Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
VareVi

Nykterhetskontroller, erfarenheter från i somras

Rekommendera Poster

Först är du intresserad av en tråd om kanaler och sedan inte.

Svårt att bestämma dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kadett för din erfarenhets-delning. Till min kännedom via min sajt alltom02 så finns liknande berättelser.  Vi vet att SBU, SXK, SWEBOAT, SjörättsInstitutet (SI) kritiserar lagen

och med all rätt. SI har några berättelser för den intresserade.





Till de för den världsunika moral-lagen så ser jag inga argument med belägg, som vanligt.

Ej heller vilket problem som ska lösas vilket i sig är förståeligt. Det finns ju inget.



Återstår då bara en sak för förespråkarna för lagen. Införandet av alkoholfria zoner i små steg.



Men det märkliga är man jagar ett problem som inte finns med 2 poliskårer medans vardagsbrotten till 95% åker direkt ned i källaren.



Ja, det kanske är det förespråkarna för denna förmynderi-lag stödjer med sin grundlösa attityd med inslag av att verka präktig. 



GW 2012/2008: Lättare att plocka pinnar genom att låta hundratusentals nyktra förare lämna utandningsprov än att finka vanliga busar.
-Må Gud bevara landet.



Lättare att omhänderta en vanskött hamster än att utreda en våldtäkt. Och så vidare, och så vidare med kursen stadigt bort från det som riktigt polis­arbete handlar om.



-Må Gud bevara landet.

GW 2008: 

- För en gångs skull är det så enkelt att allt blir sämre och sämre hela tiden och inom några år kommer vi att befinna oss i det läge då polisen här i landet överhuvudtaget inte klarar upp några brott som anmäls av de vanliga medborgare som man förväntas skydda. Detta med undantag för deras insatser mot enklare trafikbrott och liknande där man ägnar sig åt att ”plocka pinnar” för att ge sken av att man ändå gör något. Kolla tusen bilförare, (nu båtfolket*) hitta en som tagit en pilsner för mycket till lunch. Och kampen mot brottsligheten går vidare. -Må Gud bevara landet.

*min not.



Att stödja denna pilsnerlag är att stödja att :

vi missbrukar våra knappa resurser. Läs vad (SI) skriver om det.

lagar inte ska stiftas på sakliga grunder.

okunniga majoriteter får förtrycka minoriteter.

högljudda särintressen stiftar lagar som inte är evidens-baserade.

Då ska vi nog ha en lagbok till, en moral-lag-bok med särskilda moral-kontrollanter och på den vägen har vi slagit in och det är för denna detaljstyrande lag en symbol för att få stopp på det. Vill vi verkligen ha ett sådant samhälle?

Varför stoppa här med denna lag?



Prof Mats Edenius vid Uppsala Universitet kritiserar promillelagen:



Saxat: - Tekniken sätter inte några gränser. Tvärt om. Berörda myndigheter och vissa politiker har redan ställts krav på ökade befogenheter och ökad omfattning av den nya lagen. Integritet, ansvar och eget omdöme åsidosätts. Alla och allt ska stoppas.

Varför krävs inte en lag på t ex utandningsprov på badstränder? Eller varför föreslås inte utandningsprov på t ex Medborgarplatsen nattetid då många alkoholrelaterade olyckor och slagsmål sker?//.

Moralister. Ta tag i verkliga problem istf för hjärnspöken. Den här lagen gagnar ingen och inget. Det vet ni.







 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nödvändiga regler eller inte. Här kan den som vill höra Betners åsikter om mycket, bl.a. alkohol, och det är bara att hålla med i det mesta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att lägga någon värdering i 0,2-frågan åt ena eller andra hållet, vill jag bara skänka en eloge till Magnus Betnér.

Han är nämligen något så ovanligt som en stand up komiker som är kemiskt befriad från humor. Jo det stämmer. Allting Magnus säger är inövat, litet trist och framförs med en ton som typ låt mig slippa stå på den här jävla scen. Likväl går han upp där dag efter dag och stångas mot sig själv.

Ok alla kan inte vara som Robert Gustafsson eller Johan Rheborg.

Men Magnus Betnér? Du borde ta ett day-time jobb. Såh, enough-said om den saken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde av Eckerö färjan i Grisslehamn i sommras då utförde KBV nykterhetskontroll på bilförarna (Dock ej de som hade en för säkerhet av bilens framförande väsentlig uppgift) så de finns överallt

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här på Västkusten så uppfattar jag kontrollerna som näst intill obefintliga. Håller till mellan Marstrand och Grebbestad och jag tycker aldrig att man hör att dom utfört kontroller.

Vad jag hört i början på denna lagen så skall kustbevakningen ansett att det inte vart några större problem här på västkusten då krogåkandet inte alls är det samma som på baksidan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev drygt 1500 distans den här sommaren, vilket ger ca 250-300h av båtframförande.

Inte en endaste gång har jag blivit inkallad för blåskontroll.

Men så är jag ju seglare och inte skärgårdsmarodör med. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Men ojdå, en full skeppare på en båt med linor och tampar och låååångsam fart... Det måste ju vara en riktig bedrift!

 

Full seglare krockade med kunglig båt...

En full seglare greps efter att ha krockat med det kungliga fartyget Dannebrog.

Mannen är nu misstänkt för sjöonykterhet, skriver ekstrabladet.dk.

Seglaren greps i onsdag kväll efter att ha seglat på det kungliga fartyget Dannebrog vid Tuborg hamn norr om Köpenhamn.

Ett ögonvittne berättar för ekstrabladet.dk att de la märke till den lilla segelbåten när den kom för nära det kungliga fartyget.

- Plötsligt kom det vind i seglen och båten seglade mot det kungliga fartyget. Cirka 15 matroser och officerare på fartyget försökte ropa till mannen, men han kunde inte styra undan, säger vittnet Lars Knudsen till ekstrabladet.dk.

Efter krocken seglade mannen och hans fyra passagerare iväg, men mannen kunde senare gripas.

- Vi tog ett blodprov och han är nu åtalad för brott mot lagen om sjösäkerhet, säger polismannen Niels Jørgen Møller till ekstrabladet.dk.

 

 

 

post-10024382-1394237675,8864_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite sött att du måste gå i bräschen som försvarare för allehanda motorbåtsdårar varje gång det kommer till det. Vill du nödvändigtvis tävla i båtdumheter segel vs motor så lär du inte direkt vinna om vi säger så. Vi kan ju börja med att titta på antal dödsfall den här sommaren. Sedan tar vi antalet mediarapporterade olycksfall.

Kan du inte ta och starta en blogg eller något så att man slipper dina befängda inlägg här på MG?

Site Admin:

Kan ni inte fixa en filterfunktion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Gulle dig, Spancox, vår alldeles egna lilla bjäbbiga tax smiley

Det finns ett filter som du helt har missat; du är INTE TVINGAD att läsa mina inlägg och du är INTE TVINGAD att svara på dem. Varför har du missat detta? Varför kan du inte motstå? Försök, en gång...

Men titta, en segelbåt till som inte klarar sig på öppna havet...

 

post-10024382-1394237676,0057_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är medveten om att din oförmåga att uttrycka dig i skrift blir smått obscen tillsammans med din tagline om Kristian Gidlund? Det är som att du pissar på hans grav så snart du sätter dig vid tangentbordet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...