Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
LightHead

Inombordare eller utombordare?

Rekommendera Poster

Vilka för och nackdelar finns med inom resp utombordare? Gör en inombordare båten mindre stöldbegärlig? Kikar på båt kring 5,50-6.50m och har hittills bara spanat på båtar med utombordare. Båten skall funka för transport, utflykt och fiske. Ser bränsleekonomin olika ut? Vilka inombordare är bättre /sämre? Finns det några man skall undvika? Är det bättre eller sämre med inom eller utombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Lite allmänna tankar:

En båt med inombordare har en annan tyngdpunkt än en med utombordare vilket kan ge såväl stabilare gång (inomb) som snabbare planing (utomb). Risken att få en inombordar-motor stulen är väsentligt mindre än med en utombordare.

En utombordare är oftast lättare att byta ut än en inombordare. En inombordare håller dock ofta lite längre än en utombordare. Oftare är det också lättare att serva en utombordare än en inombordare.

För båtar i den storleksklass du tittar på är det ju vanligast med utombordare. En äldre båt med gammal inombordare är ofta lite svårsåld. En äldre båt med gammal utombordare oftast mer lättsåld då man räknar med att utombordaren kommer bytas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordarna är ofta modernare i konstruktionen än inombordarna. Många inombordare som säljs än idag har sin grundkonstruktion från 80-talet och är gjorda i gjutjärn. Väljer man en sjövattenkyld gjutjärnasmotor... ja du kan ju räkna ut själv hur den ser ut efter ett par år. Bra för reservdelsbranschen kanske som får sälja nya delar, men inte så kul för konsumenten alltid.

Fördelen annars med inombordarna är ibland lägre ljudnivå, mindre stöldbegärligt och i vissa sammanhang bättre yta på akterdäck.

Prestandamässigt är utombordaren i nio fall av tio effektivare, beroende på den modernare motorkonsturktionen och lättare vikten (aluminium vs gjutjärns bojsänke).

Det finns dock vissa undantag. T.ex, Yanmar som verkar ha hängt med i utvecklingen litet och bygger inombordare i alumium. Till skillnad från Volvo Penta och Mercruiser som lever kvar i tidiga industrialismens tidevarv.



Senast ändrad av Soumi_batti | 30 juli 2012 | 22:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra svar. Jag köper dem rakt av helt enkelt. Är det lite tidigt i tråden att fråga efter tips på båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har precis varit i samma val. Mina erfarenheter är utöver det som redan angivits att försäkringspremien ligger ca 30% lägre för inombordaren. Detsamma gäller för bränsleförbrukningen fast till utombordarens favör.

I mitt fall föll valet på en Yamarin 59 DC. Mitt inombodaralternativ var Uttern D55.

Jag valde Yamarinen pga att den är något större och det påverkar mycket i denna storleksklass. Inombodaren ger en annan tyngdpunkt men jag upplevde ändå Yamarinen bättre i sjön pga längden och skrovets djupare v-botten.

Nu tittade vi bara på daycruisers så därför kan jag inte bidra med erfarenheter av några andra typer men ytterligare ett tips är Askeladden 535.

Lycka till!

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft två båtar med inombordare och två med utombordare och är en klar förespråkare av utombordare! Min erfarenhet är att det är mindre strul med utombordarna, och klart enklare service. Inga bälgar och slangar som ska bytas vilket medför att drev ska plockas bort osv. Mindre risk för läckage då det enda som går genom akterspegeln är bultarna som håller fast motorn på en utombordare. På en såpass liten båt tycker jag också att varje cm yta är viktig och en utombordare tar onekligen mindre plats inne i båten.

Dessutom som redan sagts är många inombordare, både 4'or och V8'or riktigt gamla konstruktioner som är relativt ineffektiva även om de på senare tid utrustats med mer modern utstyrsel som insprutning.

Vill man dessutom traila sparar man normalt ett par hundra kilo med en utombordare vilket då gör att man kan ha en större/tyngre båt utan att köra olagligt.

Inombordarna har givetvis också fördelar som redan listats. Mindre stöldrisk, möjlighet till hel badbrygga och ofta lite tystare gång om man har ett välisolerat motorrum är några.

Vilka man ska undvika...? Gamla motorer tycker jag generellt är ett bra svar, oavsett om det är inom- eller utombordare. :-) När det gäller inombordare skulle jag speciellt akta mig för B30 / AQ170 samt även gamla VP100 drev och OMC drev. Det finns väl iofs inte många kvar av dessa av naturliga anledningar. När det gäller utombordare har jag uppfattningen att alla moderna 4-taktare samt direktinsprutade 2-taktare är bra.

Ovan baserat på helt personliga erfarenheter och ska inte se som absoluta sanningar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsat på utombordare för att de verkar hålla bättre. Tittar du på blocket så har var & varannan båt med innombordare renoverade drev & motorer (framförallt nya limpor & knän) trots att inte ens är 10 år gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lånar tråden och fortsätter lite med egna frågor....

 

Jag har en Ryds Camping med Johnson utombordare från -93 i bra skick.

Båten är för övrigt i bra skick men tyvärr lite liten för vår familj på 4 pers.

Har nu eventuellt möjligheten att byta upp mig mot en Uttern 690, med inombordare aq140 (B23) och 280 drev, båda i bra skick enligt säljaren.

 

Har blivit osäker nu efter läsningen av alla trådar om just VP inombordarna.

Vilka alternativa 3:e parts produkter finns det till t.ex. limpor mm?

Finns reservdelar att få tag på i mer hållbart material än original?

Finns det ekonomiska dieselalternativ som man skulle kunna byta mot?

 

Om man vill bygga om till utombordare? Är jobbet alldeles för avancerat? Har plastat förr men aldrig i den storleksordningen.

 

Frågorna är många......men kärnan är, är det en bra eller dålig ide att byta till Uttern enligt ovan? Vi vill ha båt för möjligheterna att kunna övernatta helger och långhelger.

 

Allt mottas tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Volvo B20 B30 B23 är kanonmotorer.Att det förekommer problem kan ju bero på att ingen lyft på locket på 40 år. AQ170 Volvo B30 är en kanonmotor. Du plockar ju ut 250 drivsäkra hk utan problem i en sådan maskin. En gammal beprövad teknik som är otroligt lättskruvad. Fördelen med inombordare är att du kan skrämma upp dem utan att försäkringsbolaget gnyr. Häng på en förstor utombordare så går det inte försäkra så lätt.

 

Ska du ha båten till mycket fiske så satsa på en modern båt med modern fyrtakt utombordare. Om inte satsa på en äldre med inombordare. Renovera motor och drev så har du något som går massor med år utan problem.

 

Har du hört en B30 med trippla Weber 45 när den får sjunga ut :)

 

//Weber

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror mungiporna drar sej söderut när man tittar på mätarn vid det tillfället ;0)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

För mig är det en livsnjutning å då får det kosta! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha varmvatten eller gångvärme så underlättar det med en sötvattenkyld inombordare.. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...