Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
nilsnobbing

Lunkentuss - minst?

Rekommendera Poster

Hej,

Kanske klingar namnet bekant? Lunkentuss är en av de första svenska segelbåtarna som seglade jorden runt med liten budget. Två seglare från min hemstad lockades av äventyret och kastade loss från Vindhems seglarestaurang för att segla jorden runt.

Lunkentuss har helt nyligen räddats från majbrasan för att bli museiebåt i Sundvall. Mer information om detta finns här: http://www.lunkentuss.com/ All heder åt de som engagerat sig!

I samband med detta har Lunkentuss, med sina 8 meters längd, omnämnts som den minsta Svenska segelbåt som seglat jorden runt. Inte för att det spelar någon roll, men kan det verkligen stämma? Jag kommer spontant att tänka på Cederströms Tua-Tua (Laurin 28) och en lokal seglare Roger Andersson som seglat Trio 80 varvet runt. Dessa är ju jämnstora, men finns det någon mindre?

mvh

Nils Nobbing

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det fanns en Lunkentuss tidigare. En skuta, minns ej men säkert 12 m om inte mer. Hon har åsså gått jorden runt med lågbudget. Tror visst det var en hel familj med barn. Detta var på 50-60 talet tror jag. Tyvärr hittar jag inte boken i hyllan.

Nån som minns bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en till liten båt som tagit sig hela varvet runt, nämligen Vegan Sally Blue. Icke att förglömma!  Men frågan kvarstår, vilken bår är egentligen minsta svenska båt runt jorden?

Om Yrvind lyckas med sitt projekt lär det bli han, men det återstår att se.

//Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Yrvind lyckas med sitt projekt bli han nog svårslagen när det gäller minst svensk båt jorden runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

La till svenska (båt) i mitt tidigare inlägg presis innan jag skickade det.

Vi hade  till förståndet mindre bemedlad man (det var inte jag wink) här i Kungshamn, eller Gravarne som de hette då, i börja av förra seklet. Det finns en massa uttryck och historier som fortfarande lever kvar efter honom.

Ett av dem är; Folk är galna

Det vill nog mycket till för att nån skall segla jorden runt nonstop i en mindre båt än 10 fot.

Om jag har försrått saken rätt var det utlyst en kappsegling jorden runt i en på 10 fot i etapper. Entusiasmen var stor - ingen kom till start.

Sven tänker ju segla samma sträcka fast nonstop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sven Yrvind ar ju en harlig typ pa manga satt, men jag undrar ju hur han ska stuva proviant for en nopnstop-tur i en 10-fotare. Roger Andersson gjorde ett forsok i sin Trio 28 (med forlangd akter for att fa langre vattenlinje) for ca 12 ar sen och hade mest astronaut-kost ombord for att klara vikt- och utrymmesbiten. Tyvarr havererade han utanfor Sydafrika sa det blev inget rekord den gangen.

En amerikan vid namn Harley om jag minns ratt byggde en 12 fotare for att segla varvet nonstop for nagra ar sen men vid sitt forsta ´ sea-trial´ befanns baten manoveroduglig och vad som hande sen kanner jag inte till.

Fortsattning foljer... med sakerhet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I juli 1992 träffade jag Robert (kommer inte ihåg efternamnet) på Little Ann, en Misil, på Christmas Island I.O.. Jag utgår från att han fulbordade sin jordomsegling och hans  Misil är i så fall en klar kandidat till att vara den minsta. Annars finns ju alltid Contessa 26:an Tai Fun som varit runt 2 ggr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Robert Nyborg hette han. Gick ur tiden den 26/2 2024 vid 88 års ålder. Båten ägs numera av min son, Marcus Romberg. IMG_0021.thumb.JPG.33b0a33eecd02dad444ed957e8de2232.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev EVARO:

Robert Nyborg hette han. Gick ur tiden den 26/2 2024 vid 88 års ålder. Båten ägs numera av min son, Marcus Romberg. 

Det där är väl ingen Misil..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Det verkar finnas/funnits många Lunkentuss...

Jo.

Snett mittemot min båtplats finns en segelbåt av inte direkt senaste modell som också lystrar till namnet "Lunkentuss"....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Robert Nyborgs båt var en Nantucket Clipper, byggd på ett varv som hette "Off shore yachts" Den låg på Jersey, tror jag, men brann ner under 70-talets första halva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, Lintott said:

Det verkar finnas/funnits många Lunkentuss...

 

Den Lunkentuss som seglade jorden runt påstår Sjöhistoriska ska ägas av Sundsvalls kommun och finnas på Fritidsbåtsmuseet i Härnösand...

 

https://www.sjohistoriska.se/utforska/fartyg-kulturmiljoer/k-markning-av-fritidsbatar2/lista-pa-k-markta-fritidsbatar/lunkentuss

 

291889266_Namnls.jpg.fe52035e156259852e4294790bc8114f.jpg

Det stämde tills ganska nyligen. Fritidsbåtsmuseet klappade ihop när den brunblåa regeringen drog in slantarna för kultursektorn. Museet hade bara öppet några få år. Vet att många båtar går tillbaks till de ägare som skänkt en båt, oklart vad som händer med Lunkentuss. Även Yrvind hade en båt där.

 

Av vad man kan läsa i tråden verkar Contessa 26 Tai fun vara den minsta hittills med sina 7.78 m om inte Misilen tog sig runt.

 

En HR 26 har seglat runt, men fel är ju hela 15 cm längre.

 

Kul att denna tråd vaknade till liv 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Det stämde tills ganska nyligen. Fritidsbåtsmuseet klappade ihop när den brunblåa regeringen drog in slantarna för kultursektorn. Museet hade bara öppet några få år. Vet att många båtar går tillbaks till de ägare som skänkt en båt, oklart vad som händer med Lunkentuss. Även Yrvind hade en båt där.

- - -

Tråkigt.

 

Vi får väl hoppas att Sundsvalls kommun återtar Lunkentuss och ställer ut henne i staden som de lovat "räddningsgruppen" ett par gånger. Hon verkar vara oerhört välrestaurerad.

 

Men det var inte bara pengar som saknades för Fritidsbåtsmuseet utan även besökare.

 

https://www.smtm.se/nyheter/samarbetet-fritidsbatsmuseet-i-harnosand-avslutas

"- - - Fritidsbåtsmuseet har idag få besökare och det behövs stora resurser för att utveckla museet till att bli ett välbesökt och effektivt besöksmål. Utifrån det utgångsläget har SMTM beslutat att avsluta sin del i samarbetet med Fritidsbåtsmuseet. Mats Djurberg, museichef för Sjöhistoriska museet (som är en del av SMTM) berättar: - - -

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-03-04 vid 16:28 skrev Peter_K:

Det där är väl ingen Misil..?

Nej, det har du alldeles rätt i Misilen höll på att förlisa öster om Sydafrikas kust, men han lyckades ta sig dit och fick lämna båten där. Flög till England och köpte Nantucket Clippern och fortsatte med den från England hem till Sverige så  det blev ju ingen jorden-runt-resa med Misilen. Rätt ska vara rätt!  

Redigerad av EVARO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...