska besiktigas vart 5:e år, rigg var 10:e osv. Försäkringsbolgaen borde hade ett visst intresse i detta.

Båtregister sägs att polisen och försäkringsbolagen vill ha. Bra, hur svårt kan det vara för försäkringsbolagen att ordna detta för några tior om året? I USA finns en diskussion om att chip-märka båtar för att lättare kunna spåra dem. Annars är ju risken att SXK vill ta hand om registret för att tvångsansluta fler.

Båtkörkort i den form som Lars Högdahls utredning föreslog är vettigt. Att kräva en enkel kompetens för att få ge sig ut med en lite större eller snabb båt är ju ett sätt att visa att int vilekn idot kan ge sig ut på sjön hur som helst. Väldigt många av de olyckor som sker beror på bristande kompetens.

Sen behövs absolut uppdaterad sjömätning av områden där fritidsbåtarna rör sig. Släpp in fler privata aktörer, typ Hydrographica.

Alkohol är inblandad i för många olyckor så någon liberalisering i den frågan kommer aldrig att ske. Antagligen blir det mer resurser till övervakning och troligen kommer 0,2 gränsen på sikt även gälla mindre båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att gasol och andra värmekällor borde vara av intresse för försäkringsbolagen att de är kontrollerade regelbundet. Men för att slippa olika krav där ena försäkringsbolaget har det som krav och det andra inte vore bättre med ett gemensamt krav från våra myndigheter.

Angående försäkring borde den vara obligatorisk liknande den trafikförsäkring för bilar. Då finns det någon som kan ta ekonomiskt ansvar för eventuell skada på annans båt. Ofattbart att detta inte redan är infört.

Ett båtregister kan knappast kosta mycket om det sköts via internet och vi slipper massa blanketter som skall skickas ut. Finnansiering finns redan i form av bränsleskatter som motsvarande bilar skall gå till vägarar. Vi båtägare betalar redan sådan skatt så pengar finns.

Troligen en intressant utveckling för att nå målen till 2020

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Register över båtar har redat testats och det skrotades efter ett antal år, eftersom det inte var hållbart. 

Att gasol och sprit skulle vara spelciellt farligt har jag svårt att se. Enda gången det är farligt är när man har en uråldrig installation. Gasol sitter ju i alla husvagnar oxå - vad är skillnanden? Kan det vara att husvagnar besiktigas?

Att kontroll besiktiga alla båtar skulle kosta samhället enorma pengar eller båtägarna detsamma. Idag finns det inte heller något tydligt regelverk för vad som är ok eller inte. Vissa detaljer har blivit reglerade, som att man inte får montera en värmare i motor utrymmet - längre. Men om det är en gammal installation då? Skall den inte få vara kvar? Det är ju så det funderar i stora världen utan för havet - om en instalation är gammal så får den vara kvar, skall man nyinstallera så skall man följa de senaste regelverken. Visst jag ser vitsen att båtar blir besiktigade och i bra skick, men vem skall bekosta detta? Båtägarna? Tänk på att det skulle krävas en armada av besiktningsmän som skall jobba vår och höst med detta.. Efter som isen ligger på vintern och dom oxå vill ha semester på sommaren.. Ren idioti att vara för strängare och helt onödiga lagar. 

Innan GPSens tid fungerade båtlivet galant, med alkohol i kroppen.. Varför? Jo för att kleti och pleti inte var ute på sjön. När GSP med guide funktioner kom så tyckte alla att dom kunde vara ute på sjön, utan stort intresse i sunt förnuft och sjölagens grundpelare. För att DÅ stävja alla idioter som inte fattar något så skall det regleras hit och dit. 

Det enda som i mina ögon är vettigt är att isåfall kräva körkort på sjön - så får man se vem som är intresserad av att införskaffa sig lite kunskap utöver manualen till garmin gps:en.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Nu får jag nog på nöten men det får jag väl ta då.

Felet är att massor med folk har blivit med båt

Å som det skriv ovan, så har GPS-en gjort det lättare att sätta sig i situationer som man skulle ha undvikit annars.

Förr, på farfars tid, när jag själv var ung och grön och oerfaren så växte man sakta in i båtlivet under ledninga av gamla sjöbjörnar som har varit med ett tag. Nu går en massa folk och skaffar sig båt, (OBS jag missunnar dem inte!) sedan går de en ABF kurs å tar Förarbeviset och gasar ut på det blå. Men sedan blir det inte blått utan grått för ovädret kommer och det skiter sig. Å då blir de lila....i facet.

Ja men då ropar man på hjälp. På körkort, på flytväst på fan och hans moster i tron att det skall hjälpa nästa gång. Man går med i SSRS betalar för att döva samvetet , min båt är kontrollerad, gasen besiktigad, jag har båtkort och betalat registeravgiften osv. Så NU kan jag gå ut igen.

Ha!

På havet bestämmer naturen och det är endast ens egen erfarenhet och kunnande som man har att tillgå. Det har man inte skaffat.

Lösningen är inte att göra båtlivet dyrt så hälften lägger av. Inte heller att  skicka folk på kurs. Man måste lära sig the hard way under ledning av erfarna som varit med. Det var ju så vi som är äldre idag har lärt oss. Här finns det en enorm uppgift för båtklubbarna.

Det är inte flytväst som behös utan att lära sig balanser och vara vaksam på båtens rörelser. Det är inte bombroms som behövs utan att vara beredd oavbrytet på båtens rörelser och veta var man står-sitter. Det är inte GPS som behövs utan att läva av havet och se en bränning med ögonen å styra undan, naturligtvis har man då även sjökortet i minnet, inte på skärmen. Det är vinden i ansiktet som bestämmer att det är dags att reva samt ögonen som ser vågorna och ev kompletterad med radio-väderraport. Inte vindmätaren som visar något på skärmen. Osv. Den kunskapen erfarenheten får man inte på Förarkursen. Man måste pröva själv. Om man aldrig tar bort stödhjulen kommer man att kunna cykla suveränt ...men bara på 3-hjulingar.

Hoppas kommande sommar bjuder på bra seglarväder. Vis ses därute någonstans då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman, vad tror du blir innehållet i åtgärdspaketet från Transportstyrelsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Jag ska inte uttala mig, jag har ingen båt. Jag har ett registrerat skepp och jag har körkort för skeppet. Jag har även körkort för motorn, VHFen, Amatörradion, Marinradion.

Dessutom har jag ett väl fungerande serviceschema för mitt skepp så den inte förfaller och att alla säkerhetsdetaljer hålls upp to date.

Och tänk jag har inga som helst problem med något av detta.

Jag kan se ett problem med båtkörkort. Är båtkörkortet ett utbildningsbevis så kan det inte återkallas. Är det ett körkort för att få köra/segla båt så kan det återkallas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon form av kunskapskrav borde ställas för i princip alla båtar.

Man upptäcker ibland skrämmande dålig kunskap hos en del man möter i hamnar. Tex de som tex aldrig gått en kurs, det är synd eftersom tex Båtunionen har utbildning för många olika inriktningar som ger både bättre insikt om sjövett, säkerhet samt kunnande om sjöregler och att förstå sjökort. Men även praktiska kurser som är bra och relativt tillgängliga.

Pålagor i övrigt hoppas jag inte blir av. Att ha flytväst, livsele eller åldersgräns tycker jag inte är rimligt att ställa som ett krav som sedan KBV kan driva till orimlighetens gräns.

Därmot borde det finnas krav på att flytväst finns i båten och att sjökort finns vid färd utanför de innersta öarna.

Angående drunkningsolyckor är det väl forfarande så att de flesta inträffar i insjöar och andra lugna vatten, så därför har jag svårt att förstå hur tex ett båtregister eller andra kontrollåtgärder skulle kunna innebära någon större förbättring av den statestiken.

Det är i huvsak en fråga om omdömme, små båtars sjövärdighet och att använda flytväst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Crabbis...

..tror att innehållet blir ett goddag yxskaft. Politikerna måste visa tänderna så de ger uppdrag till höger och vänster så de kan säga att vi har tagit i den biten. å Transportstyrelsen som älskar sig självt och sin nya roll och befogenheter måste ju visa att de gör skäl för pengarna men i praktiken tror jag faktiskt inte att det kommer ut något nytt alls.

Det blir i bästa fall en lag att om båten har fyra kojer skall det finnas 4 västar, skit samma vilken sort. Den lagen kan jag leva med. Värdelöst.

Du Hemingway, jag tror väldigt många andra sköter åsså om sin båt och har körkort av rätt sort. Vad är det du ville säga egentligen?

Om vi skall skämta vidare så fudnerar jag på att registrera min segelbåt som segelfartyg. jag har behörighet att framföra en sådan. Sedan blir det kul när KBV (höl på skriva KGB oups...) skall kolla kortet. Jag har ju det fast det inte behövs för den är för liten fast det är ett fartyg så....oj..... vad kul det blir. å sedan får de tji när jag blåser för jag tar inte ens en öl på sjön. Skall kanske rösta för ett återtagningsbart körkort så jag kan få köra min segelbåt.

Annars är det roligare att segla henne.smiley

Förslaget ovan om att ha sjökort när man är lite längre ut. Tvärtom. det är i innerskärgården alla trängs och går på grund. De som går längre ut har redan sjökort och erfarenhet. Dessutom är det liksom lite mindre med stenar för att ta helt slut ute på  havet. De som är osäkra skall hålla sig mellan de röda gröna pinnarna. Så vet vi andra var vi har dem och slipper ha dem i vår väg.devil

Om vi sedan sätter eltrådar, isolerade med special på pinnarna, så kan man likt en trådbuss följa leden. Det blir ordning i leden, vitsigt, för ingen kan köra fort och ingen kan gå vilse och ingen kan smita från skatten för då stänger man strömmen till den båten. Ingen går nära fågelskydd och ingen skitar ner med fula motorer allt går ju på el. Dessutom vet de hela tiden var man är så det är lätt att kolla Svenson.  Han kan inte sjukskriva sig och ligga i båten samtidigt.

Vadå tokigt och hemskt? Den som har rent mjöl i påsen har väl inget att frukta?angel

Asch, akta er så inte StoreBror kommer på dessa tankar. Han har alldeles för mycket att säga till om redan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Det ska bli väldigt skönt att lämna landet nästa år, inte minst när man läser alla kapten nemos inlägg i den framtida visionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman

citat

..tror att innehållet blir ett goddag yxskaft. Politikerna måste visa tänderna så de ger uppdrag till höger och vänster så de kan säga att vi har tagit i den biten. å Transportstyrelsen som älskar sig självt och sin nya roll och befogenheter måste ju visa att de gör skäl för pengarna men i praktiken tror jag faktiskt inte att det kommer ut något nytt alls.

Det blir i bästa fall en lag att om båten har fyra kojer skall det finnas 4 västar, skit samma vilken sort. Den lagen kan jag leva med. Värdelöst.

 

Jo risken är stor att du får rätt. Hittills har vi inte sett till något vettigt från våra politiker. De ville visa kraftfullhet när de införde alkolagen men då det är uppenbart att effekten är försumlig vill de gömma sitt misstag i ytterligare nya lagar. Detta har Transportstyrelsen fått i uppgift och även de hade hoppats att en del löst sig med alkolagen men där blev det bottennapp.

Våra politiker har redan haft en del vettiga saker på gång men slarvat bort dem helt.

Själv tror jag numera på en form av teoretisk kompetenskrav som ett minkrav. Viktigt är där kunskap om sjölagen så det blir klart för de som kör båt att de faktiskt har en hel del ansvar. 

Ett sådant bevis borde vara av typen att det måste förnyas med viss tidsrymd eftersom en hel del kunskap går förlorad med åren.

Själv tidigare varit tveksam till denna form av båtkörkort men med vetskap om hur många som inte känner till vad som ställs för krav på förare av båtar så vore det nog bra.

Varför inte kräva att alla politiker ska kunna sjölagen FÖRE de röstar igenom massa nya lagar om sjön.

Finns säkert en del som behöver kompletteras men då viktigt att man har fakta till sådanna beslut. Flytvästlag som diskuteras i en annan tråd verkar Livsräddningssällskapet ha en del belägg för så den borda nog vara lämplig. Speciellt då våra granländer redan infört en sådan. Kan vara bra att ta hjälp av andras erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Crabbis!

Det du skrev om att politiker borde ha tagit  båtkörökortet själv, dvs att egentl vara kunniga, innan de stiftar lagar...

Vet du... det där köper jag direkt!

Kan tänka mig att utvidga det till alla områden och lagar, sakkunskapen måste gå före politiska svammel och poänger. Men det är väl en utopi att drömma om det.

Annars måste jag tillstå att när jag började segla vid 16 års ålder på en Skärgårds 30:a i Mälaren så var jag förvånad över att det inte krävdes någon som helst kunskap.Det var lika för att köra moppe på den tiden. En kompis körde en snabb motorbåt som en galning men det var helt lagligt. Men han blev tagen i örat av andra vuxna som sade ifrån. Detta med att vi andra vuxna säger ifrån har samhället slutat med. På gott å ont. Mest ont.

Så visst vore det bra i.o.f.s med någon obligatorisk kurs så man vet att den man möter på sjön har åtminståne reda på väjningsreglerna. Men jag törs inte säga det högt här på MG. Trots min erfarenhet och sjövana så gick jag därför helt frivilligt i slutet på 70 talet och läste in Förarbevis, samt den tidens Skepparexamen på KA5 i Härnösand. Examinerades av självaste högsta hönset på KA5. Det kändes tryggt. Fast i sanningens namn, det jag egentligen lärde mig var ju navigation utan landsikte, med bara bestick. Å det var BRA! Sedan dess håller jag minituöst reda på exakt på fläcken var jag är kontinuerligt ombord. Tappar jag positionen stannar jag båten å går inte vidare förrän jag har säkrat den igen. Just det har jag övat med våra barn när vi har seglat. Stannade båten och gick inte vidare förrän de kunde peka ut på kortet var vi var.

Trådarna flytfäst och denna tråd tycker jag hänger ihop för båda har med säkerheten att göra.

Ang gasol samt annan besiktning för båtar. Bilarna, dvs husvagnarna o husbilar ,gasolen, har man slutat prova på Bilprovningen sedan 2009. Så hur skall man kunna införa obligatorisk koll på båtar då?

Nånting som vore bra att Sjöfartsverket släpper alla kort fria samt alla uppdateringar gratis. Så folk kan uppdatera samt skaffa aktuelle kort till sina GPS. Detta oavsett vilket program/plotter/dator/GPS man använder.  Amerikanska kort är gratis. Man betalar bara bokstavligt talat tryckkostnaden. En struntsumma. Så var det i vart fall när jag var i USA-Mex-golfen senast.

Mvh

Kalman

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju önska att de nya lagarna baseras på någon form av forskning och evidens och inte bara det vanliga tyckandet och moraljagandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalman

Du skriver: Å det var BRA! Sedan dess håller jag minituöst reda på exakt på fläcken var jag är kontinuerligt ombord. Tappar jag positionen stannar jag båten å går inte vidare förrän jag har säkrat den igen. Just det har jag övat med våra barn när vi har seglat. Stannade båten och gick inte vidare förrän de kunde peka ut på kortet var vi var.

Men inte är det så noga att veta exakt var man är. Huvudaken är att veta exakt var man inte är. Något hundratal meter hit och dit spelar ingen roll, bara man håller sig borta från grynnor smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...