Malara 0 Postad 27 Mars , 2012 Heej. Har köpt mig en distans 52 och har lite funderingar till ni som äger/ägt en sådan båt. Hur många knop gör den? Vilken motorstyrka är lämplig? Viktigt med lång rigg? Är den lätt att segla? Stabil? Har ni fler tips? Tack på förhand för alla svar:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vindsurfaren 3 Postad 21 December , 2025 Hej, fick du något svar på dina frågor? Skulle nämligen vilja bygga en elbåt och funderar hur lättdriva dessa skrov är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 497 Postad 21 December , 2025 32 minuter sedan skrev vindsurfaren: Hej, fick du något svar på dina frågor? Skulle nämligen vilja bygga en elbåt och funderar hur lättdriva dessa skrov är. Malara har inte besökt forumet på över tio år, så räkna inte med svar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 868 Postad 22 December , 2025 12 timmar sedan skrev vindsurfaren: Hej, fick du något svar på dina frågor? Skulle nämligen vilja bygga en elbåt och funderar hur lättdriva dessa skrov är. TS har som sagt inte varit inloggad på väldigt länge, men det kan fortfarande funka att skicka ett PM som då i bästa fall aviseras på någon mailadress som TS fortfarande använder. https://www.maringuiden.se/forum/profile/99577-malara/ Länken ovan går till den här sidan, klicka på Meddelande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 292 Postad 30 December , 2025 Googlar man på Distans 52 så får man ju fram ganska mycket fakta. Det är ju en liten katamaran så den lär ju vara extremt lättdriven. Funkar nog fint med en lagom stor elmotor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 453 Postad 4 Januari 2025-12-21 vid 23:44 skrev vindsurfaren: Hej, fick du något svar på dina frågor? Skulle nämligen vilja bygga en elbåt och funderar hur lättdriva dessa skrov är. Hej Inte så lättdrivna som man tror. Jag är definitivt ingen seglare men har sett att Distans 52 har ett LYS på 0,8 vilket är ungefär samma som en Havsfidra, som jämförelse kan man ta en Hobie Cat 18 som ligger på 1,62. Men nu var det inte segelegenskaper det var frågan om utan med motor och dessutom elmotor. Den kommer att nå ca 5 knop med relativt liten motor under förutsättningar att det inte blåser och ingen motström förkommer. Så under skonsamma förhållanden kan det räcka med en 2 kW elmotor men ska man ta sig hem i motvind och med flera personer ombord så bör man minst det dubbla. Som fiskeplattform fungerar en Distans 52 säkert utmärkt då den ger hög sidostabilitet. Lite jobbig att transportera då man får bygga om en båttrailer eller vanlig släpvagn då Distans 52 är en katamaran och hela 2,3 m bred. Men plasta igen centerbordstrummorna om du inte ska segla med båten, det ger bättre fart och förhindrar oönskad vatteninträngning. Lita INTE på elmotortillverkarnas jämförelser med förbränningsmotorer där de skriver att den motsvarar X antal hästkrafter, deras jämförelse gäller oftast acceleration där elmotorn har en fördel att den ger max vridmoment redan från start medan förbränningsmotorn behöver upp till ca halva max varvtalet för att nå max vridmoment. Mig veterligen finns inga regler från något internationellt förbund som talar om hur elektriska utombordare eller inombordare skall ange effekt som t.ex. ICOMIA 28–83 som endast gäller utombordare med förbränningsmotor. Vridmoment ger acceleration. Hästkrafter ger fart (eller rättare sagt bibehåller farten). Så du behöver nog köpa större elutombordare än du räknat med om du vill ha fart. Sen måste man även kolla batterier, hur långt kommer man på ett batteri om det är integrerat, finns det att köpa som tillbehör och vad kostar extra batterier. För vem vill paddla hem efter en dag på sjön... "Test" av "10hk" elutombordare: https://www.youtube.com/watch?v=1HRQts8cjFQ Ta detta "test" med en nypa salt, motorn ger långt ifrån 10 hk gällande fart men den accelererar säkert som en 8–10 hk förbränningsmotor. Sen används flera felaktiga uttryck som "skädda" i stället för antiventilationsplatta och kaviterar i stället för ventilerar. Hade denna motor gett 10 hk så hade båtarna gjort betydligt högre fart än vad som uppnås i testet och det bästa hade ju varit om han tagit en 8–10 hk utombordare med förbränningsmotor och jämfört farten. Just ventilation är tydligen ett problem när man kommer upp i fart med elutombordare då de flesta helt saknar antilventilationsplatta och propellrarna är för ineffektiva och inte avsedda för fart. En Linder 400 Sportsman gör 20,5 knop på topp (5700 r/min) och 14,2 knop vid 4700 r/min med en Yamaha F9.9 och en person ombord. Läs även: https://www.maringuiden.se/forum/topic/111183-elektriska-utombordare-–-ärliga-hästkrafter/ Mvh Pär PS. Efterlyser riktiga tester där elutombordare ställs mot utombordare med förbränningsmotor på samma båt med exakt samma förutsättningar och där fart och räckvidd mm jämförs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 118 Postad 4 Januari En tanke… Katamaran, två skrov. Var hade du tänkt att placera en elutombordare? I mitten? Varför inte två elutombordare på halva den tilltänkta effekten, en på varje skrov..? Det ökar ju manövrerbarheten och ger en mer kursstabil gång. Båda motorerna kan ju länkas ihop med en stång med kulleder. Rent elektriskt skulle man ju kunna koppla ihop det hela också på något helt elektroniskt eller elektromekanist sätt. För bättre viktfördelning och kortare kabeldragning placeras batterierna i var sitt skrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vindsurfaren 3 Postad 4 Januari Tack för alla utförliga svar, det uppskattas verkligen. Tänkte jag skulle ge dem som skrivit till mig i denna tråd lite insikt i det jag lärt mig om elmotorer de senaste 4 åren som jag har testat runt olika lösningar. Alla tester är gjorda på en Flipper 420 som väger ca 120 kg och så är det ytterligare 130-140 kg last i båten vid testerna. Jag anger de hastigheter jag registrerat i Km/h då det är lättare för många att relatera till. Första testet var med en 5 hk 2-takts gammal Mariner utombordare, lyckades då nå en hastighet av 9,5 km/h, båten klarar inte plana med en så liten motor. Min första elmotor var en Minn Kota på 54 LBS och med den motorn fick jag upp båten i 5.1 km/h Införskaffade året efter en Greenworks 54 LBS motor från Jula, tillsammans med Minn Kota kom båten nu upp i 6.1 Km/h Året efter bestämde jag mig för att konvertera min 5hk Mariner till el. Jag köpte en 3000 Watt motor på amazon och fick tag i två 36V Li-ion batterier på Blocket. Jag slängde ut bensinmotorn och montera dit elmotorn istället. - Med detta bygge kom båten upp i 8.5 km/h Riktigt roligt att bygga och jag lärde mig massor. Året efter så sålde jag den elmotorn och köpte in en Haswing Proturar 5.0 (2520 Watt) samt lösa LifePo4 celler som jag byggde ett 24v 100Ah batteri av. Med denna motor så fick jag upp båten i 9 km/h, alltså endast 0.5 km/h långsammare än en 5 hk bensinmotor. Jag har nu kört denna Haswing i 2 år och nu i höstas sålde jag den och batteriet. Under Black Friday beställde jag en Haswing Protruar G 3.0 samt ett 50 Ah LifePo4 batteri. Detta är en motor på endast 1200 watt men genom en inbyggd växellåda mellan elmotorn och propellern så har de lyckas åstadkomma hastigheter på båtar liknande Protruar 5.0. Ska bli skoj i sommar att se vad den kan få upp min Flipper i för hastighet. Fördelen med denna motor är att den kostar under 3000 kr och sedan tillkommer kostnad för ett batteri på runt 2000-2500 kr. Alltså betydligt billigare än en ny bensinmotor. Jag har även testat sätta min 5 hk mariner och min Proturar 5.0 på en gummibåt och där får du betydligt högre hastighet på bensinmotorn, detta på grund av att elmotorn varvar aldrig ut om du skulle få båten att plana. Dock de Haswing elmotorer jag provat klarar båtar över 1 ton, vilket jag tror bensinmotorn skulle få problem med. Elmotorn greppar även bättre i vattnet när du gasar samt ger bättre acceleration. Vill du dock åka fort så är inte elmotorn för dig, i nuläget krävs i de fallen så stora batterier att kostanden är svår att motivera. Kan du dock tänka dig att glida runt i 5-6 knop så är elmotorn definitivt ett bra alternativ. Mina tankar framåt är att hitta en katamaran som är lätt att driva och eventuellt även kunna montera solceller på så att de kan ladda batteriet under färd och när båten ligger stilla. Hur mycket drar då en elmotor, siffror för min Protruar 5.0 Vid 6 km/h då drar motorn 26A Vid 7 Km/h då drar motorn 43A Vid 8-9 km/h då drar motorn 90 A Så med ett 24v 100 Ah batteri (alltså i storlek med ett vanligt 12 v batteri) som väger under 20 kg så kan du köra 1-4 h i dessa farter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 292 Postad 5 Januari Spännande. Jag har precis beställt en liknande Haswing motor som på semestern ska köras med 6x100Ah litiumbatterier. Har stora förväntningar:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 453 Postad 5 Januari 22 timmar sedan skrev vindsurfaren: Jag anger de hastigheter jag registrerat i Km/h då det är lättare för många att relatera till. På sjön mäts alltid hastighet i knop, 1 knop= 1 distansminut= 1 bågminut= 1852 m. Det är betydligt enklare att relatera om hastigheten anges i knop om det gäller båtar, km/h är för fordon på landbacken och något någon Fransman hittat på😆 22 timmar sedan skrev vindsurfaren: Första testet var med en 5 hk 2-takts gammal Mariner utombordare, lyckades då nå en hastighet av 9,5 km/h, båten klarar inte plana med en så liten motor. Sorry, men den gamla 103 cc Yamaha/Mariner motorn måste varit utsliten då du satte den på båten. 5 hk (på propelleraxeln) lär ge hastigheter upp mot ca 7–8 knop kanske t.o.m. nosar på 10 knop om motorn sitter på en 4–4,4 m båt som väger ca 120–150 kg. Finns ett test på Linder 440 med moderna 4-takts 5 hk utombordare och de snabbaste gör strax över 10 knop med 1 person ombord. https://static.seasea.se/doc/Selva-bast-i-test-batnytt_sartryck.pdf Du nådde 5,12 knop vilket är alldeles för lågt även med 2 personer ombord, varvade motorn ut fullt till 5000–5500 r/min? Elmotorn du satte på Mariner riggen, gav den 3 kW på axeln eller var det ingående effekt? Sen försvinner lite effekt p.g.a. friktionsförluster på vägen ner till propellern där vattenpumpen stjäl mest effekt och sedan försvinner lite i vinkelväxeln och lagren, så om elmotorn verkligen gav 3 kW (4,08 hk) uteffekt lär det max varit ca 3,5–3,6 hk kvar på propelleraxeln. Det är ju inte helt omöjligt att nå ca 4,8 knop med 3,5 hk på propelleraxeln. Flipper 42 bör ha 15 hk om man kör med rorkult och har man styrpulpet kan man hänga på 20–25 hk, kommer inte riktigt ihåg vad båten var godkänd för som max. Tror att Flipper 42 planar med en 9.9 hk eller t.o.m. en av de vassare 8 hk utombordarna och en person ombord. Synd att du sålt Marinern med elmotor, då kunde bytt upp dig lite med mer effekt och satt in en sån här motor istället. https://goldenmotor.bike/collections/motors/products/48-volt-5kw-bldc-motor-air-cooled Nu har jag inte kollat specifikationerna så noga men den är ju betydligt vassare och kan visst fås i utförande som varvar 6000 r/min vilket ger ordentlig snurr på propellern. Med 2.08:1 utväxling som det är i växelhuset får man ca 2880 r/min på propelleraxeln. Finns även som "vätskekyld" men vet i sjutton om den klarar salt eller bräckt vatten i kylslingan. Nackdelen med de mindre elutombordare som finns på marknaden idag är deras dåliga hydrodynamik med en klumpig elmotor som sitter under vatten skapar rejält motstånd genom vattnet. Utombordare med förbränningsmotor har betydligt bättre hydrodynamiskt utformade växelhus som ger minimalt motstånd genom vattnet. Ett av de bäst utformade växelhusen satt på gamla Mercury 7.5–9.8 (11 cu in) som fanns t.o.m. 1985, det är få andra som slår dessa hydrodynamiskt. Alla de gamla Mercury utombordarna hade mycket väl utformade växelhus och en gammal Mercury 200 (20 hk) körde ifrån en Evinrude/Johnson 20 hk om de testades på samma båt. Sen kom Japanerna och fuskade genom att mäta effekten på propelleraxeln vilket ledde till att ICOMIA 28–83 infördes. Det borde finnas en effektstandard även för elutombordare, nu blir köparna blåsta på effekten om de tror på alla de "hästkrafter" som en elutombordare skall motsvara. Det tål att upprepas och jämförelsen gäller acceleration, inte toppfart... Utmaning: Du kanske ska tänka om och leta upp en 5–8 hk utombordare med skuren motor där du sätter en riktig elmotor på 5–10kW och får helt andra köregenskaper. Den gamla Mariner 5 hk blev ju bra men den hade för liten elmotor. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser