Gå till innehåll
måndag 20 maj 2024
Gustavson

Raymarine st2000?

Rekommendera Poster

Köpte en st2000 i fredags och läste noggrant instruktionsboken. I den så står det att displayen ska indikera vilken model man har. När jag strömsätter denna enhet så står det 1000 i displayen? Jag blir jäkligt misstänksam då inget skiljer modellerna till det yttre, hur kontrollerar jag att min enhet verkligen är en 2000 (som det står på)och inte en 1000? Är detta som det ska, d.v.s. att dom har samma operativsystem? Varför får jag onda aningar? Tacksam för svar! (ursekta formatet, skrivet på iPad)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det 1000 så är det säkert en sån.

http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=940&artname=Autopilot, rorkult - Raymarine&sok=raymarin

Autopilot Raymarine ST1000 . För båt till ca 2,5ton med rorkult. Max dragkraft 57kg. 6,7 sek mellan ändlägena. Monteras ca 460mm från roder-centrum, längd i mittläge 589mm. Strömförbrukning 0,5A, i viloläge 0,06A. Display som visar kompasskurs 4690.-  

Autopilot Raymarine ST2000 . Som ST1000 men för båt ca 4,5ton med rorkult. Max dragkraft 77kg. Snabb, 4,1 sek mellan ändlägena. Pris 5290.-

Det är ju en väldig skillnad på dragkraft och snabbhet sen skilljer det ju något å priset.

Du får gå tillbaka och byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Jag mätte 4 sekunder från fullt infälld till fullt utfälld så detta talar ju för att det är som det ska dvs. en st2000... Men det är märkligt att det står 1000 då man startar upp den?!? Får skicka ett mail till raymarine och fråga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag köpte en ST 2000 från marinmagasinet förra sommaren. Har knappt

provat den. Men jag ska ner och kolla den jag med imorrgon.

Håll oss uppdaterade! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Gustavsson!

På båtmässan i våras köpte jag en 2000 .

När jag läste ditt inlägg så gick jag genast och testade eftersom jag inte hunnit montera den än.

Det var väldigt svårt att se de mycket små siffrorna till kontakterna.

Nr1 skall vara plus och nr 2 minus.

Okej, strömsatte och det stod 2000 i displayen.

Så...du har fått fel apparat levererat. Gå tillbaks till butiken med en gång.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag bifogar en bild över startprocessen (inte helt lätt att tajma med en iphone).

På bilden syns klart och tydligt att på den tryckta texten så står det st2000 och i displayen så står det 1000. Den är även ganska snabb dvs. ungefär 3,9-4 sek mellan fullt infälld till fullt utfälld. 

även om den tryckta texten på autopiloten och tiden det tar att fälla ut armen, talar för att det ändå är en st2000 så blir jag klart misstänksamm över siffrorna på displayen under uppstarten.

Om det skulle vara så att detta är en st1000 så har ett allvarligt lagbrott begåtts. Jag tror dock inte att detta är fallet men fakta talar för att något skumt är i görningen. 

vad jag tror är att jag har via postorder fått en st2000 med ett st1000 operativsystem. Detta kan således inte accepteras. Jag ska utreda vidare och återkomma i ärendet.

post-10011283-1394237112,9415_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saken är nu fixad, kirrad ordnad!!!

Efter lite forumsökande och egen lekstuga så kom jag och min autopilot fram till att den vid något tilfälle har blivit resetad (det är samma kort till både 800 1000 och 2000). I detta läge så får den grava identitetsproblem och antar att den är någon i föregående lista (min hade felaktigt antagit skepnaden av lillebrodern st1000 ). 

Detta gick dock att råda bot på genom att hålla ner 1 och 10 i 5 sek för att sedan släppa och hålla ner 1 och 10 i ytterligare 5 sek, då började 1000 att blinka och det gick att ändra med och - knapparna till korrekt modell (st2000 ) i mitt fall.

När jag nu strömsätter min dyrgrip så står det 2000 i displayen och slipper att frakta elendet för byte/reparation.

Jag var förövrigt mycket nöjd med min leverantör och ber om ursekt om de grundlösa anklagelser jag insinuerat tidigare i tråden. (pudel)

 

passus - Efter denna lilla manöver så fick min autopilot riktiga problem med att snabbt förflytta armen ut och in och auto-läget fungerade i max 5 sek. Jag trodde att jag hade haft sönder min autopilot men... Det visade sig att jag använde en för klen adapter blush(jag är hemma och inte i båten därav inte tillgång på 12v båtbatteri). De adapptrar jag provade var på 1,5A samt 2A (12v). Sedan testade jag mitt batteri till skruvdragaren 9,6V litiumion och då fungerade allt perfekt. 

Läxan som lärdes av detta var att när man har för klen ström i batteriet så blir autopiloten opålitlig och tappar autoläget.indecision



Senast ändrad av Gustavson | 10 juni 2012 | 22:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har resetad din autopilot och varför?

Bra om det har löst sig-

Autopilot är underbart. Jag har seglat många tusen distansminuter de 20 senaste åren. De distansminutrar jag har styrt för hand är lätt räknde. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig.

Provseglade med autopiloten Helmut som jag kallar den. :) Min visar korrekt 2000 vid uppstart.

Visst är det skönt med Helmut som svingar rorkulten. Men det är klart ballare att styra själv! ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har också köpt en st 2000 för 4800kr på seasea men har en fråga.

Hur kopplar jag mellan instrument och kontakten till autopiloten.

Jag läser i manualen men känner mig lite osäker.

Ser att det är vanlig stöm plus och minus men sen kommer den svårare delen med koppling till GPS eller andra instrument.

Någon som lätt kan säga något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte som svar på din fråga - men

 

Varför skall du koppla ihop autopiloten med andra instrument!?

 

Har läst nån förklaring - kanske tom ett par gånger - men förstår inte vitsen.

 

Har själv seglat med autopilot sen mitten av 1990-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så går det att använda autopiloten på flera sätt. Enklast är att bara justera själv och trycka plus och minus. Det jag förstår så går det att även koppla den mot GPS och den styr mot waypoints. Det går även ställa in den mot tex vind. Men jag har inte haft någon autopilot tidigare så nu vill jag bara koppla allt rätt. Sen får jag se hur jag använder den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför skall du koppla ihop autopiloten med andra instrument!?

 

Har läst nån förklaring - kanske tom ett par gånger - men förstår inte vitsen.

 

 

Här är förklaringen, går man från A - B så håller autopiloten dig på den tänkta kurslinjen om den är kopplad till GPSen. Styr man enbart med autopilot och man får en avdrift pga vind eller ström så kommer man inte till målet. Styr man för hand så siktar man hela tiden på målet om man ser det, men avdriften kan ställa till det. Tänk tex Göteborg - Skagen.

post-80529-0-19571700-1417267873.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gustavson skrev: Läxan som lärdes av detta var att när man har för klen ström i batteriet så blir autopiloten opålitlig och tappar autoläget.

Jo, styrmotorn verkar dra nånstans uppåt 12 A (144 Watt vid 12 V) då den snurrar - detta av säkringskravet i bilden nedan att döma? Så att adaptrarna inte pallade förvånar knappast.

[i Toaens inlägg ovan anges siffran 0,5 A för den mindre ST1000 men det är ett medelvärde för normalt styrarbete i måttlig sjö. Tillverkaren vill nog inte skrämma potentiella köpare med knapp laddningskapacitet och "mörkar" därför litet genom att betona en genomsnittssiffra. Så man kan ju lätt luras att testa med klen adapter.]

Nå, koppla med kraftiga kablar enligt bilden nedan (f.ö hopsaxad och rättvänd ur denna PDF).
Och använd gärna anslutningskontakt av riktigt bra utomhus-kvalitet om sådan behövs, för själv blåste jag trots detta kretskortet i min gamla 800:a och bytet kostade 1000 sura spänn.

[Hade nog saltkristaller i kontakten vilket orsakade extremt glappande, knappast särskilt förvånande att kortet pajade. (Har alltså numera 1000 goda skäl att inte framhärda inkoppling när jag märker att det glappar utan i stället rengöra/fixa innan det händer igen. ;-)]
I bildtexten syns akronymen AWG, enligt wikipedia tydligen American Wire Gauge. Edit,tillägg: kan behövas en extra 5A säkring utöver elmotorns huvudsäkring 12 A ifall SeaTalk-instrument ansluts enligt högra bildhalvan?
post-86835-0-93677400-1417267795_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att om du har andra instrument såsom plotter, GPS eller vindinstrument så är det lönt att koppla upp sin nya st2000 till dem. Moderna instrument ger i allmänhet din st2000 möjlighet att "Go to cursor", följa track eller route samt hålla samma apparent vindvinkel.

Du toaen, har tydligen bara följt autopilotens kompassfunktion om vidare uppkoppling inte utförts...

För mitt vidkommande änvänder jag samtliga funktioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du toaen, har tydligen bara följt autopilotens kompassfunktion om vidare uppkoppling inte utförts...

 

 

Jo - nog är det så.

 

Jag är ju väldigt ointresserad av teknik - i det närmaste teknikfientlig.

 

Ju mer man rört till med en massa kopplingar kors och tvärs - desto mer är det som kan krångla.

 

Jag använder bara autopiloten som styrhjälp - navigationen sköter jag separat. I dag när navigationen i huvudsak sker med nån typ av plotter ser man ju exakt var man är hela tiden och kan justera efter det.

 

För inte katten kastar du loss från Göteborg, ställer in instrumenten och förväntar dig att du skall nå fram till Skagen. Jag för min del har koll på hur seglatsen fortlöper med en rimlig tidsintervall - dvs i stort sett hela tiden.

 

Har koll på att jag inte blir överkörd av allt för många färjor och stora fraktbåtar mm mm  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

InstLlationen blir helt klart lättare om man bara kopplar in strömmförsörjning, men det ger bara magnetisk kurs.

 

Jag tycker stora behållningen med autopilot blir när den håller KÖG.

 

jag har ingen chans att styra lika bra som automagiska styrhjälpmedlet, och under tiden håller jag koll på omgivningen och navigationen.

 

Det blir som att ha en överjävlig rorgängare och en navigatör trotts att man är ensam.

 

Men gillar man back to basic så är det nog inte ens tekopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Fråga om koppling

 

Ska jag koppla min nya st2000 till den befintliga WSI boxen som har kontakt med instrumentpanelen.

Eller ska jag koppla min st2000 till vind och loggmätaren???

 

Ska jag koppla min garmin720 till WSI boxen??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant toaen men,

tex när du skall angöra skärgården från öppet hav (gäller min utrustning):

- zooma in punkten där du vill angöra.

- peka med fingret på det ställe där du vill angöra i 4 sekunder och upp kommer en liten undermenu.

- välj go to cursor

- bekräfta dit val

Navigatorn ritar en linje mellan din position och angöringspunkte. Autopiloten följer nu den linjen med av dig definierad precision och larmar om det av någon orsak inte kan uppnås.

- scrolla tillbaka längs med linjen för att försäkra dig om att den löper över fritt vatten med god marginal.

Funkar suveränt och jag använder det ofta.

 

En segelbåt under segel seglas bäst med autopilot antingen fixerad till kurs, men då med manskap vid skoten för att korrigera för vindskiften. En underbemannad båt på fritt vatten seglas bäst med autopiloten låst till apparent vind då ständiga omskotningar inte behöver utföras.

Då jag ofta seglar solo med en relativt stor båt, är fixering till vind för mig en väsentlig funktion.

 

Jag har aldrig haft problem med systemet (undantaget åsknedslag som slog ut all instrumentering), och anser att det i hög grad ökar på säkerheten då det ger mig tid till att dubbelkolla samt ostört kolla att jag inte blir överkörd.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Fråga om koppling

 

Ska jag koppla min nya st2000 till den befintliga WSI boxen som har kontakt med instrumentpanelen.

Eller ska jag koppla min st2000 till vind och loggmätaren???

 

Ska jag koppla min garmin720 till WSI boxen??

Hej 14msNORD,

Ge oss en fullständig beskrivning på vilka instrument du har så skall jag/vi försöka reda ut det där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De saker jag ska koppla ihop är

Nexus logg/lod/ vind paket (se Benns hemsida) är installerade idag och funkar

Garmin 720 är inkopplat bara mot batteriet ( ej mot nexus instrumenten) - gissar att den ska kopplas mot NX servern

St2000 raymarine autopilot

 

Går det att sätta ihop? Hur kopplar jag i så fall..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan jag koppla en NMEA sladd från Garmin 720 till Autopiloten Raymarine ST2000 så att de fungerar tillsammans?

Eller ska jag koppla via Nexus WSI box?

Det verkar inte som om WSI boxen klarar ta emot GPS Garmin720. Eller gör det det? Och om det skulle gå så kanske allt skulle kopplas dit eller???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Nexus WSI box. Den verkar inte kunna ta emot data från Garmin 720. Hittar ingen ingång.

(Det finns på NX2 ) så hur gör jag nu?? Kan jag koppla st2000 raymarine autopiloten på något annat sätt?

Via en NEMA kabel direkt till Garmin 720.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant toaen men,

tex när du skall angöra skärgården från öppet hav (gäller min utrustning):

- zooma in punkten där du vill angöra.

- peka med fingret på det ställe där du vill angöra i 4 sekunder och upp kommer en liten undermenu.

- välj go to cursor

- bekräfta dit val

Navigatorn ritar en linje mellan din position och angöringspunkte. Autopiloten följer nu den linjen med av dig definierad precision och larmar om det av någon orsak inte kan uppnås.

- scrolla tillbaka längs med linjen för att försäkra dig om att den löper över fritt vatten med god marginal.

Funkar suveränt och jag använder det ofta.

 

En segelbåt under segel seglas bäst med autopilot antingen fixerad till kurs, men då med manskap vid skoten för att korrigera för vindskiften. En underbemannad båt på fritt vatten seglas bäst med autopiloten låst till apparent vind då ständiga omskotningar inte behöver utföras.

Då jag ofta seglar solo med en relativt stor båt, är fixering till vind för mig en väsentlig funktion.

 

Jag har aldrig haft problem med systemet (undantaget åsknedslag som slog ut all instrumentering), och anser att det i hög grad ökar på säkerheten då det ger mig tid till att dubbelkolla samt ostört kolla att jag inte blir överkörd.

 

I dessa moderna tider när man inte navigerar utan följer en pil på en bildskärm - vilket även jag gör - lägger jag en waypoint på det ställe jag vill angöra - och sen seglar jag dit. Det brukar inte va några som helst problem.

 

Då behöver jag dessutom inte hålla på med nåt elektriskt jox. Det räcker med alla elinstallationer, ljudanläggningar och radiostudios jag byggt sen 1967.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Nexus WSI box. Den verkar inte kunna ta emot data från Garmin 720. Hittar ingen ingång.

(Det finns på NX2 ) så hur gör jag nu?? Kan jag koppla st2000 raymarine autopiloten på något annat sätt?

Via en NEMA kabel direkt till Garmin 720.

Enklaste inkopplingen är att bara koppla in 720:n med nmea 0183 till autopiloten. Står bra beskrivet i manualen hur du ska göra. Nexus skickar inga meddelande, förutom nmea, som piloten begriper. Det kanske finns någon översättare men det har jag inte forskat efter. Så in med + och - samt nmea så kan du köra KÖG med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Nexus WSI box. Den verkar inte kunna ta emot data från Garmin 720. Hittar ingen ingång.

(Det finns på NX2 ) så hur gör jag nu?? Kan jag koppla st2000 raymarine autopiloten på något annat sätt?

Via en NEMA kabel direkt till Garmin 720.

Antar att det enklaste är att koppla ihop den till din Garmin 720, i enlighet men skemat på sidan 46 i din ST2000 manual.

Detta skall korrelera men sid 4 i Garmins installationsinstruktioner.

 

http://www.raymarine.se/manualsearch/index.cfm?Products=Autopilots%5CST1000+%26+ST2000&Documents=&LanguageType=Swedish&Search=Search

http://static.garmincdn.com/pumac/GPSMAP720_SVInstallationsinstruktioner.pdf

 

Däremot antar jag att du behöver en NX2 server för att koppla Garmin 720 mot Nexus systemet.

 

http://www.nexusmarine.se/support/nx/faq/?lang=sv

http://www.benns.se/pub_docs/files/Anvand_ditt_Nexus_system.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej exel319 och LonelyBird.

Jag måste verkligen tacka er för alla tips och råd ni ger., Ni är ju helt fenomenala!!!

Det ni säger måste jag nu gå vidare med. Skulle gärna hjälpa tillbaka på något sätt.

Återkommer lite längre fram i veckan hur det gått.

Tusen tack så länge!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...