Gå till innehåll
måndag 16 februari 2026
KillerBoo

Torrbollar...

Rekommendera Poster

... finns det ju en del trådar som behandlar men ingen som helt besvarar min fråga.

Tänkte ställe ett par hemgjorda torrisar i båten samt i gästdelen av sommarstugan. Vore skönt att -nu på hösten- slippa det råa fuktiga som kommer när man inte har uppvärmt.24/7. (Ligger på en liten ö så vi saknar 230V och värmer med gasol i sovstugan)

Tänkte dessutom ställa ett par bollar i båten (som givetvis får ligga i sjön även denna vinter)

Tänkte göra som föreslås i andra trådar, och fylla ett eller 2 durkslag med x-klorid o ställa över hinkar. Till sovstugan 3-4 st. (Ett rum om ca 15 kvm, isolerat men ouppvärmt när vi inte nyttjar den)

Har letat men inte kommit fram till vad som är effektivast: magnesiumklorid eller kalciumklorid så min fråga är: Vad ersätter jag x med? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fungerar det, ett klipp från

http://www.salinity.se/alias-ipraktiken/i-praktiken

Handlar om dammbildning för grusvägar men effektmässigt bör det vara samma med fuktupptagning i torrbollar.

Kalciumklorid och magnesiumklorid, som är hygroskopiska salter, absorberar fukt ur luften och bildar en saltlösning som tränger ner i slitlagret och omger gruspartiklarna med en fuktig hinna. Eftersom saltlösningen har en högre ytspänning och lägre ångtryck än vatten stannar fukten kvar i vägen även vid höga temperaturer och torka.

Kalciumklorid eller Magnesiumklorid?

Man kan applicera dammbindningssalter med torr flinga eller i lösning.

Kalciumklorid (77%) har högre koncentration aktiv substans jämfört med magnesiumklorid (47%). För att uppnå ett likvärdigt resultat med magnesiumklorid krävs det 30 % högre dosering än med kalciumklorid. Vad gäller torr flinga så rekommenderar vi att dosera med 0.5 kg/m2 med kalciumklorid på en väg som är 4 meter bred samt 0.65 kg/m2 med magnesiumklorid. Vid denna dosering är produkterna kostnadsneutrala per km grusväg. Tester visar att kalciumklorid har bättre effekt än magnesiumklorid när man applicerar med torr flinga.

Att applicera med lösning ger ett bättre resultat jämfört med torr flinga, men kräver utrustning för att lösa upp produkterna (se Hanson & Möhrings Saturator). Man brukar använda en 30%-ig lösning av båda produkterna. Eftersom kalciumklorid har en högre koncentration blir denna produkt ca: 20% billigare än magnesiumklorid. Båda produkterna har samma effekt på grusvägen om de sprides med en 30%-ig lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tackar f info Forgus.

Om jag då förstår det rätt så skulle jag alltså få samma effekt med 3kg kalciumklorid som om jag använde knappt 4kg magnesiumdito? Sen kan man ju undra om det blir nån märkbar skillnad mellan de 2 alternativen om jag har 4 bollar a` kanske 3-4kg (eller hur mycket det nu går i ett durkslag) av det ena eller det andra sett över en vinter? Under hösten och fram till isläggningen använder vi ju stuga och båt så man kan ju tömma vattnet ur hinkarna och ev byta ut saltet ett par ggr innan det stängs för vintern..

Prisskillnaden är ju ganska marginell ändå och tror Granngården ville ha dryga hundringen för en 25-kilossäck Ka så det är ju inga pengar att tala om.. Är kalcium effektivare så är det ju bara att köra på det. Tankar kring kvantitet vs storlek: Skulle det göra nån skillnad om jag har 10 bollar om totalt ca 12kg, eller 3-4 stora bollar men samma totala kvantitet salt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till ett rum på 15 kvm tror jag faktiskt att det räcker med en torrboll av modellen hink-durkslag-kalciumklorid. Åtminstonde om det är ett normalt rum och inte en jordkällare.

Fast med tanke på att det är så billigt med hemmagjorda så kan man ju lyxa till det med så många man känner att man får plats med. Ju fler man använder desto mindre behov blir det att fylla på dem under tiden man använder dem. De förbrukas ju inte heller mer än de behöver så ställer du in fler än du behöver så kommer processen stanna när rummet är helt torrt.

Mvh

Fred

EDIT:

När det gäller antal kontra storlek tror jag skillnaden är marginell, åtminstone i så små rumsvolymer som vi pratar här. Saltet är så grovkornigt att luften enkelt kommer åt kristallerna. I en båt (som ju givetvis ska vara så hermetiskt tillsluten det går) så kan det nog vara bra att ställa ut flera eftersom luften inte cirkulerar på samma sätt som i ett bostadsrum. Har man stickkojer kan det vara bra att ställa in mindre avfuktare där, samma i andra små utrymmen.

I vår båt, 19 ft kabinbåt, kör vi en stor i ruffen. Alla inredningsluckor är öppna och inget förvaras där. Den var mycket torr och fräsch efter förra vintern och har varit det under hela sommaren när den stått på land. Jag behöver snart fylla på salt i durkslaget för andra gången, mao har det gått åt två omgångar på ett år 24/7.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju va kul att veta att man kan återvinna saltet genom upphettning eeller på annat sätt torka saltlaken. Det behöver inte bli nåt spill. Har haft i tankarna att hälla ett lager salt på en roterande fiberduk och hetta upp saltet på nåt sätt på halva fiberdukstallriken. Låter man den snurra sakta borde man få en simpel avfuktare som fungerar även i kyla vilket inte kondensavfuktarna gör. Vore kul att labba lite på lediga stunder men troligen funkar det så det får nog vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst om det tidigare, att man kan torka saltet och återanvända det...men jag har så förtvivlat svårt att motivera mig till det när en 25 kg-säck, som räcker flera år, kostar en dryg hundring...cool

En sak som slog mig är dock ifall man skulle kunna använda vätskan som samlas i hinken till att avisa typ trappen. Fast saltet kanske redan har gjort sitt så avisningseffekten är borta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är mer skeptisk till torrbollar.

Visst de samlar in fukt, men förmodligen bara en droppe i havet, typ.

Jag har min båt i ett kallt båthus och tillgång till ström och har därför i år provat att testa köra med luftavfuktare i stället. Regn etc når inte båten, men däremot luftfuktigheten då viss ventilation finns. Så luftfuktigheten kommer knappast att bli särskillt mycke bätte än vad det är ute, däremot blir det torrt så att däck och teak i sittbrunn torkar upp någorlunda.

Sagt och gjort, jag tog med mig luftavfuktaren från tvättstugan och satte den i båten i stället, det är en stor segelbåt där jag stängde för ingångsluckan men har lämnat ventilerna öppna.

När jag började så var luftfuktigheten 88% och temperaturen 9 grader, mätt med hygrometer inne i båten.

Dag 2 när luftfavfuktaren stått på 24 timmar var luftfuktigheten 84% och jag kunde hälla ut 3 liter vatten.

Dag 3 luftfuktighet 83% och jag kunde hälla ut 2 liter vatten

Dag 4 luftfuktighet 82% och jag kunde hälla ut 2 liter vatten

Dag 5 luftfuktighet 80% och jag kunde hälla ut 2 liter vatten 

Dag 6 (ingen mätning)

Dag 7 luftfuktighet 77% och jag kunde hälla ut 3 liter vatten 

Dag 8 (ingen mätning)

Dag 9 luftfuktighet 78% och jag kunde hälla ut 3 liter vatten 

Utvärdering

Som ni ser så är det rätt mycket vatten som kan sugas upp ur luften. Samt att den fuktighetssänkande effekten verkar var relativt begränsad. Omräknat i torrbollar så får man nog skaffa rätt många om de skall räcka en hel vinter.

Fortsatta prov

Jag tänker prova att avvfukta en vecka till för att se om luftfuktigheten stannar strax under 80%. Effektiviteten påverkas ju också av temperaturen, det får inte bli för kallt. Temperaturen har för mig legat mellan 4-9 grader denna tid och det har varit mestadels regniga dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om ventilerna är öppna så försöker du ju torka ut hela atmosfären...och den innehåller väldigt mycket fukt.

Tricket med torrbollarna i båt är att försluta båten så hermetiskt det bara är möjligt. På så sätt behöver torrbollarna bara torka ur den lilla luftvolym som får plats i det slutna utrymmet.

Sen strävar man ju inte efter 0 % luftfuktighet, det räcker med att man får ned den under gränsen för mikrobiell tillväxt...som tydligen ligger på 70-75 % relativ luftfuktighet. Källa: Här la jag in en klickbar länk men den tog editorn bort när jag editerade att stavfel!!  (Förvisso för hus...men det skiljer ju inget i det här sammanhanget.)

Samma källa uppger att medelvärdet på utomhusluften över året ligger på 80 % så det är teoretiskt sett bara 10 %-enheter man behöver få ned.

Mvh

Fred

EDIT:

Länken försvinner när man redigerar inlägget...får se ifall det funkar nu.

EDIT 2:

Nähe...d*vla sk*t-plattform!!!!!! Här är adressen: http://www.svenskfast.se/Templates/Page____109.aspx

Leta efter mellanslag i adressen ifall den inte funkar när ni copy-paste:ar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med en avfuktare. Stänger allt, även ventilerna, och kör igång. Efter fyra dagar har jag tömt ur åtta liter vatten och luftfuktigheten är 60%. Står i kallt båthus.

Killer-Boo, det är inte vatten i hinken, utan en saltlösning. Spill inte ut den för det är ett elände att torka upp och den är även ordentlig korrosiv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, tack för blänkaren. Kallade det vatten även om det ju givetvis måste vara en saltlösning.

Ska försöka att inte spilla... blir en utmaning, för kan man spilla nåt så brukar jag vara den förste som gör det :)

Hasse/Fred: Jo, jag har ju inte tänkt avfukta hela närområdet. Stänger till alla ventiler i båten och i stugan stånger jag den ventilation som finns så det blir nog så tätt det kan bli, utan att linda plastfolie runt. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, labba o leka är kul.. men föredrar saker av metall eller plast om jag ska experimentera.. Som Fred sa: 25kg salt för en hundralapp ger mig inte motivation nog att ta fram den kreativa sidan som ligger väl gömd bakom mitt vackra yttre :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får liknande mängder vatten och slutar på 65%. Sen tar avfuktaren inte mer. En del av vattnet gissar jag kommer från skrovet och avfuktningen är bra att föra med kondensavfuktaren så länge det är varmt. Sen torrisar som funkar även i kyla. Men det ska vara mycket salt då ett kg drar ur en liter läste jag nånstans. Borde testas. Man kan ju ta saltlaken och koka bort fukten och väga hur mycket som försvunnit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer inte riktigt med mina observationer. Fuktigheten borde ha gått ner snabbare.

Är det en jättebåt?

Kan också bero på att båten ventileras effektivt och att mycket fukt kommer från skrovet. En stor båt har inte mer än några dl vatten i luften. Varje kbm luft innehåller 20 g vatten vid 20 grader.

Då man avfuktar vid c:a 10 grader tar man inte mer än några gram per kbm. Min båt en 31 fotare kanske det blir ett par dl ur luften. Resten från skrovet gissar jag och lite insipprande luft. Stängt alla ventiler men lite kommer alltid in ändå. 

Ett dygn c:a 2 liter. Låter nu vattnet rinna ut i vasken. Fuktigheten kan vara 90 % när jorfelsbrytaren på byggan löst ut och man kommer ner till båten. Ett dygn senare är det bara 65%. Kan bero på att skrovet börjar bli torrt. Har båten i vattnet ännu men börjat avfukta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att låta vattnet rinna ut i vasken är ju smidigt. Kör man med en avfuktare är det riskfritt men saltlösningen från en torrbollspåse är lurig... För några år sedan la jag en refillpåse till en torrboll i ett durkslag av plast och satte det i vasken i pentryt. Tack vare durkslagets skaft så lutade det lite och stod mot vaskens botten bara på en punkt. Till våren hade det rostat ett litet hål i vasken just på den punkten... Tydligen så stoppar inte rostfri plåt av diskbänkskvatitet för denna saltlösning i längden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var en viktig information. Hade tänkt testa detta men inte vågat just med tanke på korrosion. Inte kul att byta vask eller bottengenomföring, kran mm. Det vanliga havssaltet är heller inte så snällt men är nog mindre frätande än kalciumklorid som vi har i torrisarna.

Varning alltså för det frätande saltet. Ska va plastbunkar/hinkar, inte plåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(forts)

Har nu stängt alla ventiler och skylights som stod öppen med ca 10mm springa.

Har kört avfuktaren ett dygn och det har blivit lite kallare typ ca 5 grader inne i båten (och kallare utanför)

Ja, nu blir det mindre vatten från luftavfuktaren ca 1/2 liter på ett dygn vilket är mindre än hälften av tidigare resultat, MEN luftfuktigheten sjunker inte namnvärt den har gått från 79 till 78%.

Återstå att se om det går att komma under 70% som är målet för mig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avfuktarna fungerar inte så jättebra när temp. kommer ned mot 5 grader. Det borde vara samma temp eller något varmare inne i båten jämfört med ute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gäller att suga ur fukten (eller blåsa/ventilera) ur skrovet så snart man kan, gärna med kondensavfuktare redan i sjön då det fortfarande är runt tio grader. Då suger det fett. Avfuktare som får droppa ned i  vasken gör att man inte behöver tömma varje dag. 

Satte en ränna av plåt som dropparna följer ner i vasken och en plåt som håller avfuktarens switch igång fast inte vattenburken sitter där. 

Då själva luften i båten bara håller ett par deciliter (en kubikmeter håller totalt 20g vatten vid 20 grader) måste resten komma från skrovet och prylar ombord. Det är ju runt två liter per dygn man fuktar ur när det är runt tio grader och är det helt tätt kan ingen ny fuktig luft komma in.

Efter några timmar är fukten ur luften borta (ny luft kommer inte in i hermetiskt tillsluten båt) och allt vatten ner i vasken kommer från skrovet=båten blir lite lättare. 

Här har förespråkarna för ventilation troligen försprång före torrbollarna.

Alltså vänta med att stänga båten tills det mesta skrovfukten är borta. Har man inte el-avfuktare av kondenstyp vänta med att stänga till.  Har man kondensavfuktare köra allt man kan så länge tempen tillåter. 

Sätter man in torrisar som suger två liter per dygn går det åt massor med salt även om det givetvis funkar och kostar inte mycket. En 25 kilos säck drar 25 liter vatten (ej testat). Blåser det igenom den öppna båten kan det kanske bli lika bra som en kondensavfukatre vad vet jag.

post-5771-1394237277,6978_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går inte att torka båten med fuktig höst luft, så glöm tanken att vädra ut fukten. Det funkar en solig sommardag när luften är varm och relativt torr, men inte annars.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta avfuktare jobbar enligt kondensprincipen och de tappar mycket effekt när temperaturen sjunker. Det finns en annan teknik som kallas sorptionsavfuktare som behåller bra effekt ner till enstaka plusgrad.

En modell är Zibro DD108 som avfuktar ca 8 liter/dygn. Vid +5 grader så ligger den kvar på ca 7 liter/dygn och den lär ha OK effekt ner till +1. Datablad se länken nedan. Pris - knappt 2000 kr.

http://www.tretti.se/media/pdf/information_sheets/12293.pdf

Använder den i garaget för att torka upp efter biltvätt och snöslask på vintern. Det är alltid snustorrt på morgonen. (Ej testat att använda den i båten, den har varit torr ändå med hjälp av tilluft vid durken och ventiler i rufftaket.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur vet man att man måste byta salt?

Har två torrbollar modell hink och durkslag i båten. Laddade dessa med magnesiumklorid. efter ca en vecka var båda durkslagen fyllda med en sten av salt. antar att dessa var mättade.

Fyllde då på med kalciumklorid (köpte 4kg  isfritt på Jula som ska innehålla 94% KaCl) och efter en vecka så har den inte blivit klimpig däremot finns det lite vätska på botten av hinken. hur vet jag när det är dags att byta ut saltet.

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saltet drar ut fukt så länge nåt salt finns. Även saltlaken vill späda ut sig och drar fukt ur luften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK??? så då behöver man inte byta ut saltet alltså, dvs det blir inte mättat?

Trodde det med magnesiumkloriden då den var som ett hårt klot

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För ett par vintrar sedan hade jag två välfyllda durkslag från IKEA med en hink under. Fyllningen var Kalciumklorid och jag stängde allt i båten men tejpade inte luckor och ventiler. Båten är en 30-fots halvtonnare (Möre 30).

Dessa torrisar bytta jag inte på hela vintern och på våren var det mögelsanering i två dagar som gällde så se upp ordentligt, se till att ha många och spridda hinkar och att båten är rejält tillsluten.  Skall man in och byta ut saltet släpper man ju dessutom in ny fuktig luft och får börja om igen.

Jag har hört om de som lägger durkslaget i toastolen och i pentryts diskho, någon sade att vätskan är korrosiv, då kanske genomföringen tar stryk om det droppar vätska genom avloppet hela vintern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej du behöver inte byta saltet utan bara fylla på.

Viktigt att ha helt tillslutet. Inga ventilatorer öppna. Det är inte mycket fukt som kommer in med luften. Endast ett par dl vatten i båtluften och av det behöver nog bara några cl fuktas ur för att få samma fuktighet som innan man gick in i båten. 

Har förstått att fukten kommer ur skrovet och inte bara ur luften. Men ventilerar man så förslår inga torrisar. De små torrbollarna man köper färdiga är för små för båtar då skrovet mycket mer fukt i laminatet än husvagnar, sommarstugor och liknande. Ett skrov kan hålla hundratals liter varav fler liter sugs upp av torrisarna. Sommarstugan kan vara svårare att stänga till än båten och den kanske mår båttre av att ha ventilationen igång. 

8-10 kg salt är inte fel i båten. Kalciumklorid, s.k sommarvägsalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte ISFRITT på Jula som enligt texten innehåller >93% kalciumklorid så det borde nog funka?

Kommer att även att sätta i en avfuktare några dagar också för att få ner luftfuktigheten som idag ligger på ca 80% vid ett par plussgrader.

I övrigt är båten tillstängd men visst nån springa kanske finns. tror dock att det mesta av fukten ligger i skrovet. Har även öppnat luckan i ruffen till kölsvinet där det tidigare låg vatten pga ett ett färskvattenläckage i somras

Har två torrbollar modell durkslag med kalciumklorid och en med magnesiumklorid. Antar att det gäller samma för den sistnämda vad gäller byte. Funderar dock på varför den blev hård som sten (frusen under natten?)

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo dom blir hårda av fukten i början och mot slutet blir de mjukare igen. Slutligen ligger allt salt i hinken men då har det gått för långt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer att även att sätta i en avfuktare några dagar också för att få ner luftfuktigheten som idag ligger på ca 80% vid ett par plussgrader.

80 % RF är helt O.K. Vi har oftast runt 85-90 % under vintern. Idag när jag var ner i båten var hygrometern på 80% och avfuktaren hade inte dragit ur mer än knapp liter på ett par dygn. Det har varit runt 5 grader och då funkar inte kondensavfuktare så bra. Torrisarna däremot funkar och har blivit hårda och nån dl i kärlen under bollarna. Har tre bollar på nästan tio kg totalt. Mögel utvecklas inte runt noll grader eller därunder. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skönjer en viss förrvirring här så en tydligare förklaring kanske kan vara på sin plats:

Saltet behöver aldrig bytas, bara fyllas på som Forgus skrev. Det som händer är att saltkristallerna drar åt sig fukten och då bryts kristallstrukturen ner vilket får saltet att klumpa ihop sig till en kaka. (Lite som pudersnö jämfört med kramsnö.)

Kakan fortsätter suga åt sig fukt tills allt salt smält ned i hinken. Jag visste inte att även vätskan drar åt sig fukt men det låter logiskt eftersom allt i naturen strävar efter jämnvikt.

När det gäller durkslag så hittade jag ett på IKEA där någon tänkt till lite. Vi har väl alla varit med om att durkslaget ramlar ned i vasken när man häller av sin spaghetti med gråt och tandagnisslan som följd. Det är inte så smart med en rund form till de fyrkantiga hoarna i normala diskbänkar. Det nya på IKEA är rektangulärt!! Det gör att det passar perfekt i hon och riskerar aldrig att ramla ned!

Varför snackar jag om spaghetti och diskbänkar här då? Jo, i en annan tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=469801 har Forgus gjort föredömliga tester gällande denna torrbollsmetod och kom där, inte helt oväntat, fram till att ju större saltyta den fuktiga luften utsätt för desto effektivare blir avfuktningen. Där finns också beskrivet att om man kan få till luftväxling genom saltet så ökar det ändå mer. Jag skrev då att man skulle kunna fixa ett slangfäste på hinken och koppla en slang med en solcellsdriven fläkt till den så får man riktigt effektiv avfuktning.

Det är dock inte helt lätt att fästa ett slangfäste på en rund hink men då slog det mig att IKEAs nya durkslag vore perfekta om man hittar ett passande rektangulärt uppsamlingskärl!! Jag tänker mig två durkslag brevid varandra och på det rektangulära kärlet är det en barnlek att få fast slangfästet!

Nästa gång på IKEA kommer jag köpa två durkslag och sen leta upp ett passande kärl. Sen kommer min båt aldrig vara fuktig igen!!

Mvh

Fred

EDIT:

Durkslaget heter Boholmen och kostar 29 kr!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man blanda magnesiumklorid och kalciumklorid i samma torrboll?

Har lite isfritt kvar och tänkte Isf blanda ihop med med magnesiumkloriden och ställa in en boll till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...