Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
hakank

VP D3 i BLÅSVÄDER!

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo XC 90 med D3:an. Den har nu gått två varv runt jorden utan ett enda fel, så det är inget fel på grundmotorn. Felat är att Volvo Penta inte lyckats konvertera D3:an till en riktig marinmotor. Först var luftfiltret för tätt så motorn stannade vid acceleration. Sen visar det sig att Bränslefiltret inte håller tätt utan suger in luft så motorn stannar. Detta har inte VP velat informera om eller göra något åt!  VARFÖR??

En marinmotor måste man ställa särskilt höga krav på! Ett motorstopp på sjön kan få ödesdigra konsekvenser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FORTFARANDE I BLÅSVÄDER!!!!!!! ANMÄLDA TILL ALLA BERÖRDA MYNDIGHETER!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, bra. Föreslår att du även kontaktar t. ex. redaktionen på Plus så kanske de vill göra ett inslag vilket skulle ge större genomslag än dina fyra trådar här om D3. Vore även intressant om vi äntligen får reda på i vilken båt din motor sitter monterad.

Aktuell servicekampanj för min D3 är inte akut enl Lindströms Varv men jag ska beställa tid under sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här (öster om er) har jag aldrig upplevt några såna problem att kunden inte fått info om kampanjer. Såklart får även vi som auktoriserad VP återförsäljare/ service verkstad info om dessa.

Finns väl inte heller någon orsak till att dölja några kampanjer.

Kampanjerna kan man själv kontrollera här: http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspx eller hos din auktoriserade återförsäljare/service verkstad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undantaget bekräftar regeln som man säger!

De flesta har erfarenheten att informationen är mycket bristfällig, speciellt om det är ett omfattande problem som kommer att kosta både pengar och image, tyvärr!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta berör förvisso inte D3, men däremot VP. Jag skrev 2010/2011 om min Delta 32 och den D6:a som jag hade i den. Problem med styrslangar, vattenfilterlock och annat. Enligt VP var det inget fel på något, ingen annan som hade problem - vet flera bekanta som kör Segmo som fått sina motorrum vattenfyllda pga undermåligt vattenfilterlock och en massa andra fel. 

Nu har VP bytt ut sjövattenfilterlocken, man har flyttat filtret och satt det på andra sidan av pumpen (lågtycksidan - tidigare högtrycksidan). Man har bytt ut styrslangarna och säkert gjort en massa annat. MEN det är INTE fel och har aldrig varit det heller - iallafall när man snackar med VP folk.. 

Den enda firma som har samma taskiga attityd och dåliga känsla för kunder och service är Marin Depån här i Stockholm.

Det trista i allt detta är att kunder fortsätter att använda sig av dessa dåliga företag. Hade man slutat handla med de dåliga företagen hade problemet på sikt utvattnat sigsjälva.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla sova, tyst det är i husen...

Konstigt, men det får mig att tänka på Volvo Penta!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NU HAR ALLA TILLFÄLLE ATT BESÖKA VOLVO PENTA MONTERN PÅ ÄLVSJÖMÄSSAN OCH FRÅGA VARFÖR DE INTE VARNAT ALLA MED D3-MOTORN ATT DEN KAN STANNA PLÖTSLIGT PGA ATT BRÄNSLEFILTRET INTE ÄR TÄTT OCH ATT DET STÅR ATT DET ÄR ETT ELEKTRISKT PROBLEM!! HELT OTROLIGT DÅLIGT AV VP ATT INTE INFORMERA SINA KUNDER OM DETTA PROBLEM SOM KAN FÖRSÄTTA ÄGAREN I EN LIVSFARLIG SITUATION!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag ändå var på mässan pratade jag med dem. Eftersom min motor har varit på VP service har de uppdateringar som behövts gjorts. De hade tidigare problem med att motorn är gjord för att sitta i en bil och när den kommer i en båt blir varvet ofta högre vilket resulterade i felmeddelande. Även problem med bränslefiltret har funnits, Alla gamla problem ska nu vara borta. Jag är helnöjd med min motor.

Kanske skulle du också prata med VP på mässan. Förstår inte riktigt syftet med alla upprepningar och föreslår fortfarande att du ska vända dig till exempelvis Plus så kanske ALL sanning kommer fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upprepningen beror inte på mig utan på att Volvo Penta vägrar svara och redovisa sanningen. Att man skall behöva koppla in andra personer är ju märkligt! Ett så stort företag måste ha några etiska regler, eller...?

Fortfarande kommer kanske tusentals båtägare att i sommar åka ut på sjön utan att veta att deras gamla D3-motor kanske plötsligt stannar och de får felmeddelandet ELEKTRISkT FEL! Bogsering eller förlisning, bara att välja!

 

Volvo Penta kan inte försvara sig med att de nu åtgärdat alla problem. Information till alla med de gamla D3-motorerna skall ut omgående!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så att dom helt enkelt skiter i dig?? gnälliga och obekväma kunder brukar försvinna av sig själva allteftersom tiden löper förbi.

det är nog bättre att bara ignorera än att hålla på o tjafsa om saker som dom själva troligtvis inte har några bra svar på.

Efter många år hos en ledande tysk biltillverkare så vet jag att resonemanget var och är, att fel under garantitiden som dyker upp aldrig har hänt... helt enkelt dom finns inte.. fel efter garantitiden är kundens eget fel.

det ska till en hel del innan en motortillverkare ändrar på en produktionslinje, och dessutom återkalla båtmotorer måste ju vara näst intill omöjligt då det inte finns några vettiga register på vem som är ägare till vad. mao måste man lita på att kunden själv har koll eller verkstaden som den eventuellt servas på.. och ärligt talat,, vekstäder är ju som verkstäder är.. ..  helt ointresserade..

det e väl bara att sälja skiten om man e så missnöjd o börja om.

eller..... du får väl stämma dom....smiley.. lycka till..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är och kommer att förbli en obekväm kund tills VP informerar alla med D3-motorn som har den felaktiga konsolen som orsakar motorstopp!

Både myndigheter och jurister jobbar just nu med fallet så de kommer inte undan, var så säker!

Detta har inget med kostnader att göra utan med säkerhet på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåja, i vår Bavaria 34a sitter det dubbla D3or och vi har inte upplevt några problem med dem alls. Tvärtom har de bägge gått som klockor i sina hittills 50 timmar. 

Vi fick även brev från VP i vintras om att det var en serviceåtgärd som skulle utföras, så där har vi inget att klaga på heller.

Ville bara balansera tråden lite om att det faktiskt finns D3or som funkar där ute. Läser man en del forum (inget nämnt, inget glömt) verkar det som att D3orna spontant faller i bitar...

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller att hålla sig till ämnet och läsa vad det gäller!

Det gäller motorer byggda mellan 2005 och 2009/2010. VP vill inte tala om när de böt filterhållaren. En motor som gått 50 timmar är ju ny. Vi pratar om motorer som har några hundra timmar på nacken. Vp borde göra som VOLVO Personvagnar gör nu och återkalla alla dessa gamla motorer! Heder åt personbilssidan! Skam åt marinmotortillverkaren! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry för att jag missat det uppenbara(?) i att det bara gäller vissa D3or. Tyckte inte det framgick speciellt bra, men ok då...

Det spelar väl ingen roll om motorn gått 50 eller 350 timmar?  Du skriver ju själv att det bara gäller vissa årsmodeller?  Hur skall du ha det?

För övrigt luktar dina inlägg här lite troll. Vart vill du komma förutom att uppenbart smutskasta VP?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag syftade bl. a. på inlägget i din andra tråd och det raderade du bort ganska omgående. Brukar titta in i sjöbodarna på de som kommer med kraftfulla trådar för att se vad de skrivit om tidigare och annat för att bilda mig en uppfattning. Har ännu inte fått svar på båttypen men skit samma då jag tappat intresset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saken gäller inte om VP-motorerna är bra eller dåliga! Det finns naturligtvis en hel del VP-motorer som är aldeles utmärkta. Vad saken handlar om är att Volvo Penta inte informerar om fel som de känner till och därmed äventyrar säkerheten.

Du kommer säkert att hålla med den dag du råkar ut för ett motorstopp i hårt väder och att du sen får reda på att VP känt till felet hela tiden men inte informerat dig hur du kan undvika att hamna i en livsfarlig situation.

Har i grunden samma motor i min XC90 som nu rullat två varv runt jorden. Inte ett fel! Nog bör man ställa större krav på en marinmotor, eller hur! Att stå och vänta på en bärgningsbil är lugnare än att driva mot klippor i hög sjö! Men du kanske är mer äventyrligt lagd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

666D3 vad spelar det för roll vilken båt motorn sitter i?

Känns lite som att du tar det personligt när det klagas över D3 då du verkar vara en av få som klarat sig utan problem. Grattis till det. Finns givetvis fler som dig men man hör otroligt mycket olika och allvarliga fel på dessa motorer. Allt från elfel till totalras

Har känning på Penta testcenter. Hans råd var. Köp ingen båt med D3 och till dom som har en med D3. Sälj! sad



Senast ändrad av Capitan | 06 mars 2012 | 10:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett önskemål i denna eller den andra tråden om att få veta vilken båt motorn sitter i och fick ingen respons. Kanske är den fabriksmonterad av ett varv eller så kan den vara en självmontering där då VP kan ha åsikter som kan ställa till det i ett rättsmål, vad vet vi på forumet. Det känns som att det viktiga är att tråden hålls vid liv så att så många som möjligt ska läsa och tro på trådskaparen. Trådskaparen ville också att vi med VP skulle besöka mässan och prata vilket jag har gjort. Jag förslog att även han skulle åka dit men fick inget svar.

Jag föreslog även kontakt med press så att kanske både trådskaparens och VP fick ställa upp. Att stämma någon har jag själv gjort och då ska man har rättsskydd utan begränsning samt gott om egen tid. Ett par hundra tusen i rättsskydd räcker inte långt. Efter inledande möte i Tingsrätten börjar skrivelserna skickas fram och tillbaka och detta pågick för våran del i över ett år. Affärsjuristen som tidigare varit domare jobbade på ett stor advokathus i centrala Sthlm och sa från början att vi skulle vinna mycket tack vare sparad sms-bevisning och bilder. Under hela denna tid fick vi lägga ner många kvällar och helger för att sammanställa svar till alla skrivelser utan att juristen behövde göra mer än att renskriva och ta betalt. När detta var avklarat gick det till förberedande Tingsrättsförhandling där det slutade med att domaren sa att förmodligen skulle målet gå vidare till högre instans om våran motpart förlorade och han undrade om vi var beredda att lägga mer tid och pengar på detta. Juristerna tjänade iaf på det hela.

Tack  för gratulationen och jag förutsätter att den inte ska krångla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D3-motorn är fabriksmonterad och sitter i en Bella 655 om det nu har någon betydelse.

Jag var idag på Mässan i Älvsjö och besökte VP-montern. Där bekkräfta personalen att felet med filterkonsolen är väl känt av Volvo Penta men att man aldrig gått ut med info om detta till ägarna!

Endast om det är fel som ex kan orsaka brand så sänder man ut brev! EX senaste kampanjen med oljeröret på samma motor som riskerar ett gå av! Man byter nu ut röret till en flexibel slang!

Att man kan få motorstopp i en högst olämplig situation bedömer man som mindre allvarligt!!

På dispayen står det ju Service soon när man driver mot klipporna i hög sjö, som jag gjorde.

Känns ju säkert, eller hur!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt representanterna på Älvsjömässan så går försäljningen av Volvo Penta D3-motorn dåligt!

Kanske båtägarna fått upp ögonen för att Volvo Pentas agerande inte är konsumentvänligt, att man struntar i kunderna när man väl har sålt en motor. Upplysningar om fel på motorn vill man inte skylta med och inte ta ansvar för. VP tiger som muren när man begär förklaringar och uppgifter från deras register över båtägarna angående sin egen motor, i strid med Datalagen!

Vad döljer dom???? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta vägrar fortfarande att svara! Ingen info till alla med D3-motorer som kan råka i sjönöd i sommar! Vi får se vem som drabbas först!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det inte dags att ge sig?? börjar bli tröttsamt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte återkomma när du har något nytt att tillföra?  Det är bara ytterst irriterande när du pingar tråden för att den skall hamna högt upp på första sidan utan anledning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni inte fattat att NYHETEN är att de Vägrar svara på frågor FORTFARANDE!!!  Är ni kanske anställda på VP eller  skall ni sälja era båtar med en D3-motor. I så fall förstår jag att ni blir irriterade. Värdet sjunker ju som en gråsten!

Ni borde vara irriterande på VP istället!

 

Jag skall naturligtvis sluta skriva när VP beter sig som en seriös båtmotorförsäljare!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä nu får ni väl hålla snattran.....

annars kommer tråden att ligga i topp hela tidenyes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en D3-160 från 2008 som krånglar ordentligt. Har blivit van med orange varningslampa och något diffust larm. Har hittills hjälpt att slå av motorn, vänta en stund och sedan starta igen. Kan hända någon gång under gång, men framförallt alldeles efter uppstart av motorn och då ofta när den är varm (men händer även för kall motor).

Hittills i sommar inget båtåkande pga att motorn slår av med tjutande larmsummer och röd varningstriangel på EVC precis när man når fullt varv. Motorn kan sedan inte startas. Har inte  varit problem tidigare år. 

Fick precis båten uppgraderad med ny mjukvara och åkte ut på provtur. Samma sak hände igen. larm och shut down.  Denna gång gick det dock att starta igen och puttra tillbaka till varvet.

Någon som har bild på bränslefilter som har problem resp blivit åtgärdade? Känns som om min motor ligger klart i riskzonen för VPs konstrukttionsfel.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör liv i en gammal tråd. 

 

Någon som vet om det fortfarande är stora problem med driftsäkerheten med D3:orna? 

 

Känns olustigt om så är fallet eftersom många dubbelmontage på nya båtar fort.f är med D3 (220). 

En tillägsfråga. Någon som vet hur stora påfrestningarna är med VP joystick till dessa motorer. 

Känns som påfrestningarna bör vara ganska kraftiga för dessa relativt små snurr paket på båtar upp mot 5-6 ton...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...