Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gantika

Lag om flytvästar

Rekommendera Poster

Men om det blir upp till var och en att avgöra om man vill anv västen så blir det ju inget annorlunda alls i praktiken...? De som idag använder västen gör det ju av eget initiativ och i eget intresse. De kommer säkerligen att fortsätta med det men de som idag INTE använder väst, gör det ju inte sen heller eftersom det även då är upp till var och en att avgöra.. Så vari ligger den praktiska skillnaden i slutänden?

Känner man att man vill använda väst så gör man det ju redan liksom. Även om jag tror detsamma, att lagen nog kommer att säga att det ska finnas tillgängligt så tror jag inte det förändrar ett smack i realiteten.

Men som sagt, säger lagen att et ska finnas OCH användas så får man (över)leva med det, även om jag föredrar att inte ramla överbord alls

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

SeaRay

å alla andra som inte läst vad jag skrev.

Vad är det som är så farligt med flytväst?

Jo, 2 ggr har jag fastnat pga flytvästen och höll på att göra mig riktigt illa och ramla överbord.

Det kunde rent ut sagt gått åt hel..e.

Sedan dess har jag bara sele.

Men flytvästen har en fördel. Om jag trots sele hamnar i vattnet så kan SSRS fiska upp min kropp så de kan begrava mig. Utan väst kanske jag blir fiskmat eller dyker upp om ett par år som slamsor. Så västen har en fördel där.

Men dö av kylan gör jag vilket som innan någon överhuvudtaget hinner fiska upp mig, med eller utan väst.

En annan nackdel är att jag kan inte ta mig ombord ensam utan hjälp med västen på eller med våtdräkt eller sk  flytoverall. Testat! å jag seglar mycket ensam ombord.

(Det skulle vara om jag halkar på bryggan men då får väl även jag börja med spiskor då som en annan person skrev lite högre upp i tråden.)

För att slippa mer snack, jag har västar ombord. Alla måste bära dem om de är på däck. Eller sele. Å jag har övat med mina barn, fru, att plocka upp folk ur vattnet. Men jag kan inte plocka upp mig själv och ingen annan heller kan det trots övningar samt som sagt jag är ofta solo långt ute utan sikt av andra båtar som skulle kunna hinna fram i tid. Om de nu ens märkt att jag är i vattnet. Tar en aning längre tid bara med västen på innan jag fryser ihjäl. Det är allt. Men ombord kommer jag inte.

Därför SELE! Ingen väst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman: Även jag har ramlat efter att ha fastnat med västen/selen när jag skulle reva i kraftig vind. Dock har jag väldigt kort lina så det enda som hände var ett skrapat knä. Utan lina hade det dock varit kört. Med el utan väst, 20M från land i oktober utan en båt i sikte hade jag inte klarat mig länge.

Eftersom jag fiskar mycket och i väldigt varierande förhållanden använder jag vid lite kyligare väder/vatten även flytoverall. Inte så ofta fr segelbåten, men i lill-ekan, från isen, från land osv, när det finns minsta risk att falla i vattnet så sitter den på. Just eftersom jag använder overallen så ofta har jag testa lite olika scenarion och brukar varje vår hoppa i sjön, en ggn fr land, en fr lillbåten och en ggn från segelbåten. Från isen brukar doppet sköta sig själv eftersom isen sällan vill bära vid de första passen för vintern eller de sista på våren.. ;) Enda som jag upplever som svårt är att ta sig upp i lillbåten. Segelbåten klarar jag fint, till lands går det också bra och från isen så ploppar man ju upp så fint, knappt utan att hinna bli blöt genom overallen. Varför är det svårt att ta sig upp i din båt? Kort badstege eller vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Det är förvånansvärt att ingen i dessa diskusionsvilliga trådar väckt tanken på en lag som förbjuder användandet av flytväst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du läste min inlägg strax här ovan kunde du läsa om Finland och Norge

I Norge och Finland är det ett lagstiftat krav att flytvästar måste finnas i alla båtar. I Sverige förväntades en sådan föreskrift komma från Transportstyrelsen i år, men det har nu skjutits upp på obestämd tid.

 

Den stora skillnande är att man som passagerare på en båt alltid ska kunna ha tillgång till en flytväst i rätt storlek.

Sedan kan man själv avgöra att använda den eller inte.

Blåser det upp när man är uta kan man sätta på den.

Men givetvis gär den bäst nytta på.

Borde egentligen vara en självklarhet att man som ägare till en båt och tar med passagerare ser till att det finns flytvästar och att de används.

Dock tror jag vi får en lag om detta ganska snart och den blir säker av det mer komplexa hållet med hårklyverier om när den ska användas. Kanske man sätter för båtar som kan gå snabbare än 15 knop osv.

Nu spelar det mig ingen roll eftersom vi själva använder flytväst i vår båt. Dock inte när båten ligger stilla vid bryggan så vi får hoppas inte det blir en vansinnigt utformad lag med KBV som ska jaga oss för sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja se under vilka omständigheter dessa 40 olyckor her skett.

Vilka typer av båtar var det? Jag skulle tro att resultatet inte skulle vara det livräddningssällskapet önskar sig. Med resultatet att alla ska ha flytväst som vistas i båt.

Om det är en olycka som har skett, efter ett fall t.ex. där man hamnar i vattnet. Hur många har sjöräddningen hittat, som är medvetslösa och vid liv iförda flytväst. Kanske de borde förespråka livsele istället, så man inte hamnar i vattnet alls. Livsele på öppet vatten kanske kan ses som en större livräddande sak.

Janne i Täby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Kiler-Boo

Jag har sett det mesta i dessa trådar..... Därför var jag lite provokativ....kanske någon nappar på en sådan lag...Ha ha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

janne

Att 40 dött kan vi kanske hantera men hur många som räddas till livet på grund av att de haft flytväst får vi aldrig veta eftersom sådan statestik inte förs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

\smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

Vem är det som vågar sno bokstäverna i Hemingways inlägg! Retfullt också att folk kan hacka sig in och byta ut bokstäverna.

Störigt!

post-10022140-1394237331,3819_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du anser att om fakta inte finns så skall vi inte införa nya lagar.

Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...