Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Peter_K

14 sekundmeter

Rekommendera Poster

Förutom den där boken SAOL ger Google   388 000 träffar för sekundmeter och 439 000 för meter per sekund   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att ditt ursprungliga text var ett av de mer intresanta inlägg som du kommit med.

Som jag tolkade det var du ute med båten. Det blåste en massa men du hade en fin hösttur och alla begrep egentligen vad du menade. yes



Ja - åtminstone de flesta. cheeky

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter - nu börjar jag bli riktigt orolig. \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

Det är väl mycket vanligare att man säger tamp om ett rep än att man säger rep.

Tamp är ett allmänt vedertaget uttryck för ett rep. Se är det ju också vanligt att man kallar en tamp för ett taue (tåg). tamp kan ju också va änden på taue'et och det är också ganska vanligt att man kallar ett taue för en äne (ände).

På Bohus Malmön finns en del av sammhället som kallas för Tampen. Det motsvara ungefär det man på Smögen kallar Sluttet (slutet) Dvs slutet/änden på samhället.

Tore Karlsson - Evert Axelsons måg, kalls ju allmänt för Tore på Sluttet. Då vet ju alla var han ä född.

De ä tur att man e bohuslänning å språgar sô fölk begriber hô en sier. Men det gäller ju att kunna koden i språket, så man kan höra de små nyansskillnaderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer. 2012 kom gärna med mer sådant. Läsvärt och intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan stressa upp er lite med att vi som jobbar till sjöss (alltså på stora båtar som går över världshaven) inte är så noga...

När det gäller vind så är det knop som gäller, (även Beaufort, främst i Skeppsdagboken.) Knop är internationellt och alla vet vad det innebär.

När det gäller distans så är det Mil vi använder, ibland Sjömil.

Trossarna får heta Snören då och då.

Och så knyter vi fast vid förtöjningarna!

Hoppas era hjärtan klarar att höra detta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egen del har jag lättare för att man säger snören och knyter fast än att man försöker göra sig märkvärdig och helt felaktigt säger tampar och angöra, för så heter det på sjön....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad för vokabulär man anvävder naturligt beror ju på var och hur man växt upp.

Om jag skulle säga till en kompis att kan du ta det snöret och knyt fast båten med så är det inte säkert att han direkt skulle fatt vad jag menade. Säger jag däremot ta den taueänen â belägg båden så vet han exakt vad jag menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår det. Egentligen är det de som slår sig på bröstet och rättar de som säger linor det heter tampar på en båt som jag retar mig på, eftersom det som sagt är fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att anmärka på fackuttryck inom båtsporten och hänvisa till 1800-talsbegrepp för olika pryttlar ombord är duktigt bögigt och borde förbjudas enligt lag. Såh!

Visste ni förresten att levang kommer från begreppet lavemang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fackuttryck inom båtsporten?!! Aaaahahahha, du är för söt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, att märka ord är en mycket ynklig form av självförhärligande.

 

Stackars sate.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asg, den fick du till.devil Tror inte trådskaparen har ett gott öga till dig efter den formuleringen.surprise

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är så fint med det här forumet är att man får tycka vad man vill. Jag kan tycka att man gör sig löjlig genom att påtala för landkrabbor som många gör att det (felaktigt) heter tamp när man pratar om linor och rep på sjön. Du får tycka att jag är en stackars sate som tycker det. Jag kan leva med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Helt fel Crabfish: Känner man att man vill vara homofob så är det helt OK för min del. Jag bryr  mig inte det minsta - tro mig.

Nu tror jag inte att just SoumiBatti är homofob men jag log lite åt hans formulering. Andra må förfasas men jag, jag gäspar och världen snurrar vidare.

Det ska finnas plats till alla; till judesvin, arabjävlar, bavariaägare, rasister, rojalister, stockholmare, spaggar, blattar, seglare, ziggisar å så klart; bögar å fjollorna i detta forum.

* gäsp *

 

P.s. Glöm nu inte att rapportera inlägget om ni inte kan läsa mellan raderna!

post-10022140-1394237293,8583_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om någon misstolkar så upplever jag 2012 som 10 resor manligare än ordmärkarna. Nu är det höstlov, känns som det kommer bli en hektiskt vecka på MG.laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är riktigt faschinerad av att så många trådar och t.o.m. en så enkel tråd som en liten båtresebeskrivning utvecklas så snabbt till ett SM i invektiv. Många gånger sägs det att personer köper snabba båtar och/eller bilar eller något annat utmärkande som ett substitut för något annat som är litet. Nu verkar det som om det finns ett annat sätt att kompensera/jämföra och det är genom att hitta på de bästa och flesta invektiven på Maringuiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jösses sicken tråd... En använder ett vedertaget, men kanske inte helt korrekt (vad vet jag) uttryck varpå en annan anmärker på det och via tampar, rep, linor och andra vindhastighetsskalor landar man bland bögigheter som borde förbjudas.. Tja, nu åker nog ändå popcornen fram cool

 

Själv fuskar jag nog litegrann och slänger iväg sekundmeter och meter per sekund om vartannat i dagligt tal medan det skriftmässigt om inte annat spar tangenttryckningar när jag skriver m/s.

Nåt jag däremot har svårt att se och höra utan att småle är när distans används felaktigt.. Typ, dit är det 25 distanser. Mellan 2 olika punkter kan det knappast finnas 25 olika avstånd liksom. (Om man inte seglar på kryss f ´ståss hehe)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden är helfestlig.

Här lite mer från SAOL:

Angöra: lägga till vid brygga el. gå in i hamn; ta känning med land; fästa lina - gör landkrabbor eller sjöbusar då fel i att använda angöra när de menar lägga till eller knyta fast sin lina (eller kanske till och med sin tamp...)?

Sjömil: nautisk mil utgörande 1852 meter - fel att med sjömil tala om just 1852 meter snarare än 7420,44 meter?

P.S. bilden föreställer en Messerschmitt, en term som ibland felaktigt används för besserwisser.

post-10017326-1394237294,1553_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Du har nog lite rätt på den punkten; visst har tråden lockat fram både det ena och det andra ut gömmorna...

Det finns en svensk familj med efternamnet Millsjö och jag undrar; får de verkligen heta så? Borde de inte tvingas att byta ut namnet mot Sjömill.

Personligen, för att kontra ArneRadars bild, så kommer här ett riktigt flygplan, en J-87 Stuka; för en enstetbög som undertecknad är detta kanske ett av de allra vackraste stridsplanen som någonsin byggts.

På 30- och 40-talen var tyskarna fruktansvärt duktiga på mycket; allt från teknik till design för att inte tala om alla de snygga killarna i sina vackra uniformer som gick i spikraka led. Ordnung muss sein! Himla synd att folkslaget blivit kända bara för en enda sak; sauerkraut och den röra de ställde till med i europa i maj 1945.

Såå... nu var den svängen tagen\smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

post-10022140-1394237294,2047_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer, var är gilla knappen?

Får bli en sådan här ---->

post-10001667-1394237294,252_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Åhhhh, manligare... vad betyder det?

post-10022140-1394237294,2694_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan även filosofera vidare kring ordet tamp.

Många här (inklusive mig) tycks använda tamp i allmän mening om rep eller lina. Ordet tamp är väldigt gammalt och har haft flera betydelser om man är intresserad av nyanser - här endast några:

Slut, ända t.ex. på ett rep, åtminstone när repet är fastsatt i något.

Kortare rep (var nu gränsen går för långt respektive kort).

Generellt om löst tågvirke på ett skepp, vilket måhända antyder att det inte alls är fel att kalla även längre lösa rep (t.ex. en lång förtöjningslina) för tampar.

Lustigaste betydelsen av tamp är dock tölp eller klumpeduns så helst skall man väl undvika att ha tampar ombord på en båt.

Vi borde i allmän bemärkelse vara väldigt glada åt om det sker en nyrektrytering till båtlivet. Denna sker väl per definition ur kollektivet landkrabbor. Att en sådan inte är fullärd från början är väl inte särskilt konstigt, men de som har stor kunskap och erfarenhet gör gott i att dela med sig - precis som så oftaskt sker här på MG - snarare än att håna, sucka och peka finger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ArneRadar skrev

Att en sådan inte är fullärd från början är väl inte särskilt konstigt, men de som har stor kunskap och erfarenhet gör gott i att dela med sig - precis som så oftaskt sker här på MG - snarare än att håna, sucka och peka finger.

 

Det kan jag absolut skriva under på!  yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

You wish smiley

 

post-10022140-1394237294,4567_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden spiner vidare fast ursprungsinlägget raderades... Hur kul är det för alla vi som inte hann läsa det? :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2012 skrev:



Igår tog vi båten till Trelleborg från Gislövs läge och det väntade lyftet.  Det friskade i och var som mest runt 14 sekundmeter. Mötte Tysklandsfärjan Mecklenburg-Vorpommern och gick med henne som vindskydd in i hamnen - på gott avstånd dock. Vilken frisk upplevelse och ett värdigt slut på båtsommaren 2012.

 

Det är inte dumt när man citerar inläggen. Denna gången var det hedersmannen crabfish som sparade texten för eftervärlden. \yes\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_up.gif\ title=\yes\ width=\20\ />

Att man från en sån  tevlig text kan kan få tråden att spåra ur fullständigt.

Jag kan precis se det hela framför mig när 2012 gjorde sin höstfärd. 

Var ute själv och seglade sista veckan i Augusti. Varannan dag vindar mellan 10 och 15 sekundmeter (meter per sekund för dom som inte förstår bättre).\wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ /> Var annan dag var det nästan platte blegget (vindstilla - för dom som inte förstår bohuslänska)

Sista dagen när jag skulle gå hem var det ganska blåsigt. Låg i lä i Gluppöbasängen och min vindmätare visade på en medelvind på 9 sekundmeter. När jag kom ut ur det trånga södra utloppet gick den upp till 16 sekundmeter.

Det var en aning skavalpigt och det var gott att komma i lä för Lilla Hamburgön. Sen var det en fin resa i lä för Kiddön, genom Hornö ränna, förbi  Dannemark och Ulö.  

Valö huvud  hör ju till de värsta passagerna när det blåser. Man vill gärna hålla lovardsprickarna kära i tron att man skall få något sjörum om motorn skulle stoppa. Det blir ju saftig sidsjö med grund i lovrart och sen hela Skagerack  som ligger på ända från Norge. Grunden i lä ligger ju dessutom  inte långt bort.

De seglarna som var på väg norröver (sk norrmän \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />) hade det ju bättre med god segelvind och slör. 

Det kändes åter igen gott när jag kom i lä för Lyngö. Sen blev det Täre sund till Hunnebostrand och en pizza på Bella Gästis.

Mätt och god gick jag Sotekanalen, Sunnepinnan Väståre sunt, Tångeränna och genom Tångens badplats där man precis tagit bort pontonbryggan.

En pen tur precis som den turen 2012 försökte berätta om.

post-945-1394237294,5029_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ArneRadar, jag anar at du vänder dig mot mig. Tyvärr har du totalt missförstått vad jag skrivit. Jag har inga problem med folk som säger höger/vänster på sjön. Eller säger snören. Eller sådana där kuddar man har mellan båtarna. Vad jag retar mig på är det som säger här på sjön säger vi tampar med näsan i vädret, vilket ju som jag påpekat är felaktigt. Rätt vanligt tyvärr. Jag är mycket tacksam för alla som är nybörjare i båtlivet. Det är de som kommer att hålla skärgården levande i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...