Jump to content
Sunday 21 April 2019
Sign in to follow this  
ntica

vindroder tråden...

Recommended Posts

Efter som min  självstyrare sponsor drog sig ur på grund av ekonomiska bekymmer?! har jag jobbat för ett nytt alternativ. Missat på st. Aries som sålts på E-Bay för vettiga pengar i England. Ett Hydrovane i sthlm (tyvärr). Lutar det åt ett splitt nytt av Yve's ett Cape Horn, riktiga grejor som håller, ca: 30.000:- men får slita i sommar för att köpa till hösten, om inget annat dyker upp!

SÅ om ngn. vänlig själ (NI!) vet ngt. som ska säljas el. likn. meddela.

Aries, Cape Horn, Windpilot, Monitor, Flemming, dyl.

post-10020610-1394237107,5192_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligger just nu fyra annonser på blocket med vindroder till salu. Sålda?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har sett detta. Montor sålt.

2st. sailomat = ej lämpliga på min typ av båt!

1 äldre windpilot. Inte bra nog för en seriös långsegling, (styrförmåga) av äldre mod & 3,500 för dyrt.

Fått svar fr. Yve'  i qubec... dessutom ett Hydrovane i England ev.?!

fler tips tack.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Letade själv vindroder för ett år sedan; Monitor kom inte på fråga pga priset och begagnat hittade jag aldrig något. Köpte därför ett Bouvaan , också kallat Holland Wind Vane, i byggsats och satte ihop det i vintras. Har inte hunnit montera det än tyvärr (sommarsegling och annat underhåll kom emellan), men det känns gediget. Bland de aspekter som fick mig att chansa på detta rätt okända kort är; priset (ca 8 resp 10 tusen för lilla resp stora modellen), alla delar är syrafast stål (ingen mix),  det går att reparera med syrafast stål i standarddimensioner (alla delar går att snida till - ritningar medföljer om man vill bygga från 'scratch'), efter att ha byggt det själv så kan man serva det med lätthet.. Mer info på www.hollandwindvane.com.

Byggtid uppges till 40-80 timmar enl tillverkaren. Jag vill nog påstå att det tar 80-100. Kan varmt rekommendera att man lämnar in delarna, efter svetsning, för elektropolering.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant länk til ett för mig hittills okänt fabrikat. Synd att de inte visar hur det 'hakas på' vid rorkult- respektive rattstyrning

Ett stort plus att det tydigen inte kräver icke-standard material för reparationer. Kullagren oräknade misstänker jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kullagren är i delrin och en standardprodukt.

Glidlagrena är möjligen 'special'  och är väl i så fall svarvad delrinstång - men det är ju ett lätt material att svarva i.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Navik vindroder, som inte tillverkas längre, är bra. Finns begagnade ibland.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ett gammal Windpilot Atlantic som jag fick med en koster en gång. Rodret var dock inte komplett, den översta flöjeln saknades tyvärr.  När jag sålde kostern behöll jag rodret, och nu när jag har köpt en Amigo27 tänker jag nog sätta på det så småningom. Ska bara få någon att fixa fästen på pushpiten, så fixar jag en flöjel själv.

Den här gamla modellen har ett roder som direkt styr båten, så det behövs inga linor till rorkulten. Nackdelen är att det är ganska tungt, andra modeller ser i alla fall lättare ut på bild.

Numera har Windpilot gått över till pendelroderfunktionen, som ofta sägs vara effektivare, men då måste man å andra sidan ha ett antal linor till rorkulten. Och om man tittar på de som seglade runt jorden i vintras på Golden Globe Race, så hade de tre första Hydrovane vindroder med ett styrande roder istället för pendelsystemet. Så det fungerar tydligen bra det också. 

Ett sånt styrande roder kan också användas som extra/reservroder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy