Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gantika

Lag om flytvästar

Rekommendera Poster

Eftersom jag är myndig så ska jag väl ta åt mig en del av äran för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Vill folk drunkna, låt dem. Vi är ju fria människor...

Vi har varsin patronförsedd seglarväst samt västar till dem som är gäster ombord. Utöver detta 1 säkerhetssele på taket samt 2 lifesavers fwd och 2 dito aft.

post-10022140-1394237322,558_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt!

Upplys gärna om risker och hur de kan minimeras men, 

LÅT OSS TA BESLUTEN SOM GÄLLER VÅRA EGNA LIV!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, om det finns delade meningar om det så kan ju dessa delade meningar lika gärna omfatta att man måste äga en flytväst, kanske tom någon gån ha hyrt en flytväst.

Det får väl ändå förutsättas att om man pratar om livräddning och säkerhet till sjöss samt tycker att en flyväst markant skulle öka säkerheten menar att flytvästen skall vara på?

Jag har utomordentligt svårt att tänka mig att de avser att en flytväst i garderoben där hemma hjälper om man trillar överbord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Riro

Så Du menar att i händelse av att någon hamnar i vattnet med eller utan flytväst så ska MRCC fråga om de vill bli räddade av Sjöassistans eller SSRS. Varje individ ska ju ha rätt att bestämma över sitt eget liv? Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va kul du är nu, hahaha.

Läs inläggen jag hänvisat till samt kolla gärna upp lagar om detta som finns i våra grannländer där lag om flytväst finns.

Givetvis är skyddet högre med en flytväst på. Det är därför alla sitter med flytvästen på när de äker flygplan.

Ett steg i rätt riktning är att det finne en väst i rätt storlek till de som ska färdas i båten. Min åsikt.

Svårt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur en flytvästlag kommer att se ut, om den öht kommer, återstår ju att se men jag tycker det vore intressant att se hur SLS uträkning skulle sett ut om flytvästar hade funnits ombord, men inte på.. Siffrorna bör ju bygga på att de omkomna kunnat räddas om de ANVÄNT flytvästen.

Grrr, hittar inget bra sätt att uttrycka mig på men vad jag menar är

Hur många av de döda hade haft möjlighet att sätta på sig flytvästen -och därmed i 8 fall av 10 klarat livet- när olyckan redan var ett faktum? Alltså, om västen inte varit på men funnits nerstuvad bland all annan bråte s.a.s. när de ramlat i, båten slagit runt eller vad det nu kan vara som hänt.

Av detta resonemang bygger jag min åsikt att om en lag om flytväst SKULLE bli verklighet, så utgår jag från att den också ska vara på. Oavsett om jag gillar det eller inte. Eftersom jag TROR att västen bör sitta på för att kunna vara av värde i en akut situation. För SLS kan ju inte bara ha tagit antalet förolyckade och ansett att de i alla aktuella fall skulle haft tid att sätta dem på sig om de låg i ruffen?

Rörigt, jag vet.. men kan fn inte formulera mig bättre idag (heller)

EDIT: Försöker mig på ett förtydligande: Vid hur många av de dödsfall som SLS listar saknades västar HELT? Alltså, inte bara påtagna. För om lagen inte kräver västen på, hur vet man då hur många liv som skulle kunnat räddas om västen ligger i ruffen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar sitta på flytvästen. Den lär visst ligga under stolen.

 

Brukar du sätta på flytvästen? Jag visste inte att man skulle ha den på under flygningen. Lagbrytare av ren bekvämlighet. Samma ombord förresten utom när det behövs. Har förresten alltid tyckt att fallskärm vore mer naturligt på flyget men de är väl för skrymmande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du menar, KillerBoo.

Hade flytvästen varit med i båten, hade den då använts till 100%? Hade alla följt lagen och tagit med flytvästen?

...eller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ så ja... fast med tillägget Hur många av de som omkom hade västen med i båten, men inte på. :)

Menar i slutänden alltså: Finns det öht någon mening med lag om flytväst om den i lagens mening lika gärna kan ligga undanstuvad, med lika lite nytta av den i en akutsituation, som om den ligger kvar på Hjertmans hylla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår hur du tänker. Som jag ser det kan man hamna i vattnet på två sätt. Antingen ramlar man i, eller så sjunker båten. Ramlar man i, ja då är det svårt att hinna få på en undanstoppad väst. Men, om båten sjunker hinner man gott och väl.

Jag tycker inte man ska skriva folk på näsan och tvinga på dem västar, där räcker det med informationskampanj. Men, man ska helt klart se till att det faktiskt finns hela flytvästar i rätt storlek i båten till alla som är där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta lite nu....tänk er att ni inte är födda i trygghetsknarkarnas hemland Sverige, tänk er att ni inte behöver visa er rediga och duktiga för grannen eller barnens lärarinna, ni behöver inte framstå som ansvarsfulla. Ni behöver inte gilla olika, ni behöver inte ha rosa eller vad det kan vara för färg - band, ni behöver inte ha cykelhjälm...

Är ni där?

Nej tänkte nästan det, många är så indoktrinerade av feghet inför grupptrycket att det är svårt, omöjligt för en del. Det tar tid att inse att man kan vara individ och uppvaknandet är inte alltid angenämt. För er som kan ana känslan av frihet - ät detta resonemang

I vårt land är du med och röstar fram den lagstiftande församlingen - riksdagen. Du ansvarar alltså för lagstiftningen. Eftersom jag är fri upplever jag det som starkt motbjudande att du överhuvudtaget kan få för dig att stifta lagar som rör mitt privatliv. Om jag vill drunkna till sjöss så har du inte alls med det att göra. I ljuset av det är det lätt att inse att skendebatten om hur många liv som räddas eller annan statistik är irrelevant. Mitt privatliv står över det. Jag vill inte räddas av någon annan än mig själv och efter eget förstånd, hur illa det än må vara ställt med den saken.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag är inte helt oreserverat för flytvästtvång (tvingande att ha den på alltså) men kan tycka att om man nu inför ett tvång alls (på eller med i båt) mot underlaget att 8 av 10 skulle överlevt så undrar jag lite spontant hur många av de drunknade som drunknat just pga av att båten sjunkit..? Har just ingen koll alls på statistik i allmänhet, men undrar hur många som drunknat när båten gått under jfrt med hur många som drunknat i övriga olyckor..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Ärligt talat är jag inte heller för en flytväst lag. Självbevarelsedriften borde se till att den som vistas vid vatten där det finns en fara också borde för sin egen skull ha en fytväst.

Hur motiverar Ni att Era barn och hunden ska ha flytväst men inte Ni själva? Jag väntar nu på alla ursäkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hunden har inget att säga till om, anv flytväst t honom, men enbart för handtagets skull. Svårt att få honom ombord utan det. Ungarna.. Tja, 3 av dem är tillr gamla för att få förtroendeet att själva avgöra. Den 4e ska ha väst när jag själv har det, samtliga måste alltid ha livlina när de är i sittbrunn/på däck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå

 

Många svar på denna fråga, men en ny lag till det förstår inte jag mig på alls.

 

Det är nämligen så att lagen alltid har funnits, befälhavaren skall tillse att det finns flytvästar, räddningsutrustning till samtliga ombord, och det är han som är yttersansvarig ombord.

 

MÄRKVÄL FLYTVÄST SOM VÄNDER EN PERSON MED NÄSAN UPPÅT OCH INTE EN SÅKALLAD SEGLARVÄST.(ser väl kanske snyggare ut)

 

själva bär vi alltid flytväst när vi är på däck.

 

Arbetat hela livet på olika offshore konstalationer.

 

C.N

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På våran båt har man flytväst  om man vill.

Brukar ha det om det är dimma eller mörkt och kallt i vattnet.

Annars inte.

Och hunden har ingen,men sele för hantagets skull.

Och jag tror inte att en flytvästlag skulle göra någon större skillnad i 

olycksstatistiken.

Bara mera strul särskilt om man var tvungen att bära den hela tiden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transportstyrelsen har fått i uppdrag att till 2020 skall antalet omkomna och allvarligt skadade på sjön halverats.

 

1. Tror ni en lag om flytvästar kommer finnas med i nya lagar för att nå detta målet?

2. Hur tror ni denna kommer vara utformad om flytvästar?

 

Mitt egna svar på 1 är JA och på 2. Att den alltid skall bäras oavsett båttyp då båten är under färd och vid fiske. Även att minderåriga måsta ha flytväst av typ räddningsväst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det blir något flytväst tvång.

Möjligen att den ska finnas med i båten men jag tror inte det heller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

crab

Bryr mig inte. Jag är inte här då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lag kommer nog så småningom

Tror dock inte den specificerar typ av väst samt att väst ska finnas, dock inte påtagen. Vilket gör att antalet drunknade troligen inte minskas så drstiskt som man trodde innan. Vilket i sin tur troligen medför att någon stackare kommer att viga sitt liv åt att förklara att det nog var ett ickeproblem ändå ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas du bara hade otur när du tänkte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Jag har faktiskt halkat på bryggan och drattat i vattnet utan flytväst och det var fan nära att gå åt helvete. Därför har jag numera ingen flytväst men istället spikskor när jag beträder gummibåten, för att inte halka en gång till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det kommer att komma ett (eller flera) förslag om flytvästlag. Sedan kommer det att utredas väldigt länge, ett kompromissförslag som ingen är nöjd med kommer att komma fram, vilket sedan röstas igenom. Typ att man måste ha flytväst i båten på båtar under en skitkonstig gräns, och över gränsen ska det finnas med och användas då risk för drunkning föreligger som ingen fattar hur de ska tolka.

Eller något liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad det är så konstigt med en flytvästlag. Använder alltid flytväst. Dom självutlösande räddningsvästarna märker man ju knappt att man har på sig. Har gått in på Utö värdshus i flytväst eftersom jag glömt den\blush\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/embaressed_smile.gif\ title=\blush\ width=\20\ /> Det är väl inte farligare än bilbälteslagen, eller?

Vad är det som är så farligt med flytväst? fattar det inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var så man gjorde för något år sedan. Blev ingenting av det då man krånglade till alltihopa.

Enklast börjar man med ett krav på att flytväst ska finnas till alla och sedan är det upp till var och en att använda.

Då har vi kommit ett stycke på vägen till säkrare båtliv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...