dw78 0 Postad 4 Juni , 2012 Har en yamaha 30hk 3cyl -95 som nållagret skurit på den mittre vevstaken. Nu är det ju så att vevaxeln är pressad så måste lämna in den men vart? Har varit i kontakt med yamaha återförsäljare men de kan inget göra. Måste även byta en kolv,foder(alt.fixa bef.) och resterande lager. Vet någon vart man kan lämna in den så man får ALLT bytt och ett ihoppskruvat block tillbaka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 310 Postad 5 Juni , 2012 Välkommen till MG. Borde väl finnas nån bra mekfirma i närheten av där du bor, kan jag tycka? Om du anger landsända så kanske du lättare får tips om någon bra. Detta inlägg lyfter i alla fall tråden. Mvh Thomas Ps. Jag förstår inte riktigt problemet, men det är jag iofs van vid. Enligt sprängskissen delas blocket horisontellt så vevaxeln kommer loss, men varför är det egentligen så mycket svårare att pressa i ett nytt kolvbults-nållager (11.pin,dowel) då vevstaken sitter kvar på vevaxeln?http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0062726&path=YAM~A0000002~M0001400~M0001432~C0062726&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 77 Postad 5 Juni , 2012 Hmmm.. Nu kollar jag på boats.net för Tomas sida funkar inte på ajfånen men jag antar det är samma sprängskiss. Men vevlagerna är ju inte med där, mrn de går o köpa..? Jag har oxå hört att man kan dela veven o byta vevlager o sen pressa ihop den igen. På skissen ser det ju ut som motvikterna kommer ivägen när man ska pressa, lurigt. Har själv en sån här snurra fast 96a o har både pirat o orginalmanual. Ska kolla om proceduren är beskriven i nån av dom lite senare idag. Isf gäller det ju bara o hitta en press :-) Om du hittar nån som kan göra det så återrapportera för jag är nyfiken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 474 Postad 5 Juni , 2012 Många hojar har ihoppressade vevar, så vänd dig till en välrenomerad MC-verkstad. Här finns lite mer info. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?220245-RD-350-vevaxel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 77 Postad 5 Juni , 2012 Proceduren var tyvärr inte med i vare sej orginalmanualen eller piratmanualen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dw78 0 Postad 6 Juni , 2012 Ja, vev som vev! Får kolla med lite MC verkstäder. Bor i eskilstuna för övrigt, men går ju att skick land och rike om man hittar rätt ställe bara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 179 Postad 7 Juni , 2012 Jag har inte kollat priser, men blir det inte billigare att köpa en likadan på Blocket ?? Motorn är ju i alla fall 17 år gammal. Hade själv en 3 cylindrig Yamaha (91:a), en fantastisk motor !!!! Startade alltid på första rycket i snöret, även i minusgrader !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dw78 0 Postad 7 Juni , 2012 Tänkte laga... blir billigare man slipper råka ut för samma sak igen 3v. efter köp :/ (köpt privat och förmodligen inte konserverad över vintern med kondens, ytrost och skuret lager som följd?! ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Juni , 2012 simo motor i östersund gör sådana jobb väldigt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser