Jump to content
Saturday 30 May 2020
Havskatt

Yamarin 76 DC - Samlingstråd

Recommended Posts

59 minuter sedan skrev Othaya:

Bra förslag. Har du/någon testat detta och fått till det?

En god vän har en Aquador 28 där det var samma problem. Varvet fick åtgärda och att byta kablar till grövre var en sak de gjorde, minns inte om dieselpumpen fick bytas också.

Posted (edited)

Hej båtvänner! Åter till detta med byte av bränsletank. Jag har min båt på vinterförvaring och planerar inköp av ny tank då den gamla är urmonterad och slängd. Om det är någon som har möjlighet att mäta hålet i aktersoffan(alltså där man trär igenom tanken precis under luckan där man sitter). Bredden är nog inte problem utan mer sittdjupet. Har för mig det är 35-40cm.

aktersoffa.pdf

Edited by Molinho
bild

2020-04-14 vid 17:16 skrev Molinho:

Hej båtvänner! Åter till detta med byte av bränsletank. Jag har min båt på vinterförvaring och planerar inköp av ny tank då den gamla är urmonterad och slängd. Om det är någon som har möjlighet att mäta hålet i aktersoffan(alltså där man trär igenom tanken precis under luckan där man sitter). Bredden är nog inte problem utan mer sittdjupet. Har för mig det är 35-40cm.

aktersoffa.pdf 71 kB · 4 downloads

Har du inte fått svar på detta, kan jag mäta ikväll.

Passade på att uppdatera en del av tekniken, tog bort original-Garmin plottern och satte in en Raymarine Axiom 9. Den passade nästan exakt i hålet så det kändes vettigt. Böt också Yamaha mätarna till nya för den ena funkade inte och att mixa nya och gamla såg inte så snyggt ut. Sen blev det Mente Marine autotrim och det var en av de lättaste installationer jag gjort. Passade på att också installera en Yamaha Triducer som mäter vattentempen, djup och hastighet. Kanske onödigt, men lite kul. Plottern är kopplad till Yamaha Command-Link nätverket iaf, via en Yamaha NMEA 2K gateway så GPS signalen snappas up av Speed-Fuel mätaren. Sen blev det nytt kapell också. Torde ha några bilder av installationerna ifall nån är intresserad.

Gamla dashboarden.png

Nya_dashboarden.png

Ekoloden.png

Yamaha_Appen.png

Kapellet.png

• Like 1

Hej. Vilken modell på autotrim skall man köpa?  / Andreas. 

8 timmar sedan skrev Lextorp:

Om du har trimplan, Mente Marine ACS RP. Annars är Zipwake ett bra val.

17 hours ago, Lextorp said:

Håller med Kane. Antar att du har Bennets trimplan som kom med original, och isf. är det otroligt smidigt att installera Mente Marine ACS RP, inga extra boxar eller nivåavkännare behövs, bara den lilla panelen. Jag valde mellan Bennet Autotrim pro och Mente Marine ACS R och RP. Tog sen den med Roll och Pitch, men jag ställde in den att bara korrigera roll tillsvidare. På sida 7 i denna tråd finns en diskussion om trimplan också. Vilken av dessa som funkar bättre i verkligheten är en annan fråga, men om man vill göra det enkelt för sig så är Mente Marine ett bra val i min mening.

Jag har precis skaffat min andra 76:a och den jag har nu är en 2008 men den saknar förstärkningsstaget som ska sitta i U-soffan under bordet. Skulle någon kunna ange mått och dimensioner på det staget eller är det någon som har ett extra liggande?

18 hours ago, henkr said:

Jag har precis skaffat min andra 76:a och den jag har nu är en 2008 men den saknar förstärkningsstaget som ska sitta i U-soffan under bordet. Skulle någon kunna ange mått och dimensioner på det staget eller är det någon som har ett extra liggande?

Jag kan mäta det ikväll ifall ingen hinner före. Det allra enklaste torde väl vara att låna ett från nån och ta med det till en metallverkstad som kan kopiera det åt dig?

Grattis till 76 DC nr. 2!

1 timme sedan skrev Johan75:

Jag kan mäta det ikväll ifall ingen hinner före. Det allra enklaste torde väl vara att låna ett från nån och ta med det till en metallverkstad som kan kopiera det åt dig?

Grattis till 76 DC nr. 2!

Tack! Vore jättesnällt om du skulle kunna mäta det. Har tyvärr ingen i närheten med lika bra båtsmak... :)

11 hours ago, henkr said:

Tack! Vore jättesnällt om du skulle kunna mäta det. Har tyvärr ingen i närheten med lika bra båtsmak... :)

Ojdå, visste inte att det fanns ställen in Norden med dylik båtsmak 😄. Här är måtten på staget i form av foton. Ser att bredden syns lite dåligt då ursågningen på ändan böjs lite grann utåt. Bredden är runt 20mm, men om du vill kan jag försöka ta en bättre bild.

IMG_6670.jpg

IMG_6671.jpg

IMG_6675.jpg

IMG_6676.jpg