Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
strober

Hur gör ni för att komma under för låga broar?

Rekommendera Poster

Den här seglarkillen hade skillz :)

Får sin segelbåt med 90 fots mast unden en bro som bara har utrymme för 65 fot!



Senast ändrad av strober | 17 april 2012 | 09:56



Senast ändrad av strober | 17 april 2012 | 10:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tänkt tanken många gånger att hissa ut något, Ankare, jollen eller något annat tungt,... men frugan vill inte.  :)

Men, att fylla vattensäckar var mycket smart!

Hur säkerställer man att få ut vikten från början, men det kanske ger sig självt om det är tillräckligt tungt så slipper man pendling. Kul film detta !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt coolt! Det är tydligt att denna man utfört manövern ett antal gånger tidigare eftersom han ångar på i ganska rejäl fart. Han har säkert tidigare kollat upp i långsam fart att när den säck som hänger längst ned snuddar vid vattenytan så har han fri höjd.

Själv skulle man vara rejält nojig att någon av säckarnas linor skulle gå av precis när man är under bron...surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också tankar om att nyttja riggen till att kränga båten av grundet om jag skulle råka fastna. Det blir en bra hävstång om man drar båten sidledes av grundet med tex spinnefallet. Jag har aldrig sett någon göra det och undrar lite varför. Misstror man riggens styrka? Då skulle jag inte våga segla den båten heller. Skulle jag fastna hårt på grund toge nog chansen att testa. Ro ut stora ankaret och hundra meter lina. Eller få nån annan båt att dra. Krävs nog mycket mindre kraft än att dra rakt fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktiskt en realistisk fråga för oss från norra Mälaren där bla Sveriges fjärde största stad och Sigtuna ligger. Några idioter bestämde när de skulle bygga bron över stäket med 16 m höjd trots att det fanns en bestämmelse att inga nya broar i Mälaren skulle få vara under 24 meter.

Efter ett stort lobbande fick vi dom att göra en ficka med 18 m höjd vid ena änden. Detta under stort gnäll från arkitekten.

Nu har vi ett förhållande där en del blir tvugna att masta på/av 4 gånger per säsong. Inte kul att börja/sluta semestern med att göra detta och bygga ställning på båten och hitta mastkran man får använda  på andra sidan bron.

Andra har fått sälja sin bår och köpa ny med lägre mast. En del ligger inte alls hemma under för och eftersäsong utan har skaffat sig plats i Stockholmsområdet istället.

Vi har köpt en båt som går under bron, utbudet minskar alltså och större båtar är uteslutet om man vill ha ett enkelt båtliv. Vi har 30 cm till godo vid normalt vattenstånd vilket det bara är att be om när man ska ut/hem.

Trist är också att Sveriges fjärde största stad inte kan ta emot större gästbåtar trots att vi har en femstjärning gästhamn.

Man kanske skull öppna en kiosk där man hyt ut vattensäckar vid Stäket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att se hela videon, för jag skulle vilja se hur han får ut dom från båten så den vinklas. Han kanske sänker ned dom tomma förståss så att vinkeln kommer direkt när dom fylls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tekniken seglaren kommit på är genial. Jag funderade lite över fenomenet att båten reser sig när han hissar upp säckarna. Det måste vara en ganska exakt tilltagen mängd vatten som tyngd. Är det för tungt kan han kränga tills masten ligger parallellt med vattnet. Ändå med full kontroll. Troligen har han börjat så och sedan sett att vid viss mängd kan båten resa sig vilket kan se kul ut på en video men egentligen onödigt för syftet att komma under bron. Nu kan ni skaffa en båt med högre mast nästa gång Cia. Och tipsa de andra båtarna i Uppsalatrakten med högmast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har linor kopplade till säckarna som han tar hem på efter passagen av bron, därmed får han säckarna in till båten och båten rätar upp sig igen. Att han skulle behöva exakt rätt mängd vatten är således fel eftersom han kan reglera med dessa kontrollinor hur långt ut från båten säckarna ska kunna nå när båten börjar kränga. Alltså hävstångsprincipen gäller här.



Senast ändrad av pseudonym | 18 april 2012 | 09:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tittade på filmsnutten såg jag linorna mot slutet av filmen. Smidigt sätt måste jag säga. Just att använda vatten gör det också väldigt lätt. Bara att ha vattensäckar stuvade. Kanske nåt att ha ombord. Enklare än att ro ut ett ankare om man fastnar på grundet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man säck som är öppna uppåt, typ big säck eller vad de kallas kan man ju låta den ligga kvar i vattnet under passagen under bron och ta hem så mycket man behöver på fallet. Man behöver ju inte mer än styrfart och är ju ändå förbi bron på några minuter. Det gör inget att säcken släpar i vattnet vid låg fart. 

När man passerat släpper man ned säcken helt i vattnet, krokar av den från fallet/fallen och lyfter den ombord utan vatten. Ett ton blir några kg.

Har man två fall, t.ex liften och spinnefall fördelar man vikten och gör det hälften så tungt att veva. Man kan ju även ha flerskuren talja och block. Inte så många meter som ska vinschas.

Vi får hoppas att inte de som bestämmer om broars höjd får se denna video. Det är ett oskick att stoppa vissa fartyg i en fartygsled som fungerat för trafik i flera tusen år. Att likna med att plötsligt ta bort ett vägservitut. Hur gör man med ett hus man inte kan köra fram till. Förstår att vissa protester kan framföras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt rätt tänkt, att fylla jollen med vatten och hissa upp den i yttersta delan av bommen (som fästs vinkelrätt mot båten) är ett av standardsätten att ta sig loss om man står fast på grund. När jollen hänger i bommen kan man ofast backa av grundet.

Ett annat sätt att ta sig loss är att låta någon eller något dra i masttoppen. Det krävs inte alls mycket kraft för att kränga båten relativt kraftigt. Ett par överslag visar att det räcker att dra med en kraft motsvarande drygt 100 till 150 kg i masttoppen (vinkelrätt mot masten) för att få de flesta båtar att luta 45 grader eller mer. En lutning på ca 20 graders klarar man med handkraft.

Finns det annat land i närheten rakt ut från styrbordseller babord sida så fäst en lina i land och i ett fall. Vinscha sedan ned masten mot vattenytan till kölen är flott och backa loss.

Som alternativ kan ett ankare ros ut, i övrigt samma manöver som ovan.

Oj, väldigt OT.
Hur som heslt var det ett nytt sätt för mig att passera under broar, jag brukar vänta på broöppning eller välja annan väg.

Lycka till vid sommarens bropassager och grundstötningar!
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir en ganska lång lina (tror det blir nästan 50 m om masten är 17 m) som behövs om angreppsvinkeln ska vara 90 grader mot masttoppen. Vet inte vilket gym du går på men det måste vara ett att rekommendera, om du kräner en segelbåt 20 grader med handkraft. Grattis till en fitt kropp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mast e strax under 11 meter.... står de max 10 meter på skylten så brukar ja kolla så ingen kustbevakare är i sikte så kör jag i smyg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man väljer själv om man har lust att blöta ner 50 m lina och komma loss eller om man hellre står kvar på grynnan och inväntar högre vattenstånd.  wink

Om man fäster linan (eller lägger ut ett ankare) och använder vinsch är ju vinkeln inte så avgörande för om man ska orka kränga båten tillräckligt. Se bara till att linan är lång nog för att räcka när båten backs av grundet.

Det är faktiskt inga problem att kränga en segelbåt ca 20 grader med handkraft. Prova en gång får ni se. Det spelar inte så stor roll vilken storlek båten har, en större båt med tyngre köl har i gengäld högre mast. (Jag är mer soffpotatis än biffig så det är nog min massa som hjälper mig mer än min styrka.)

Om vi tar en Excel 319 som exempel och gör en överslagsberäkning kan man göra följande kloka gissningar.

Hela kölvikten 1,65 ton ligger på 1,75 m djup. Fenköl med bulb och mått och vikt enl. prospekt.
Friborden är 2 m höga. En ren gissning.
Masttoppen är 17 m över vattenytan. Du nämner 17 m i ditt exempel.

Om vi lägger båten ned med masten parallellt med vattenytan får man en gungbräda med följande data:
Kölsidan
Massa = 1650 kg
Gungbrädans längd på kölsidan = Båtdjup halva fribordshöjden = 2,75 m

Mastsidan
Massa för att väga jämt = sökt massa
Gungbrädans längd = masthöjd - halva fribordshöjden = 16 m

1650 x 2,75 = sökt massa x 16

Sökt massa = 1650 x 2,75 / 16 = 280 kg för att båten ska ligga helt på sidan.

Tre - fyra man i masttoppen håller alltså båten liggande på sidan!
Det var ju också det vi såg på filmen, det var inte så mycket massa som krävdes för att kränga ned båten. Man var tvungen att hålla in vattensäckarna med linor för att inte båten skulle kränga för mycket.
(Sannolikt räcker tre man (mindre än 280 kg) i din båt eftersom inte hela kölvikten sitteer längst ned i kölen i verkligheten.)

Mackey

PS
Samma beräkning för min båt med fenköl utan bulb (massan på halva djupgåendet)  ger att det krävs ca 200 kg i masttoppen för att hålla båten liggande på sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte förenat med livsfara att köra en diesel med den lutningen på båten? Finns det inte något fenomen som gör att den börjar sluka motorolja o tokvarva?

För övrigt cool snubbe. Helt solo.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer om jag inte missminner mig. Troligen är det så att marindieslar är gjorda för mera lutning.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra uträkning, men måste man inte räkna in formstabiliteten också? Din ekvation gäller om du ställer gungbrädan upp och ned i vattnet men inte om du fäster den stumt i en bredare plattform (läs båt).. Så tror jag. Men visst är det ett bra sätt att kunna kränga ned båtarna med hjälp av storfallet.

Edit

Jag skulle kunnat radera detta inlägg, men kryper till korset i stället. Från filmen estimerade jag 20 graders krängning 20 m mast och två ton i säckarna och om jag räknat rätt ger det motsvarande 140 kg vinkelrätt i mastoppen. Det är nästan så jag hoppas jag räknat fel frown



Senast ändrad av excel319 | 19 april 2012 | 09:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt vi var spekulant på hade en motor som skurit när han motorseglat förbi Lindesnes i hård bidevind. Han hade lite låg oljenivå. Det var en VP MD11. Har man koll på trycket så är det nog inga problem. Han hade inte hört oljelarmet i allt ovväsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Livsfarligt är det inte att köra dieseln med lutning på båten.

Däremot är det inte bra för en dieselmotor att gå med kosntant lutning länge.

Låg på Läsö och hade en mycket besvärande Ischias. Lyckades kasta loss och ta mig ur hamnen. Klarade inte att hissa storseglet, men kom på att jag kunde rulla ut genuan. . Gick med både genua och motor. Det gjorde nästan 1 knop i förhållande till bara motor. På 25 distansminuter gör ju det nästan en timme. Efter 24 distansminuter skar motorn. Misstänker att det berodde på lutningen. Hade kollat och fyllt på olja två dygn tidigare och då var det ok. Efter det hade jag i stort sett bara seglat, så oljenivån borde varit ok när jag gick från Läsö.

Att gå för motor under den korta stunden det tog att passera bron, tycker jag inte skulle va nåt problem.

Alltid lika kula att se den filmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du inte raderade ditt inlägg.

Jag har inte kollräknat, men jag tror säkert du har räknat rätt eftersom jag vet att det är relativt lätt att kränga en segelbåt rätt mycket med handkraft.

När båten ligger helt på sidan blir beräkningarna som en gungbräda i horisontalläge, men det är riktigt att detta inte stämmer i alla lutningsvinklar. Min beräkning är ett överslag för att visa ungefär vilka krafter (vikter) som krävs för att kränga ned båten.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner en som drog lös en stor seglare med en liten 5 metersbåt med en 10 hästare. Dock trodde seglaren inte att det skulle gå för det hade redan varit en kabinbåt med 200 hk som stått och dragit i båten men det gick inte. Men efter viss övertalning fick han prova dra med 10 hästaren. Metoden var dock inte att koppla i akterknapen utan var i stället att koppla i fockfallet och sedan dra tvärs båtriktningen. Fallet förlängdes med en lång tamp som han  höll i ena handen samtidigt som han styrde den egna båten med den andra. När han fick omkull seglaren ca 40 grader flöt den loss från grundet.

Det viktiga kan vara, om man har en kaltopp typ 7/8-dels-rigg är det bättre att koppla där vanten går ihop, där är masten stadigare, då är fockfallet ett ett bra val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat område utöver att gå under broar är att kunna glida in till en hamn över en grundbank.

Svågerns stuga har ett inseglingsdjup på ca 1,3 meter och min båt hade då 1,5 meter. Jag var in där vid högvatten, med risk för att bli kvar. Provade fler gånger sedan vid lugnt normalvatten och hänga ut på bommen lite, men det gjorde ingen större verkan. Men det kan vara bra att veta att det kan gå att ta sig ut igen genom att kränga båten, mycket.!.
Jag har här gjort en uträkning i tabell för att visa hur man kan reducera djupgåendet eller masthöjden genom att kränga båten, men det måste krängas kraftigt för att ge något, under 20 grader är det meningslöst skillnaden blir väldigt liten. Dock kan det skilja lite på hur bulligt skrov man har, vad det exakt ger, främst vad avser djupgåendet.  Men skrovformen är egentligen ändå försumbar i sammanhanget, det är ändå få som kan mäta antalet grader exakt.

Håll tillgodo med denna tabell, uträknad för mina 2 båtar och båten på filmen.

post-10019272-1394237021,3774_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång glömde jag att min båt var högre än bron. Den lösningen fungerade inte:/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...