Gå till innehåll
torsdag 28 augusti 2025
jonke_66

Dags igen.. Ann-Christin har lämnat över till Hillevi

Rekommendera Poster

-Ropen skalla, båtregister till alla

Lika bra att de genomför så slipper vi denna debatt.

Kraftig skatt på alla båtar så blir det mer plats i skärgården på sommaren.

Krav på registreringsskylt i fören på alla båtar så kan plåtpoliser införas med ytterligare skatteintäkter. 

Införandet av fler hastighetszoner så det blir omöjligt att hålla ordning på kommer medföra större möjligheter till att man missar någon, liknande som nu finns i trafiken med 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110 och 120.

För sjön kunde vi utöka med 2, 3 , 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 knop så blir det riktigt svårt. Dessutom så blir svall riktigt kul med planande båtar som kommer ligga på 8-10 knop i viss områden.

Sedan blir det enklare att införa obligatorisk kontrollbesiktning när man vet vara alla båtägare finns.

Så mycket bättre det blir.

Kör bara.yes Lägg inte för mycket krut på utredningar för då blir det verkligen dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ännu en anledning att inte rösta på s... Fast båtskatt kommer nog ändå, tyvärr, förr eller senare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, nya problem!

Låt er inte luras, låt inte båtregister/båtskatt ta fokus från båtlivsfrågorna här på MG som andra debatter gjort tidigare. Vi kan inte påverka våra folkvalda genom att debattera med varandra här och vi kan sannolikt inte heller omvända varandra.

Använd all den kraft som ni tidigare lagt på att slåss här på MG till att framföra samma argument till Hillevi Larson eller andra politiker som är engagerade i frågan åt det ena eller andra hållet.

Hillevi Larsson
Socialdemokraterna
Malmö kommun, plats 14
Telefon: 08-7864399
E-post: hillevi.larsson@riksdagen.se

Här hittar ni andra riksdagspolitiker http://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-partier/

Skriv gärna ett eller max två (absolut högst tre) inlägg i denna tråd för att slipa på er argumentation innan ni kontaktar de som verkligen kan påverka lagstiftningen.

Lycka till!
Mackey

PS
All den tid ni nu får över tycker jag ni ska använda till något som för båtlivet framåt, ex.vis MarinWiki Antalet platser ökar med ca. en per timme. I slutet av maj kan det med den takten finnas finnas 2 400 härliga hamnar och andra platser inlagda.)

Kolla tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=376690 så ser du vad som är gjort och tänkt och även vad som behöver göras.

Det behövs framför allt hjälp med programmering, kontakta marcus@rejas.se

Det behövs också hjälp med att lägga in nya platser av olika slag och med råd och tips om hur MarinWiki ska utformas. Skriv direkt i tråden.

Redigerat diverse fel och misstag...

Senast ändrad av Mackey | 29 februari 2012 | 09:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett ännu mer angeläget problem, saxat från annan plats på webben;

Förra året anmäldes drygt 70 400 cyklar som stulna. Men mörkertalet är enormt, många anmäler inte sin stulna cykel då chansen att få tillbaka den är mikroskopisk: mindre än en procent av alla cykelstölder klaras upp.

Enligt socialstyrelsens patientstatistik skadas 3 500 cyklister och vägverket rapporterar att 27 cyklister dog förra året.
Cyklister drabbas alltså både av olyckor och stölder. 

Med ett nationellt cykelregister skulle man också kunna införa en särskild cykelskatt. I ett socialdemokratiskt perspektiv måste det ju vara oerhört stötande att människor kan äga dyra och exklusiva cyklar utan att de beskattas särskilt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ärligt talat, är det bara jag som tycket att det är konstigt att båtskatt inte införts? Hur ser det ut i våra nordiska grannländer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ville bara påvisa bristen på logiska argument när det gäller båtregister/båtskatt, ett cykelregister måste vara betydligt mer angeläget med tanke stölder och antalet skadade/omkomna och de orimliga samhällskostnader som ett okontollerat cyklande skapar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seari m fl. En orsakt till att vi inte har någon båtskatt är troligen att det skulle blir ganska lätt att komma undan. Ett första steg är att försäkra och kanske även registrera båten hos ett bolag (i utlandet) som inte lämnar ut sina register till svenska myndigheter. Vad jag kommer ihåg så finns det även något svenskt bolag som inte lämnar ut register till Skatteverket och detta har avgjorts i domstol. Man kan speciellt om båten är obelånad lätt låta en släkting som bor utomlands äga båten. För att ytterligare undgå statens långa arm kan man även köpa båten hos en utländsk handlare.

Som ni ser så blir det både de med dyra båtar och kapital = kreativa möjligheter, samt typ alla som inte bor i närheten av polis/KBV och inte ha lust att betala som kommer att slippa denna skatt

SEdan har vi ju hela problemet med kontroll. Sverige har en enorm areal med vatten och ganska få sjöpoliser KBV.

Fordonsskatten kom väl från början till för att betala underhåll av vägar etc? Jag ser inte riktigt samma incitament för en båtskatt, förutom att pungslå folket lite till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fel, fel, fel, fel!

Ni skulle ju inte lägga tid på meningslösa debatter utan ta kontakt med politikerna direkt.  no

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då skulle båt vara det första lösöre som beskattas i sverige.

Bil betalar man vägskatt på inte på själva ägandet av bilen. Då skulle man börja betala skatt på konst, smycken och en massa annat.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Hur är det med båtar äldre än 30år, ska dom beskattas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten är det väl bara V som driver frågan som parti? I övrigt är det väl mest enskilda ledamöter som driver frågan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är oddsen på att Hillevi Larsson äger en båt?

Ganska låga tror jag.

Allt handlar om att staten ska klä av oss mer pengar och inget annat.

//BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Snacka med en politiker...och förstöra en dag, aldrig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det håller jag med om, men då får det inte bli en meningslös debatt. Då håller jag inte med!

Slipa argumenten här och kontakta sedan era favoritpolitiker.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skicka ett välformulerat mail med bra argument.

Du kommer att få betydligt mindre tid förstörd och dessutom finns det faktiskt möjlighet att den som får mailet faktiskt för din talan i sakfrågan. Här på MG får du bara tiden förstörd och inget kan förändras.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, diskussion kan vara ett syfte i sig, men om någon vill påverka något - vilket jag tycker det verkar som om många vill - är MG fel ställe att lägga tid och möda på. Här diskuterar man bara för nöjse skull.

Gå istället direkt till de som är valda att företräda oss och som har makt att påverka utvecklingen av skatter och lagar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Nja, håller inte med dig riktigt; för nöjes skull kan väl oxå betyda mer spännande och givande debatter... Kanske inte promilletråden för den har ju numera fått en diagnos. Det kan inte heller vara fel att bolla åsikter i detta forum... Vem vet, jag kanske vill ha båtskatt ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen är jag starkt för ett båtregister liknande bilregistret eftersom det idag är nästintill omöjligt att kolla upp om det finns en kredit på båten, är säljaren ägare till båten, är den stulen, felaktiga årsmodeller, försäkringskrav skall också införas enl mig, blir du påkörd av en oförsäkrad så kan du se dig i månen efter ersättning. Om detta följs av en register avvgift på några hundralappar så tycker jag det är värt det så inte så många som idag blir lurade vid båtköp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag håller faktiskt med dig men vi är nog rätt ensamma om detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix pix, här är en till som kan se många fördelar med ett register, även en och annan nackdel men jag är dock för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med dig jag med när det gäller ett register. Dock så är detta förknippat med avgifter och skatt och detta tycker jag inte är vettigt. S lämnar in ca två motioner om året om detta och det handlar bara om att hitta en ny källa att få pengar ifrån. Jag tror inte att Ann-Christin eller Hillevi har båtar och oroar sig över stölder. I någon av dom tar dom dessutom upp att detta kan drabba en del av deras väljare som satsar en stor del av inkomsten på sin båt men föreslår i samma mening att avgiften skall vara inkomstreglerad.. där e man farligt ute skulle jag säga.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju finnas andra fördelar med ett båtregister.

Jag har för skoj skull ägnat mig att studera några olika båttyper.  Det gamla statliga båtregistret var en källa värd guld att gräva ur. En annan stor källa var Kryssarklubbens matrikel.

Man finner en hel del intresanta saker när man studerar ett så omfattande material. 

* Många båtar som bevisligen fanns och som borde varit registrerade i det statliga båtregistret fanns inte med där.

* Relativt många hade uppgett en betydligt större motortyrka  till Svenska kryssarklubben än vad de uppgav till det statliga svenska båtregistret.

För att ta två exempel.

Jag skulle också vilja ha båtskatten. Skicka mig ett mail, så skall ni få ett kontonummer där ni kan betala in den på.wink

Senast ändrad av toaen | 29 februari 2012 | 17:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska vara häftigt att betala skatt var det en politiker som myntade.

Jo möjligne om jag hade en stor fet värstingbåt kunde det vara häftigt, men nu har jag en ganska vanligt båt.

Ok för ett register men aldrig massa skatt. Betalar idag på tok för mycket skatt redan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...