Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

sterno

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    31
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om sterno

  • Placering
    Fänrik
  1. Tackar för alla svaren, helt klart nya infallsvinklar. Att lyfta 2 ton båt i mobilkran lan ju knappast vara några problem, två sling runt huvudskrovet. Så länge som den kan hållas tillräckligt långt ut från kranbilen s a s. Jag måste fråga vad flaskhalsen var på förstavalet igen, tror det kan vara bredd på ramp eller så. Att lyfta med mobilkran från kaj ska ju k te vara några som jelst problem vad jag kan begripa. Iden att rulla på avloppsrör är ju genial i all enklehet, undrar vad det var för storlek/vikt på den kattan. Men en bil eller traktor ska ju kunna dra 2ton på rullar utan krångel.
  2. Kollade precis Gullbergs, V-ås, det skulle nog fungera om än klart dyrare än mitt förstahandsvlal. En kul knorr på det är att jag köpte min första båt, en A22a i Västerås för måååånga år sen. Har oxå en väldigt god vän i stan vilket ju även det är ett plus!
  3. Hej, tackar för alla kommentarer, jag specificerade inte geografiskt beroende på att jag är rädd att alternativen kanske är få....Ostkusten är att föredra, em V-ås funkar. Jag jag har rötter/kopplingar i Sthlm, längs Norrlandskusten, Blekinge och Skåne. Jag är onte ite efter art starta nån Ost- respektive Västkustdebatt. Båda är goa, och de stora sjöarna oxå, men jag vill ha tillgängligheten till hela Östersjön med tonvikt på skärgårdarna i Mellansverige-Åland-Finland. Men då man kan cruisa i 15-20 knop tar ju transporten inte så lång tid, dessutom tänker jag mig att segla och bo ombord från Maj-oktober eller så. Bredden på båten är den begränsande faktorn, jag har två alternativa objekt i nuläget den större är 35' lång och 30'(9m) bred, den något mindre är 31' lång och 25 bred. Mitt förstaval på vinterförvaring kan inte hantera mer än 5,5 m bredd.
  4. Tryckfelsnisse...... Bred skulle det vara inte vred, det senare kanske jag blir om jag onte lyckas hitta en bra plats ;-D
  5. Halloj, är väldigt sugen på att köpa en äldre racingtrimaran, för maxar seglarglädje till rimliga pengar. Tanken är att segla hela somrarna från sjösättning till torrsättningen, så nån byggplatsen behöver jag inte. Har kontaktat min gamla hemmahamn men de säger sig inte kunna hantera så vred båt ( längd 31-35 fot på de nu aktuella objekten) Frågan är alltså om någon forummedlem kan tipsa mig pm var jag kan vinterförvaring båten på land? Vågar inte slutföra båtköpet utan att veta att det praktiska funkar. Jag jobbar utomlands, så lite opraktiskt att ringa runt eller liknande. Hoppas nån kan ge ett positivt svar! Segla lugnt, mange
  6. En fördel -som INTE har med trim att öra- med ej lösfotat är att man kan samla regnvatten i storseglet genom att slaca lite på fallet. Med lösfotat -har inte själv haft tillfälle att prova- antar ja att vattnet forsar ut i buken. Tveksamt om det hjälper att tajta uthalet....
  7. Intressant tråd, tack för att du delar med dig. Vikten verkar ju lite häftig sen bromsar väl den 4-bladiga proppen en hel del?
  8. Kan bara hålla med. Gjorde detta på förra båten och efter 4 år är det kanon.
  9. Sven Yrvind ar ju en harlig typ pa manga satt, men jag undrar ju hur han ska stuva proviant for en nopnstop-tur i en 10-fotare. Roger Andersson gjorde ett forsok i sin Trio 28 (med forlangd akter for att fa langre vattenlinje) for ca 12 ar sen och hade mest astronaut-kost ombord for att klara vikt- och utrymmesbiten. Tyvarr havererade han utanfor Sydafrika sa det blev inget rekord den gangen. En amerikan vid namn Harley om jag minns ratt byggde en 12 fotare for att segla varvet nonstop for nagra ar sen men vid sitt forsta ´ sea-trial´ befanns baten manoveroduglig och vad som hande sen kanner jag inte till. Fortsattning foljer... med sakerhet
  10. Intressant länk til ett för mig hittills okänt fabrikat. Synd att de inte visar hur det 'hakas på' vid rorkult- respektive rattstyrning Ett stort plus att det tydigen inte kräver icke-standard material för reparationer. Kullagren oräknade misstänker jag.
  11. Den enda 'trilens' jag känner til är en radarreelktor av passiv typ som sitter monterad i masten. Enligt tester på reflektorer gjorda i UK en av de bästa modellerna
  12. Minns inte ev. kostnad för kanaler i tyskland/Holland men i Frankrike är de gratis. Även att ,nattparkera' båen i kanalsystemet är gratis. Sen kan man nog göra av med hela familjeförmögenheten på alla fina krogar efter vägen.... ska man motstå den frestelsen gäller det nog att stålsätta sig att laga maten ombord. Kostnad för matinköp i Frankrike är som hemma men mkt bättre utbud och kvalitet. England dyrt och dåligt ibeträffande mat medan Spanien/Portugal är klart billigare än hemma. Id'en med att hänga på en rejäl utbordare för kanalfärden som säljes efteråt är inte dum. Personligen tycker jag du ska överväga att segla ner på utsidan, vi gjorde det 2009 och hela den resan var mycket trevligare än jag trott. Från alla äldre (och några nyare) seglarböcker får man ju intrycket att detta är rena transporten och ooftast ett helvete med storm både på Nordsjön och Biscaya. Så var det kanske innan goda väderleksrapporter och med seglare som av ngn anledning inte stannar och väntaqr på bättre väder efter vägen. En IF-båt har ju fördelen att du imed lite letande och frågande bör kunna hitta bojförtöjning eller gratis ankring mest överallt efter vägen. Betydligt svårare med en 40-fotare. Nackdelen med en båt utan inombordare är ju förstås den förhärskande motvinden över Nordsjön och Eng. kanalen. Med gott om tid och tålamod kan du klara det också, tricket med liten båt är att segla riktigt nära kusten - 6 timmar med tidvattnet - och ankra de följande timmarna när tidvattnet går ut. Utanför Cherbourg i Normandie går strömmen med 7-8 knop som mest, och har man den med sig funkar det ju att kryssa också! ;-) Bretagne är ett Mecka för seglare i gott väder, och otroligt vackert. Galicien bjuder på 11 Rias, fjordliknande flodmyynningar som bjuder på varierade och skyddade vatten med små städer att utforska. På vår blogg nedan finns hela den här rutten beskriven; www.svnanna.wordpress.com i högermarginalen bland länkarna finns vår gamla blogg, med L-32an Röde Orm som vi seglade ner till Algarve 2009. Lycka till oavsett vilken väg du väljer, vi har rest en hel del i Frankrike, och kanalerna måste vara en fin upplevelse. Dessutom kan du göra den turen senare i höst om du skulle bli försenad om jag inte minns fel. MBH//Magnus
  13. Hej, kul idé som väl ska kunna ge en fin segling sommartid då Biscaya etc. normalt är på snällt humör. Från och med Galicien har ni ju förhärskande medvind och inga problem att lägga sjömilen under kölen. Den största svårigheten på vägen, sikitväder oräknat, är ju att längs Portugals kust blåser en stadig Nordan -som också kallas Portuguese trades- så här finns det två val. Antingen kusthoppar ni i mindre etapper när vädret är förmånligt och passar tidvatten etc. Då bör ni ha gott om tid att invänta förmånligt väder och rätt välfylld plånbok då marinorna inte är billiga. På flera ställen kan man ankra men inte överallt. Den andra metoden tillämpas ofta av en kompis till mig som gör leveransseglingar regelbundet från Spanien/Gibraltar och hem till Sverige. För att undvika Portugisiska Nordan seglar han halvvägs - eller så långt det behövs- mot Azorerna till vinden vrider och han kan hålla en kurs mot I'le Ouessant utanför Bretagne vid inloppet till Eng. Kanalen. Detta handlar ju då om non-stopsegling och brukar ta ca 3 veckor beroende på båtstorlek och vindförhållanden. MBH//Magnus www.svnanna.wordpress.com
  14. back-uptänket är ju en fördel med logg GPS. en annan poäng att det är det snabbaste och enklaste sättet att bedöma ström/avddrift. GPS = fart över grund logg= fart genom vatten skillnaden är av intresse...
  15. De flesta som gått passagen de senaste åren (det har blivit fler, pga mindre is o mildare väder) har specialbyggda båtar i stål eller aluminium. Utan att förringa någeon, är denna amerikanska familj med två döttrar 9 resp. 11 år gamla som förra året gjorde det i en 30 fots träbåt utan så där speciell utrustning värda intresse och beundran. http://www.svprecipice.com/ Fair winds www.svnanna.wordpress.com
×
×
  • Skapa nytt...